×
دریافت قیمت
+ مشاوره رایگان

بهمن 10, 1396
شیوه‌ی صحیح آنالیز رقبای سایت چگونه است؟

شیوه‌ی صحیح آنالیز رقبای سایت چگونه است؟

آنالیز رقبای سایت

امروزه به دلیل گسترش کسب و کارهای اینترنتی رقابت در فضای مجازی فراوان به چشم می‌خورد. به همین دلیل برای حضور قوی در اینترنت و پیشی گرفتن از سایت‌های هم راستای فعالیت خود، نیاز است با چگونگی رفتار و فعالیت آنها آشنا شوید. بنابراین آنالیز رقبای سایت به یکی از نیازهای ضروری برای ثبات حضور در اینترنت تبدیل شده است. آنالیز کردن رقبا یعنی شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها که موجب شناسایی موقعیت‌ها، فرصت‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌های رقیبان خواهد شد که می‌توان از این دستاوردهای کلیدی در جهت رشد و بهبود فعالیت خود استفاده نمود.

چگونگی آنالیز رقبای سایت:

بطور خلاصه برای تجزیه و تحلیل ابتدا باید لیستی از رقبا تهیه نمایید. تعداد انتخابی می‌تواند بین 2 تا 5 رقیب متغیر باشد. سپس تعدادی از محصولات یا کلمات کلیدی که در آنها با شما رقابت می‌کنند باید تعیین شود تا بتوان آنالیز را شروع کرد در حالت کلی اقدامات زیر را برای تجزیه و تحلیل رقیبان انجام دهید:

1- شناخت وب‌سایت‌های برتر در حوزه‌ی کاری:

ابتدا شما نیازمند شناسایی رقبا هستید. برای این منظور می‌توانید از سایت الکسا کمک بگیرید. ابتدا وارد http://www.alexa.com/siteinfo شوید، سپس نام وب‌سایت خود را برای دریافت اطلاعات وارد نمایید. در این قسمت رتبه‌ی الکسای کشور و جهانی و همچنین 5 کلمه کلیدی برتر سایتتان و 5 سایتی که حوزه‌ی کاری یکسانی با شما دارند و رقبای شما محسوب می‌شوند و دیگر اطلاعات را مشاهده نمایید. از این طریق رقیبان خود را می‌شناسید. 

2- یافتن و بررسی کلمات کلیدی خود و رقبا:

در این زمینه می‌توان از ابزارهایی مانند الکسا و similarweb کمک گرفت. در اینصورت می‌تواند گامی در جهت شناسایی سئو‌ی رقیب بردارید. علاوه بر این می‌توانید کلمات کلیدی پرطرفدار را که هنوز در سایت خود استفاده نکرده‌اید، بیابید. تا بتوانید از این کلمات در سایت خود بهره بگیرید. برای این منظور می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Google Keyword Planner استفاده نمایید.

3- Domain Authority یا قدرت دامنه:

قدرت دامنه

Domain Authority یا به اختصار DA معیاری است که براساس آن قدرت یک دامنه سنجیده می‌شود و عددی بین 0 تا 100 را شامل می‌شود و هرچه این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد قطعا سایت از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود. با استفاده از آدرس : https://moz.com/researchtools/ose/  می‌توانید از این ابزار برای مشاهده‌ی قدرت دامنه‌ی خود و رقبا استفاده کنید.

4-یافتن تعداد صفحات سایت خود و رقیبان:

یکی از نشانه‌های بالا بودن فعالیت سایت تعداد صفحات آن است. تعداد صفحات نشانی از قدمت سایت است. در صورتی که تعداد صفحات سایت شما نسبت به رقیبان در زمینه‌ی فعالیت شما کم باشد باید به فکر چاره باشید و صفحات جدید ایجاد نمایید. برای مشاهده‌ی تعداد صفحات سایت می‌توانید در کادر جستجوی گوگل و با استفاده از کلمه‌ی site تعداد صفحات سایت خود و رقیبان را مشاهده نمایید. از دستور site:http://YourSiteAddress.com استفاده نمایید. آدرس را بدون www وارد نمایید.

مشاهده صفحات سایت

5- بررسی صفحه‌ی اصلی سایت رقیب:

در صفحه‌ی اصلی هر سایتی اطلاعات بسیار خوبی نهفته است. اینکه آیا کلمه کلیدی اصلی سایت در عنوان صفحه نخست وجود دارد یا خیر. اطلاعات دیگری مانند دسته‌بندی‌ها و محصولات و خدمات و پیشنهادات را می‌توان مشاهده نمود.

6- شناسایی منابع ترافیک سایت:

ترافیک یکی از معیارهای اعتبار سایت است و منابع مختلفی برای جذب ترافیک در سایت وجود دارد. بازدید از سایت یکی از عوامل جذب ترافیک است. با استفاده از الکسا می‌توانید متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی سایت شما و رقبا بیشترین ترافیک را به سوی سایت جذب می‌کنند و از این طریق می‌توانید در جهت تقویت یا برطرف کردن کمبودها و ضعف منابع خود بپردازید. با استفاده از ابزار SEMrush می‌توانید به آنالیز و مقایسه‌ی ترافیک سایت خود و چند رقیب دیگر به طور همزمان بپردازید واطلاعات مناسبی به دست آورید.

7-  بررسی سئوی سایت رقیب:

بررسی سئو رقیب یکی از عوامل مهم و ضروری در فرآیند آنالیز است. برای بررسی و مقایسه‌ی سایت خود و رقیب عوامل مختلفی مانند کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها و نوع آنها، تعداد لینک‌های Follow و Nofollow،  انکرتکست‌های برتر، نرخ پرش و میزان ماندگاری کاربران در سایت، که می‌توانید از ابزار الکسا و SEMrush تمامی این اطلاعات را به دست آورید. علاوه بر این برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی در سایت خود از گوگل وبمستر و گوگل آنالیتیکس نیز می‌توانید کمک بگیرید.

8- استفاده از ایمیل برای دریافت اطلاعات رقیبان:

استفاده از ایمیل مارکتینگ برای بررسی رقبای سایت

9- بررسی طراحی سایت رقبا

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن دقت کنید طراحی سایت رقبا است. قطعا بعد از سئو سایت و رسیدن به نتایج برتر گوگل، این طراحی سایت شما است که باعث افزایش فروش شما خواهد شد. داشت UX و UI مناسب می تواند شما را یک قدم از رقبا جلو تر بندازد. پس به هیچ عنوان از طراحی سایت نامنظم و کپی، استفاده نکنید.

10- به محتوای برتر رقیب خود نگاهی بیندازید

دانستن اینکه چه محتوایی بیشترین ترافیک را به سمت رقبای شما می آورد، راهی عالی برای به دست آوردن بینش در مورد استراتژی آنها است. شما می توانید یاد بگیرید که آنها روی چه نوع پست هایی تمرکز می کنند، محتوای آنها چقدر عمیق است، چه کلمات کلیدی را هدف قرار می دهند، چند کاراکتر می نویسند و موارد دیگر.

اگر بخواهید این کار را به صورت حضوری انجام دهید باید یک جاسوس برای شرکت مورد نظر بفرستید. اما برای آنالیز رقبای سایت اصلا نیاز به همچین کاری ندارید. فقط باید اکانت SEMRush  را راه اندازی کنید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

برای کار کردن با ابزار سمراش حتما باید اکانت پریمیوم آن را تهیه کنید. اما این ابزار فرصت استفاده رایگان را به کاربران خود می دهد. شما می توانید با هر ثبت نام 10 بار بصورت رایگان رقبای خود را آنالیز کنید.

11- بررسی بک لینک های رقبا

قدرت و اعتباری که بک لینک ها به سایت می دهند را می توان یکی از دلایل اصلی در رتبه بندی گوگل دانست.

بک لینک ها تاثیر مثبت روی قدرت دامنه ما دارند، اگر رقبایی دارید که قدرت دامنه بالایی دارند، کار شما برای رسیدن به نتایج برتر گوگل بسیار سخت است. اما سوال اصلی اینجاست که این بک لینک ها را از کجا پیدا کنیم؟

در ادامه به معرفی چند ابزار برای بررسی لینک ها خواهیم پرداخت.

این 3 ابزار جزو بهترین ابزار ها برای بررسی بک لینک های رقبا هستند. 

12- رسانه های اجتماعی

کدام یک از مقالات آنها بیشتر به اشتراک گذاشته می شود؟ کدام یک از شبکه های اجتماعی آنها بهترین نتایج را می گیرد؟ چه کسی محتوای آنها را به اشتراک می گذارد؟

تماشای حساب‌های اجتماعی آسان است، اما تجزیه و تحلیل آن دشوار است. در یک نگاه، می‌توانید ببینید که کدام پست‌های خاص در حال جذب هستند، اما بررسی و آنالیز کردن آن ها بدون ابزار کار بسیار سختی است.

اما نگاه کردن به این شبکه ها هم خالی از لطف نیست. شما با یک نگاه کلی می توانید موضوعات جذاب، نحوه ی تولید محتوا و … را بررسی کنید و از آن ها استفاده کنید.

13- فناوری رقبا

سایت آنها بر روی چه چارچوبی ساخته شده است؟ آیا وردپرس است یا کد نویسی شده؟ از چه ابزارهای استفاده می کنند؟

فناوری وب‌سایت به‌طور شگفت‌انگیزی قابل مشاهده است، و ابزارهایی وجود دارند که به آسانی می‌توان دقیقاً متوجه شد که چه چیزی به وب‌سایت رقیب شما نیرو می‌دهد و چه ابزارها و افزونه‌هایی روی آن نصب شده‌اند. این به شما امکان می دهد تا متوجه شوید که آنها از چه تاکتیک هایی استفاده می کنند و چه چیزی ممکن است برای شما مفید باشد.

شاید الان با گفتن این نکات دچار سر در گمی شده باشید اما نگران چیزی نباشید. سایت سازان زرین با بیش از 6 سال سابقه در حوضه طراحی سایت و سئو سایت می تواند صفر تا صد پروژه شما را تا رسیدن به نتایج برتر گوگل به عهده بگیرد.

عضویت در خبر نامه‌های رقبا یکی از را‌ه‌های دریافت اطلاعات از آنهاست. به عنوان مثال محتوای ایمیل، و زمان ارسال ایمیل و دیگر اطلاعاتی که در نهایت می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

نتیجه گیری:

آنالیز رقبای سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به خصوص زمانی که رتبه‌ی سایت شما کاهش محسوسی پیدا کرده است با استفاده از تجزیه و تحلیل سایت‌های هم حوزه‌ی خود اطلاعات مناسبی به دست خواهید آورد که با به کارگیری آنها می‌توانید به بازگشت به جایگاه قبلی یا حتی بهتر از آن امیدوار باشید.

Rate this post
مقالات مرتبط
پیام بگذارید