یکی از نکاتی که باید به آن توجه زیادی شود تا زمانی که کاربران از طریق موبایل سایت را باز می کنند از استفاده کردن سایت خسته نشوند توجه به mobile friendly بودن سایت است که در این مقاله در رابطه با اهمیت این موضوع آشنا میشویم.
برای این که بدانید که آیا در سایت شما استانداردهای mobile friendly رعایت شده است یا خیر گوگل در ژوئن سال ۲۰۰۹ یک ابزاری عمومی که قابلیت اندازه گیری سرعت و صفحات سایت را داشت به نام page speed tool منتشر کرد. نسخه دوم این ابزار در ماه ژانویه 2015 به نام page speed insights منتشر شد که به صاحبان سایت کمک می کند تا از استانداردهای mobile friendly در سایت استفاده شود.
در همین جهت همه متخصصین و … از این ابزار استفاده کردند تا سایت خود را با استانداردهای mobile friendly منطبق کنند. در بعضی مواقع ممکن است حتی اگر از استانداردها استفاده کنید موتور های جستجو گوگل نتواند آن را بررسی نماید. به دلیل اینکه ،گوگل در حال ارائه الگوریتم جدید خود، به نام Mobilegeddon می باشد.
استفاده از الگوریتم های mobile friendly فقط زمانی که از طریق موبایل جستجو انجام میگیرد تاثیر دارد. سایتهایی که از الگوریتم های mobile friendly استفاده نمی کنند موجب میشوند که سایت در موتورهای جستجو و بین کاربران رتبه و اعتبار خود را ازدست دهد. اما سایتها استفاده کننده از این الگوریتم در رتبه بندی در موتورهای جستجو جایگاه بالایی کسب میکنند.
ابزاری به نام page speed insight وجو دارد که موجب میشود سایت شما دارای استانداردهای ریسپانسو باشد. ولی این ابزار صفحات را براساس نحوه مشاهده سایت توسط کاربران واقعی بررسی میکند و این یعنی از ربات های گوگل و قواعد فایل robots.txt برای بررسی صفحات استفاده نمیکند. یعنی اگر در فایل robots.txt محدودیت هایی وجود داشته باشد رباتهای گوگل در تشخیص اینکه سایت متناسب با استاداردها است دچار مشکل میشوند. به دلیل این قیبل مشکلات ،داشتن یک آدرس مجزا برای نسخه موبایل سایت بهترین گزینه نیست و گوگل تاکید ویژهای برای استفاده از طراحی رسپانسیو برای نسخه موبایل سایت ها دارد.
ابزاری به نام Mobile Friendly Test وجود دارد که هم از رباتهای گوگل پشتیبانی میکند و هم خود را با الگوریتم های mobile friendly تطبیق میدهد. از مزایای این ابزار این است که فایل های مسدود شده در robots.txt را پیدا می کند چون این فایل ها موجب میشوند سایت های مناسب در موبایل نمایش داده نشوند.
دلیل افزایش رتبه در موتورهای جستجو سازگار با با تلفن همراه وجود ۱٫۹۱ میلیارد کاربر گوشی های تلفن هوشمند در سراسر جهان و خرده فروشان آنلاین برای دستگاه های تلفن همراه، که احتمال بالارفتن در سال ۲۰۱۷ به ۳۷۰ میلیارد دلار وجود دارد.
با وجود استاندارد mobile friendly وب سایت شما روی کلیه دستگاه های همراه مثل گوشی هوشمند و یا تبلت در دسترس است دلیل اینکه استفاده از این استاندارد موجب افزایش رتبه در گوگل میشود این است که گرفتن نتایج جستجو با کیفیت بالا را برای کاربران سایت های بهینه سازی شده برای دستگاه های تلفن همراه ساده می کند.
حال این سوال برای شما پیش می آید که چه تاثیری در کسب و کار دارد ؟
گوگل دارای مجموعهای از قوانین است که برای رتبهبندی سایت می باشد. یکی از قوانین این است که هنگامی که کلمه کلیدی جستجو شد، در عنوان صفحه وب ظاهر میشود.
نکته: برای تست وب سایت URL سایتی را که می خواهید تست شود وارد می کنید و همچنین می توانید صفحات تست را ویزیت کنید.
زمانی که گوگل میخواهد بداند که آیا از استانداردهای mobile friendly در سایت شما استفاده شده است یا نه ، URL شما را تحلیل میکند بنابراین زمانیکه وارد URL میشوید این تست توسط گوگل اجرا میشود و بازخورد آن به سایت شما فرستاده میشود. مشکلاتی که در سایت وجود دارد از قبیل کوتاه بودن متن، نزدیک بودن لینک ها و …
این تست شما را راهنمایی میکند تا ساییتان بهبود پیدا کند بنابراین باید از این تکنولوژی استفاده کنید زیرا استفاده از دستگاههای همراه زیاد شده است. لذا اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای کاربران همراه بهینه شده باشد چون این مورد میتواند سرمایه گذاری در طراحی وب سایتتان باشد.
پیام بگذارید