نام تجاری یا برند شخصی شما فقط یک محصول یا خدمات نیست. دسترسی به آن بسیار دورتر از چیزی است که در اکثر موارد توسط شرکت های دیگر ارائه می شود. «برند» ارزشهای اصلی سازمان شما را در بر میگیرد و به هر رابطه و تعاملی که با مشتریان، تأمینکنندگان، کارمندان و ذینفعان دارید گسترش مییابد. به بیان دیگر، تصویر نام تجاری شما علامت تمایز شرکت شما است.
مدیریت نام تجاری می تواند نقش مهمی در حفظ شهرت شما داشته باشد و اطمینان حاصل شود که مردم آن را به روشی که شما می خواهید تجربه می کنند.
در بازاریابی، مدیریت برند مجموعهای از تکنیکهایی است که برای افزایش ارزش درک شده یک محصول یا خدمات استفاده میشود. مدیریت اثربخش برند، مشتریان وفادار را از طریق تداعی مثبت برند ایجاد می کند و تأثیر مثبتی بر سود شما دارد. علاوه بر این، مدیریت استراتژیک برند میتواند به شرکتها در بهبود شناخت برند، افزایش درآمد و دستیابی به اهداف بلندمدت تجاری کمک کند.
چرا مدیریت برند بسیار مهم است؟ در دنیایی که مصرف کنندگان تصمیمگیری های خود را بر اساس نام برند و کیفیت آن انجام می دهند. کسب و کار هایی موفق خواهند بود که مدیریت برند خود را به خوبی انجام دهند تا به فروش ایده آل دست یابند
مدیران اغلب فکر میکنند که مدیریت برند کار سختی میباشد ولی این تفکر بسیار اشتباه است و همین تفکر اشتباه موجب نابود شدن ارزش برند و کسب و کار میگردد که در ادامه 7 مورد از اشتباهاتی که مدیران برند با آنها سر و کار دارند را شرح می دهیم با ما همراه باشید.
برندهایی که در سطح پایینی میباشند، مدیران ارشد را برای حمایت ندارند. کاری که آنها باید انجام بدهند این است که خدماتی که انجام میدهند را توصیف کنند، ولی برای مشتری هیچ ارزش افزودهای را ارائه نمیدهند، برای همین است که کسب و کارهایی که مدیران ارشد ندارند تا از آنها حمایت کنند، شکست می خورند، زیرا که آنها وجود ندارند تا برای مشتریان برای خرید دلیلی بیاورند و در برابر رقیبان از خودشان دلیلی برای رقابت نشان نمیدهند.
این تفکر اشتباه میباشد که زمانی که برای بهبود کسب و کار برندهای اضافی ایجاد نمایید، هزینه پایین و ریسک کمی دارد، ولی حقیقت این است که در صورتی که هزینه بالا باشد و تمرکز مدیریت ضعیف باشد، موجب میشود برای برندسازیهای دیگر ایجاد یک فرصت باشد.
از تکنیک هایکنترل مدیریت، مدیریت برند مدرن است که به سمت تکنیکهای تاثیرگذاری و همکاری حرکت کرده است که دلیل این کار هم شفافیت، باز بودن و حضور فعال در بین کاربران است.
زمانی که یک برند جدید پیدا میشود، اتفاقی که میافتد بسیار جالب است و این است که همه پسند بودن و تغییرات بازار نادیده گرفته میشود، ولی اصلی که مهم است مربوط به نداشتن تغییر چندان سریعی در بازار است و بسیار مصیبتآور است که ورودیهای جدید را نادیده گرفته و سلیقههای مختلف مشتریان را نبینیم.
زمانی که شما بخواهید در برندی که دارید، تغییری ایجاد نمایید، موجب سردرگمی مشتریانتان میشود و حتی میتواند در کسب و کارتان نیز ضرر ایجاد نماید.
باید این باور را داشته باشید که هر کاری که بازاریابان یا مشتریان انجام میدهند سودی را به شما نخواهد رساند. برخی بازاریابان نمیتوانند برند را بین تلاشهای بازاریابان ایجاد نمایند.
همیشه نمیتوان به قطعیت گفت که اسامی محصولات خوب عمل میکند، زیرا که در دنیای برندسازی، برندهای بسیاری وجود دارند که نتوانستند محصولات خوبی را ارائه دهند و در مواقعی باعث اهانت به مردم آن کشور شدهاند.
این اصل وجود دارد که شما نمیتوانید همه مخاطبان را از خودتان راضی نگه دارید و کاری کنید که همه شما را انتخاب نمایند، بنابراین فقط مخاطبان هدف خود را انتخاب نمایید. تلاش بسیاری از کسب و کارها بر این است که بیشتر مشتریان را برای هدف خود انتخاب کنند و این باور را دارند که محصول آنها جهانی به شمار میآید.
وقتی موفق به ایجاد یک هویت برند قوی شوید، میتوانید مشتریان بیشتری را جذب می کنید. زیرا آن ها این احساس را خواهند داشت که یک برند قابل اعتماد پیدا کردهاند. برخی از مزایای کلیدی برای حفظ مدیریت موثر برند عبارتند از:
هنگامی که یک تصویر برند موثر ایجاد کردید، خریداران تمایل دارند به سمت محصول یا خدمات شما گرایش پیدا کنند و به نفع شما عمل کنند.
نام تجاری شما به عنوان یک چسب برای مشتریان شما کار می کند. هرچه بیشتر به ابتکار برند شما اعتماد کنند، بیشتر به شما وفادار می مانند، به تجارت با شما ادامه می دهند و در مورد شرکت شما صحبت می کنند. علاوه بر این، حفظ یک پایگاه مشتری وفادار به شما کمک می کند تا با ارزش ترین مشتریان خود را شناسایی کنید و چگونه می توانید آنها را به طور خاص هدف قرار دهید. در پایان، همیشه ROI بهتری برای حفظ پایگاه مشتریان فعلی شما به جای استخدام مشتریان جدید است.
برای کارمندان، نام تجاری شما مانند یک لنگر عمل می کند و جهت آنها را هدایت می کند. هنگامی که یک شرکت تصویر برند قوی داشته باشد، کارکنان احساس می کنند در شغل خود مشارکت بیشتری دارند. برای موفقیت شرکت و تبدیل شدن به سفیری بزرگ برای کسب و کار، سخت تر کار می کند. وقتی کارکنان شرکت شما انرژی سازمان شما را احساس کنند و نتایج حاصل از کارشان را بینند، به احتمال زیاد تمایل دارند بخشی از بهترین های شرکت شما باشند.
توسعه یک سیستم مدیریت برند استراتژیک برای مدیریت برند ویژه نیاز به درک روشن و جامع از سه چیز دارد: خود برند، بازار هدف آن، و چشم انداز و اهداف کلی شرکت شما.
ارتباط خوب با بازار هدف برای مدیریت برند ضروری است. اگر نام تجاری بدی داشته باشید، در فروش ضعیف، حفظ مشتری ضعیف و رشد کند منعکس خواهید داشت. برای موثر بودن، مدیریت برند باید به طور کامل از برند شما مراقبت کند و از تکنیک های بازاریابی به گونه ای استفاده کند که اطمینان حاصل شود که کل برند برجسته، مراقبت و تبلیغ می شود. در نهایت، این در مورد تعهد به مشتریان و سپس انجام آن وعده است.
متخصصان بازاریابی می دانند که هم مشتریان و هم کارمندان می توانند وابستگی های عاطفی به یک برند ایجاد کنند که سپس به وفاداری قوی و حتی احساس مشارکت یا مالکیت تبدیل می شود. برای اینکه برند شما به پتانسیل کامل خود با مشتریان برسد، داشتن یک تیم داخلی متعهد و پویا که نقش آن را در سفر مشتری درک کند، مهم است. از مدیریت ارشد گرفته تا خدمات مشتری، برند شما باید دیدگاه تجربه مشتری خود را برای همه زنده کند.
بسیاری از شرکتها تلاشهای برندینگ خود را روی شرکتهای بازاریابی مانند بستهبندی و تبلیغات متمرکز میکنند. اما اگر سازمان شما نتواند به کارمندان خود الهام بخشد تا سفیران برند باشند، یکی از قدرتمندترین دارایی های خود را از دست می دهید: برای افراد مهم نیست که چه محصول یا خدماتی را ارائه می دهید، ساختن یک برند قوی مستلزم آن است که کارمندان احساس کنند با آن ارتباط دارند و بخشی از آن هستند، و همچنین نقشی را که در تبدیل دیدگاه برند شما به واقعیت بازی می کنند، درک کنند.
میتوان اینگونه بیان کرد که دنیای مدیریت برند بسیار پیچیده است و این اجازه را به شما برای پیشرفت میدهد و با این که برای مدیریت برند امکاناتی وجود دارد ولی نیازمند مهارتهای جدید و نگرش متفاوت نیز میباشد.
محققان نخستین برندهای ملی که به وجود آمدهاند را دنبال کردهاند و به این نتیجه رسیدهاند که مدیریت برند منطبق با محیطهای بازاریابی میباشد .
در این مقاله از سایت ساز به بررسی نحوه ی انجام مدیریت برند و اشتباهات رایج آن پرداختیم. اگر شما نیز اطلاعاتی از نحوه ی برندسازی دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.
پیام بگذارید