×
دریافت قیمت
+ تخفیف ویژه

فروردین 21, 1396
روش های بازاریابی اینترنتی

روش های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی

انواع بازاریابی

بازاریابی به صورت کلی به 4 دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به تشریح هریک از آنها می پردازیم؛

  • بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی چریکی
  • بازاریابی شبکه ای
  • بازاریابی اینترنتی

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروس‌وار (به انگلیسی: Viral marketing) به بازاریابی‌ گفته می‌شود که  به صورت مجازی از طریق شبکه اجتماعی موجود یا ایمیل در اینترنت ارائه می‌گردد. به عبارت دیگر این نوع از بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش آگاهی در مورد یک برند تجاری می‌گردد و به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.  یکی از روش‌هایی که در این بازاریابی استفاده می‌شود تبلیغات دهان به دهان می‌باشد که همانند انتشار یک ویروس واگیردار به صورت متن، تصویر، کلیپ یا فیلم کوتاه، تصویر متحرک انجام می‌گیرد و با پیشرفت در اینترنت و شبکه های اجتماعی این نوع بازاریابی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است.

بازاریابی چریکی

برخی از افراد تصور می‌کنند که بازاریابی صورت گرفته توسط آنها مربوط به آینده و مشتریان بعدی خواهد بود اما این یک اشتباه رایج است. در این نوع بازاریابی باید نیمی از زمان خود را به مشتریان فعلی اختصاص داد. چون جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان سنگ بنای فعالیت‌های بعدی خواهد بود اگر مشتریان گذشته فراموش شوند، اطلاعات دقیق و مناسب دریافت نمی‌شود و تمامی هزینه و انرژی صرف شده برای کسب آن مشتریان به هدر خواهد رفت. همچنین فرصت مناسبی است که به مشتریان خود کمک کنید. نکته ای که در بازاریابی چریکی نباید فراموش کرد این است که این نوع بازاریابی درمورد مشتریان شما است نه در مورد شما، پس مشتریان باید مورد توجه قرار بگیرند.

بازاریابی چریکی

 

نمونه استفاده از تکنیک های روانشناختی در بازاریابی چریکی

مثال جالب بازاریابی چریکی

تصور کنید که سه مغازه کتاب فروشی در کنار هم قرار دارند. که یکی از این کتاب فروشی ها کوچک تر از آن دو می باشد و  در وسط دو کتاب فروشی دیگر قرار دارد. روزی صاحب مغازه متوجه تابلویی در مغازه سمت راست شد که عنوان این تابلو “فروش عظیم جشن سالگرد، 50 درصد تخفیف” بود این تابلو حتی از سردر مغازه نیز بزرگتر بود و بسیار جلب توجه میکرد. روز بعد مغازه سمت چپی نیز تابلویی با عنوان “حراج بزرگ، 60 درصد تخفیف” نصب نمود و مغازه این شخص در میان این دو بیش از پیش محقر بنظر میرسید. صاحب این کتاب فروشی کوچک چه کاری میتوانست انجام دهد؟

از این رو تابلویی نوشت  باعنوان “در ورودی اصلی”!

این مثال یک نمونه از بازاریابی چریکی میباشد.

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه‌ای به انگلیسی(Network Marketing) یا بازاریابی چندسطحی به انگلیسی: (Multi-level marketing)، در این بازاریابی شرکت ها بدون واسطه محصولات و کالاهای خود را به مشتریان به فروش می رسانند و در صورت تمایل میتوانند محصولات شرکت  را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد این نوع بازاریابی هم از طریق سودی که از زیرمجموعه‌ها  و هم از فروش محصولات شرکت بدست می آید. در این نوع بازاریابی روش «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» بسیار موثر می باشد و اکثراً از این روش استفاده می‌کنند. اما در این بازاریابی سود اصلی را شرکتی که محصولات را ارائه می دهد و از بین اعضا و بازاریابان هم فقط کسانی که در راس قرار دارند کسب می کنند و مابقی اعضا نیز ضرر کرده و در صورت اعتراض ،شرکت اصلی پاسخگو نمی باشد. دلیل متضرر شدن را کم‌کاری بازاریابان و به فروش نرساندن اجناس عنوان می‌کند و بازاریابان را تشویق می‌کند تا با فعالیت بیشتر و عضو کردن افراد بیشتر در سیستم سود خود را افزایش دهند که این امر معمولا فقط به نفع شرکت است و از درآمدهای هنگفت برای بازاریابان خبری نیست .در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای سردمدار هستند.

بازاریابی اینترنتی

این نوع بازاریابی دارای ویژگیهایی از قبیل ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن است که همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین بازاریابان باز کرده است. زمانی که شرکت دچار مشکلات مالی می‌شود این بازاریابی به دلیل شبانه روزی و بی وقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات بصورت به روز، کاملاً پُر رنگ‌تر می‌شود. بازاریابی اینترنتی در 27 اکتبر سال 1994 برای اولین بار و به صورت بنر در سایت هات وایر نمایش داده شد. زمانی که هات‌وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی به وجود آمدند.

بازاریابی اینترنتی امروزه دارای ابعاد بسیار وسیعی است که نمونه هایی از آن  میتوان به این موارد اشاره نمود:

  1. بازاریابی شبکه های اجتماعی به انگلیسی (Social Marketing)
  2. بازاریابی ایمیلی به انگلیسی (Email Marketing)
  3. بازاریابی پیامکی به انگلیسی (Text Marketing)
  4. بازاریابی وبلاگی به انگلیسی (Blog Marketing)
  5. بازاریابی محتوایی به انگلیسی (Content Marketing)
  6. بازاریابی با فکس به انگلیسی (Fax Marketing)
  7. بازاریابی در موتور های جستجو به انگلیسی (Search Engine Marketing)
  8. بازاریابی موبایلی به انگلیسی (App Marketing)
  9. بازاریابی توسط بازی های رایانه ای (به انگلیسی In-Game Marketing)

برخی راهکارهای تبلیغات اینترنتی

  1. راه‌اندازی پایگاه اینترنتی
  2. ارسال نامه الکترونیکی
  3. ایجاد کلوب مشتریان
  4. درج آگهی رایگان تبلیغاتی در آگهی نامه‌های اینترنتی
  5. استفاده از دامنه‌های مفید نمونه دامین
  6. ایجاد نمایشگاه الکترونیکی
  7. راه‌اندازی فروشگاه الکترونیکی

مزایای بازاریابی اینترنتی

این نوع بازاریابی مزایای بسیار دارد از مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبانه روزی و بی وقفه بودن بازاریابی اینترنتی
  • قابلیت ایجاد تغییرات مطابق روز
  • مناسب برای شرکتهایی که از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند.
  • دسترسی دائم به خدمات
  • پاسخ سریع به سوالات مشتریان
  • سفارشات مبتنی بر نیاز مشتری
  • تماس غیر شخصی با بازاریابی اینترنتی
  • دسترسی تمام کاربران به فروشگاه مجازی
  • هزینه کمتر بازاریابی اینترنتی
  • کاهش خطاهای انسانی
  • صرفه جویی در وقت با بازاریابی اینترنتی
  • امکان توزیع سفارش و فروش برای تک تک مشتریان
  • کاهش زمان انتظار برای دریافت کالاها و خدمات دیجیتالی با بازاریابی اینترنتی
  • امکان گزارش گیری از روند بازاریابی اینترنتی (محاسبه نسبت هزینه/درآمد

روش های بازاریابی اینترنتی

روش های جدید بازاریابی اینترنتی موارد زیر می باشد:

  • بازاریابی که در آن مشتری ها از طریق smart phones به وب سایت ها دسترسی پیدا می کنند

این روش بازاریابی خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. اما به دلیل استفاده روز افزون از تلفن های هوشمند بیشتر تحلیلگران معتقدند که برند های تجاری طی چند ماه آینده مجبور خواهند بود که در مورد این روش بازاریابی بیشتر فکر کنند و آن را ارتقا دهند تا این که بتوانند پاسخگوی این نیاز باشند.

  • بازاریابی که کاملا خصوصی و شخصی سازی شده (نیاز تمام مشتری ها در نظر گرفته می شود)

این روش در تمام ابعاد بازاریابی دیجیتال رخنه کرده است، اما در سال آینده این نوع تبلیغات از الگوریتم بیشتری استفاده خواهد کرد.

  • بازایابی بصری

امروزه استفاده از جلوه‌های بصری یکی از عوامل موفقیت تبلیغات است، تاثیر رنگ‌ها بر موفقیت برندها، اولین و ساده‌ترین روش بهره بردن از تاثیر جلوه‌های بصری است. مشتریان کنونی بیشتر از جنس مصرف‌کنندگان بصری هستند. در مواجهه با چنین افرادی باید بر جنبه‌های بصری تاکید ویژه‌ای داشت. ارتباطات بصری در بازاریابی، بر اثربخشی پیام می‌افزاید.

  • تبلیغات(Omnichannel)

اکثر کاربران انتظار دارند زمانی که از کانال‌های ارتباطی استفاده می‌کنند این کانال ها دارای ساختار واحد و یکپارچه باشند. و اگر تبلیغات به این خواسته کاربران پاسخ درستی ندهد با شکست روبرو خواهند شد. روش مورد استفاده در این بازاریابی “بازاریابی شخصی سازی شده” می باشد. که کاربران با توجه به نیازهایشان ،محتوای مورد نیاز خود را ببینند و همچنین برندها بتوانند هزینه‌های تبلیغاتی‌شان را بهینه سازی نمایند.

  • بازاریابی اینترنتی با موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

این نوع بازاریابی دو ویژگی دارد ابتدا بهترین روش برای یافتن محصولات و اطلاعات مورد نیاز توسط کاربران و متقاضیان است و  بهترین راه برای تبلیغات و جذب مشتریان توسط تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات می باشد. نکته قابل توجه این است که به دلیل وسیع و نامحدود بودن دنیای دیجیتال باید بتوانید کسب و کار خود را بطور مناسب معرفی کنید تا کاربران بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند. برای این کار باید رتبه بالایی در موتورهای جستجو داشته باشید.

بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی اینترنتی با شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

این نوع بازاریابی نیز یک نوع ابزار بازاریابی می باشد.تفاوت این نوع بازاریابی با بازاریابی به وسیله موتورهای جستجو این است که در شبکه های اجتماعی شانس کمتری برای جذب ترافیک و خریدار دارد اما میتوان از آن برای معرفی برند و محصولات خود استفاده کرد.

بازاریابی اینترنتی با محتوای مناسب (Content Marketing)

مهم ترین بخش بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی محتوایی می‌باشد. داشتن محتوا خوب باعث جذب بازدیدکنندگان می‎شود و موتورهای جستجو بدنبال محتوا با کیفیت هستند تا بازدیدکنندگان فراوانی از طریق موتورهای جستجو وارد وب سایت شما شوند. در صورتی که این بازدیدکنندگان محتوای شما را بپسندند آن را در وب سایت‌های دیگر و پروفایلهای شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می کنند و محبوبیت شما افزایش می یابد.

ویدئو مارکتینگ (Video Marketing)

بدون شک یادگیری به صورت تصویر موفق تر از آموزش نوشتاری می باشد. با افزایش سرعت اینترنت بیشتر کاربران به دنبال ویدیو های آموزشی و کاربردی مورد نیاز خود می گردند. پس می‌توان گفت که با داشتن ویدیو هایی از محصولات و خدمات خود که آنها را در اینترنت منتشر کنید، بازدیدکنندگان بسیار زیادی با شما و خدماتی که ارائه می دهید آشنا خواهند شد.

ویدئو مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

به طور ساده ، ایمیل مارکتینگ یا همان (Email marketing) روشی  برای جمع آوری ایمیل از کاربران وب‌سایت و ارسال اطلاعیه و آفرهای ویژه تبلیغاتی به ایمیل های ثبت شده توسط مشتریان یا کاربران وب سایت است.

ایمیل مارکتینگ جایگزین روش بازاریابی سنتی است و تفاوت آن در سریع تر، کم هزینه و تاثیر گذار و قابل سنجش‌تر بودن آن می‌باشد.

ایمیل مارکتینگ

 تبلیغات پولی (Paid advertising)

یکی از انواع تبلیغات پولی می‌تواند قرار دادن بنرهای تبلیغاتی باشد. این نوع تبلیغات شامل پرداخت هزینه ماهانه برای درج بنر در بخش های مختلف وب سایت‌های پربازدید است.

 حالا اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارید به شما توصیه میشود از سایت‌های آماده سایت ساز زرین  استفاده کنید تا در کسب و کار خود موفق شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مرتبط
پیام بگذارید