×
دریافت قیمت
+ مشاوره رایگان

فروردین 5, 1402
آمیخته بازاریابی(Marketing Mix)

آمیخته بازاریابی

 

هنگامی که مخاطبان هدف و رقبا را شناسایی کردید، کار بعدی در لیست کارهای شما باید ایجاد یک آمیخته بازاریابی باشد. هر کسب و کاری به آمیخته بازاریابی خاص خود نیاز دارد تا مشتریان خود را جذب کند. در این پست به تعریف آمیخته بازاریابی، اهمیت آن، عناصر آمیخته بازاریابی و چگونگی ایجاد یک آمیخته بازاریابی موثر برای محصول یا خدمات خود می پردازیم.

داشتن یک محصول یا خدمات عالی یک چیز است. اما اگر به مشتریانی که به دنبال چیزهایی هستند که ارائه می‌دهید، کلمه را منتقل نکنید، کسب و کار شما به پتانسیل کامل خود دست نخواهد یافت. راز دستیابی به این هدف در قدرت آمیخته بازاریابی شماست.

 

آمیخته بازاریابی(Marketing Mix)چیست؟

 

آمیخته بازاریابی

 

آمیخته بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که یک شرکت برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود در محیط بازار هدف استفاده می کند. به گفته بازاریابان، این چیزی است که محصول شما را منحصر به فرد و متفاوت از رقبا می کند. آمیخته بازاریابی در مورد تطبیق محصول مناسب با مخاطب مناسب در قیمت، مکان و زمان مناسب است. ممکن است ساده به نظر برسد، اما چیزهای زیادی به این موضوع می‌پردازد که مشتریان چه چیزی را می‌خواهند، از کجا خرید می‌کنند، چگونه محصول را قیمت‌گذاری کنند تا با ارزش آن مطابقت داشته باشد، و همه آن‌ها را برای رسیدن به چارچوب زمانی درست هماهنگ کنیم.

یک گام اشتباه، مانند تبلیغ یک خودروی کم مصرف در کشوری با سوخت ارزان، انتشار کتاب درسی سال بعد از تحصیل، یا قیمت گذاری نادرست آن، می تواند منجر به تلاش های بازاریابی ناموفق شود. برای جلوگیری از چنین حوادث ناگواری، آمیخته بازاریابی و چهار مؤلفه کلیدی آن که به عنوان 4Ps بازاریابی شناخته می شوند، وارد عمل می شوند.

 

اهمیت آمیخته بازاریابی

چندین مزیت آمیخته بازاریابی وجود دارد که آن را برای مشاغل مهم می کند.

  • به درک اینکه محصول یا خدمات شما چه چیزی می تواند به مشتریان ارائه دهد کمک می کند.
  • به برنامه ریزی ارائه محصول موفق کمک می کند.
  • به برنامه ریزی، توسعه و اجرای استراتژی های بازاریابی موثر کمک می کند.
  • به کسب و کارها کمک می کند تا از نقاط قوت خود استفاده کنند و از هزینه های غیر ضروری جلوگیری کنند.
  • به فعال بودن در مواجهه با خطرات کمک می کند.
  • به تعیین اینکه آیا محصول یا خدمات شما برای مشتریان شما مناسب است یا خیر کمک میکند.
  • به شناسایی و درک نیازهای مشتریان کمک می کند.
  • کمک می کند تا یاد بگیرید چه زمانی و چگونه محصول یا خدمات خود را برای مشتریان خود تبلیغ کنید.

 

4Ps ترکیب بازاریابی چیست؟

موارد زیر شامل فرآیند تعریف آمیخته بازاریابی است:

 

 P  اول: (Product)محصول

محصول یک شرکت همان چیزی است که به بازار ارائه می دهد، خواه یک کالای ملموس مانند یک نوشیدنی یا لباس یا یک پیشنهاد دیجیتالی مانند نرم افزار باشد. خدماتی مانند مشاوره، طراحی سایت ،جلسات سخنرانی یا جلسات درمانی نیز محصولاتی در نظر گرفته می شوند. در اصل، محصول هر چیزی است که برای مصرف در دسترس کاربر نهایی قرار می گیرد. به عنوان بخشی از استراتژی 4Ps، بسیار مهم است که بفهمید چه چیزی محصول شما را از دیگران متمایز می کند و چه چیزی برای مشتریان جذاب است. با یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد، می توان موفقیت در بازار را آسان تر کرد.

سایت ساز زرین برای برآوردن نیازهای مصرف کننده، کالا یا خدمات را تولید یا طراحی می کند. محصول باید امیدوارکننده، سازنده و موثر باشد. مشتریان تنها زمانی یک محصول کارآمد را می خرند که آن را به شدت تبلیغ کنید. اگر محصول دارای پتانسیل باشد، مخاطبان شما سرمایه گذاری ها و استراتژی های بازاریابی را تصدیق خواهند کرد. با کمک توسعه محصول، طراحی و برندسازی موثر می توان پتانسیل محصول خود را به اندازه کافی ایجاد کرد.

آوردن ایده محصول از زمان تصور به بازار شامل توسعه محصول می شود. این امر مستلزم انجام تحقیقات بازار و طراحی، آزمایش و تولید محصولات است. یک فرآیند توسعه محصول موثر، محصولی را به دست می‌دهد که برای مصرف‌کنندگان جذاب باشد و در بازار برجسته شود. شرکت‌هایی که در توسعه محصول سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند کالاهای پیشرفته‌ای تولید کنند که تقاضای در حال تغییر مصرف‌کننده را برآورده کند، فروش را افزایش دهد و به آنها کمک کند تا در حین گسترش کسب‌وکار خود، مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.

 

P  دوم: (price) قیمت

در رابطه با آمیخته بازاریابی، اصطلاح قیمت به هزینه ای که برای دریافت کالاها و خدماتی که یک کسب و کار ارائه می دهد متحمل می شویم، اطلاق می شود. این جنبه از آمیخته بازاریابی بسیار مهم است زیرا بر توانایی شرکت برای پیشرفت و سود تأثیر می گذارد.

تعیین قیمت مناسب برای یک محصول برای موفقیت یک شرکت بسیار مهم است. هنگام قیمت گذاری یک کالا یا خدمات، عناصر مختلفی را در نظر می گیرید، از جمله لیست قیمت، قیمت های رقابتی، تخفیف های موجود و شرایط فروش. مصرف کننده برای دسترسی یا دریافت محصول، ارزش پرداخت می کند. بیشتر تبلیغات بازاریابی بر قیمت گذاری مقرون به صرفه محصول تاکید دارند. قیمت گذاری بستگی به هزینه های مختلف متحمل شده در مرحله توسعه و حاشیه سود مورد نظر سهامداران دارد. شما همچنین باید از استراتژی های قیمت گذاری مراقبت کنید تا بازاریابی موثرتر باشد.

 

در مورد استراتژی های قیمت گذاری، چند گزینه برای انتخاب وجود دارد:

  • قیمت‌گذاری مبتنی بر رقبا که به عنوان قیمت‌گذاری رقابتی نیز شناخته می‌شود، شامل موقعیت‌یابی محصولات شما در مقایسه با رقبا است. این می تواند به معنای قیمت گذاری محصولات شما کمتر، مشابه یا حتی بالاتر از رقبا باشد.
  • از سوی دیگر، قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش، تمایل مشتری به پرداخت را در نظر می‌گیرد. این استراتژی مستلزم ارتباط مداوم با پروفایل های مختلف مشتریان است، زیرا تمایل آنها به پرداخت می تواند بر اساس شخصیت، موقعیت مکانی و حتی پیشنهادات آنها متفاوت باشد.
  • قیمت گذاری هزینه به علاوه، که به آن قیمت گذاری نشانه گذاری نیز می گویند، یک رویکرد ساده برای قیمت گذاری است، زیرا شامل تعیین هزینه تولید بر اساس حاشیه سود مورد نظر است. کاهش قیمت شامل شروع با قیمت اولیه بالا برای یک محصول جدید، بسیار مورد انتظار و نوآورانه بدون رقابت و کاهش تدریجی آن در طول زمان است.
  • از سوی دیگر، قیمت گذاری نفوذ با قیمت اولیه پایین شروع می شود تا خریداران را از رقبا دور کند. استراتژی این است که پس از اینکه محصول طرفداران خود را پیدا کرد و در بازار تثبیت شد، قیمت را به تدریج افزایش دهید. معرفی مخاطبان زیادی به محصول یا برند می تواند موثر باشد. ما در سایت خودمان یعنی سایت ساز برای مطلع کردن مشتریان از قیمت خدماتی که ارائه می دهیم یک صفحه مخصوص تعرفه طراحی سایت داریم که تمامی قیمت ها با توجه به نحوه کیفیت و امکانات خدمات در آن درج شده است.

 

P  سوم: (place)مکان

جزء مکان آمیخته بازاریابی به جایی اشاره دارد که یک شرکت محصولات خود را می فروشد و خدمات خود را ارائه می دهد. شما مکان را یک جنبه حیاتی از یک استراتژی بازاریابی در نظر می گیرید، زیرا مشتریان اغلب قبل از خرید در مورد گزینه های نزدیک تحقیق می کنند.

فروش محصولات خود در مکانی که برای مشتریان هدف شما جذاب باشد ضروری است. هیچ فایده ای برای ارائه محصولات به افرادی که هیچ علاقه ای به آنها ندارند وجود ندارد. به همین دلیل برای یک کسب و کار بسیار مهم است که محصولات خود را در مکانی توزیع کند که به راحتی برای خریداران یا مشتریان بالقوه قابل دسترسی باشد. توجه به این نکته مهم است که مکان فقط به معنای مکان فروشگاه فیزیکی نیست. همچنین به قرار دادن محصولات در یک فروشگاه اشاره دارد. به عبارت ساده تر، فروشگاه محصولات و ارائه آنها را نمایش می دهد.

توزیع یک محصول به معنای پخش آن در بازار است تا افراد زیادی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را خریداری کنند. در رابطه با آمیخته بازاریابی، «مکان» یا «توزیع» به روشی اطلاق می شود که یک شرکت محصولات خود را در مقابل مشتریان بالقوه و در اختیار آنها قرار می دهد. همه چیز در مورد اطمینان از این است که یک محصول در بسیاری از مکان‌ها در دسترس هر چه بیشتر افراد ممکن است. یک شرکت با این کار شانس خود را برای فروش و درآمدزایی افزایش می دهد. به طور خلاصه، مکان یا توزیع در آمیخته بازاریابی به معنای ارائه یک محصول در مقابل مشتریان و در دسترس قرار دادن آن برای آنها است.

 

P  چهارم:( Promotion) ترویج

تبلیغات به برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و ترویج مزایای محصول برای متقاعد کردن یا جذب آنها به خرید کمک می کند. این شامل تبلیغات، تشویق، تخفیف، تبلیغات شفاهی یا هر چیزی است که یک تصویر خوب را ترویج می کند.

تبلیغ یک محصول، فعالیت یا نام تجاری در میان مخاطبان هدف چیزی است که ما در دنیای بازاریابی آن را تبلیغ می نامیم. این در مورد به گوش رساندن کلمه و آگاه کردن مشتریان بالقوه از آنچه ارائه می شود است. با این حال، این چیزی بیش از افزایش فروش است. گاهی اوقات تبلیغ بر ایجاد شهرت یک شرکت و ایجاد روابط مثبت با مردم متمرکز است. ارتقاء بخش مهمی از  آمیخته بازاریابی است و باید مورد توجه قرار گیرد. ابزارهای مختلفی برای برقراری ارتباط و گسترش آگاهی در مورد یک محصول یا برند برای دستیابی به مشتریان استفاده می شود. ترکیب تبلیغاتی ترکیبی از عناصر مختلف است که یک شرکت برای تبلیغ محصول یا خدمات خود به مشتریان هدف استفاده می کند.

 

چرا داشتن آمیخته بازاریابی مهم است؟

 

اهمیت آمیخته بازاریابی

 

آمیخته بازاریابی برای استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت یک کسب و کار برای فروش ضروری است. کسب‌وکارها برای هدایت تحقیقات بازار و شناسایی ارزش‌های اصلی و بادوام‌ترین محصولات، به آمیخته بازاریابی خود متکی هستند. یک آمیخته بازاریابی خوب بر هدف متمرکز است و هر متغیر را برای رسیدن به فروش بهینه تنظیم می کند.

تاکید بر ابزارهای مختلف در آمیخته بازاریابی به کسب و کار شما اجازه می دهد در هنگام پاسخگویی به رفتار خرید مشتریان انعطاف پذیر باشد. آمیخته بازاریابی شما نیز بخش مهمی از هویت برند شماست و به شما این امکان را می‌دهد که خود را از رقبای خود متمایز کنید یا به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید.

 

چگونه در آمیخته بازاریابی فعلی خود تجدید نظر می کنید؟

اگر اهداف کسب و کار شما برآورده نمی شود، ممکن است زمان آن رسیده که در ترکیب بازاریابی خود تجدید نظر کنید. بنسون پی شاپیرو، یک مرجع مشهور در زمینه استراتژی بازاریابی و مدیریت فروش، در هاروارد بیزینس ریویو نوشت که یک آمیخته بازاریابی موفق باید از نقاط قوت شرکت استفاده کند، بخش های مصرف کننده آن را دقیقاً تعریف کند، و مزیت رقابتی را حفظ کند.

 

آیا این یک تناسب منطقی است؟

Shapiro همچنین سه رویکرد را برای آزمایش آمیخته بازاریابی فعلی شما پیشنهاد می‌کند تا مشخص شود آیا نیاز به تغییرات جزئی دارد یا تغییرات اساسی. ابتدا مطمئن شوید که تناسب منطقی بین محصول یا خدمات شما و روش های بازاریابی و توزیعی که استفاده می کنید وجود دارد. فروش یک محصول با کیفیت بالا از طریق یک خرده فروش با کیفیت پایین ممکن است به طور موقت کار کند، اما یک استراتژی منطقی برای حرکت رو به جلو نیست.

 

آیا یکپارچه است؟

دوم، باید آمیخته بازاریابی خود را ادغام کنید تا با محصول یا خدمات شما هماهنگ باشد. مثالی که Shapiro ارائه می دهد، تبلیغات سنگین برای قیمت فروش بالاتر است. مصرف‌کنندگان به‌طور طبیعی نسبت به بازاریابی بی‌اعتماد هستند، بنابراین اگر محصول یا خدماتی باشد که در کانال‌های مختلف تبلیغ شده، قیمت بالاتر توجیه می‌شود.

 

آیا از حداکثر پتانسیل خود استفاده می شود؟

سوم، روی راه‌هایی برای ادغام آمیخته بازاریابی خود برای استفاده از پتانسیل هر عنصر تمرکز کنید. این ممکن است به معنای انتخاب یک کانال نسبت به کانال دیگر برای یک کمپین خاص باشد. شما نه تنها باید به کانال های بازاریابی که استفاده می کنید فکر کنید، بلکه باید به نحوه استفاده مشتریان بالقوه شما از آن کانال نیز فکر کنید. به عنوان مثال، آیا لایک در تبلیغات فیس بوک شما به افزایش فروش یا حفظ مشتری تبدیل می شود؟ در غیر این صورت، کانال بازاریابی دیگری می تواند پتانسیل بیشتری ارائه دهد.

4/5 - (2 امتیاز)
مقالات مرتبط
پیام بگذارید