هر فرد یا شرکتی پس از طراحی یا ساخت سایت اختصاصی خود در درجهی اول تنها یک هدف در سر دارد و آن هم موفقیت سایت است. قطعا برای شما هم پیش آمده است که پس از مشاهدهی یک سایت، برایتان خوشآیند بوده و به دفعات متعدد و در زمانهای مختلف از همان سایت بازدید کردهاید ولی برخی سایتها هم بودهاند که اولین مشاهدهی شما همان آخرین مشاهده بوده و دیگر به سایت بازنگشتهاید. افراد سلایق و معیارهای مختلفی دارند و نمیتوان به طور قطعی دربارهی خوب یا بد بودن یک سایت نظر داد. با این حال عواملی وجود دارند که در بین بسیاری از کاربران مشترک هستند و ما در این مقالهها معیارهای کلی برای بالا بودن کیفیت یک سایت که در نهایت منجر به موفقیت سایت میشوند را بیان خواهیم کرد.
کابران پس از ورود به سایت شما ابتدا فقط ظاهر آن را مشاهده میکنند و مطلبی نمیخوانند و سپس به دنبال مطالب مفید و مورد نظر خود میگردند و در صورت مورد پسند بودن در سایت باقی میمانند.
بسیاری از افراد یا صاحبان شرکتها بدون تعیین هدف اقدام به راهاندازی سایت میکنند. در صورتیکه که بیهدف بودن اولین و بزرگترین اشتباه در خرید سایت است. مدیران سایتها باید درک صحیحی از هدف طراحی سایت داشته باشند تا بتوانند برنامهریزی صحیحی برای طراحی سایت از نظر دستهبندی مطالب، انتخاب رنگ مناسب، چگونگی مدیریت سایت، انتشار مطالب و نحوهی انتقال پیام به کاربران داشته باشند. تمامی این موارد باید بگونهای برنامهریزی شوند که هدف را به راحتی به کاربران انتقال داده و دستیافتنی باشد. بنابراین در انتخاب هدف و انتقال آن به کاربران هنرمندانه عمل کنید یعنی وبسایت شما و هدفتان باید یک مسیر را طی کنند تا رضایت و اعتماد کاربران و مشتریان را به دست آورید.
پس از انتخاب هدف باید بتوانید آن را به وضوح به کاربران انتقال دهید. گاها طراحیهای پیچیده و گرافیکهای شلوغ سبب سر در گمی کاربران در سایت میشود نه تنها کاربران نمیتوانند هدف سایت را متوجه شوند بلکه به دلیل صرف انرژی و خستگی سایت را ترک میکند هر چند که شما کاملا با هدف و برنامه سایت را ایجاد کردهاید. همانطور که در مورد قبلی بیان شد باید بتوانید به درستی هدف خود را به کاربر برسانید. پس همواره نظم و زیبایی و در عین حال سادگی و عدم شلوغی را در سایت خود رعایت نمایید. برای مثال یک سایت شرکتی نیاز به شناساندن نام و محصولات و خدمات خود به کاربران دارد و همچنین باید دربارهی تفاوت محصولات و خدمات خود نسبت به شرکتهای مشابه برای کاربران توضیحاتی قرار دهد تا زمینهی اعتماد کاربران را فراهم نماید.
سایتها پس از طراحی باید برای کاربران قابل استفاده باشند حتی ظاهر و گرافیک عالی سایت نمیتوانند جای کارایی و قابل استفاده بودن سایت را بگیرند. فرض کنید شما یک سایت فروشگاهی دارید که در آن انواع لباس و کفش زنانه و مردانه و … را بفروش میرسانید. برای اینکه سایت شما برای مشتریهای مختلف با سنین متفاوت کارایی داشته باشد باید دستهبندیهای مختلف و منظم ، سبد خرید، نمایش پرطرفدارترین محصولات و فیلترهای قیمت و …،تصاویر مناسب و واضح از کالا قسمت تخفیف یا هدیه در زمانهایی خاص از سال و امکان جستجوی محصولات و قیمت کالا و همچنین روند ارسال و پیگیری سفارش برای مشتریان داشته باشد.
در دسترس بودن سایت به این معناست که هر کاربری با هر دستگاه و سیستم عامل و هر مرورگری قادر به استفاده از سایت باشد. بعضی از سایتها کاربران را محدود به استفاده از برخی مرورگرها یا برخی سیستم عاملها میکنند که این موارد در دسترس بودن سایت را به شدت مورد تخریب قرار میدهد و موجب کاهش بازدیدکننده میشوند. در اکثر موارد قابلیت استفاده بودن سایت و دسترسی آن در کنار یکدیگر قرار داشته و شاید به جای هم استفاده شوند ولی این دو مورد از یکدیگر جدا هستند ولی در هم تنیدهاند. توجه داشته باشید که یک سایت با قابلیت دسترسی بالا به کاربران خود امکان انتخاب خواهد داد.
یک سایت زمانی میتواند ادعای موفقیت داشته باشد که رضایت و اعتماد کاربرانش را به عنوان پشتوانه داشته باشد. پس همواره رضایت کاربران باید به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه مدیران سایت باشد و کاربران را مورد توجه قرار دهند. پس همهی موارد مربوط به سایت از جمله گرافیک و ظاهر محتواها دسترسی و کارایی سایت همگی باید در جهت برآوردن نیازهای کاربران و جلب رضایت آنها باشد. بنابراین مدیران وبسایتها قبل از اینکه به فکر این باشند که چه چیزی از سایت بدست میآورند باید به این بیندیشد که کاربر قرار است چه چیزی از سایت بدست بیاورد و سپس اقدام به برنامه ریزی نمایند.
نحوهی جابجایی و هدایت کاربران در سایت با دسترسی و کارایی سایت رابطهی مستقیم دارد. منوی اصلی سایت نقش بسیار مهمی در جابجایی صحیح کاربران دارد. شما میتوانید قسمتهای مهم سایت خود را در منوی اصلی و همچنین فوتر سایت قرار دهید. علاوه بر این برای نمایش آخرین مطالب سایت یا پر بازدیدترین محتواها از منوهای سمت راست یا چپ استفاده کنید. استفاده از صفحات راهنمای سایت، صفحهی دربارهی ما، دسته بندیهای صحیح بسیار مهم هستند. بعبارتی کاربران در هر صفحهای که باشند باید بتوانند با حداکثر سه کلیک به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و همچنین در مطالب سایت خود لینکهای مربوط به محتواهای مرتبط را داخل یا انتهای نوشته قرار دهید که این فرصت بسیار خوبی است که شما علاوه بر کمک به کاربر و رفع نیاز آنها، بازدیدکنندگان را به صفحات مهم سایت خود هدایت کنید و از این طریق تغییر خوبی در رتبه داشته باشید و به موفقیت سایت خود نزدیک شوید.
ظاهر سایت آخرین عامل ولی یکی از مهمترین دلایل موفقیت سایت است. طراحی سایت باید متناسب با زمینهی فعالیت و کاربران هدف شما باشند. از روانشناسی رنگها برای انتخاب رنگ مناسب استفاده کنید. و سعی کنید ظاهری ساده ولی جذاب داشته باشید و از تکنولوژیهای روز استفاده کنید. ظاهری که برای برآوردن نیازهای کاربران و کارایی و دسترسی مناسب طراحی شده باشد و در عین حال خسته کننده یا گیج کننده نباشد قطعا به اهداف خود نزدیک تر خواهد شد.
حتما میزان قابل توجهی سرمایه برای سایت خود کنار بگذارید. به عنوان مثال اگر قصد طراحی سایت فروشگاهی دارید حتما برای اختصاصی شدن سایت، امنیت سایت، سئو سایت و تبلیغات باید هزینه های زیادی انجام دهید تا در نهایت به آن درآمد مورد نظر خود برسید.
در آنچه ارائه می دهید و آنچه می خواهید مخاطبانتان انجام دهند، واضح و شفاف باشید.
نقاط قوت و ضعف کاربران خود را شناسایی کنید تا با ارائه خدمات مورد نظر بتوانید مشکل آن ها را حل کنید.
اغلبه وب سایت ها فاقد ارتباطات عاطفی و صمیمی یا اعتباری هستند که برای کسب اعتماد از عوامل ضروری است.
از دیگر راه های موفقیت سایت این است که کاربران دوست دارند بدانند از چه کسی خرید می کنند. صرفا خرید از سایتی که هیچ نام و نشانی ندارد برای آن ها آزار دهنده است. پس حتما در صورت داشتن مکان فیزیکی از قرار دادن آدرس، شماره تماس و صفحه درباره ما در سایت خود قافل نشوید.
شاید کلید موفقیت سایت شما همین باشد. سعی کنید خدمات و یا کالایی را ارائه دهید تا نیاز اصلی کاربر باشد و یا اینکه به یک ویژگی خوب معروف شوید به طوری که همه جا از آن ویژگی شما صحبت شود. به عنوان مثال یک رستوران را با کوبیده هایش میشناسند یعنی چه؟ یعنی اینکه یک رستوران غذا های زیادی را سرو می کند. اما همه جا صحبت از کوبیده هایش است. اصلا می گویند بهترین کوبیده آن شهر را دارد. همین امر باعث برند شدن آن رستوران می شود.
اگر بخواهیم مثالی دیگر از راه های موفقیت سایت در این زمینه بگوییم. می توانیم سایت ساز زرین را مثال بزنیم که یکی از بهترین ارائه دهندگان طراحی سایت در زمینه های طراحی سایت خبری، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی و … است.
همچنین می توانید برای متمایز شدن از رقبا از طراحی و قالبی متفاوت در سایت خود استفاده کنید. همچنین از تصاویر، ویدیو و موزیکی که خودتان تولید می کنید استفاده کنید. زیرا امروزه با توجه به افزایش سایت استفاده از تصاویر و ویدیو تکراری رایج شده است. شما می توانید با طراحی اختصاصی این موارد از رقبای خود متفاوت تر شوید.
اگر به دنبال راه های موفقیت سایت و آن فروش رویای و میلیونی که هر شب خوابش را می بینید هستید باید سئو سایت را جدی بگیرید.
اگر در شروع راه هستید و سرمایه لازم برای انجام سئو را ندارید، حتما اصول اولیه سئو را رعایت کنید تا اگر بعد ها به دنبال سئو آمدید به مشکل نخورید. در ادامه چند نمونه از این اصول را بیان می کنیم.
حداقل تا این حد بدانید که موتورهای جستجو چگونه محتوای شما را می خزند و ایندکس می کنند و اطمینان حاصل کنید که فاکتورهای اصلی روی صفحات شما بهینه شده اند.
راه های زیادی برای آسان کردن این کار وجود دارد، که می توان به افزونه های Rank math و yoast seo اشاره کرد.
سئو جنبههای فنی زیادی دارد و فراتر از این 2 افزونه است، اما اگر میتوانید حداقل مطمئن شوید که محتوای شما میتواند ایندکس شود (و در حال ایندکس شدن است) این مورد تا حد زیادی می تواند در شروع کار به شما کمک کند.
یک خبر خوب برایتان داریم آن هم این است که شما می توانید صفر تا صد سئو سایت خود را با کمترین هزینه و بهترین کیفیت به سایت ساز زرین بسپارد تا دیگر نگران هیچ یک از این مسائل نباشید و با خیال راحت سایت خود را در نتایج برتر گوگل مشاهده کنید.
رعایت این 11 مورد در سایت، میتواند تاثیر به سزایی بر رضایت کاربران و نزدیک شدن به اهداف و موفقیت سایت داشته باشد. امیدواریم این مقاله راهنمای مناسبی برای افرادی باشد که تصمیم به طراحی سایت نمودهاند.
مقالات پیشنهادی مرتبط، با توجه به علاقه شما:
پیام بگذارید