نام تجاری یا برند یک طرح، نام، مارک، نماد یا ترکیبی از این موارد است که نشانگر نوعی محصول است و آن محصول را از سایر محصولات و خدمات متمایز میکند و با هدف فروش محصولات و ارائهی خدمات ایجاد میشود. البته هدف از ایجاد نام تجاری فراتر از فروش محصولات است. نام تجاری یا برند خاص و قوی میتواند موجب پیشرفت و رونق کسب و کار شود. به دلیل وجود محصولات مشابه فراوان، داشتن یک نشان تجاری مخصوص برای محصولات که شامل نام، رنگ یا ویژگیهای دیگر باشد، میتواند در شناخت هرچه بیشتر محصولات بین مشتریان کمک بزرگی بکند. JN Kapferer تعریفی از نام تجاری ارائه کرده است و میگوید: ” brand نامی است که مشتریان را برای رسیدن به تصمیم خرید، تحت تاثیر قرار میدهد.“.
برخی از شرکتها برای هر کدام از محصولاتشان یک نام تجاری مخصوص انتخاب میکنند.
زمانی که یک شرکت تولیدی، محصولات مختلفی داشته باشد انتخاب برند برای تک تک محصولات کار دشواری است. بنابراین نام شرکت یا نام تولید کننده به عنوان نام برند انتخاب میشود و همهی محصولات با این نام شناخته میشوند.
برند مکان یا برند مقصد، که براساس منطقهی جغرافیایی شناخته میشود.
برند کشور زیر مجموعهای از برند مکان است. و هدف آن معرفی نام یک کشور به عنوان برند است.
انواع برند به همین موارد محدود نشده و موارد دیگری از جمله: برند محصول، برند خدمات، برند سرمایه گذار، برند عمومی، برند فعال، برند اخلاقی، برند افراد معروف و … میباشد.
برند سازی تنها به ایجاد یک نام یا طرح یا نماد محدود نمیشودو هر برند ویژگیها و خصیصههای مربوط به خود را دارد و به تمامی اعمالی که برای مفهوم بخشیدن به یک نام انجام میگیرد تا آن نام به یک برند تبدیل شود برندینگ یا برند سازی گفته میشود و فرآیندی است که توسط آن مشتریان محصولات یک شرکت را درک و تجربه میکنند. برخی از ویژگیهای برندینگ که میتوانند در تبلیغات و بازاریابی اینترنتی کمک کننده باشند به صورت زیر هستند:
نام برند مانند نام انسان است. و موجب شناخت و تمایز یک برند از برندهای دیگر میشود. در واقع نام برند بخشی از برند است که موجب هویت بخشیدن به آن میشود.
به باورهای مشتریان نسبت به برند و چگونگی نگاه مشتریان به برند، تصویر برند گفته میشود.
هویت برند متفاوت از تصویر برند است. این که شرکت میخواهد بداند مشتریان چگونه به برند او نگاه میکنند ودر ذهن خود چه چیزی را تصور میکنند که همان هویت برند است. با استفادا از رنگ و تصویر و نماد و لوگو میتوان به برند هویت بخشید.
هر نام تجاری یا برند تعهداتی دارد. تعهدات برند تمام چیزهایی است که به مشتریان گفته شده است و قرار است برای آنها انجام شود.
به تجربههای مشترک بین مشتریان یک برند، دیدگاه آنها نسبت به آن نام تجاری، فرهنگ برند گفته میشود.
هر کسب و کاری که برند خاص خود را دارد برای برقراری ارتباط بین خود و مشتریان از روشهایی استفاده میکند و پیامی را به مشتریان خود میرساند.
به طریقهی صحبت کردن برند و برقراری ارتباط با مشتریان برای بازاریابی و … صدای برند گفته میشود که میتواند تعیین کنندهی شخصیت شرکت صاحب برند باشد.
هر برند ارزش خاص خود را دارد. برند را میتوان با میزان اعتماد مشتریان ارزش گذاری کرد. گاهی مشتریان حاضرند هزینهی بالاتری برای به دست آوردن یک برند بپردازند که این ارزش بالای این برند را نسبت به برندهای رقیب نشان میدهد.
تاثیر یک برند بر تصمیم خرید مشتری ارزش ویژهی برند را نشان میدهد. که به عبارتی همان قدرت یک نام تجاری است و به انتخاب مشتریان وابسته میباشد.
در واقع میزان آشنا بودن یک برند به مشتریان، همان شناخت برند است. وقتی مشتری یک برند را میبیند مهم نیست بداند این نام تجاری برای چیست یا چه میکند تنها مورد مهم این است که مشتری وقتی برند را میبیند اظهار کند که قبلا آن برند یا نشانه یا تبلیغاتی از آن را دیده است.
فرد یا افرادی که برای افزایش آگاهی از برند از طرف شرکت ماموریت معرفی برند در مکانهای خوب و مناسب را دارند.
به تمامی اقدامات مربوط به حفظ و نگهداری برند گفته میشود.
اگر در کسب و کار خود نام تجاری یا برند ندارید سریعا به فکر برندسازی باشید.ولی تمامی انرژی خود را صرف پروسهی برندسازی نکنید چون یکی از عوامل موفقیت در ایجاد یک برند قوی این است که شما به تحلیل و بررسی نقاط قوت و ضعف برند رقیبان خود بپردازید و از آنها ایده بگیرید.
مقالات پیشنهادی مرتبط، با توجه به علاقه شما:
پیام بگذارید