بازاریابی محتوا یکی از تکنیک های بازاریابی اینترنتی می باشد در واقع تمرکزی بر روی تولید و توزیع محتوای باارزش دارد دراین راستا می توانید مشتریان را جذب کرده و در مرحله آخر باید این مشتریان را به یک مشتری سودآور تبدیل کنید.
باید به این نکته توجه کنید که بازاریابی محتوا یک فرایند بلند مدت می باشد و حتما باید در بازاریابی که برای کسب و کارمان انجام می دهید از آن استفاده شود .در بازاریابی محتوا منظور این نیست که رسانه های دیگران را اجاره کنیم و بابت آن هزینه پرداخت نماییم درواقع منظور این می باشد که رسانه جدیدی ایجاد کنیم.
بازاریابی محتوا در واقع راهی است که باید در مورد تولید سرنخ پیش رفت. و اگر واقعاً میخواهید از رقبا پیشی بگیرید، بررسی انواع مختلف بازاریابی محتوایی حیاتی است. بازاریابی محتوا یک استراتژی است که حول محور ساختن محتوا برای برند شما با استفاده از اینترنت به عنوان یک پلتفرم می چرخد. عبارت بازاریابی محتوا اغلب به عنوان یک تعریف جامع برای همه راه هایی که استراتژی محتوای خود را تبلیغ می کنید استفاده می شود.
اگر بخواهیم که در یک جمله بگوییم بازاریابی محتوا چیست؟ می توان گفت :برقراری ارتباط با مشتریان بالفعل و بالقوه می باشد .
درواقع در این روش می توانید به مشتریان خود آموزش دهید وبدون جلسه معرفی محصولات و خدمات جدید خود، آنها را به سوی خود حرکت مدهید.
اگر نیاز مشتری را بشناسید و مرتبط با نیاز او اطلاعات مفید و کاربردی در اختیارشان بگذارید موجب می شود به سرعت مشتری عادی تبدیل به یک مشتری سودآور شود که سبب می شود آنها هنگام ارائه محصولات جدیدتان خودشان مراجعه کنند ودیگر نیاز به اطلاع رسانی نباشد.
با کمی مطالعه متوجه می شویدکه شرکت های بزرگی همچون مایکروسافت، سیسیکو و P&Gاز این نوع بازاریابی استفاده می کنند و آن را گسترش می دهند پس قطعا برای آن ها این نوع بازاریابی مفید بوده است همچنین کسب و کارهای که تازه تاسیس شده اند می توانند نیز از این روش استفاده کنند و کسبوکار خود را بواسطه انتشار گسترده محتواهای مفید رشد دهند
افزایش آگاهی در مورد برند:زمانی که یک کسب وکار به راه می اندازید باید کاری کنید که دیگران مطلع شوند در واقع باید یک اطلاع رسانی از کسب و کارتان انجام دهید تا نام شما به گوش مخاطبان برسد که به آن برندینگ نیز می گویند برای این کار محتوا و بازاریابی محتوا کمک می کند تا مخاطبان از وجود شما آگاه شوند.
مقاله مرتبط: برندینگ چیست؟
افزایش آگاهی در مورد محصولات: علاوه براین که روی بالابردن اگاهی از نام تجاری خود تمرکز می کنید باید ازویژگی های محصولات و خدماتی که ارائه میدهید نیزاطلاع رسانی نمایید و آنها را در معرض دید مخاطبان قرار دهید و باید تمرکز بیشتری روی ویژگی های محصولات داشته باشید.
افزایش تعداد موقعیتهای فروش بالقوه (Lead Generation):
در کنار اجرای بازاریابی محتوا و منتشر کردن در کانال هایی که مرتبط با کسب و کار شما هستند می توانید فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید برای افزایش فروش راهکارهایی وجود دارد که ازقبیل:
ایجاد وفاداری: وفادارای مشتریان به شما رابطه مستقیمی با محتوایی که تولید می کند دارد یعنی اگر محتواهای شما برای مخاطب مفید و با ارزشتر باشند، وفاداری او به شما بیشتر افزایش پیدا میکند.بنابراین باتید به محتوای خود توجه بیشتری داشته باشید برای اینکه محتوای مفیدی تولید کنید باید خودتان را در جای مخاطبان قرار دهید تا در مورد مفیدبودن محتوایی که تولید کرده اید اطمینان حاصل نمایید.
افزایش فروش: اکثرا هدف همه کسب و کارها رسیدن به بالاترین سطح فروش است بنابراین سراغ تولید محتوا باارزش می روند تا فروش بیشتری داشته باشند بازاریابی محتوا به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی فروش تاثیر میگذارد و به این منظور، باید روی کیفیت محتوا، اینکه بازاریابی محتوا چیست تسلط داشته باشید.
مشترکین مشتاق: محتوای خوب موجب می شود که مشتریان خود را داشته باشد اما باید بتوانید آنها را به مشتریان برسانید باید حس اینکه مشتری برای شماارزشمند است را در مشتری ایجاد کنید برای همین در طول زمان مشتری خودرا بروز کنیدبا تداوم اینکار، افرادی که به مشترکین شما تبدیل شدهاند، همواره مشتاق محتواهای شما و حتی محصولات برند شما خواهند بود.
راه های مختلفی برای بازاریابی محتوا در کسب و کارها وجوددارد اما مواردی وجود دارد که به صورت تجربی به دست آمده است و به عنوان قوانین بازاریابی مطرح شده اند که در ادامه به آن می پردازیم:
برنامهریزی:
در اولین مرحله باید در مورد اینکه چه محتوایی برای کسب و کارتان لازم و مفید است تحقیق و جستجو کنید در مرحله دوم به ایده پردازی بپرازید می توانیدبا ایجاد یک جلسه طوفان فکری باعث شوید که همه ایدهها استخراج شوند و بهترین آنها را عملی کنید. در قدم بعدی لازم است که برای تولید ایدههای استخراج شده یک برنامه محتوایی تنظیم کنید که میتواند به شکل یک استراتژی استخراج شود.
درواقع برنامه ریزی یعنی: تحقیق ایده پردازی و آماده سازی برنامه
تولید محتوا:
همان طور که مشخص است باید به تولید محتوا بپردازید و محتواهای با کیفیت تولیدکنید. این بخش زمانی زیادیرا از شما می گیرد توجه داشته باشید که باید طبق استراتژی و برنامهای که در مرحله اولی فراهم کردهاید، محتوای کسبوکار خود را تولید کنید.
بهینهسازی
هنگامی که مطالب خود را انتشار می دهید یک بازخورد از مخاطبانتان دریافت می کنید و متوجه علاقه مخاطب خود می شوید تا بتوانید استراتژی و برنامه خود را، برای مخاطب هدفتان بهینهسازی کنید
توزیع و پخش محتوا
دراین بخش باید در تمامی رسانه های اجتماعی و کانال ها و وب سایت هایی که در عوض گرفتن هزینه این کاررا برای شما انجام می دهند محتوای خود را توزیع نمایید در واقع از هیچ کانالی گذشت نکنید . این کار در بازاریابی محتوا به شما کمک میکند و توجه داشته باشید که فقط کانالهای باکیفیت هستند که برای شما بازخورد مثبت در پی دارند.
آنالیز
بررسی محتوایی خود یکی از مهم ترین موارد می باشد باید با استفاده از ابزارهای آنالیز محتوایی که تولید کرده اید و انتشار داده اید را تحلیل و بررسی کنید و از بازخورد محتوا خود مطلع شوید تا در انتخاب های بعدی هوشمندانه تر انتخاب کنید.
هر محتوایی که تولید می کنید باید هدف مشخصی داشته باشد. برخی از نمونه ها عبارتند از: آموزش، الهام، سودمندی، متقاعدسازی، سرگرمی، یا فروش. که به سه دسته تقسیم می شود:
بازاریابی محتوا متنی
اگر محتوایی که دارید را به صورت نوشتاری و متنی انتشار بدهید در اصطلاح بازاریابی محتوا متنی می گویند درواقع یکی از متداول ترین و نخستین روش های بازاریابی محتوا ،محتوا متنی است، این روش ساده تر و در عین حال پیچیده تر از روش های دیگر است. یکی از ویژگی های محنصر به فرد این روش تولید محتوا افزایش مخاطب سایت از طریق سئو و موتور های جستجوگر است.
با تولید محتوای متنی از مزایای کسب و کار خود بگویید،محتوای متنی همیشه اثربخش می ماند . برای موفقیت در این استراتژی محتوایی تولید کنید که نیاز مخاطبان را برطرف نماید و علاقه و انگیزه او را برانگیزد.
بازاریابی محتوا تصویری
درواقع تولید محتوا با استفاده از تصاویر است . این نوع بازاریابی از قذیمی ترین نوع تولید محتوا می باشد که با به روی کار آمدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ،تاثیر بسیاری روی مخاطبان نسبت به دیگر روش های تولید محتوا دارد.
این نکته را فراموش نکنید که نکات سئو و بهینه سازی را در تصاویر خود رعایت کنید تا رتبه خوبی در رتبه بندی تصاویر گوگل داشته باشید
بازاریابی محتوا ویدئویی
محتوای ویدئویی یعنی محتوایی که به صورت فیلم، سریال، کلیپ و یک تصویر چند دقیقه ای باشد این بازاریابی ازبهترین روشهای تولید محتوا می باشد ولی بسیار پرهزینه است. از بارزترین نوع بازایابی محتوا ویدئویی می توان به تبلیغات در تلوزیون و ساخت فیلم اشاره نمود.
چند نمونه از محبوب ترین انواع بازاریابی محتوا:
1.پست های وبلاگ
پست های وبلاگ سنگ بنای بازاریابی محتوا هستند. آنها آگاهی برند را ایجاد می کنند و تعامل با مشتریان شما را افزایش می دهند.
محتوای وبلاگ یک راه برجسته برای ایجاد نام تجاری و افزایش ترافیک وب سایت شما است. یک استراتژی وبلاگ به خوبی سازماندهی شده شما را بر روی کلمات کلیدی و موضوعاتی که مخاطب هدف شما به آنها اهمیت می دهد متمرکز می کند. محتوای طولانی روشی عالی برای پرداختن به نقاط دردناک، پاسخ به سؤالات و ایجاد قدرت در فضای شماست.
2.مطالعات موردی و داستان های موفقیت
مطالعات موردی و داستان های موفقیت نمونه بارز بازاریابی محتوای تبدیل محور هستند. آنها یک راه بسیار موثر برای ایجاد سرنخ در انتهای قیف تبدیل هستند. وقتی مشتریان بالقوه در مورد مشتریان مشابهی که تجربیات مثبتی با سازمان شما داشتهاند مطالعه میکنند، به آنها اثبات اجتماعی میدهد و تصمیم خرید آنها را آسانتر میکند.
3.گزارش های بازار
گزارش های بازار یک راه فوق العاده موثر برای جلب توجه رسانه ها و قرار دادن برند شما به عنوان یک رهبر فکری در صنعت شما هستند. این نوع بازاریابی محتوا و انواع آن، تصمیم گیرندگانی را هدف قرار می دهد که برای ایجاد استراتژی خود نیاز به دسترسی به داده های گسترده بازار دارند.
4.توصیفات و نظرات مشتریان آنلاین
وقتی گوگل تعداد زیادی نظرات مثبت مرتبط با برند شما را می بیند، به آنها نشان می دهد که برند شما قابل اعتماد است و وب سایت شما باید در نتایج جستجو بالاتر از برندهایی باشد که نظرات مثبت کمتری دارند.
5.کاغذهای سفید و کتاب های الکترونیکی
کاغذهای سفید و کتاب های الکترونیکی راه بسیار خوبی برای ایجاد رهبری فکری، کسب اعتبار در صنعت خود، ایجاد سرنخ و جایگاه خود به عنوان یک متخصص هستند. آنها معمولا طولانی تر و فنی تر از پست های وبلاگ هستند. می توانید یک موضوع خاص را به طور کامل بررسی کنید و اطلاعات دقیق تری را فراتر از آنچه که معمولاً می توانید در یک پست وبلاگ انجام دهید به اشتراک بگذارید.
6.اینفوگرافیک
اینفوگرافیک ها به شما این امکان را می دهند که حجم قابل توجهی از اطلاعات را به سرعت و واضح ارائه دهید، از جمله آمار کسب و کار، صنعت یا SEO، نقشه ها، رویدادها، جدول زمانی و غیره. از طرف دیگر، آنها می توانند به عنوان مکملی برای محتوای نوشتاری مانند یک پست وبلاگ یا یک مقاله سفید عمل کنند.
7.ویدئو ها
محتوای ویدئویی به عنوان یک استراتژی بازاریابی محتوا اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. محتوای ویدیویی مؤثر است زیرا به شما امکان می دهد با مخاطبان هدف خود به روشی بصری و جذاب ارتباط برقرار کنید که از طریق بسیاری از انواع دیگر محتوا امکان پذیر نیست.
8.وبینارها
وبینارها یک ابزار بازاریابی محتوا هستند که می توانند به شما در آموزش مشتریان بالقوه خود کمک کنند تا به آنها در درک بهتر موضوعات مختلف مانند نحوه بهترین استفاده از محصول خود، بینش متخصص در مورد یک موضوع خاص، نحوه غلبه بر یک مشکل خاص و غیره کمک کند. وبینارها امکان تعامل زنده بین مجری و بینندگان را فراهم می کند.
برای اینکه مخاطبان به محتوای شما توجه کنند باید چند نکته را رعایت کنید:
هنگامی که به نمونه های مختلف بازاریابی محتوا فکر می کنید، به یاد داشته باشید که افراد به روش های مختلف یاد می گیرند. انواع مختلف محتوا برای بخش های مختلف مخاطبان شما جذابیت دارد. مثلا برخی یادگیرنده بصری هستند و ویدیوها، اینفوگرافیک ها یا ارائه ها را ترجیح می دهند. و با این حال دیگران متن را ترجیح می دهند، مانند پست های وبلاگ، کاغذهای سفید یا گزارش ها.
بنابراین، با استفاده از انواع مختلف محتوا در دیجیتال مارکتینگ، میتوانید فراگیران مختلفی را جذب کنید.
پیام بگذارید