برندینگ چیست؟
بسیاری از افراد هستند که نمی دانند برندسازی فقط مارک و نام شرکت و طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیست! این ها فقط ابزار برندینگ هستند .بسیاری از افرادهم بحث برندسازی را توسط مدیران و….شنیده اند و می دانند در مورد آن تاکید شده است وخیلی مهم می باشد . درذهن مردم واژه برند جای خود را بازکرده و در خاطر آن ها مانده است.
به زبان ساده برندینگ یعنی تغییر ذهنیت مردم نسبت به برندتان، به گونه ای که برند شما توجه افراد را جلب و جذب کند.
۸ ابزار در اختیار مدیران بازاریابی برای ایجاد برند
- تبلیغات
- روابط عمومی
- پیشبرد فروش
- بازاریابی مستقیم
- فروش شخصی
- بسته بندی
- رویدادها و اسپانسرینگ
- خدمات مشتری
برندینگ، چرخه ای است که باعث افزایش جایگاه احساسی و عاطفی محصولات ویا خدمات، که موجب افزایش جایگاه آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان میشود.بزرگان عرصه برندسازی یا برندینگ اعتقاد دارند که برندسازی از طریق پیام ها و گزارش رسانه ها به وجود می آید و هرچقدر این پیام ها و محتوای آن افزایش پیدا کند نام تجاری قوی تر خواهد شد.
برندیگ موجب افزایش اعتبار و شهرت برند که این افزایش اعتبار موجب فروش بیشتر محصولات وخدمات میشود به عنوان دیگر برندسازی شیوه ای برای تجارت و افزایش ثروت است.
برندسازی موجب منحصربه فرد بودن برند ، کاهش هزینه ها ، جذب مشتریان و سودآوری است
کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار بدون تفکر برندینگ و محوریت برند برای آن ،یک اشتباه نابخشودنی در تجارت است!
(اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی)
ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding):
دو دلیل مهم برای وجود برندسازی:
- عمق برند؛ یعنی برند در ذهن مشتری بماند در حافظه مشتری هک شود
- گستردگی برند؛هرچقدر برند در ذهن گسترش پیدا کند باعث ایجاد وفاداری بلند مدت میشود. همانند شرکت هایی چون Google , Amazon.
انواع برندسازی یا برندینگ (Branding):
- برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: شریک شدن با برندی دیگربرای رسیدن به هدف
- برندسازی دیجیتال: وب سایت، بهینه سازی موتور جستجو، استفاده از وب برای تجارت، رسانه های اجتماعی،
- برندسازی شخصی یا Personal Branding: شیوه هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت
- برندسازی علّی: ایجاد برند با یک نیت خیر خواهانه
- برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسب و کار
۵ گام مهم برای ایجاد برندینگ
گام ۱: جمع آوری اطلاعات
اولین گامی جمع آوری اطلاعات در زمینه:
- شخصیت برند: جمع آوری اطلاعات در مورد شخصیت و فرهنگ ها مانند شخصیتهایی مثل لوکس، مقرون به صرفه، مدرن، جوانگرا، خانوادگی، رسمی و…
- رقابت: بررسی وضعیت رقابت در بازار برندتان
گام ۲:تعریف شخصیت برندتان
در گام اول در مورد شخصیت برندتان تحقیق کردید در این مرحله آن شخسیت را انتخاب می کنید وبررسی میکنید که کیفیت محصولاتتان، قیمت گذاری و… متناسب با این شخصیت است یا خیر
گام ۳: تعریف چشم انداز
بعد از گذراندن مراحل بالا حالا باید یک چشم انداز برای خودتان و برند تعریف کنید تا هدفتان برنامه ریزی شود.
- هدف چه بازارهایی است؟
- چه قدر از این بازار سهم میخواهید؟
- دوست دارید درباره برند شما، چه بگویند؟
- کدام جایزهها را میخواهید بگیرید؟ در کدام جشنوارهها میخواهید پیروز شوید؟
- چقدر درآمد و چقدر دارایی برای برندتان میخواهید؟
- و…
گام ۴: جذب مخاطبان
کسب اطلاعات در مورد نیازها و علایق مشتریان و ارتباط برقرار کردن با مشتریانی که هدف شما هستند خودتان را به مشتریان نشان بدهید
گام ۵: از عبور از این پنج پل
- آگاهی بخشی (Awareness):اگاه کردن مردم از وجوتان.
- درک کردن :(Comprehension) در مورد برندتان و تعهداتتان وهدفتان به مشتری بگویید تا شمارا کامل بشناسد
- اعتماد (Confidence):بعد از این شناخت ، باید به شما اعتماد کنند و کالا یا خدمات برند شما را انتخاب کنند.
- وابستگی(Affinity): اگر بعد از استفاده از کالا یا خدمات برندتان به شما وابسته شدند که دیگر خیلی خوب است!برای رساندن مشتریان به این مرحله هم میشود برنامهای ریخت.
- تداوم ارتباط با مشتری (Continuous Connection): برای تداوم ارتباط با مشتریانتان و گسترش آن، برنامهای داشته باشید.