×
دریافت قیمت
+ تخفیف ویژه

دی 10, 1396
SEM چیست و چه تفاوت‌هایی با SEO دارد؟

SEM چیست و چه تفاوت‌هایی با SEO دارد؟

SEO and SEM

دو واژه‌ی SEO و SEM واژه‌هایی هستند که در رابطه با موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند. و بسیاری از افراد تفاوت این دو واژه را نمی‌دانند و حتی گاها به اشتباه فکر می‌کنند این واژه‌ها یکسان هستند. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت‌های این دو واژه بپردازیم.

SEO یا بهینه سازی سایت:

SEO مخفف Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. به مجموعه‌ی اقداماتی گفته می‌شود که بر روی سایت انجام می‌گیرد تا تعداد بازدیدهای سایت و همچنین ترافیک سایت و تعداد دفعات نمایش سایت در نتایج جستجو افزایش یابد . از جمله کارهایی که توسط سئو کاران برای سئو سازی سایت انجام می‌گیرد می‌توان به تولید محتوای با کیفیت، ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی، دریافت بک لینک، بررسی سرعت سایت و بهبود آن، بالا بردن رتبه‌ی برخی از کلمات کلیدی و …، اشاره کرد.

SEM  یا بازاریابی موتورهای جستجو:

SEM مخفف Search Engine Marketing و به معنای بازاریابی در موتورهای جستجو می‌باشد. SEM یک واژه‌ی کلی تری نسبت به SEO است و برای سریع‌تر دیده شدن و تبلیغات در موتورهای جستجو می‌شود و همچنین موجب افزایش فروش در سایت می‌شود. اعمالی که از امکانات موتورهای جستجو در جهت افزایش بازدید و جذابیت و  افزایش فروش انجام می‌گیرند قسمتی از SEM هستند. ولی باید توجه شود که این روش تفاوت‌هایی با دیگر روش‌های بازاریابی دارد، در این روش هزینه‌ی صرف شده کمتر است ولی نتیجه‌ی بدست آمده از آن بسیار رضایت بخش‌تر خواهد بود و همچنین مشتری می‌تواند در کوتاهترین زمان و بسیار سریع‌تر از روش‌های دیگر به محصول مورد نظر خود دست یابد.  بنابراین SEO تنها قسمتی از SEM را تشکیل می‌دهد. بعبارتی می‌توان گفت SEM  از دو بخش SEO و تبلیغات تشکیل شده است که تبلیغات خود دو نوع است : تبلیغات سنتی و تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click است که در ادامه به بررسی این نوع تبلیغات می‌پردازیم.

تبلیغات سنتی:

در این روش از تبلیغات به تعداد کلمات کلیدی انتخاب شده و تعداد دفعات نمایش های آن به بازدید کنندگان هزینه پرداخت می‌شود. یعنی تبلیغات پولی شما در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و هزینه‌ی پرداخت شده برای تبلیغات به تعداد بازدیدکنندگان از سایت بستگی ندارد.

 تبلیغات کلیکی یا PPC:

PPC

تبلیغات کلیکی یا PPC یا به عبارتی پرداخت به ازای کلیک است در این روش به تعداد کلیک‌های انجام شده روی تبلیغ، هزینه پرداخت می‌شود که در مقایسه با SEO تاثیر سریع‌تری بر پیشرفت و افزایش بازدید و فروش دارد.

تعداد کلیک درخواستی * هزینه‎ی هر کلیک =هزینه‌ی پرداختی در تبلیغات کلیکی

تفاوت SEO و SEM:

زمانی که شما از سئو برای بهینه سازی استفاده می‌کنید در صورت انجام صحیح آن می‌توانید از برخی امتیازات از جمله حضور در صفحه‌ی اول گوگل برای یک یا چند کلمه کلیدی برخوردار شوید ولی هیچ تضمینی برای حضور در صفحه‌ی اول وجود ندارد و یک مسئله زمانبر است و به صبر و حوصله نیاز دارد.  زمانی که شما در مدت زمان کوتاه نیاز به بازدید کنندگان زیادی دارید و باید سریعا دیده شده و پیشرفت کنید می‌توانید با پرداخت هزینه از SEM استفاده کنید و در مدت زمان کوتاه به هدف خود دست یابید. یعنی شما می‌توانید با خرید اعتبار در صفحه‌ی اول گوگل قرار بگیرید.ولی توجه کنید که در SEM شما فرصت کمی برای راضی کردن مشتریان دارید و حتما باید محتوای قوی و باکیفیت در سایت داشته باشید و همچنین طراحی و زیبایی و جذابیت سایت بسیار مهم هستند در غیر اینصورت سایت شما بعنوان یک سایت ضعیف و نا مناسب در ذهن کاربران باقی خواهد ماند.

اول SEO یا SEM ؟ مسئله این است

SEO

هنگام سئو سازی، شما سایت را برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو بهینه می‌کنید و شاید به تنهایی برای کسب ترافیک بالا و رتبه‌ی مناسب کافی باشد. بعبارتی می‌توان گفت SEM هیچ‌گاه بدون SEO موفق نخواهد بود و زمانی می‌تواند برای سایت مفید واقع شود که شما سایت را بهینه کرده باشید. بنابراین در صورتیکه هزینه‌ی لازم برای انجام SEM را دارید در ابتدا سایت خود را سئو سازی کنید.

Rate this post
مقالات مرتبط
پیام بگذارید