پیشرفت طراحی UI نشان می دهد که بسیاری از طراحی ها از تجسم های عظیم و فریبنده ناشی می شود که شامل چیدمان صفحه، انتقال ها و انیمیشن های رابط است. هر وبسایتی هدف و اشتیاق کسبوکار را به کاربران خود منتقل میکند و در دنیای دیجیتال، سادهترین روش برای انجام آن از طریق تایپوگرافی است.
تایپوگرافی در طراحی سایت، 95 درصد از طراحی یک وب سایت را تشکیل می دهد. بسیاری از جنبهها، مانند انتخاب فونت، طول و اندازه مناسب متن، و همچنین سلسلهمراتب طرحبندی چاپی به راهنمایی کاربران در سایت کمک میکند. تایپوگرافی در طراحی سایت به نحوه خواندن و درک محتوای یک صفحه وب توسط کاربران کمک می کند. به همین دلیل، درک اهمیت آن و پیروی از روشهای پیشنهادی یکی از سادهترین راهها برای برجسته شدن در جایگاه خود و ایجاد تجربه آنلاین بهتر برای مشتریان است.
همه وب سایت ها دارای انواع مختلفی از محتوا هستند، از جمله اطلاعات اولیه، اطلاعات ثانویه و پیوندهای ناوبری. تایپوگرافی و فونت ها می توانند به خوانندگان کمک کنند تا به سرعت بین این انواع مختلف محتوا تمایز قائل شوند. شما همیشه باید مهمترین قطعه متن را در یک صفحه برجسته کنید. به عنوان مثال، اگر میخواهید مشتریان کالایی را به سبد خرید خود اضافه کنند، باید دکمه افزودن به سبد خرید را در مکانی برجسته قرار دهید، با استفاده از یک فونت نسبتاً بزرگ برای برچسب آن، با کنتراست واضح بین متن و پسزمینه آن. این دکمه را با استفاده از یک فونت کوچک یا متن خاکستری روشن روی پسزمینه سفید، در پایین صفحه قرار نمیدهید.
با ایجاد یک سلسله مراتب متنی واضح و اعمال اندازهها، رنگها، چینشها و سبکهای مختلف متن، میتوانید تمایز بین انواع مختلف متن و درک اینکه کدام اطلاعات مهمتر است را برای مخاطبان خود آسانتر کنید. در این مقاله، همه موردهایی را که باید از تایپوگرافی، اجزای مختلف تایپوگرافی و آنچه که همه آنها نشان می دهند، بررسی می کنیم تا بتوانید تاثیرگذارترین تجربه را به کاربران خود ارائه دهید.
تایپوگرافی در طراحی سایت، تکنیک ساختاربندی حروف و کلمات به گونه ای است که خوانایی و حتی پیمایش یک وب سایت را بهبود می بخشد. این به ایجاد یک رابط کاربری زیبا برای کاربران کمک می کند و به طور خلاصه، به متن و محتوا زندگی می بخشد. همه این عناصر مهم هستند زیرا تجربه خواندن دلپذیری را برای کاربران فراهم میکنند و اغلب بین کاربرانی که اقدامی در وبسایت شما انجام میدهند یا آن را ترک میکنند تفاوت ایجاد میکنند.
تایپوگرافی در طراحی سایت و تأثیری که متن می تواند بر وب سایت شما داشته باشد را دست کم نگیرید. دلیل اصلی بازدید مردم از یک سایت برای اولین بار خواندن اطلاعاتی است که آن سایت ارائه می دهد. بسیاری از مصرفکنندگان هنوز با خواندن محتوای متنی اطلاعات مهمی در مورد یک کسبوکار، محصولات و خدمات آن کسب میکنند . نه با تماشای یک ویدیوی آموزشی یا تماشای تصاویر جذاب. کلمات برای هر وب سایت ضروری هستند و نحوه ارائه آن کلمات توسط یک سایت به همان اندازه مهم است. هر سایتی باید احساسات، هدف و اطلاعات مناسب را در قالب متنی به بازدیدکنندگان ارائه دهد. اینجاست که طراحی و تایپوگرافی در طراحی سایت وارد عمل می شود. تایپوگرافی در طراحی سایت تنها یکی از جنبه های طراحی وب است و می تواند دارایی ارزشمندی برای برند باشد.
تایپوگرافی در طراحی سایت بسیار بیشتر از انتخاب فونت های زیبا جذاب است این یک جزء حیاتی در طراحی رابط کاربری است. این یک جنبه حیاتی در طراحی UI است. تایپوگرافی عالی سلسله مراتب بصری موثری را تنظیم می کند، تعادل گرافیکی را به وب سایت ارائه می دهد و لحن کلی محصول دیجیتال شما را تعیین می کند که به نوبه خود یک تجربه کاربری مثبت ایجاد می کند. تایپوگرافی در طراحی سایت باید به گونه ای باشد که کاربران شما را راهنمایی کند و به آنها اطلاع دهد، خوانایی و دسترسی را بهینه کند و تجربه کاربری عالی را تضمین کند.
اگرکمی عمیق تر به اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت بپردازیم به این چند مورد پی میبریم:
یکی از ضروری ترین بخش های تایپوگرافی در طراحی سایت، سازگاری است. تایپوگرافی یکپارچگی را در یک سایت حفظ می کند، که آن را حرفه ای تر می کند. این شامل چندین دستورالعمل است که سلسله مراتب پیام کوتاهی را ایجاد می کند که خوانایی وب سایت شما را افزایش می دهد مثلا در طراحی سایت فروشگاهی چگونگی قرار دادن و معرفی محصولات می تواند منجر به تجربه عالی برای کاربران می شود. یکنواختی فونت های شما همچنین به جلوگیری از یک رابط پیچیده و سخت کمک می کند. هنگام ارائه اطلاعات باید از همان نوع فونت استفاده کنید تا خوانندگان شما فوراً آنچه را که میخوانند بفهمند.
تایپوگرافی در طراحی سایت تأثیر زیادی بر نحوه مشاهده کاربران از وب سایت شما دارد. تایپوگرافی خوب به ایجاد یک سلسله مراتب بصری یعنی روش سازماندهی عناصر برای نشان دادن اهمیت آنها در وب سایت شما کمک می کند که برای کاربران شما به یاد ماندنی و از نظر زیبایی شناختی دلپذیر باشد. مهمتر از همه، توجه کاربران شما را به مناطقی که می خواهید در هر صفحه بر آن تأکید کنید، جلب می کند. تایپوگرافی خوب می تواند تفاوت بین افرادی باشد که برای یک دقیقه یا نیم ساعت در وب سایت شما می مانند.
خواندن حجم عظیمی از متن، به ویژه روی مانیتور کامپیوتر یا صفحه نمایش گوشی هوشمند، می تواند به سرعت باعث خستگی و خستگی چشم شود. تایپوگرافی عالی به جلوگیری از فرسودگی بازدیدکنندگان کمک میکند و با استفاده از فونت بزرگتر، حروف برجسته و واضح و فضاهای خالی بین پاراگرافها، دورههای طولانی خواندن دلپذیر را تشویق میکند. این همچنین به توزیع مؤثرتر محتوا و اطلاعات کمک می کند.
تایپوگرافی خوب نه تنها منحصر به فرد بودن وب سایت شما را افزایش می دهد، بلکه متعاقباً، کاربران بالقوه شروع به اتصال فونت نمایش داده شده در سایت شما با نام تجاری شما می کنند. تایپوگرافی متمایز و منسجم به شما کمک می کند تا یک تجربه کاربری خوب ایجاد کنید، با کاربران خود اعتماد ایجاد کنید و از رشد برند شخصی خود حمایت کنید.
سلسله مراتب یکی از مهمترین اصول تایپی است. هدف سلسلهمراتب تایپوگرافی این است که تکههای کپی اصلی را به وضوح متمایز کند تا ابتدا دیده شوند. مهم است که بازدیدکنندگان شما در ابتدای تجربه خود بینش بصری از مهم ترین محتوا را دریافت کنند. در این زمان کوتاه توجه رسانههای اجتماعی، به طراحان توصیه میشود که مختصر باشند و محتوایی تولید کنند که کاربران را قادر میسازد اطلاعات ضروری را سریع جذب کنند.
هنگام توسعه و طراحی یک وب سایت، تایپوگرافی به راحتی نادیده گرفته می شود و تایپوگرافی گیج کننده ممکن است مشتریان و کاربران بالقوه را دور کند. در اینجا برخی از اشتباهات اصلی را که طراحان باید در مورد تایپوگرافی از آنها آگاه باشند، بررسی می کنیم:
این فاصله بین خطوط متن است. وقتی بین خطوط فضایی برای استراحت چشم ها وجود داشته باشد، مطالعه هیجان انگیزتر می شود. به طور کلی سعی کنید از حداقل 2 امتیاز بالاتر از اندازه نوع استفاده کنید. به عنوان مثال، برای خوانایی بهینه، نوع 10pt باید دارای لید 12pt باشد. ارتفاع بیش از حد خط، رسیدن به خط بعدی را برای خواننده سختتر میکند و میتواند مانع درک آن شود، که یکی دیگر از مسائل خوانایی است که بسیاری از طراحان آن را تجربه میکنند.
ردیابی تایپوگرافی در طراحی سایت ، همچنین به عنوان فاصله حروف در وب شناخته می شود، فاصله بین حروف بیش از یک کلمه یا عبارت کامل است. هرچه ردیابی بزرگتر باشد، فضای بیشتری برای حروف تشکیل دهنده یک کلمه در دسترس است. طراحان معمولاً ردیابی را متناسب با نوع تایپ تغییر می دهند تا با طول خط مشخصی مطابقت داشته باشد و در حالی که تغییرات جزئی قابل قبول است، اضافه کردن ردیابی بیش از حد ممکن است خوانایی کپی را کاهش دهد.
وقتی صحبت از تایپوگرافی در طراحی سایت می شود، هم ترازی یک عامل اساسی است. در صفحه نمایش های کوچک، مغز انسان ترجیح می دهد متن را به صورت بلوک بخواند. متون اغلب به سمت چپ تراز می شوند که منجر به یک لبه ناهموار در سمت راست بلوک می شود.
یکی دیگر از اجزای تایپوگرافی در طراحی سایت که ممکن است بر خوانایی تأثیر بگذارد، کنتراست است. اگر تضاد بین متن و پسزمینه کافی نباشد، ممکن است محتوا ناخوانا شود. همین امر در مورد تضادهای بیش از حد و سبک های بیش از حد در یک صفحه منفرد صدق می کند. غیرحرفه ای به نظر می رسد و خواندن آن را دشوار می کند زیرا تایپوگرافی ها و سبک های طراحی بسیار زیادی در یک صفحه وجود دارد. همیشه از یک فونت و دو گزینه اشباع برای جلوگیری از این مورد استفاده کنید .
دستورالعملهای تایپوگرافی فونتها را ترسیم میکنند و فونتها را هنگام طراحی برای یک برند خاص ثابت نگه میدارند و اغلب طراحان در اجرای آن کوتاهی میکنند. بدون دستورالعمل های تایپوگرافی، اندازه ها، فاصله ها، سازگاری و استفاده صحیح از حروف را نمی توان تعیین کرد.
یک شخصیت نام تجاری واحد با صدا، تصاویر و طراحی کلی ایجاد کنید. همین ثبات است که باعث می شود برند شما قابل تشخیص باشد و به شما کمک می کند تا از رقبای خود متمایز شوید. صرف نظر از نوع کسب و کار، ثبات برند کلید موفقیت آن است. شما باید یک پرسونای برند یکپارچه با صدا، تصویر و طراحی کلی ایجاد کنید. همین ثبات است که باعث می شود برند شما قابل تشخیص باشد و به شما کمک می کند تا از رقبای خود متمایز شوید.
راه های متعددی برای اطمینان از سازگاری وجود دارد. ابتدا از لوگوی برند خود در هدر سایت خود، به عنوان تصویر نمایه در کانال های رسانه های اجتماعی و در مواد تبلیغاتی استفاده کنید. هنگام برقراری ارتباط با مشتریان از لحن خاصی استفاده کنید و شخصیت برند خود را در کانال ها یکسان نگه دارید. شما همچنین باید از تایپوگرافی در طراحی سایت یکسانی برای تولید محتوای خود استفاده کنید. تایپوگرافی یکپارچه در طراحی و محتوای چاپ وب سایت شما باعث می شود برند شما به راحتی ، حتی بدون ارائه هیچ زمینه دیگری قابل تشخیص باشد.
پیام بگذارید