روش‌های کاهش استرس در محیط کار چیست؟

 

وجود استرس در محیط کار از مسائل اجتناب ناپذیر است که قطعا بسیاری از شما آن را تجربه کرده‌اید. وجود مقدار کمی استرس نمی‌تواند آسیبی جدی به‌ همراه داشته باشد و احتمالا بتواند موجب ایجاد سرعت در انجام کار شود، ولی مشکل جدی زمانی شروع می‌شود که این استرس از حد طبیعی خود بگذرد که در این صورت به طور کلی عملکرد جسمی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استرس کاری می‌تواند به دلایل مختلفی به شما وارد شود مثلا ترس از به انجام نرسیدن کارهای محول شده و عدم تحویل آن سر زمان مقرر ، عدم مهارت کافی برای انجام کارها، زیاد بودن حجم کاری و یا حتی بیش از حد کم بودن کارها و یا کارهایی که به صورت ناگهانی به کارهای شما افزوده می‌شود. در هر صورت عدم کنترل استرس می‌تواند کارایی شما را به صورت چشمگیری کاهش دهد ولی خوشبختانه را‌ه‌های مختلفی برای کنترل و کاهش استرس شغلی وجود دارد که در این مقاله مهم‌ترین و در عین حال ساده‌ترین آنها را توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با روش‌های زیر استرس در محیط کار خود را کاهش دهید:

1- برای کارهای فردا، امروز برنامه‌ریزی کنید:

برای هر روزتان یک روز قبل برنامه ریزی کنید. برنامه‌ی شما باید به گو‌نه ای باشد که مشخص کند کدام قسمت از وظایف شما در چه ساعتی باید انجام شود. برنامه را باید طوری تنظیم کنید که به خوبی از عهده‌ی کارها برآیید. خیلی خوش‌بینانه برنامه ریزی نکنید و در عین حال خود را دست کم نگیرید. سپس هنگام شروع روز کاری با قدرت و انگیزه‌ی کافی بنشینید و با پشتکار و تلاش کامل، وظایف خود را انجام دهید. شاید بگویید که شما قادر به برنامه‌ریزی نیستید، هیچ مشکلی ندارد، می‌توانید از رئیس یا همکاران خود کمک بگیرید. احتمال دارد پس از برنامه‌ریزی برای روز به صورت اتفاقی از شما درخواست شود کار دیگری را انجام دهید در این مواقع اگر فکر می‌کنید که در برنامه‌ی خود می‌توانید جایی برای انجام آن باز کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید در غیر این صورت، برای انجام آن مهلتی از رئیس خود درخواست کنید. هیچ گاه میز و محیط کاری خود را خیلی شلوغ و به ریخته نکنید زیرا این مورد می‌تواند در ایجاد استرس تاثیر گذار باشد. در پایان روز کاری میز خود را مرتب کنید و شرایط را برای یک روز بهتر دیگر مهیا نمایید.

2- ورزش صبح گاهی و مهر ورزیدن به خود:

انجام ورزش صبح‌گاهی تاثیر مستقیمی بر افزایش تمرکز و شروع یک روز پر انرژی خواهد داشت. شاید عموم تصور نمایند که شروع روز با ورزش موجب خستگی در طول روز می‌شود در صورتی که نتیجه کاملا عکس است. علاوه بر این اگر فکر می‌کنید که کم کم استرس به شما هجوم می‌آورد دست به کار شوید و با گفتن جملات مثبتی چون ” من می‌توانم ” در خود احساس خوش‌آیندی، گرچه اندک ایجاد کنید سعی کنید با خودتان مهربان باشید. هیچگاه نمی‌گوییم با استرس مقابله نمایید، چون با هر چیزی که مقابله کنید ایستادگی می‌کند، بلکه سعی کنید آن را کنترل کنید.

3- بین کارهای خود زمانی به استراحت اختصاص دهید:

استراحت بین کار

مابین کارهای خود استراحت کوتاهی داشته باشید. و در هنگام استراحت اجازه ندهید هیچ فکری به سراغ شما بیاید زیرا در این زمان شما تنها اجازه‌ی استراحت کردن دارید. می‌توانید در فاصله‌ی کمتری از میز کار خود چند قدم بزنید و نفس عمیق بکشید. بهتر است زمان استراحتتان را با همکاران خود تنظیم نمایید و در این مدت کوتاه می‌توانید از مواردی چون لطیفه و … استفاده نمایید. طبق تحقیقات صورت گرفته روی برخی از مشاغل مشخص شده است، شغل‌هایی که روابط اعضا و مدیر آن بهتر است و زمان‌هایی برای خنده و شوخ طبعی و صحبت غیر کاری اختصاص داده می‌شود به مراتب کارکنان استرس کمتری را تحمل می‌نمایند.

4- کاهش استرس به کمک هوش هیجانی:

آیا درباره‌ی هوش هیجانی شنیده‌اید؟ به صورت کوتاه در چند جمله می‌توان گفت هوش هیجانی توانایی کنترل تنش‌ها و ناملایمات و اضطراب و ایجاد حس امیدواری برای رسیدن به اهداف است. بیاموزید که چگونه نسبت به استرس عکس العمل نشان دهید. احساسات خوب شخصی خود مانند صبور بودن یا شوخ طبعی را بشناسید و برای مقابله با استرس از آنها کمک بگیرید.

و در پایان…

با رعایت نکات گفته شده در این مطلب می‌توانید به کاهش استرس در محیط کار و شغل خود امیدوار باشید و فراموش نکنید که افکار ما به اجسام تبدیل می‌شوند. این شما هستید که بذر استرس و تشویش را در خود می‌کارید. با انجام به موقع و برنامه‌ریزی شده‌ی تمامی کارها در تمامی امورات مربوط به زندکی گامی در جهت آرامش روانی و فیزیکی خود بردارید.

اشتراک گذاری مقاله در:

DMCA.com Protection Status

دیدگاه بگذارید

avatar
نماد اعتماد الکترونیکی
بدون مشاوره سایت نخرید!
ضمن تشکر از انتخاب شما
به زودی با افتخار تماس میگیریم