×
دریافت قیمت
+ تخفیف ویژه

شهریور 25, 1399
گزارشات گوگل سرچ کنسول

اهمیت به‌کارگیری گزارشات گوگل سرچ کنسول بر سئو سایت

هر وبمستر و مدیر سایت خبره‌ای می‌داند که برای رساندن سایت خود به رتبه‌های اولیه یا به عبارت دیگر بهبود رتبه سایت خود، از طرفی باید نسبت به الگوریتم‌های به‌روز انواع موتورهای جستجو آگاهی و شناخت کافی داشته باشد و طبق آن الگوریتم‌ها عمل کند و از سوی دیگر در کنار اجرای این قوانین می‌بایست عملکرد جزئی و کلی سایت خود را به طور پیوسته مورد بررسی قرار داده و از طریق این بررسی به نقاط ضعف و قوت سایت خود پی برده و در جهت بهبود این نقاط ضعف و مشکلات سایت برآید که برای پی بردن به مشکلات و نواقص سایت، می‌توان از گزارشات گوگل سرچ کنسول کمک گرفت.

گوگل سرچ کنسول یا همان وبمستر تولز سابق، ابزاری است که شما به عنوان مدیر سایت می‌توانید با ثبت سایت خود در آن و دسترسی به انواع گزارشات و آمارهای مختلف ارائه شده توسط همین ابزار، سایت خود را به طور دقیق و موشکافانه تحلیل و عیب‌یابی کنید. گوگل سرچ کنسول با ارائه گزارشاتی مثل تعداد بازدیدکنندگان سایت از هر منطقه، نحوه ورود کاربران(از طریق جستجوی گوگل یا شبکه‌های اجتماعی)، تعداد بک‌لینک‌ها، انواع مشکلات به‌وجود آمده در هنگام خزش و غیره، شما را در این امر کمک می‌کند.

علاوه بر موارد مذکور، گوگل سرچ کنسول به عنوان یک رابط بین گوگل و مدیران سایت، ایفای نقش می‌کند و درخواست‌های شما مثل درخواست ایندکس نکردن صفحه یا صفحاتی از سایت را از طریق بخش messages، به گوش گوگل می‌رساند و همچنین گوگل، مواردی مثل پنالتی شدن سایت در صورت وجود خطای بزرگ در سایت را از طریق همین بخش سرچ کنسول به مدیر سایت اعلام می‌کند.

 

بخش‌های مختلف گزارشات گوگل سرچ کنسول و نحوه کار با آن‌ها

اولین صفحه‌ای که هنگام باز کردن گوگل سرچ کنسول با آن مواجه می‌شوید، شامل یک نوار در سمت چپ، یک نوار در سمت بالا و بدنه اصلی صفحه که از سه بخش performance ، coverage و Enhancements تشکیل شده است، می‌باشد.

نوار سمت چپ شامل بخش‌های اصلی گوگل سرچ کنسول مثل performance، coverage، sitemaps، لینک‌ها، تنظیمات و غیره می‌باشد.  نوار سمت بالا برای وارد کردن آدرس صفحات سایت مورد نظر استفاده می‌شود که در صورت ایندکس شدن آن صفحه، گزارشات مختلف مربوط به آن را نمایش می‌دهد و در غیر این صورت با ثبت درخواستی از گوگل می‌خواهید تا آن صفحه را بررسی و نتایج را برای شما نمایش دهد.

 

گزارش performance

گزارش این بخش توانایی ارائه آمار و اطلاعات مربوط به 16 ماه اخیر را دارد و این که کاربر از طریق چه نوع جستجویی در گوگل مثلاً از طریق عکس، ویدئو، اخبار یا وب به سایت شما دسترسی پیدا کرده است، از طریق همین گزارش، قابل بررسی می‌باشد. لازم به ذکر است که گزارش عملکرد بر مبنای 4 معیار ارائه می‌شود  که دارای فیلترهای کوئری، ابزار، کشور، حضور در صفحات جستجو، صفحات و تاریخ‌های جستجو می‌باشند؛ این 4 معیار عبارتند از:

  • کلیک (click)
  • Impression
  • CTR (Click Through Rate)
  • موقعیت (possition)

برای درک بهتر گزارش performance ، ابتدا مفاهیم معیارهای مطرح شده در بالا را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

 

گزارش performance

 

کلیک

مفهوم کلیک عبارت است از هر کلیکی که در صفحه نتایج گوگل اتفاق می‌افتد و باعث هدایت فرد کلیک کننده به صفحه دیگری می‌شود؛ اما در این‌جا می‌توان این‌گونه مطرح کرد که هر کلیک که در صفحه نتایج گوگل بر روی لینک سایت شما توسط کاربران صورت می‌گیرد و در نتیجه باعث انتقال آن‌ها به صفحه‌ای از سایت شما می‌شود، یک کلیک گفته می‌شود و اما ابزار گوگل جستجوی کنسول، برای ارائه گزارش، مجموع تعداد کلیک‌های(total clicks) صورت گرفته بر روی سایت شما را با توجه به فیلترهای مختلفی که در بالا اشاره شد، محاسبه کرده و نمایش می‌دهد.

 

ایمپرشن

به قرار گرفتن یک سایت در لیست نتایج گوگل، به طوری که کاربر وارد آن صفحه نتایج شود، ایمپرشن گفته می‌شود یا به عبارت دیگر اگر هنگام جستجوی کاربر، گوگل سایت شما را به عنوان یکی از نتایج قابل نمایش به کاربر قرار دهد و کاربر نیز وارد آن صفحه‌ از نتایج گوگل که آدرس سایت شما در آن قرار گرفته بشود، یک ایمپرشن برای سایت شما ثبت خواهد شد، خواه کاربر سایت شما را در صفحه نتایج ببیند یا نبیند.

این به این معنی است که اگر سایت شما در صفحه دوم یا هر صفحه دیگری از نتایج گوگل قرار بگیرد، و کاربر به هیچ وجه و به هر دلیلی وارد آن صفحه نشود، علی‌رغم حضور سایت شما در صفحه نتایج، ایمپرشنی برای سایت شما در سرچ کنسول ثبت نخواهد شد.

 

نرخ کلیک(CTR)

میزان این معیار به میزان دو معیار کلیک و ایمپرشن بستگی دارد. در واقع به درصد نسبت کلیک‌های انجام شده در صفحه نتایج گوگل به تعداد ایمپرشن‌های همان سایت، نرخ کلیک گفته می‌شود.

 

رتبه یا موقعیت(position)

همانطور که می‌دانید به امتیازی که گوگل به هر یک از صفحات سایت شما برای انواع جستجوهای کاربران اختصاص می‌دهد، رتبه یا موقعیت در صفحه نتایج گوگل می‌گوییم و اما معیار مدنظر سرچ کنسول جهت ارائه گزارش، میانگین این رتبه‌ها می‌باشد، چرا که رتبه‌دهی گوگل با توجه به عبارات مختلفی که کاربران در گوگل به دنبال آن هستند متفاوت می‌باشد.

 

فیلترهای تأثیرگذار بر روی برخی گزارشات سرچ کنسول

ابزار سرچ کنسول، گزارشات حاصل از معیارهایی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم را بر اساس فیلترهای مختلفی تفکیک کرده و به صورت دقیق‌تر بیان نموده است که در زیر به توضیح این فیلترها می‌پردازیم.

 

کوئری

عبارتی که در گوگل توسط کاربر، مورد جستجو قرار می‌گیرد، کوئری نام دارد و برای هر کوئری مورد جستجو، گوگل سایت‌هایی را به کاربر نمایش می‌دهد و این کوئری در سرچ کنسول سایت‌های نمایش داده شده، ثبت می‌شود. به دلیل اهمیت بالای کوئری در فرآیند گزارش‌دهی ابزار سرچ کنسول، گزارشات مربوط به performance، مثل تعداد کلیک و تعداد ایمپرشن، به صورت پیش فرض بر اساس فیلتر کوئری ارائه می‌شود.

برای مثال فرض کنید در سایت خود مقاله‌ای با موضوع کنیبالیزیشن داشته باشید و کاربری برای آشنا شدن با این موضوع به سراغ گوگل برود و عبارت کنیبالیزیشن چیست را در مرورگر خود جستجو کند، اگر گوگل سایت شما را در صفحه نتایج کاربر قرار دهد و کاربر نیز روی آن کلیک کند، در این صورت یک ایمپرشن، یک کلیک و کوئری کنیبالیزیشن چیست، در سرچ کنسول سایت شما ثبت خواهد شد.

 

ابزار

برای جستجو در گوگل، افراد ممکن است از ابزارهای مختلفی مثل تبلت، لپ‌تاپ یا تلفن همراه استفاده کنند که بسته به هر کدام از این ابزارها گزارشات بخش عملکرد (performance) متفاوت خواهد بود و به همین دلیل نیز ابزار مورد استفاده کاربران، به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر گزارشات سرچ کنسول در نظر گرفته شده است.

 

کشور

بر اساس این فیلتر و گزارش عملکرد می‌توان نسبت به تعداد کاربرانی که از کشورهای مختلف و به واسطه موتور جستجوی گوگل وارد سایت شما شده‌اند، آگاهی پیدا کرد؛ هرچند نحوه شناسایی کشوری که جستجو و ورود به سایت کاربر، از آن‌جا صورت گرفته، از طریق آی‌پی است و در صورت عوض شدن آن توسط کاربر، آمار نادرستی به‌دست خواهد آمد.

 

حضور غیرمعمول در نتایج جستجو

نحوه ظاهر شدن و به نمایش درآمدن صفحات سایت‌های مختلف در صفحه نتایج گوگل می‌تواند یا به حالت نرمال و معمول که شامل 3 بخش اصلی عنوان، متاتگ و آدرس صفحه است، باشد یا می‌تواند به شکل‌های غیرمعمول، مثل عکس و ویدئو، محصول، پرسش و پاسخ، و غیره باشد. گزارش عملکرد (performance)، فقط مربوط به نتایج غیرعادی گوگل می‌شود.

 

صفحات

از آنجایی که کاربران برای گوگل مهم هستند بنابراین سرچ کنسول یکی از فیلترهای گزارشات خود را بر اساس صفحات نهایی‌ای که کاربران مشاهده می‌کنند، قرار داده است. در واقع مدیر سایت بر اساس این گزارش می‌تواند پی به نیازها و علایق بازدیدکنندگان سایت خود ببرد.

 

تاریخ‌های جستجو

گزارشات ارائه شده توسط ابزار سرچ کنسول می‌تواند آمار جستجوی کاربران برای صفحات مختلف سایت در دوره‌های مختلف زمانی را در اختیار مدیران سایت قرار ‌دهد. شما برای اینکه بتوانید ترافیک سایت خود را بالا برده و آن را حفظ کنید، نیاز به این دارید که درخواست‌های به‌روز کاربران خود را در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی کرده و سایت خود را بر اساس آن، به‌روزرسانی کنید.

به طور مثال در حال حاضر که کل دنیا درگیر ویروس کرونا می‌باشد، شما به عنوان مدیر و طراح یک سایت پزشکی می‌توانید با قرار دادن مطالب مربوط به این ویروس مثل مسائل بهداشتی، طرز استفاده از وسایل بهداشتی مانند ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و غیره، علاوه بر کمک به رفع نیازهای کاربران، بازدیدکنندگان و ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

 

گزارش coverage

گزارش coverage یا همان پوشش که یکی دیگر از گزارشات مهم ابزار سرچ کنسول بوده و به عنوان یکی از زیربخش‌های index می‌باشد اما به دلیل اهمیت زیادی که دارد در صفحه اولیه کنسول قرار گرفته است، بنابراین بهتر است برای درک بهتر این گزارش، ابتدا با مفهوم ایندکس آشنا شوید.

سایت و صفحات آن، برای شناخته شدن و مورد بازدید قرار گرفتن توسط کاربران بیشتر، قبل از هر چیزی باید توسط ربات‌های گوگل، خزش(crawl) شده و در صورت امکان ایندکس شده و اطلاعات آن‌ها در پایگاه داده google index ذخیره شود تا در صورت نیاز کاربر، قابلیت نمایش در صفحه نتایج گوگل را داشته باشد. اما گوگل چگونه این صفحات را پیدا می‎کند؟

 

نحوه پیدا کردن صفحات برای خزش شدن

ربات‌های گوگل می‌توانند طی همان عملیات خزش که از طریق لینک‌های داخلی از صفحه‌ای وارد صفحه دیگری می‌شوند، صفحات مختلف سایت را که باید ایندکس شوند را پیدا کنند و یا کاربر می‌تواند به دو طریق صفحات را به گوگل اعلام کند:

  • از طریق اعلام فایل نقشه سایت در سرچ کنسول
  • از طریق اعلام آدرس تکی یک صفحه در نوار بالای سرچ کنسول

 

وضعیت صفحات در سرچ کنسول، هنگام کشف و ایندکس کردن آن‌ها

بخش Coverage گزارشی است که از طرف سرچ کنسول درباره ایندکس شدن یا نشدن صفحات سایت ارائه می‌شود و در این گزارش مواردی مثل تعداد و آدرس صفحات ایندکس شده و تعداد و آدرس صفحات ایندکس نشده به همراه دلیل ایندکس نشدن آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه براین برخی صفحات ممکن است علی‌رغم ایندکس شدن در نقشه سایت وارد نشده باشند که گزارش coverage، این موارد را نیز به مدیر سایت نمایش می‌دهد.

از نظر سرچ کنسول وقتی ربات‌های گوگل صفحات مختلف یک سایت را کرال می‌کنند ممکن است با 4 وضعیت روبرو شوند که عبارتنداز:

1- صفحات دارای خطا(Error)

2- صفحات معتبر دارای هشدار(Valid with warning)

3- صفحات معتبر(Valid)

4- صفحات در نظر گرفته نشده در خزش(Excluded)

 

صفحات دارای خطا(Error)

صفحات دارای خطا صفحاتی هستند که در ابزار سرچ کنسول تحت عنوان Error مشخص شده‌اند. این صفحات سایت، توسط ربات‌های گوگل، مورد خزش قرار می‌گیرند اما ایندکس نمی‌شوند و به همین دلیل نیز به هنگام جستجوی کاربر، در صفحه نتایج گوگل نمایش داده نخواهند شد.

 

صفحات معتبر دارای هشدار(Valid with warning)

این صفحات که به صورت Valid with warning در ابزار سرچ کنسول بیان شده‌اند، صفحاتی هستند که معتبر می‌باشند، پس ایندکس شده و در صفحه نتایج نیز، قابل نمایش هستند، اما به علت وجود مشکل کوچک، گوگل به شما به عنوان مدیر سایت، در رابطه با آن مشکل اخطار می‌دهد تا در جهت رفع آن عمل کنید؛ این هشدار گوگل به این معنی نیست که این مشکل لزوماً از جانب شما وارد شده است، بلکه ممکن است دلایل متفاوت دیگری داشته باشد و این اطلاع‌رسانی گوگل که از طریق ابزار سرچ کنسول صورت می‌گیرد، موجب افزایش کارایی سایت شما خواهد شد.

 

صفحات معتبر(Valid)

صفحات معتبر، صفحاتی هستند که هیچ خطا و مشکلی ندارند و در ابزار سرچ کنسول به آن‌ها صفحات Valid گفته می‌شود، و این صفحات نیز مسلماً مشابه حالت قبلی، ایندکس خواهند شد. در گزارش روزهای اولیه راه‌اندازی سرچ کنسول، معمولاً صفحات سایت، به صورت بدون مشکل یا معتبر نمایش داده می‌شوند.

 

صفحات در نظر گرفته نشده در خزش(Excluded)

این صفحات که در سرچ کنسول با عنوان Excluded بیان شده‌اند، صفحاتی هستند که مدیر سایت، به دلایل مختلفی تمایلی به کرال شدن ین صفحات توسط ربات‌های گوگل و در نهایت، ایندکس شدن آن‌ها ندارد؛ صفحاتی مثل صفحات ریدایرکت شده، صفحات دارای خطای 404، صفحه‌های اسپم و غیره، از جمله این صفحات هستند. به عبارت دیگر می‌توان گفت مدیران سایت به صورت خودآگاهانه مانع پایش این صفحات می‌شوند، ولی گاهاً ممکن است این مسئله بدون منظور خاصی و به علت یک اشتباه پیش بیاید که در این صورت باید علت آن مورد بررسی قرار بگیرد و مشکل خزش نشدن صفحه مورد نظر برطرف شود.

 

گزارش ارتقاء عملکرد سایت(Enhancements)

گزارش بخش Enhancements که به معنی ارتقاء عملکرد سایت جهت استفاده راحت کاربر است و توجه به این بخش باعث بهبود رتبه سایت توسط گوگل می‌شود. این گزارش به عنوان سومین بخش از گزارشات مهم و قابل مشاهده در صفحه اصلی سرچ کنسول می‌باشد که از 4 زیربخش زیر تشکیل شده است که  دو مورد مهم آن را توضیح داده‌ایم.

  • Core web vitals
  • Mobile usability
  • Breadcrumbs
  • Sitelinks searchbox

 

Core web vitals

کاربرد هسته حیاتی گوگل یا همان core web vitals، بهبود تجربه کاربری است و یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند بر تجربه کاربری تأثیرگذار باشد، سرعت سایت می‌باشد. شما با استفاده از گزارشات این بخش می‌توانید سرعت سایت را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در صورت نیاز، برای بهبود و افزایش آن عمل کنید. به این صورت که گزارش ارانه شده توسط Core web vitals در ابتدا به دو بخش موبایل و دسکتاپ تقسیم شده است و برای هر یک از این بخش‌ها سرعت سایت را با سه امتیاز خوب، نیاز به بهبود و ضعیف تعیین کرده و نمایش می‌دهد.

 

Mobile usability

در دسترس بودن موبایل و پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت موبایل، دو عامل مهمی هستند که باعث افزایش ورودی‌های سایت از طریق موبایل می‌شوند. با توجه به این موضوع و راحتی حال کاربران در استفاده از گوشی موبایل برای ورود به سایت، گوگل یکی از الگوریتم‌های خود را قابل استفاده بودن سایت در موبایل تعریف کرد. بنابراین باید از وجود این ویژگی و چگونگی آن در سایت خود، مطلع باشیم تا در صورت عدم ریسپانسیو بودن سایت خود یا ضعیف بودن این ویژگی، آن را ایجاد یا بهبود بخشیم که ابزار mobile usability در سرچ کنسول، با ارائه گزارشاتی امکان آگاهی نسبت به این ویژگی را برای مدیران سایت فراهم کرده است.

 

ابزار بازبینی آدرس صفحات(URL Inspection Tool)

کاربرد ابزار Url Inspection بررسی صفحات مختلف سایت به صورت مجزا می‌باشد که مواردی مثل واکنش‌گرا بودن صفحات سایت را بررسی می‌کند و همچنین جهت مطلع شدن از درستی و صحت کدهای اسکیما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما علاوه بر موارد اشاره شده، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ابزار سرچ کنسول، بررسی ایندکس شدن صفحات سایت توسط ربات‌های گوگل می‌باشد؛ هرچند روش ساده‌تری مانند جستجوی آدرس URL برای بررسی ایندکس شدن آن صفحه در موتورهای جستجوی گوگل وجود دارد، اما راه اصولی آن، استفاده از url inspection tool می‌باشد.

url inspection tool علاوه بر اعلام ایندکس شدن یا نشدن صفحات سایت، علت ایندکس نشدن صفحات سایت را که معمولاً در اثر بروز مشکل رخ داده است، بیان می‌کند تا راحت‌تر بتوانیم، مجدداً صفحه مورد نظر را بررسی کرده و مشکل آن را رفع کنیم.

 

سخن پایانی

یک سایت از صفحات و بخش‌های مختلف و زیادی تشکیل شده است که برای بهبود و سئو کردن آن، باید بتوانید کلیه بخش‌های سایت و فعالیت‌های مربوط به آن‌ها را مدیریت کنید. اما از آنجایی که مدیریت سایتی با تعداد صفحات و بخش‌های متعدد، کار زمانبر و دشواری است، گوگل به این منظور و برای کمک به وبمستران سایت‌ها، ابزاری تحت عنوان google search consol که به عنوان یک واسط بین وبمستران و گوگل می‌باشد، ارائه کرد. کاربرد اصلی این ابزار، ارائه گزارشات و آمار مختلفی از بخش‌های مختلف سایت است تا مدیران با بررسی این آمار و گزارشات، از عملکرد سایت خود آگاهی پیدا کنند و در صورت وجود مشکل در سایت خود، آن را برطرف کرده و موجب افزایش رضایت کاربران شده و در نتیجه رتبه سایت خود را ارتقاء دهند.

Rate this post
مقالات مرتبط
پیام بگذارید