نیچ مارکتینگ یا به عبارتی بازاریابی طاقچه ای، به عنوان هدایت تمام تلاش های بازاریابی به سمت یک بخش کاملاً مشخص از جمعیت تعریف می شود. یک چیز مهم وجود دارد که باید درک کرد، اینکه نیچ وجود ندارد، بلکه با تکنیک های بازاریابی هوشمند و شناسایی آنچه مشتری می خواهد ایجاد می شود.
نیچ مارکتینگ یک تاکتیک بازاریابی است که برای هدف قرار دادن بخش خاصی از بازار که منحصر به فرد است به کار می رود. نیچ مارکتینگ اغلب با شناسایی خواسته های مشتری ایجاد می شود و این می تواند در صورتی انجام شود که شرکت بداند مشتری به چه چیزی نیاز دارد و سپس سعی کند راه حل بهتری برای مشکلی ارائه دهد که توسط سایر شرکت ها ارائه نشده است. نیچ مارکتینگ به معنای یک بازار کوچک نیست، بلکه شامل مخاطبان هدف خاص با یک پیشنهاد تخصصی است. با انجام این کار، شرکت به یک رهبر بازار تبدیل می شود و امکان ورود سایر شرکت ها به آن بخش خاص فراهم می شود. به عنوان مثال، سالنهای سینمایی مختلفی در وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها وجود دارند که صندلیهای تکیهگاهی برای ارائه داشته باشند. همه نمی خواهند با پرداخت هزینه بلیط معمولی فیلم تماشا کنند. از این رو، مخاطبان هدف بسیار متفاوت هستند و سالن نیز تنها در مکانهایی باز است که شرکت احساس میکند میتواند از مخاطبان هدف بهویژه در مناطق شیک استفاده کند.
مزیت های مختلفی از نیچ مارکتینگ وجود دارد. یکی از مزایای نیچ مارکتینگ این است که در آن بخش رقابت وجود ندارد یا کم است. این شرکت عملاً رهبر بازار است و از انحصار قیمت برخوردار است. مزیت دیگر ارتباط قوی با مشتریان است، زیرا شرکت در بخش کوچکی فعالیت می کند، رابطه بین شرکت و برند قوی تر می شود که همچنین کلید وفاداری مشتری است. کسب و کارهای نیچ مارکتینگ اغلب کسب و کار با حاشیه بالا هستند. مشتریان بدشان نمی آید که کمی اضافی بپردازند، زیرا آنها فقط می توانند آن خدمات را در آن شرکت یا تحت برند آن دریافت کنند.
نیچ مارکتینگ یک شکل بسیار هدفمند از تبلیغات است. با بازاریابی تخصصی، کسب و کارها محصولات و خدمات خود را برای مخاطبان کوچک، خاص و کاملاً مشخص تبلیغ می کنند. بسیاری از سازمانها این استراتژی را برای حمایت از جمعیتی که از خدمات ضعیفی برخوردارند، اتخاذ میکنند و از پاداش وفاداری به برند بهره میبرند.
برای مشارکت در بازاریابی تخصصی، شرکت ها ابتدا باید جایگاه خود را درک کنند. بازارهایی با تعریف نیچ زیرمجموعهای از بازارهای بزرگتر با ترجیحات و نیازهای منحصر به فرد خود هستند.
مصرف کنندگان در یک بازار خاص ترجیحات یا نیازهای خاصی دارند که با بخش گسترده تر متفاوت است. نیچ مارکتینگ اغلب ساده تر از تبلیغ برای مخاطبان گسترده است. مخاطبان نیچ نیازها و خواسته های بسیار خاصی دارند. به عنوان مثال، شرکتی که به سادگی کیف های دستی می فروشد باید طیف وسیعی از سلیقه ها و انتظارات را به خود جلب کند. با این حال، کسب و کار فروش کیف های دستی برای مادران جدید که به عنوان کیسه های پوشک نیز کار می کنند، تمرکز بسیار بیشتری دارند. نیچ مارکتینگ نیز با ابزارهایی مانند هدف گذاری تبلیغات فیس بوک و نظارت بر رسانه های اجتماعی آسان تر شده است.
نیچ مارکتینگ به شرکت ها اجازه می دهد تا نیازهای خاص مخاطبان خود را درک کنند و مستقیماً با آنها صحبت کنند. از آنجایی که نیچ مارکتینگ کلا در مورد ایجاد ارتباطات مناسب است، بسیاری از کانال های رسانه های اجتماعی گزینه های هدف خود را به طور خاص برای بازارهای خاص بهبود بخشیده اند. شرکت ها با بازاریابی تخصصی و استراتژی اجتماعی:
تعداد افراد کمتر در یک مخاطب خاص به معنای شانس بیشتری برای ایجاد روابط صمیمی و ارزشمند با مشتریان است. بسیاری از مشتریان خاص به خریداران مکرر تبدیل خواهند شد.
هرچه کسب و کار شما تخصصی تر باشد، رقبای کمتری همان کاری را انجام می دهند که شما انجام می دهید. نیچ بخشی از USP شما و راهی برای متمایز کردن خود در بازار است.
با ابزارهایی برای مدیریت رسانه های اجتماعی و گزینه های هدف گذاری دقیق، به سرعت در مورد مخاطبان خود یاد خواهید گرفت. این بدان معناست که اطمینان از اینکه از بودجه خود در مکان های مناسب استفاده می کنید آسان تر است.
نیچ مارکتینگ به شما کمک می کند تصمیم بگیرید و روی یک حوزه تخصصی خود تمرکز کنید تا بالاتر از رقبا قرار بگیرید. ممکن است در موقعیتی باشید که بتوانید محصولات و خدمات دیگری را با مخاطبان بیشتری ارائه دهید، اما تخصص در یک زمینه خاص می تواند تجارت شما را از بقیه متمایز کند. از این رو، با در نظر گرفتن تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی خود، میتوانید از نیچ مارکتینگ به بهترین نحو استفاده کنید. در زیر پنج نکته کلیدی که توجه را به اهمیت بازاریابی تخصصی جلب میکند آورده شده است:
هنگامی که مخاطبان دقیق برند خود را تجسم کردید، این فرصت را خواهید داشت که یک لیست هدفمند بالقوه ایجاد کنید و پیام های فروش را به طور خاص برای آنها توسعه دهید. شناخت شخصیت خریداران در ایجاد محتوای بسیار مرتبط برای برانگیختن علاقه مشتریان احتمالی و ایجاد مشتریان با حداقل هزینه بسیار مهم است.
زمان و سرمایه گذاری شما برای بازاریابی بسیار کمتر می شود، به طوری که برند می تواند به طور عمدی طرح و استراتژی های بازاریابی را برای مخاطبان هدف طراحی کند.
شما قبلاً با انتخاب یک جایگاه خاص در صنعت خود راه خود را باز کرده اید. با کمک استراتژی های نیچ مارکتینگ از پیش تعریف شده، می توانید خود را به عنوان یک متخصص در این زمینه ببینید. در نتیجه، مشتریان بیشتر و بیشتری با برند ارتباط برقرار میکنند و به شما مزیت فروش قابل توجهی میدهند. پس از اینکه یک پایگاه مشتری مستحکم در آن جایگاه ایجاد کردید، شانس یک برند برای رشد و دستیابی به رشد سودآور غیرقابل توقف است.
هنگامی که جایگاه بازاریابی خود را تعیین می کنید، فروش محصولات یا خدمات خود به مشتریانی که قصد خرید آنها را دارند بسیار آسان تر می شود. بنابراین اگر برند بر فروش به مشتریان هدف تمرکز کند، احتمالاً شانس افزایش حاشیه سود و رشد سود کلی آنها وجود خواهد داشت.
به محض اینکه یک نام تجاری در یک حوزه بازاریابی خاص تجربه کسب کند، به عنوان یک متخصص در این زمینه شهرت پیدا می کند. مردم مشتاقانه منتظر اعتماد به نظر و بازخورد شما هستند و برند را به عنوان یک رهبر فکری در صنعت خاص در نظر می گیرند.
نیچ مارکتینگ کمک می کند تا در مقابل افراد مناسب قرار بگیرند و تراکم برندها را فراهم می کند تا در رسانه هایی مانند برنامه های گفتگو، روزنامه ها و ایستگاه های رادیویی برجسته شوند.
یکی از خاص ترین اهمیت های نیچ مارکتینگ، انعطاف پذیری عملیات بازاریابی است. این شما را قادر می سازد تا بشناسید با چه کسی صحبت می کنید و از داده های جمع آوری شده برای ایجاد قیف های بازاریابی و فروش، ایجاد نسخه ها و طرح های تجاری که نقش حیاتی در توسعه عملکردهای بازاریابی دارند، استفاده کنید.
پس از پرداختن به اهمیت بازاریابی تخصصی، واضح است که این فرصت را باز می کند تا درهای زیادی را در پیشگامی در فعالیت های بازاریابی خود باز کنید که بالاترین ROI را ایجاد می کنند.
نیچ مارکتینگ با جلب توجه، ایجاد پایگاهی وفادار از مشتریان و حتی باز کردن درها برای گسترش بالقوه در بازارها، ارزش بسیار زیادی برای برند شما فراهم می کند. چه یک کسب و کار کوچک باشد و چه کسب و کار بزرگ، با بازاریابی خاص، می توانید با نام های برجسته تری در این صنعت رقابت کنید و خود را نیز برجسته کنید.
در زیر پنج مزیت مهم نیچ مارکتینگ آورده شده است:
نیچ مارکتینگ بر روی گروه خاصی از کاربران متمرکز است که احتمالاً محصول را خریداری می کنند. تاکید در درجه اول بر کیفیت و کمیت است و به این ترتیب است که منجر به نرخ بازگشت سرمایه بالاتر می شود. نیچ مارکتینگ نیز به دلیل هزینه کمتر در هزینه بازاریابی به دلیل محدودیت مخاطب بسیار مفید است. با کمک استراتژی های بازاریابی هدفمند، این دامنه گسترده تر می شود و در نهایت به فروش مطلوب می رسد.
نیچ مارکتینگ نقش تعیین کننده ای در ایجاد وفاداری مشتری دارد. هنگام نزدیک شدن به این موضوع، مشتری احساس می کند که به آنچه می خواهد می رسد و قصد خرید محصول یا خدمات را دارد. همچنین با تمرکز بر پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما USP نسبت به رقبا برتری می کند.
یکی از مهم ترین مزایای نیچ مارکتینگ برای همه برندها، مشاغل و شرکت ها صرف نظر از اندازه و صنعت آنها سودمند است. حتی اگر کسب و کار شما منابع محدودی دارد، بازاریابی تخصصی می تواند به شما کمک کند تا در بازار پیشرفت کنید.
از آنجایی که نیچ مارکتینگ بر خدمات رسانی به چند مشتری متمرکز است، برندها می توانند به طور گسترده از منابع موجود در بازار هدف خود استفاده کنند. این منجر به اثربخشی بازاریابی بالاتر و استفاده کارآمد از منابع می شود.
تحت بازاریابی تخصصی، شرکتها فشار رقابتی کمتری دارند که به آنها امکان میدهد محصولات و خدمات خود را با بهترین قیمت بفروشند و به نوبه خود حاشیه سود بیشتری کسب کنند. این شرکت از پیشنهادات و تخفیف هایی بر روی محصولات استفاده می کند که می تواند مشتریان را وادار به پرداخت قیمت های دلخواه برای کیفیت کند. بسیاری از برندها و شرکت ها از این مدل بازاریابی خاص استفاده می کنند و با افزایش فروش میلیون ها درآمد ایجاد می کنند.
بسیاری از بازارهای برجسته در جهان وجود دارند که پتانسیل بالاتری در ارتباط با مخاطبان هدف دارند. در زیر ده نوع عمده بازارهای تخصصی تحت نیچ مارکتینگ با هدف گسترش بازار و فرصت ها آورده شده است:
نیچ مارکتینگ ممکن است در ابتدا دشوار و ترسناک به نظر برسد. اما زمانی که بازاری را که قصد دارید به آن خدمت کنید را شناسایی کردید، تنظیم استراتژیها برای ارتباط با مشتریان بالقوه، ایجاد فروش و پاسخ بهتر آسان میشود. هر کسب و کار یا برندی در صورتی که مشتاق به تخصص در آن جایگاه باشد، نیاز به توسعه بازاریابی تخصصی دارد.
پیام بگذارید