نرخ پرش درصد جلسات تک صفحه ای بدون رویداد تعامل کاربر است. توجه به این نکته مهم است که بازدیدکنندگان نیازی به زدن دکمه برگشت ندارند تا به عنوان یک پرش در نظر گرفته شوند. آنها می توانند پنجره مرورگر را ببندند یا حتی تا پایان زمان جلسه از رایانه خود دور شوند.
Google Analyticsبه طور خودکار نرخ پرش کل دامنه شما و همچنین صفحات جداگانه را محاسبه می کند. سپس، میتوانید از این اطلاعات برای شناسایی صفحات فرود با عملکرد ضعیف و چگونگی کاهش نرخ پرش خود استفاده کنید.
نرخ پرش وب سایت شما معیاری است که نشان دهنده درصد افرادی است که در یکی از صفحات وب شما فرود می آیند و سپس بدون کلیک کردن روی هیچ جای دیگری از وب سایت شما را ترک می کنند به عبارت دیگر بازدیدکنندگان تک صفحه ای نامیده میشوند. اگر بازدیدکنندگان پرش کنند، نشان میدهد که یا چیزی را که به دنبال آن بودند پیدا نکردهاند یا صفحه کاربرپسند نیست.
در مقاله نرخ پرش چیست در مورد نرخ پرش و اینکه یکی از عوامل منفی برای سایت و سئو سایت می باشد صحبت شد. سایت هایی که دارای نرخ پرش بالا هستند موجب می شود که جایگاه خود در موتورهای جستجو پایین بیاید و این نشان دهنده این موضوع می باشد که سایت دارای مشکلی می باشد که کاربران مایل به ماندن در آن نیستند.
نرخ پرش بالا را می توان از دو دید تجربه کاربری ضعیف و تجربه کاربری مثبت بررسی کرد که در ادامه به آن می پردازیم.
گاهی اوقات نرخ پرش بالا می تواند نشانه ای از تجربه کاربری ضعیف باشد. یک بازدیدکننده سایت به صفحه برخورد می کند و یا صفحه محتوای مورد انتظار خود را ارائه نمی دهد یا تحت تأثیر چیز دیگری مانند یک صفحه وب غیر پاسخگو قرار می گیرد. تجربه کاربری مثبت را با یک مثال شرح می دهیم .اینکه تصور کنیم کاربری در حال جستجو برای اندازه گیری مواد تشکیل دهنده یک دستور غذا است. روی نتیجه جستجو کلیک می کند و در سایتی فرود می آیند که بلافاصله لیست مواد مورد نیاز را می بینند. می گیرند و سایت را ترک می کنند. این نرخ پرش بالا نمونه ای از یک تجربه کاربری عالی است. بازدیدکننده فوراً اطلاعاتی را که به دنبالش بود پیدا کرد، سپس رفت.
در حالت ایدهآل، برخی از بازدیدکنندگان سایت با نرخ پرش بالا، صفحه را برای مراجعات بعدی نشانک میکنند، و برخی دیگر از بازدیدکنندگان ممکن است روزی دیگر سایت را به خاطر بیاورند و به آن بازگردند و آن را با نام در گوگل جستجو کنند.
می توان گفت که نرخ پرش یک معیاری برای سنجش محبوبیت سایت شما در فضای اینترنت است . بعد از اینکه با نرخ پرش آشنا شدید در این مقاله می خواهیم شما را با چگونگی کاهش نرخ پرش آشنا کنیم.
سرعت سایت و توجه به آن یکی از عوامل کاهش سرعت سایت می باشد . کاربرانی که به سایت شما وارد می شوند دوست ندارند که وقت زیادی را برای لود شدن سایت شما هدر بدهند و اگر سایت شما به سرعت بارگذاری نشود موجب ترک کاربر از سایت شما می شود و شما کاربر خود را از دست می دهید بنابراین توجه په سرعت سایت موجب کاهش نرخ پرش می شود.
زمانی که کاربر مجبور است زمان زیادی بیش از حد، بیش از سه ثانیه برای بارگذاری صفحه منتظر بماند، تجربه کاربری فوقالعاده ضعیفی ایجاد میکند. محتوای صفحه مهم نیست اگر بازدیدکننده حتی نتواند بلافاصله آن را ببیند. زمان بارگذاری صفحه در دستگاههای تلفن همراه بسیار مهمتر است، زیرا احتمال نارضایتی کاربران از زمانهای بارگذاری کند و پرشها بیشتر است.
متخصصان بیشتر برروی 5 ثانیه برای بارگذاری سایت تاکید دارند و زمانی که سایتی بیشتر از 5 ثانیه برای لود آن می گذرد حتما مشکل دارند همچنین می توانید برای افزایش سرعت سایت از cdn استفاده نمایید.
طراحی سایت خوب شهودی است و باعث ایجاد اعتماد در کاربر می شود. طراحی وب سایت خوب نیز نشانه ای از کیفیت است. بازدیدکنندگان زمان زیادی را صرف سایتی نخواهند کرد که ناخوشایند، غیرجذاب باشد یا در اعتماد کردن با آن مشکل داشته باشد.
طراحی سایت عامل بعدی در کاهش نرخ پرش می باشد . زمانی که از کدهای بیش از حد استفاده شود تا حد زیادی سرعت سایت نیز کاهش می یابد برای همین همواره قسمت هایی که موجب سنگین شدن سایت می شود را می توانید به اخر صفحات سایت خود منتقل نمایید که این کار موجب میشود مرورگر کاربر سنگین نشودو در کاهش نرخ پرش نیز تاثیر بسزایی دارد.
این قابلیت این امکان را می دهد که ابتدا در مرورگر متنی که برای کاربر قابل دیدن است لود می شود و زمانی که کاربر با اسکرول بار به پایین سایت می رود کم کم مطالب و تصاویر دیگر سایت نیز هم بارگذاری می شود.
در صورتی که شما برای سایت خودتان یک قالب واکنش گرا داشته باشید موجب می شود کاربران از هر دستگاهی سایت شمارا به درستی ببینند که موجب کاهش نرخ پرش می شود. کاربران موبایل حتی نسبت به کاربران دسکتاپ صبر کمتری دارند. یک وب سایت باید یک طراحی موبایل فرندلی داشته باشد تا بتواند تجربه کاربری خوبی را در اختیار کاربران دستگاه های تلفن همراه قرار دهد.
برای اینکه یا مفهوم واکنشگرا آشنا شوید می توانید مقاله طراحی سایت واکنش گرا را مطالعه نمایید.
کاربران دوست دارن به راحتی در سایتی که وارد می شوند بتوانند به هرچیزی یا مطالبی که نیاز دارند سریع دسترسی داشته باشند و اگر نتوانند به سرعت به مطالب دسترسی داشته باشند سایت را ترک می کنند بنابراین همواره بخش های مهم را در منوهای بالایی قرار دهید و سایر مطالب مهم را در منوهای کناری و قسمت پایین سایت بکار ببرید. با این کار وقتی یک بازدید کننده وارد سایت میشود در زمان کوتاه میتواند به صفحه مورد نیاز خودش دست پیدا کند و از سایت شما بدون کسب نتیجه خارج نشود.
محتوای یک صفحه وب باید به وضوح و به طور موثر قالب بندی شده باشد. این از نقطه نظر تجربه کاربر بسیار مهم است، زیرا هیچ بازدیدکننده ای از یک وب سایت نمی خواهد تکه های بزرگی از متن نامرتب را ببیند. وقتی این اتفاق میافتد، کاربران معمولاً از محتوای مهم عبور میکنند.
با این حال، اگر آن محتوا به بلوکهای کوچکتر، از جمله نقاط گلوله یا همچنین تصویر یا محتوای ویدیویی، قالببندی شده باشد، کاربر برای درک محتوا و اشتراکگذاری آن با دیگران زمان بسیار آسانتری خواهد داشت.
یکی از موارد اولیه که به خوانایی کلی سایت کمک می کند، طول محتوا است. محتوا را در پاراگراف های کوتاه ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان شما بتوانند به سرعت مطالب را در دستگاه های تلفن همراه کوچکی که اکثر مردم این روزها هنگام مصرف محتوا از آن استفاده می کنند، بخوانند.
این قابلیت بسیار مهم است و اکثرا قرار دادن این امکان را در سایت خود فراموش می کنند . این قابلیت موجب می شود که اگر کاربری در سایت مطلبی یا هرچیزی که نیاز دارد را پیدا نکند بتواند با جستجو کردن به هدف خودش برسد زمانی که سایت شما دارای مدیریت محتوای وردپرس وسایت شما وردپرسی می باشد و دارای امکان جست و جو نباشید می توانیدبا کمک افزونه های فراوانی که به صورت رایگان عرضه شده این قابلیت مهم را به سایت خود اضافه کنید. این چند مورد از نکات مهم در طراحی سایت هستند .
برخی از وب سایت ها از افزودن قابلیت جستجوی سایت غفلت می کنند یا دیدن آن را دشوار می کنند. اگر کاربر در حال جستجوی چیزی خاص است که فوراً در یک صفحه نمیبیند، این ابزار بسیار مفیدی است که میتواند به جای اینکه احتمالاً صفحه یا سایت را کاملاً ترک کند، برای جستجو با آن استفاده کند.
ناوبری باید برای بازدیدکنندگان آسان و بدون دردسر باشد. زمانی که کاربر به سایتی میرسد، به یک جهت روشن نیاز دارد که محتوای مورد نظر در کجا زندگی میکند. اگر این ساده نباشد و به وضوح در یک ناوبری بصری مشخص نشده باشد، به احتمال زیاد از سایت خارج خواهند شد.
در نرخ پرش یکی از عوامل لینک ها ی باشند . در سایت ها بسیار لینک وجود دارد که یا لینک های خارجی هستند و یا لینک های داخلی می باشند که لینک های خارجی برای هدایت کاربران به بیرون سایت می شوند و لینک های داخلی موجب اتصال بخش های مختلف سایت شما می شود.
از کلمات کلیدی مرتبط و مناسب با موضوع محتوا استفاده کنید. هر چه صفحه وب به موضوع نزدیکتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگانی که Google میفرستد با آنچه که انتظار دارند در صفحه پیدا کنند، در ارتباط باشند و در نتیجه نرخ پرش را کاهش دهد.
یکی دیگر از حوزههای تمرکز در مورد خوانایی وبسایت، استفاده از اشکال مختلف محتوا به منظور جذب مؤثرتر بازدیدکنندگان سایت است. محتوای ویدیویی میتواند انواع خاصی از اطلاعات (مانند دستورالعملهای نحوه انجام) را به طور مؤثرتری نسبت به متن منتقل کند. تصاویر با کیفیت بالا همچنین می توانند به شکستن متن، بهبود ارتباطات ایده های بزرگ و کاهش نرخ پرش کمک کنند.
اگر سایت شخصی و یا خدماتی دارید می توانیم بگوییم که مطالب و مقالات که دارید همه چیز شما می باشد در واقع چیزی که به سایت شما اعتبار و ارزش می دهد محتوای سایت شما می باشد و حتما سعی کنید که از مطالب کپی استفاده نکنید و سعی کنید در هر موضوعی که تخصص دارید مطالب اختصاصی از خودتان تولید کنید. برای اینکه کاربران از مطالب شما لذت ببرند و بتوانید نرخ پرش سایت را کاهش دهید باید نکات زیر را رعایت کنید :
تبلیغات بزرگ که خواندن محتوا را دشوار می کند، می تواند یک تجربه کاربری ضعیف باشد. از انواع تبلیغات نشان داده شده در سایت خود آگاه باشید تا تبلیغات مزاحم را بگیرید و مسدود کنید. اگر بازدیدکنندگان سایت از تبلیغات خاصی شکایت دارند به صحبتهای آنها گوش دهید و با آنها دنبال کنید تا بفهمید چرا با آن تبلیغات مشکل دارند.
می توان یکی از عوامل کاهش نرخ پرش و اینکه کاربران در سایت شما نمی مانند و بعد از وارد شدن سریع از آن خارج می شوند را استفاده زیاد یا نامناسب از تبلیغات دانست . این که تبلیغات موجب ادامه فعالیت و درآمدزدایی برای سایت ها می شود درست است ولی به این نکته هم باید توجه کنید که نباید سایتتان را با تبلیغات مزاحم پر کنید که موجب می شود کاربر خود را از دست بدهید.
برخی سایت ها هم هستند که فقط هدف آنها این می باشد که از طریق انواع تبلیغاتی که انجام می دهند کسب درآمد کنند و هیچ محتوای برای کاربر ندارند و البته باید گفت که این سایتهای بی ارزش و اسپم خیلی زود توسط گوگل شناسایی میشوند و از صفحه نتایج گوگل حذف میشود.
زمانی که سایتی را راه اندازی می کنید اولین هدفی که باید داشته باشد رضایت کاربر می باشد اما اگر هدف شما درآمد زدایی سایت می باشد یک سایتی می خواهید که فقط برای شما کسب درآمد کند که مطمئا اگر با این هدف سایتی داشته باشید در کوتاه ترین زمان ممکن بازدیدکنندگان خود را از دست می دهید سایت شما هم به عنوان اسپم شناسایی شده و از نتایج حذف میشود.
در صورتی که نرخ پرش سایت شما بالا می باشد و کاربران از سایت شما سریع خارج می شود می توانید نکات بالا را در سایت خود نگاه بیندازید و مطمئن باشید که حتما یکی از نکات بالا در سایت شما رعایت نشده است در آخر باید گفت که به طور خلاصه سایتی که برای کاربر جذاب باشد و طوری قالب بندی شده باشد که بازدید کننده را حفظ کند نرخ پرش بسیار کمی خواهد داشت و اینگونه سایتها محبوبیت زیادی برای موتورهای جست و جو دارند و در نتایج جست و جو رتبه خوبی خواهند داشت.
پیام بگذارید