امروزه شبکه های اجتماعی بسیار گسترش پیدا کرده و اکثر مردم از این شبکه ها استفاده میکنند و زمان آن رسیده که در مورد استفاده مردم از شبکههای اجتماعی و همچنین روشهایی که یک برند میتواند با مردم از طریق این کانال های ارتباطی ، ارتباط برقرار کند صبحت کنیم.
تا به حال دقت کردهاید که نحوه استفاده مردم از شبکه های اجتماعی چگونه است؟ یا از این شبکه ها برای چه کاری استفاده میکنند؟
تغییرات بسیاری در دنیای امروزه ما رخ داده که اولین تغییر را میتوان با به روی کار آمدن فیس بوک درنظر گرفت. در سال 2012 کسی در مورد شبکههای اجتماعی و تاثیری که میتواند بر روی تجارت داشته باشد، آگاه نبود ولی در حال حاضر از معروفترین و مشهورترین کمپانیهایی که در دنیا وجود دارد، فیس بوک میباشد.
به عنوان یک کسب و کار، موفقیت فیس بوک با موفقیت آن در حیطه موبایل ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد. فقط 10 درصد از درآمد فیس بوک در سال 2012، مربوط به موبایل و اپلیکیشنها و تبلیغات بود ولی این رقم و زمان امروز به 82 درصد رسیده است.
شبکه اجتماعی فیس بوک زمانی که کاربران تغییر رویه دادند، توانست وضعیت خود را از اپیلیکیشن مختص به دسکتاپ و کامپیوتر، به موبایل تغییر دهد و انجام چنین تغییری موجب ایجاد درآمد بزرگی برای شرکت شد، ولی این آخرین تغییر فیس بوک نبود، زیرا این شرکت توانست اپلیکیشن اینستاگرام را بخرد و به تولید محصولات جدید مانند مسنجر بپردازد.
در زمان حال فیس بوک بسیار بزرگ و معتبر شده است.
چهار روند اصلی وجود دارد که آینده کانال های ارتباطی جمعی را تعیین میکند:
ایجاد پیام رسان فیس بوک یکی از جدیدترین تغییرات فیس بوک است. میتوان بستر ارتباطی خوبی را با استفاده از این ابزار، به همراه دیگر شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس آپ برای ایجاد کانال های ارتباطی جدید فراهم کرد.
درسال 2012 فیس بوک، توییتر و لینکدین این سه شبکه اجتماعی بود و تنها راه ارتباطی شرکتها از طریق این سه شبکه اجتماعی بود که فقط بر روی کامپیوتر اجرا میشدند و هدف اصلی استفاده از این شبکههای اجتماعی این بود که جذب فالوورهای زیادی داشته باشید و برای مطالبی که انتشار میدهید، مخاطبان علاقهمند داشته باشید.
اما در حال حاضر به جز این شبکههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی دیگری نیز وجود دارند که نباید از آنها غافل شوید، به عبارتی ابتدا باید مخاطبان خود را بشناسید و نسبت به شناختی که پیدا کردید کانال ارتباطی که موثر است را پیدا کنید.
اما برای دستیابی به این هدف نیازمند این هستید که کانال های ارتباطی جمعی را مدیریت نمایید و ویژگیهایی که آن شبکه اجتماعی دارد را بشناسید و این معنی را می رساند که بازاریابان شبکههای اجتماعی باید در امر تبلیغات، ساخت ویدیو، رباتهای پیام رسان و بسیاری از موارد دیگر خبره باشند.
به راحتی میتوانید با استفاده از بستههای داده که موجود هستند یا مودمهای اینترنتی در هر زمان و هر مکانی که بخواهید از طریق تلفن همراه، فیلم های ویدیویی یا هر کار دیگری که بخواهیم انجام دهید. چنین تغییراتی باعث شده است بتوانیم به راحتی فیلم های ویدیویی را در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک منتشر کنیم.
دنیای بازاریابی و تبلیغات نیز با چنین تغییراتی دچار دگرگونی شده است. بدون شک از اشتباهاتی که میتوانید برای کسب و کار خود انجام دهید این است که تا به حال برای تبلیغات محصول خود ویدیوهای کوتاه نساختهاید. انجام چنین کاری راحت نیست و محدودیتها و قوانین مربوط به خود را دارد. بنابراین حتما از افراد متخصص برای انجام چنین کاری کمک بگیرید.
تمام کمپینهای تبلیغات و بازاریابی باید در ویدیو شما باشند. به سلیقه مخاطبانتان بستگی دارد که دوست دارند ویدئوها به صورت زنده یا ضبط شده باشند.
در دنیای امروز، اکثر افراد از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند و همه میتوانند به وای فای دسترسی داشته باشند و دسترسی به اینترنت با استفاده از اینترنت نسل چهارم آسان تر شده است، بنابراین به راحتی میتوان به محتواهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر میشوند، دسترسی داشت.
نتیجهای که میتوان گرفت این است که مردم دوست دارند کارهای خود را تا حد امکان از طریق تلفن همراه انجام دهند و آمارها نیز تاییدکنندهی چنین موضوعی هستند. زیرا که 80 درصد از کاربران شبکههای اجتماعی از موبایل استفاده میکنند.
برخی از کاربران هستند که فقط از موبایل برای اینکه به اینترنت دسترسی داشته باشند استفاده میکنند. سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که در بعضی نقاط جهان برخی کاربران تنها از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده میکنند. آیا تا به حال به برقراری ارتباط با این دسته از کاربران فکر کردهاید؟
صدردرصد باید در استراتژیهای بازاریابی خود موبایل و کاربران را لحاظ کنید، زیرا دیگر مخاطبان نسبت به استفاده از کامپیوتر علاقه نشان نمیدهند.
اکثر مردم با این موضوع که در بازاریابی باید از فیلمهای ویدیویی و موبایل استفاده کرد موافق هستند اما اگر این سوال را دارید که باید از تبلیغات نیز استفاده کرد یا خیر باید گفت که پاسخ مثبت است.
اولین نکتهای باید به آن توجه کنید این است که برای محصول خود در هر کمپین نباید بیش از حد تبلیغ نمایید اما با این وجود زمانی که نتوانستید به گونهای از شبکههای اجتماعی استفاده کنید که برای کسب و کار شما موثر باشد، بهتر است رقابت را واگذار نمایید.
نکتهی دیگری که وجود دارد این است که نیاز نیست برای تبلیغات حتما بودجههای کلان داشته باشید و این امکان وجود دارد که متناسب با بودجهای که دارید تبلیغات خود را انجام دهید. پیشنهاد من این است که از طریق کانال های ارتباطی مناسب تبلیغات خود را انجام دهید که موجب میشوند با مخاطب ارتباط بیشتری داشته باشید
همچنین به یاد داشته باشید که تبلیغات نباید صرفا بخشی از کمپین شما برای ارتباط با مردم باشد، بلکه باید در تمام تصمیم گیریها به آن توجه کنید. تبلیغاتتان باید با محصولات و محتواهایی که منتشر کردهاید در ارتباط باشد تا هم کسلکننده نباشد و هم بر روی مشتری تاثیر خود را بگذارد.
پیام بگذارید