بازاریابی محتوا و انواع آن

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از تکنیک های بازاریابی اینترنتی می باشد در واقع تمرکزی بر روی تولید و توزیع محتوای باارزش دارد دراین راستا می توانید مشتریان را جذب کرده و در مرحله آخر باید این مشتریان را به یک  مشتری سودآور تبدیل کنید.

باید به این نکته توجه کنید که بازاریابی محتوا یک فرایند بلند مدت می باشد و حتما باید در بازاریابی که برای کسب و کارمان انجام می دهید از آن استفاده شود .در بازاریابی محتوا منظور این نیست که رسانه های دیگران را اجاره کنیم و بابت آن هزینه پرداخت نماییم درواقع منظور این می باشد که رسانه جدیدی ایجاد کنیم.

اگر بخواهیم که در یک جمله بگوییم بازاریابی محتوا چیست؟ می توان گفت :برقراری ارتباط  با مشتریان بالفعل و بالقوه می باشد .

درواقع در این روش می توانید به مشتریان خود آموزش دهید  وبدون جلسه معرفی محصولات و خدمات جدید خود، آنها را به سوی خود حرکت مدهید.

اگر نیاز مشتری را بشناسید و مرتبط با نیاز او اطلاعات مفید و کاربردی در اختیارشان بگذارید موجب می شود به سرعت مشتری عادی تبدیل به یک مشتری سودآور شود که سبب می شود آنها هنگام ارائه محصولات جدیدتان خودشان مراجعه کنند ودیگر نیاز به اطلاع رسانی نباشد.

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا بازاریابی محتوا ضروری است؟

بازاریابی محتوا

با کمی مطالعه متوجه می شویدکه شرکت های بزرگی همچون مایکروسافت، سیسیکو و P&Gاز این نوع بازاریابی استفاده می کنند و آن را گسترش می دهند پس قطعا برای آن ها این نوع بازاریابی مفید بوده است همچنین کسب و کارهای که تازه تاسیس شده اند می توانند نیز از این روش استفاده کنند و کسب‌وکار خود را بواسطه انتشار گسترده محتواهای مفید رشد دهند

اهداف بازاریابی محتوا چیست ؟

بازاریابی محتوا

افزایش آگاهی در مورد برند:زمانی که یک کسب وکار به راه می اندازید باید کاری کنید که دیگران مطلع شوند در واقع باید یک اطلاع رسانی از کسب و کارتان انجام دهید تا نام شما به گوش مخاطبان برسد که به آن برندینگ نیز می گویند برای این کار محتوا و بازاریابی محتوا کمک می کند تا مخاطبان از وجود شما آگاه شوند.

مقاله مرتبط: برندینگ چیست؟

افزایش آگاهی در مورد محصولات:  علاوه براین که روی بالابردن اگاهی از نام تجاری خود تمرکز می کنید باید ازویژگی های  محصولات و خدماتی که ارائه میدهید نیزاطلاع رسانی نمایید و آنها را در معرض دید مخاطبان قرار دهید و باید تمرکز بیشتری روی ویژگی های محصولات داشته باشید

افزایش تعداد موقعیت‌های فروش بالقوه (Lead Generation):

در کنار اجرای بازاریابی محتوا و منتشر کردن در کانال هایی که مرتبط با کسب و کار شما هستند می توانید فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید برای افزایش فروش راهکارهایی وجود دارد که ازقبیل:

  • ایجاد یک صفحه فرود و قراردادن محتوای مفید در این صفحه
  • گرفتن ایمیل مخاطبان واطلاع رسانی از طریق ایمیل در مورد محصولات و خدمات
  • فراموش نکنید که در مورد اینکه ایمیل او را گرفته اید و چه کاری می خواهید انجام بدهید به مخاطب توضیح بدهید و اجازه این کار را بگیرید
  • به مخاطب خود این امکان را بدهید که در صورت عدم نیاز به محتوای ایمیلی شما، اشتراک خود را لغو کند.

ایجاد وفاداری: وفادارای مشتریان به شما رابطه مستقیمی با محتوایی که تولید می کند دارد یعنی اگر محتواهای شما برای مخاطب مفید و با ارزش‌تر باشند، وفاداری او به شما بیشتر  افزایش پیدا می‌کند.بنابراین باتید به محتوای خود توجه بیشتری داشته باشید برای اینکه محتوای مفیدی تولید کنید باید خودتان را در جای مخاطبان قرار دهید تا در مورد مفیدبودن محتوایی که تولید کرده اید اطمینان حاصل نمایید.

افزایش فروش: اکثرا  هدف همه کسب و کارها رسیدن به بالاترین سطح فروش است بنابراین سراغ تولید محتوا باارزش می روند تا فروش بیشتری داشته باشند  بازاریابی محتوا به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی فروش تاثیر می‌گذارد و به این منظور، باید روی کیفیت محتوا، اینکه بازاریابی محتوا چیست تسلط داشته باشید.

مشترکین مشتاق:  محتوای خوب موجب می شود که مشتریان خود را داشته باشد اما باید بتوانید آنها را به مشتریان برسانید باید حس اینکه مشتری برای شماارزشمند است را در مشتری ایجاد کنید برای همین در طول زمان مشتری خودرا بروز کنیدبا تداوم اینکار، افرادی که به مشترکین شما تبدیل شده‌اند، همواره مشتاق محتواهای شما و حتی محصولات برند شما خواهند بود.

چرخه بازاریابی محتوا چیست ؟

بازاریابی محتوا

راه های مختلفی برای بازاریابی محتوا در کسب و کارها وجوددارد اما مواردی وجود دارد که به صورت تجربی به دست آمده است و به عنوان قوانین بازاریابی مطرح شده اند که در ادامه به آن می پردازیم:

برنامه‌ریزی:

در اولین مرحله باید در مورد اینکه چه محتوایی برای کسب و کارتان لازم و مفید است تحقیق و جستجو کنید در مرحله دوم به ایده پردازی بپرازید می توانیدبا ایجاد یک جلسه طوفان فکری باعث شوید که همه ایده‌ها استخراج شوند و بهترین آنها را عملی کنید. در قدم بعدی لازم است که برای تولید ایده‌های استخراج شده یک برنامه محتوایی تنظیم کنید که می‌تواند به شکل یک استراتژی استخراج شود.

درواقع برنامه ریزی یعنی: تحقیق ایده پردازی و آماده سازی برنامه

تولید محتوا:

همان طور که مشخص است باید به تولید محتوا بپردازید و محتواهای با کیفیت تولیدکنید. این بخش زمانی زیادیرا از شما می گیرد توجه داشته باشید که باید طبق استراتژی و برنامه‌ای که در مرحله اولی فراهم کرده‌اید، محتوای کسب‌وکار خود را تولید کنید.

بهینه‌سازی

هنگامی که مطالب خود را انتشار می دهید یک بازخورد از مخاطبانتان دریافت می کنید و متوجه علاقه  مخاطب خود می شوید تا بتوانید استراتژی و برنامه خود را، برای مخاطب هدف‌تان بهینه‌سازی کنید

توزیع و پخش محتوا        

دراین بخش باید در تمامی رسانه های اجتماعی و کانال ها و وب سایت هایی که در عوض گرفتن هزینه این کاررا برای شما انجام می دهند محتوای خود را توزیع نمایید در واقع از هیچ کانالی گذشت نکنید . این کار در بازاریابی محتوا به شما کمک میکند و توجه داشته باشید که فقط کانال‌های باکیفیت هستند که برای شما بازخورد مثبت در پی دارند.

آنالیز

بررسی محتوایی خود یکی از مهم ترین موارد می باشد باید با استفاده از ابزارهای آنالیز محتوایی که تولید کرده اید و انتشار داده اید را تحلیل و بررسی کنید و از بازخورد محتوا خود مطلع شوید تا در انتخاب های بعدی هوشمندانه تر انتخاب کنید.

بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا:

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدئویی

بازاریابی محتوا متنی

اگر محتوایی که دارید را به صورت نوشتاری و متنی انتشار بدهید در اصطلاح بازاریابی محتوا متنی می گویند درواقع  یکی از متداول ترین و نخستین روش های بازاریابی محتوا ،محتوا متنی  است،  این روش ساده تر و در عین حال پیچیده تر از  روش های دیگر است. یکی از ویژگی های محنصر به فرد این روش تولید محتوا افزایش مخاطب سایت از طریق سئو و موتور های جستجوگر است.

با تولید محتوای متنی از مزایای کسب و کار خود بگویید،محتوای متنی همیشه اثربخش می ماند . برای موفقیت در این استراتژی محتوایی تولید کنید که نیاز مخاطبان را برطرف نماید و علاقه و انگیزه او را برانگیزد.

بازاریابی محتوا تصویری

درواقع تولید محتوا با استفاده از تصاویر است . این نوع بازاریابی از قذیمی ترین نوع تولید محتوا می باشد که با به روی کار آمدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ،تاثیر بسیاری روی مخاطبان نسبت به دیگر روش های تولید محتوا دارد.

این نکته را فراموش نکنید که نکات سئو و بهینه سازی را در تصاویر خود رعایت کنید تا رتبه خوبی در رتبه بندی تصاویر گوگل داشته باشید

بازاریابی محتوا ویدئویی

محتوای ویدئویی یعنی محتوایی که به صورت فیلم، سریال، کلیپ و یک تصویر چند دقیقه ای باشد  این بازاریابی ازبهترین روشهای تولید محتوا می باشد ولی بسیار پرهزینه است. از بارزترین نوع بازایابی محتوا ویدئویی می توان به تبلیغات در تلوزیون و ساخت فیلم اشاره نمود.

نکات و روش های بازاریابی محتوا

برای اینکه مخاطبان به محتوای شما توجه کنند باید چند نکته را رعایت کنید:

  • تولید محتوا تازه
  • محتوا اختصاصی و ناب باشد
  • بروزرسانی محتواهای قدیمی
  • سعی کنید تا روند تولید محتوا به صورت یک شکل نشود
  • استفاده از انواع روشهای بازاریابی

برچسب‌ها, , ,

دیدگاه بگذارید

avatar
wpDiscuz
نماد اعتماد الکترونیکی
تخفیف ویژه خرید سایت
تخفیف ویژه خرید سایت
با تشکر از حسن انتخاب شما ، جهت دریافت کد تخفیف و مشاوره خرید سایت ، اطلاعات زیر را پر کنید...
با تشکر از اعتماد شما ...
هم اکنون کد تخفیف ویژه خرید سایت ، به ایمیل شما ارسال شده است.
لطفا ایمیل خود و پوشه اسپم را نیز چک کنید
با تقدیم احترام