برای اینکه در گوگل سئو و بهینه سازی انجام شود باید از الگوریتم های گوگل استفاده کرد و فرایندی می باشد که براساس آنها موتورهای گوگل تجزیه و تحلیل وب سایت را انجام می دهند این الگوریتم های گوگل از یک سری از معادلات گوناگون و متفاوت می باشد ویک تابعی است که برای کاربر نمایش داده می شود
اطلاعات و داده ها توسط خزنده موتورهای جستجو گرد آوری می شوند و سپس ذخیره و نگهداری می کند شگل الگوریتم ها به صورت ریاضی می باشد که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی می شود این طبقه بندی و نگهداری تا زمانی می باشد که کاربر به آنها نیاز داشته باشد
دو نوع الگوریتم گوگل وجود دارد
1-الگوریتم های اصلی: این الگوریتم ها در گوگل جز هسته اصلی می باشند و سایت های اینترنتی را براساس پارامترهای مختلف رتبه بندی می کند
2-الگوریتم های جانبی: این الگوریتم ها سایت های اسپم را شناسایی می کند و در بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی پرس و جوهای کاربران مورد استفاده قرار می گیرد . این دسته شامل الگوریتم هایی می باشد که توسط این الگوریتم ها دستوالعمل هایی اجرا می شود که عبارتند از:
در ادامه به هر کدام از الگوریتم های جانبی می پردازیم
الگوریتم پنگوئن لینک هایی اسپم را شناسایی می کند و همچنین سایت هایی را شناسایی می کند که برای بهبود رنکینگ خود بک لینک خریداری می کنند زیرالینک های اسپم که در اینترنت بسیار فراوان بود و اعتبار لینک ها جعل میشد که برای کربران بسیار آزار دهنده بود و کاربران زمانی که جستجو انجام می دادند به مقصد خود نمی رسیدند
همان طور که میدانید در سایت هایی که تعداد لینک های ورودی به آن سایت زیاد باشد توسط گوگل رتبه بالاتری برای ان سایت در نظر می گیرد که همین عمل موجب شد که افراد سود جود به تعداد زیاد لینک در وب سایت های دیگر قرار بدهند و بابت آنها پول دریافت کنند
سایت های وجود دارد که مطالب آنها از سایت های دیگر کپی شده است که انجام چندین کاری باعث افت سئو و اختلال در کار سئو می باشد و موجب می شود که سایت ها سایت های با کیفیت را نتوان تشخیص داد و جایگاه خاصی نداشته باشند که در این موقع الگوریتم پاندا معرفی شد تا سایت هایی که دارای محتوا و مطالب کپی باشند را از لیست حذف کند و به دنبال محتوای دسته اول باشد
زمانی که کاربران عبارتی را جستجو می کنند این غالگوریتم عبارت جستجو شده را تجزیه و تحلیل می نماید که این کار موجب می شود به کاربران نتایج بهتری نمایش داده شود و همچنین به بهبود نتایج خود نیز کمک می کند اما باید گفت که این الگوریتم تاثیر مستقیمی در رتبه بندی سایت شما ندارد و تنها به بررسی عبارت جستجو شده توسط کاربر می پردازد و سعی می کند بهترین نتایج نمایش داده شود
نحوه عمل کردن الگوریتم کبوتر به این صورت می باشد که اطلاعاتی که وب سایت های اینترنتی دارند را در قفس های داده قرار می دهد و در داخل این قفس ها کبوترهای وجود دارد که این اطلاعات را بررسی می کنند و آنها را با کلمات کلیدی جستجو مقایسه می کند و زمانی که کلمات کلیدی مناسب با مطلبی که پیدا کرده بودند بود یک بار به آن نوک می زنند و صفحاتی در گوگل بالاتر نشان داده می شود که تعداد این نوک ها زیاد باشد و صورت مساله اصلی موتور جستجوی گوگل الگوریتم کبوتر است این الگوریتم به کاربران کمک میکنند بهتر به اهداف برسند حتی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بومی،مطلب و هدف مورد نظر را به کاربر نشان میدهد.
این الگوریتم با سایت هایی که کاربران را گوگل می زند مبارزه می کند به طور واضح تر زمانی که شما کلمه کلیدی را جستجو می کنید وارد سایتی می شوید که محتوای آن هیچ ربطی به کلمه کلیدی ندارد و در واقع این سایت ها کلمات کلیدی پرکاربرد را در سایت خودشان استفاده می کنند تا تعداد بازدید ها و جستجو ها زیاد شود
این الگوریتم وب سایت شما را اعتبار سنجی و قدرت سنجی می کند به این صورت که این اعتبار سنجی و قدرت سنجی براساس یک سری از فاکتورها مانند کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایتهای دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکنندهها در سایت شما میگذرانند مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است.
علت به وجود آمدن این الگوریتم بهبود بخشیدن جستجوها می باشد و همانند مرغ مگس خوار می باشد ولی تنها تفاوتشان در شبکه های اجتماعی می باشد و امروزه فعالیت در شبکه های اجتماعی نیز تاثیر بسیاری در سئو سایت دارد
دلیل طراحی این الگوریتم این می باشد که برای تعیین کیفیت فروشگاه های اینترنتی به وجود آمده است و همچنین از گسترش فروشگاه های اینترنتی تقلبی جلوگیری می کند
از عواملی که در این الگوریتم به آنها توجه شده است عبارت است از :
1-طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو
2- داشتن بارکد برای تمامی کالاها،
3- استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات،
4-ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر،
5- کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار،
6-وجود قیمت روی کالاها، وجود آدرس معتبر برای فروشگاه و …
این الگوریتم جزو جدیدترین الگوریتم های گوگل می شود و گوگل با توجه به افزایش استفاده از موبایل اینترنت و نسبت های آماری نسبت به دیگر دیوایس ها این الگوریتم را معرفی کرد
همان طور که در مقالهmobile friendlyصبحت کرده ایم سایت های که در موبایل و تبلت نمایش داده نمی شوند از نتایج جستجو به تدریج حذف می شوند.
در ادامه به بررسی آخرین بروز رسانی های گوگل خواهیم پرداخت.
مه 2022 – بهروزرسانی اصلی
این بهروزرسانی الگوریتم تأیید شده توسط Google باعث ایجاد نوسانات قابل توجهی نسبت به بروزرسانی های قبل در رتبه بندی شد، این بروزرسانی از 25 مه عرضه شد و در 9 ژوئن 2022 به پایان رسید.
فوریه 2022 – بهروزرسانی تجربه صفحه برای دسکتاپ
Core Web Vitals و فاکتور رتبهبندی گوگل در این بروز رسانی بر روی دسکتاپ و همچنین موبایل اعمال شد، که در 3 مارس 2022 عرضه می شود.
به روز رسانی های الگوریتم 2021
ژوئن 2021 – بهروزرسانی تجربه کاربری صفحه
این بهروزرسانی که بین اواسط ژوئن تا اوایل سپتامبر 2021 منتشر شد، تاثیر کمتری بر رتبهبندی نسبت به بهروزرسانیهای اصلی Google داشت. با این حال، علی رغم اینکه این بهروزرسانی در جامعه سئو تا حدودی کماهمیت بود، گوگل تأیید کرد که در رتبه بندی صفحات وب چیزی بیش از یک “برهم زننده” است. او همچنین اظهار داشت که وقتی مدیران وبسایت بهروزرسانی را کماهمیت میکنند، ممکن است به این معنی باشد که تأثیر عوامل رتبهبندی بر کاربران را کماهمیت میکنند.
کاری که انجام داد این بود که یک عامل رتبه بندی تجربه صفحه جدید ایجاد کرد که حداقل شش سیگنال مربوط به نحوه عملکرد یک صفحه وب برای کاربران تلفن همراه را ترکیب می کند. توجه داشته باشید که اگرچه در ابتدا فقط برای رتبهبندی تلفن همراه اعمال میشد، اما Google در فوریه ۲۰۲۲ بهروزرسانی تجربه صفحه را برای دسکتاپ نیز عرضه کرد.
Core Web Vitals ، سه معیار عملکرد جدید هستند که با این بهروزرسانی معرفی شدهاند. وبسایتهایی که آستانه عملکرد خاصی را برآورده میکنند، میتوانند مزیت رقابتی کسب کنند و همچنین تجربه کاربری سایت خود را بهبود بخشند.
در حالی که بهبود عوامل تجربه صفحه اغلب یک کار فنی پشتیبان است، سایت های برتر همچنان به بهبود امتیازات خود ادامه می دهند. بنابراین به خصوص اگر در یک صنعت رقابتی هستید، به شدت توصیه میکنم طراحی سایت خود را بررسی کنید و شروع به رفع ایرادات آن بکنید.
ژوئن 2021 – بهروزرسانی اصلی
در ژوئن 2021، Google یک به روزرسانی اصلی منتشر کرد و اعلام کرد که یک بهروزرسانی دیگر در ماه جولای در ماه آینده ارائه میشود.
Google به Search Engine Land گفت که دلیل تقسیم شدن عرضه به دو مرحله این بود که همه بهبودهای برنامه ریزی شده برای به روز رسانی ژوئن 2021 آماده نبودند. بنابراین Google تصمیم گرفت قطعاتی را که آماده بودند منتشر کند و بقیه را در ماه بعد ارائه دهد.
بر اساس جمعبندی دادههای منتشر شده در Search Engine Land. متعاقباً، بسیاری احساس کردند به روز رسانی هرزنامه پیوند در ژوئیه تا آگوست 2021 تاثیر زیادی نداشت، به همین دلیل است که آن را به طور جداگانه در اینجا فهرست نمی کنیم.
آیا بهروزرسانی اصلی ژوئن مربوط به “پول شما بود؟ یا زندگی شما» صفحات وب؟ برخی اینطور فکر کردند..
Google یک پست وبلاگ منتشر کرد که با بهروزرسانی اصلی ژوئن مصادف شد و بیان کرد: «بهروزرسانیهای اصلی برای افزایش ارتباط کلی نتایج جستجوی ما طراحی شدهاند. از نظر ترافیکی که ما ارسال می کنیم، تا حد زیادی یک تبادل خالص است. برخی از محتواها ممکن است عملکرد کمتری داشته باشند، اما سایر محتواها سود میبرند.”
فوریه 2021 – رتبه بندی پاساژ
این به روزرسانی به جستجوی Google کمک میکند تا مرتبطترین صفحات وب را با عباراتی (مانند بلوکهای متن) که به سؤالات بسیار خاص پاسخ میدهند، بهتر انتخاب و رتبهبندی کند.
در حالی که پیش از این، موتور جستجو ممکن است مقالاتی را رتبه بندی کرده باشد که اطلاعات کلی در مورد درخواست ارائه می دهند. اکنون Google میتواند مقالاتی را پیدا کند و رتبهبندی کند که بهترین پاسخ را به سؤال میدهند، حتی اگر فقط در یک بند در صفحه وب باشد.
دسامبر 2020 – بهروزرسانی هسته
در اوایل دسامبر 2020، Google یک بهروزرسانی هسته گسترده جدید منتشر کرد. بسیاری از مفسران صنعت اظهار داشتند که این یک بهروزرسانی بزرگ است – یکی از بزرگ ترین به روزرسانی ها تا به امروز – که بسیاری از سایتها شاهد افزایش و زیان ترافیک شدید هستند.
همانطور که با بهروزرسانیهای هسته گسترده قبلی، هیچ فاکتور رتبهبندی خاصی مورد هدف قرار نگرفت، بلکه بهروزرسانیهای هسته گسترده بهروزرسانی نحوه ارزیابی سایتها هستند.
در حالی که بسیاری از وبمسترها این بهروزرسانی را بهعنوان راهی برای بازیابی از ضررهای بهروزرسانی می 2020 پیشبینی میکردند، بسیاری نیز در زمان این بهروزرسانی نگران بودند.
میتوانید تجزیه و تحلیل این بهروزرسانی اصلی را در Search Engine Land بررسی کنید: «بهروزرسانی اصلی دسامبر 2020 Googleخیلی بزرگ بود، برخی از متخصصان می گویاند حتی بزرگتر از می 2020.»
نوامبر 2020 – رتبه بندی زیرمجموعه ها
برخی وبسایتها ممکن است در اواسط نوامبر یا حدوداً تغییرات رتبهبندی را تجربه کرده باشند، و ممکن است تغییر رتبهبندی موضوعات فرعی دلیل آن بوده باشد.
Google این بهروزرسانی الگوریتم را اعلام نکرد (اما در ماه اکتبر درباره آن بحث کرد). دنی سالیوان گوگل بعداً در سال 2021 تأیید کرد که تغییر رتبه بندی در نوامبر 2020 فعال شد.
شایان ذکر است که رتبه بندی موضوعات فرعی یک ویژگی جدید برای الگوریتم است، برخلاف به روز رسانی فرآیندهای موجود.
در این مقاله از سایت ساز به بررسی آخرین به روز رسانی های گوگل و آشنایی با برخی از الگوریتم های آن پرداختیم. اگر شما نیز اطلاعاتی از الگوریتم های گوگل دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.
پیام بگذارید