شاید شما هم جزء افرادی هستید که مدت زمان زیادی را صرف کار کردن بر روی سایت خود کردهاید و حالا به فکر فروش سایت خود هستید. صاحبان سایتها به دلایل مختلفی اقدام به فروش سایت خود میکنند برای مثال شاید درآمد حاصله از یک سایت کسب و کار اینترنتی به حد مورد انتظار آنها نرسیده است در این صورت تصمیم برای به فروش رساندن سایت و سپردن آن به دست مدیر یا مدیران با تجربه تر و متخصص تر میتواند منطقی باشد، یا فروش سایتی که سالها بر روی آن زحمت کشیدهاید و به طراحی آن پرداختهاید خوش آیند است زیرا در بسیاری از مواقع پول خوبی نصیبتان میشود و میتوانید پروژه های بعدی را آغاز کنید، ولی سوال مهمی که اینجا پیش میآید این است که چگونه میتوانیم سایت خود را به فروش برسانیم؟ فروش سایت یک مسئلهی زمانبر است و به مهارت خاصی احتیاج دارد.
ارزش وب سایت شما قطعا متناسب با میزان تلاش و زمان صرف شده روی آن و همچنین میزان هزینهی پرداخت شده متغییر خواهد بود. اگر شما وقت و انرژی زیادی را روی سایت خود صرف کرده باشید قطعا تمایل به فروش ارزان یا زیر قیمت آن ندارید. به طور دقیق نمیتوان روی یک سایت قیمت گذاری کرد ولی در این میان عواملی دخیل خواهند بود که شما روی سایت خود قیمتی بگذارید. برای مثال میزان اهمیت کسب و کار و حوزهی فعالیت شما، مبلغی که موجب ایجاد احساس رضایت و خشنودی در شما پس از فروش سایت میشود، یا هزینههای مربوط به هاست و دامنه و گرافیگ و سئو سازی سایت و .... از عوامل تاثیر گذار بر قیمت یک سایت خواهند بود.
افرادی که اقدام به خرید سایت شما میکنند شاید اطلاعات خاصی دربارهی سایت و موارد مربوط به آن نداشته باشند و یا اینکه خود در زمینهی سایت متخصص باشند در هر صورت شما موظف هستید اطلاعات و آماری از سایت خود در اختیار آنها قرار دهید، که در زیر به تعدادی از این موارد اشاره میکنیم:
برای اینکه بتوانید آمار مناسب و واقعی تری ارائه دهید میتوانید از دو ابزار گوگل آنالیتیکس و گوگل وبمستر تولز استفاده نمایید. این دو ابزار اطلاع جامعی دربارهی موارد گفته شده در بالا ارائه میدهند.
پیشنهاد میکنیم برای اینکه بتوانید فرایند فروش سایت خود را به خوبی انجام دهید، از نکات و ترفندهای زیر استفاده نمایید:
اولین و مهمترین مرحله، آماده سازی وب سایت است. مشتریان قبل از خرید اطلاعاتی دربارهی ترافیک سایت شما و یا میزان درآمدتان از سایت سوال میکنند. بنابراین شما باید دادههای تجزیه و تحلیل شدهی خود را در طی زمانهای مختلف داشته باشید. هر صاحب سایتی پس از طراحی سایت و راه اندازی آن باید حداقل 12 ماه دادههای ترافیکی سایت خود را داشته باشند. همانطور که در بالا گفته شد دو ابزار گوگل آنالیتیکس و وبمستر تولز به صاحبان سایتها امکان دسترسی و بررسی دادههای ترافیکی را میدهند. علاوه بر این ذخیرهی اطلاعات مربوط به دادههای مالی نیز از موارد مهم است که باید برای این مورد هم فکری بکنید.
این فروشگاه ساز ماژولهای مختلفی از جمله: ماژول جستجو، ماژول نمایش دسته بندیها و نمایش محصولات و .... را دارا میباشد.
شما میتوانید برای سایت خود مزایده یا یک حراج داشته باشید و اطلاعات و جزئیاتی دربارهی سایت خود ارائه دهید. سایت flippa یکی از سایتهایی است که در زمینه فروش سایت فعالیت دارد.
در توضیحات سایت بهتر است مواردی مانند نوع تجارت یا کسب وکار شما و و روشهای کسب و کار و فرصتهای کنونی و فرصتهای ایده آل آینده نوشته شود.
وقتی فروشنده در شرایطی باشد که تمایل به فروش سریع سایت داشته باشد در این صورت میدان در دست خریدار خواهد بود و میتواند برخی از شرایط را تغییر دهد ولی پیشنهاد میکنیم برای جلوگیری از پشیمانیهای احتمالی پس از فروش سایتتان همواره با رضایت کامل سایت خود را به فروش برسانید.
1- نحوهی دریافت پول حاصل از فروش سایت را تعیین کنید. معمولا نیمی از هزینه به صورت پیش پرداخت تعیین و دریافت میشود. و مابقی پس از انتقال کامل دریافت میگردد.
2- باید یک قرار داد رسمی که شامل تاریخ و مبلغ دقیق باشد نوشته شود و طرفین معامله هر دو آن را امضا نمایند.
3- تعیین کنید که تا چه زمانی میتوانید به خریدار در امور مربوط به پشتیانی سایت و رفع برخی از مشکلات کمک نمایید. که این مدت میتواند بین فروشندگان سایت متفاوت باشد.
4- شما باید مواردی مانند نام دامنه و میزبانی سایت و تمامی موارد مربوط به میزبانی سایت را به صاحب یا صاحبان جدید سایت منتقل نمایید.
فروش سایت یک فرآیند زمان بر است به صبر و حوصلهی کافی احتیاج دارد. و سعی کنید تمامی نکات و جوانب احتیاط را رعایت نمایید تا پس از به فروش رساندن سایت پشیمانی به بار نیاید.
لینک های مهم را از بخش پایین دنبال نمایید.
پیام بگذارید