×
دریافت قیمت
+ تخفیف ویژه

اسفند 14, 1401
گیمیفیکیشن (Gamification)چیست؟

گیمیفیکیشن و مزایای آن در بازاریابی

 

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که هدف اصلی بازاریابی چیست؟ بزرگترین چالش بازاریابی چیست و چه چیزی یک تبلیغ را به یاد ماندنی می کند؟ بزرگترین چالشی که همه بازاریابان و شرکت های خدمات بازاریابی با آن مواجه هستند، متفاوت بودن و عدم توجه مردم به برند است. به خصوص در عصر حاضر که هر تبلیغی روی آنتن می رود، چگونه صدای برند خود را به مصرف کننده منتقل می کنید؟ اگر با فرکانس متفاوت صحبت نکنید، صدای شما توسط خریدار شنیده نمی شود.

 

صحبت کردن در مورد آن و نوشتن مقاله در مورد آن بسیار آسان است، اما وقتی نوبت به تمرین می رسد، این مشکل به این راحتی ها نیست. از یک سو روز به روز بر تعداد رقبا افزوده می شود، از سوی دیگر انواع روش های بازاریابی شگفت انگیز فرآیند بازاریابی را روز به روز پیچیده تر و پیشرفته تر کرده است. اما در هر صورت بزرگترین و مهمترین چالش در تبلیغات و بازاریابی یک چیز است که آن هم  جذب مخاطب می باشد. این مقاله در مورد آن خوب است. در مرحله بعد، یاد خواهید گرفت که چگونه از وقت آزاد افراد برای کسب و بازاریابی برای مشتریان استفاده کنید. این سرگرمی چیزی جز یک بازی نیست.بله درست شنیدید؛ بازی.

 

بازی ها از دوران کودکی ما را سرگرم کرده اند و هنوز هم بزرگترین و بهترین سرگرمی برای انسان ها بازی است. چه چیزی بهتر و قابل اعتمادتر از این؟ در این مقاله خواهید دید که چگونه مکانیسم یک بازی می تواند به تجارت شما کمک کند تا در عمیق ترین سطح با مشتریان تعامل داشته باشد. در اینجا ما در مورد مفهومی به نام “گیمیفیکیشن” صحبت می کنیم.

گیمیفیکیشن به معنای افزودن مکانیک بازی به محیط‌های غیربازی است، مانند طراحی‌سایت، جامعه آنلاین، سیستم مدیریت یادگیری یا اینترانت کسب‌وکار برای افزایش مشارکت. هدف گیمیفیکیشن تعامل با مصرف کنندگان، کارمندان و شرکا برای الهام بخشیدن به همکاری، اشتراک گذاری و تعامل است.

 

گیمیفیکیشن چگونه کار می کند؟

 

 

گیمیفیکیشن

 

 

گیمیفیکیشن با ارائه دستورالعمل‌ها و بازخوردهای فعالانه به مخاطبان از طریق مکانیک بازی و پویایی بازی اضافه شده به پلتفرم‌های آنلاین که منجر به دستیابی به اهداف و مقاصد تجاری می‌شود، کار می‌کند. یک تجربه گیمیفیکیشن متقاعدکننده به احساسات یک شرکت‌کننده ضربه می‌زند و به راحتی بهترین فعالیت‌هایی را که مخاطب می‌تواند انجام دهد را نشان می‌دهد که بر اهداف مشترک دوجانبه تأثیر می‌گذارد. همانطور که کارمندان یا مشتریان با یک برنامه گیمیفیکیشن تعامل دارند، بازخورد فوری در مورد عملکرد دریافت می کنند و گام های بعدی را به سمت دستاوردهای جدید هدایت می کنند.

گیمیفیکیشن کاربردهای مختلفی دارد اما در ایران بیشترین کاربرد را در بازاریابی و تبلیغات دارد. برای بازی مورد علاقه شما فکر کردن چه چیزی یک بازی را سرگرم کننده می کند؟ چه چیزی باعث می شود که دوباره بخواهید بازی کنید؟ گیمیفیکیشن به معنای استفاده از تمامی ویژگی هایی است که بازی را برای افراد دیگر مناطق جذاب می کند. ویژگی هایی مانند قوانین بازی، برد و باخت، کسب امتیاز و بسیاری ویژگی های دیگر.

 

ارزش تجاری گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن در هسته آن در مورد ایجاد تعامل برای تأثیرگذاری بر نتایج کسب و کار است. وقتی مردم در ابتکار بازی سازی شما مشارکت می کنند و درگیر آن می شوند، بهترین راه برای تعامل با کسب و کار، محصولات، خدمات و برند شما را یاد می گیرند.

ارزش تجاری گیمیفیکیشن به شرکت کننده ختم نمی شود. تعامل با مکانیک بازی داده های روشنگری را ارائه می دهد که می تواند بر کمپین های بازاریابی، استفاده از پلت فرم و اهداف عملکرد تأثیر بگذارد. هر تعامل با کارمند یا مشتری، درک بهتری از اینکه یک شرکت‌کننده وقت خود را در کجا می‌گذراند و چه فعالیت‌هایی باعث علاقه می‌شود، می‌دهد.

 

گیمیفیکیشن در بازاریابی

بازی های تجاری سال هاست که وجود داشته اند و به عنوان ابزاری قدرتمند در برقراری ارتباط با مشتریان شناخته می شوند. دلیلش این است که ماهیت بازی و پتانسیل برنده شدن، احساسات مثبت را به ما القا می کند.

در بازاریابی، گیمیفیکیشن راهی برای استفاده از این احساسات مثبت مشتریان برای فروش محصول یا خدمات است. علاوه بر این، این کار ممکن است به کاربر این امکان را بدهد که این حس خوب را با دوستان خود به اشتراک بگذارد و به مشتریان شما نیز بیافزاید. استفاده از بازی‌ها به افراد کمک می‌کند زمان بیشتری را در وب‌سایت یا اپلیکیشن شما صرف کنند و این احتمال خرید از شما را افزایش می‌دهد.

 

 

گیمیفیکیشن و بازاریابی

 

مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی

علاوه بر این فقط کمی سرگرمی اضافه شده برای بازدید کنندگان وب سایت ، گیمیفیکیشن همچنین مزایای قابل اندازه گیری دیگری را برای تجارت شما به ارمغان می آورد.

 

1.گیمیفیکیشن تعامل کاربر را افزایش می دهد

تعامل کاربر یک شاخص عالی برای اینکه آیا مشتریان هدف شما واقعاً به پیشنهادات شما علاقه مند هستند یا خیر. گیمیفیکیشن باعث می شود که تعامل کاربر و ردیابی آن نیز آسان تر شود. اگر مشتری مایل به شرکت در یک عنصر Gamified در وب سایت شما است ، یا نشان می دهد که بازی ، محصول یا پیشنهاد شما به اندازه کافی جذاب بوده است تا توجه آنها را جلب کند. علاوه بر تعامل اولیه ، بازی ها همچنین کاربران را ترغیب می کنند تا پایان کار خود را انجام دهند تا در مورد برنده های جوایز خود اقدام کنند.

 

2.گیمیفیکیشن باعث آگاهی از برند می شود

آیا شرکت شما می تواند Google بعدی باشد که به دلیل بازی های جدید شگفت آور که به طور مرتب در تعطیلات ظاهر می شود ، شناخته شده است؟ گیمیفیکیشن می تواند به افزایش آگاهی برند با جذاب کردن شرکت کنندگان برای به اشتراک گذاشتن نتایج با دوستان یا با ایجاد چنین تجربه ای جالب که کاربران شرکت شما را در دراز مدت به یاد می آورند ، کمک کند.

 

3.گیمیفیکیشن نرخ تبدیل را افزایش می دهد

با یک آگهی استاتیک به راحتی می توانید گذشته را پیمایش کنید و وقتی در قسمت خاصی از صفحه شما ثابت است ، کاملاً نادیده بگیرید. یک تبلیغ گیمیفیکیشن با این حال توجه مشتریان را به خود جلب می کند. هنگامی که مشتری با یک آگهی گیمیفیکیشن درگیر می شود ، احتمالاً در جلسه خرید خود از برنده جایزه خود استفاده می کنند. این امر به این دلیل است که آنها احساس می کنند تخفیف خود را به دست آورده اند.

با کمک یک برنامه جدید بازی ، پیتزا Domino در واقع درآمد فروش خود را 30 ٪ افزایش داد. پیتزا Domino یک بازی به نام Pizza Hero را طراحی کرد ، جایی که مشتریان می توانند با ریختن توپ های روی پیتزا ، پیتزا خود را در یک محیط بازی مانند سفارشی کنند. در پایان بازی ، کاربر این گزینه را دارد که ایجاد پیتزا زیبای خود را سفارش دهد. این یک چرخش سرگرم کننده است که در مقایسه با پیشنهاد معمول “پیتزا شخصی” که معمولاً در یک پرچم یا پاپ آپ تبلیغ می شود ، باعث ایجاد پیشنهاد “پیتزا شخصی” آنها می شود.

 

4- گیمیفیکیشن به مشتریان در مورد محصولات و خدمات آموزش می دهد

گیمیفیکیشن راهی را برای شما فراهم می کند تا مشتریان را به روشی 2 طرفه آموزش دهید. به عنوان مثال ، اگر یک مسابقه شخصیتی را برای کمک به مشتریان در انتخاب محصولات مناسب ، ایجاد می کنید ، شما نیازهای مشتری را می شنوید و در عین حال اطلاعاتی را در مورد آنچه ارائه می دهید نیز به آنها می دهید.

 

5- گیمیفیکیشن به شما کمک می کند تا داده ها را به روشی غیر تهاجمی جمع آوری کنید

گیمیفیکیشن به شما کمک می کند تا ابتدا با جمع آوری آدرس های ایمیل یا اعتبارنامه رسانه های اجتماعی ، این داده های ارزشمند مشتری را جمع آوری کنید. اما داده هایی که جمع می کنید در آنجا متوقف نمی شود. سپس ، هنگامی که می توانید مشتری را با این اعتبارنامه ها شناسایی کنید ، می توانید رفتارها ، تعامل ها و ترجیحات وب سایت آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

به عنوان مثال ، اگر یک نوع بازی را ایجاد می کنید ، می توانید سؤالات را برای کمک به کاربران در کشف محصول مناسب تنظیم کنید ، اما می توانید از این اطلاعات ارزشمند که بعداً ارسال می کنند نیز استفاده کنید.این یک روش عالی و غیر تهاجمی برای یادگیری از کمپین های گیمیفیکیشن شما ترجیحات و ارزش های آنها در مورد محصولات است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مرتبط
پیام بگذارید