حتماً شما عبارت رپورتاژ آگهی را به دفعات شنیدهاید. اما آیا میدانید رپورتاژ آگهی چیست؟ یا میدانید چه مزایایی برای سایت و کسب و کار شما دارد؟ آیا تأثیری بر سئو سایت که به موضوع اصلی برای صاحبان سایتها تبدیل شده است دارد یا خیر؟ در این مقاله سعی میکنیم به سؤالات اساسی پیرامون این واژه پراستفاده پاسخ دهیم.
رپورتاژ آگهی، نوعی روش تبلیغات اینترنتی است که در آن شما به عنوان مدیر سایت که دارای کسب و کار اینترنتی هستید میتوانید برای تبلیغ و معرفی خدمات و محصولات خود، از کانالهای توزیع محتوای زیادی که از مهمترین آنها سایتهای خبری معتبر و پربازدید هستند کمک بگیرید. در واقع یک سایت خبری با حجم ترافیک بالا سعی میکند در قالب خبر و گزارش، کسب و کار شما را به مخاطبان خود که شامل افراد زیادی هستند معرفی کند. از آنجایی که این تبلیغ از طریق یک رسانه عمومی و به صورت بی طرف مطرح میشود، سبب افزایش میزان اعتماد مردم شده و به همین دلیل نیز، بیش از سایر تبلیغات در بالا رفتن تعداد بازدیدکنندگان و در نتیجه ارتقاء و بهبود کسب کارتان مؤثر خواهد بود.
به عبارت دیگر رپورتاژ خبری، متن یا نوشتهای است درباره فعالیتها و خدمات یک سایت که حالت خبری داشته و توسط خود سایت و جهت قرار دادن در سایتهای خبری پربازدید و با هدف بهبود سئو سایت، تبلیغ و برندسازی تهیه میشود. پس برای تهیه یک محتوای خبری خوب و داشتن یک تبلیغ مؤثر بهتر است از خبرنگاران حرفهای، متخصصین سئو و مشاورین بازاریابی استفاده شود.
در رپورتاژ آگهی، سایت منتشر کننده آگهی جهت لینک دادن به سایت آگهی دهنده، از کلماتی خاص به عنوان انکرتکست استفاده میکند که این کلمات خاص کلماتی هستند که بیش از هر واژهای ای برای صاحبان آن سایت، اهمیت داشته و در واقع از واژههای کلیدی آن کسب و کار محسوب میشوند.
با توجه به این که در عصر حاضر در دسترسترین و پرکاربردترین ابزار مورد استفاده مردم، تقریباً برای همه امور زندگیشان که از جمله مهمترین این امور، کسب آگاهی و شناخت بیشتر نسبت به انواع برندهای کسب و کارهای مختلف میباشد، موتورهای جستجویی مثل گوگل است، بنابراین این نیاز احساس میشود که مشاغل مختلف برای شاساندن خود و هر چه بیشتر دیده شدن در میان مردم، باید از تبلیغ و برندسازی در فضای اینترنت و گوگل استفاده کنند.
صاحبان مشاغل مختلف میبایست با در نظر گرفتن این موضوع و میزان اهمیت موتورهای جستجو، برای تبلیغ و معرفی برند و محصولات خود از روشهایی استفاده کنند که مردم از طریق موتورهای جستجو به ویژه گوگل بتوانند نسبت به برند آنها دسترسی، شناخت و آگاهی پیدا کنند که یکی از مؤثرترین این روشها رپورتاژ آگهی میباشد، چرا که در این روش از سایتهای معتبری که بازدیدکنندگان زیادی دارند کمک گرفته میشود.
رپورتاژ آگهی به متنی گفته میشود که در رابطه با یک محصول و برای معرفی آن نوشته و تهیه میشود. این متن یا محتوا با توجه به کاربردی که دارد دارای یک ساختار کلی میباشد که از 2 جزء اصلی تشکیل شده است:
محتوای یک رپورتاژ خبری شامل توصیفاتی از برند مربوطه میباشد. در واقع در این نوع از محتوا آگهی دهنده، توضیحات مناسبی را درباره نوع کسب و کار و عمکرد خود، ویژگیها، محصولات، خدمات، مدیریت و … به کاربران ارائه میدهد. این محتوا علیرغم این که با هدف تبلیغ ایجاد شده است اما چون در صفحه اول یک سایت خبری باارزش در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است، میتواند بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب کند، به طوری که آنها بدون این که متوجه تبلیغی بودن این محتوا شوند، به طور مشتاقانه مشغول مطالعه خواهند شد و در نهایت باز هم به دلیل معتبر بودن سایت منتشر کننده این محتوا، به آن برند اعتماد کرده و مسلماً با کلیک بر روی لینک سایت مربوط به آن برند که در متن رپورتاژ قرار دارد، وارد آن سایت شده و از محصولاتش استفاده خواهند کرد. این در حالی است که عموماً مردم تمایلی به مشاهده تبلیغات معمولی که در سایتها قرار میگیرد ندارند چه برسد به این که بخواهند به آنها اعتماد هم کنند.
در رپورتاژ آگهی، لینکهایی به صفحات خاصی از سایت آگهی دهنده وجود دارد. همانطور که قبلاً گفتیم، برای مرتبط کردن این لینکها به صفحاتی از سایت آگهی دهنده باید از کلماتی به عنوان انکرتکست استفاده شود که از نظر آگهی دهنده، مناسب و مهم هستند. علاوه بر این برای بالا بردن میزان تأثیرگذاری رپورتاژ، شما باید در مورد این لینکها به نکات مهم دیگری نیز توجه داشته باشید.
1- متن لینک یا همان انکرتکست: انکرتکستها نباید همگی یکسان و برابر با کلمه کلیدی سایت آگهی دهنده باشند بلکه باید متنوع بوده و همچنین حاوی کلماتی باشد که برای این سایت مهم هستند. دقت داشته باشید که مناسبترین متن برای انکرتکست میتواند نام تجاری برند شما باشد. چون این کار باعث میشود که اعتبار برندتان و میزان اعتماد گوگل نسبت به سایت شما بیشتر شود.
2- محل مناسب برای قرار دادن لینک: لینکهای با اولویت بیشتر را در اولویت و در ابتدای متن رپورتاژ قرار دهید. چون با این کار احتمال انتخاب و کلیک بر روی آنها را بالا میبرید.
3- صفحات مناسب برای دریافت لینک: دریافت لینک از یک سایت به معنای انتقال اعتبار آن سایت به صفحهای است که لینک میدهد؛ پس بهتر است در لینکدهی، صفحهای را برای دریافت لینک انتخاب کنید که بتوانید از این طریق، اعتبار دریافتی از سایت مبدأ را تقریباً بین تمام صفحات سایت خود پخش کرده و به نوعی اعتبار کل سایت خود را بالا ببرید نه فقط همان صفحه؛ صفحات اصلی سایتها که معمولاً شامل لینک همه صفحات هستند گزینه خوبی برای این منظور میباشند.
4- عدم زیادهروی در ایجاد لینک: در رپورتاژ خود نباید بیش از حد، لینک دهید بلکه تعداد لینکهای رپورتاژ با توجه به شرایطی که انواع سایتهای منتشر کننده آگهی تعیین میکنند، حداقل 3 و حداکثر 5 لینک میباشد.
5- مرتبط بودن متن انکرتکست با موضوع سایت آگهی دهنده: مرتبط بودن متن انکرتکست به کاربر و گوگل کمک میکند تا محتوای رپورتاژ را راحتتر درک کنند و با چیزی که انتظار دیدنش را دارند مواجه شوند.
رپورتاژ آگهی در حالت کلی یک محتوا است با این تفاوت که با توجه به نام آن جنبه تبلیغاتی داشته و به همین دلیل نیز برای تأثیر گذاری بیشتر آن و جذب مشتری، میبایست رپورتاژ شما دارای یک سری اجزای فرعی باشد که در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره کردهایم:
قرار دادن ویدئو و تصاویر مناسب، باکیفیت و جذاب در رپورتاژ آگهی مثل هر محتوای دیگری دارای 3 مزیت مهم است:
همانطور که میدانید مردم علاقه چندانی نسبت به مطالعه و خواندن محتوای متنی از خود نشان نمیدهند مگر این که با روشهای دیگری بتوانید کاربران را با برند و محصولات خود آشنا کنید که یکی از روشهای رایج و مؤثر، استفاده از ویدئو و تصویر در کنار محتوای متنی است که باعث جذب بیشتر کاربر و درنتیجه ترغیب او برای استفاده و خرید از محصولات شما خواهد شد.
یکی از مواردی که باعث میشود کاربران پس از بازدید از سایت و محصولات و خدمات شما، هیچ عکسالعملی نسبت به برند شما نشان ندهند، عدم درک صحیح محتوایی است که به منظور معرفی برند خود تهیه کردهاید بنابراین شما میتوانید با استفاده از محتوای تصویری یا ویدئویی در محتوای متنی رپورتاژ، علاوه بر جذب بیش از پیش کاربر، به او کمک کنید تا با دریافت درک درست و بهتر نسبت به محتوا و برند و محصولات شما، اطمینان و علاقه بیشتری در او ایجاد شود.
وجود عکس و فیلم در محتوای متنی نه تنها برای کاربر مفید است بلکه رباتهای گوگل نیز با توجه به عکس و ویدئو، راحتتر پی به موضوع محتوای شما برده و سریعتر آن را خزش و در صورت قابل ایندکس بودن ایندکس میکنند. در نهایت قابل فهم بودن محتوا چه برای گوگل و چه برای کاربر، از نظر گوگل امتیاز محسوب شده و باعث بهبود رتبه سایت خواهد شد.
کال تو اکشنها را به نوعی میشود یکی از اجزای اصلی رپورتاژ آگهی نیز به شمار آورد چرا که شما پس از آشنا شدن کاربر و آگاهی یافتن او نسبت به خدمات و محصولات خود میتوانید با قرار دادن یک فراخوان به عمل مناسب در بخش انتهایی محتوای رپورتاژ، او را به سمت سایت خود هدایت کنید.
وجود آمار و اعداد و ارقام در رپورتاژ جهت اطمینان دادن به کاربر میباشد. در واقع کاربر با مشاهده آمار مصرف کنندگان محصولات شما و مشتریان راضی، از کیفیت برند شما مطمئن شده و راحتتر به شما اعتماد خواهد کرد.
رپورتاژ دادن در سایتهای معتبر، مزایایی را برای سایت و یا کسب و کار شما به همراه دارد که سعی کردهایم در این بخش به معرفی مهمترین این مزایا بپردازیم:
با توجه به این که یکی از ویژگیهای سایتهای منتشرکننده رپورتاژ آگهی، پربازدید بودن آن سایتها میباشد بنابراین با در نظر گرفتن این ویژگی، بدیهی است قرار دادن رپورتاژ آگهی در چنین سایتهایی، علاوه بر انتقال مطالبی مفید به کاربران، موجب انتقال بازدیدکنندگان سایت منتشر کننده آگهی به سایت شما شده و در نتیجه از این طریق به افزایش ترافیک سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.
یکی از مزایای رپورتاژ خبری، بازدهی سریع اینگونه از آگهی میباشد. معمولاً هدف اشخاص از درج آگهی در زمینه کسب و کارشان، جذب کاربران بیشتر و در واقع مشتریان بالقوه بیشتر به سایت و در نهایت افزایش فروش میباشد. رپورتاژ آگهی کاربرانی را به سایت هدایت میکند که با میل خود و معمولاً با داشتن هدف روی لینکهای درج شده در آگهی کلیک میکنند و همین مسأله علاوه بر افزایش ترافیک سایت، سبب افزایش میزان فروش کسب و کار مربوطه میگردد.
برندسازی یکی از اقدامات مهمی است که هر کسب و کاری از جمله کسب و کارهای اینترنتی میبایست برای افزایش فروش خود انجام دهند که رپورتاژ آگهی یکی از مؤثرترین روشها برای افزایش ماندگاری در ذهن مردم و البته برندسازی میباشد؛ چرا که در رپورتاژ آگهی شما تبلیغ متنی خود را در سایتهای معتبر و پربازدید قرار میدهید که این موجب میشود در بین افراد زیادی به شکل یک برند خوب و قابل اعتماد شناخته شده و محبوب شوید.
قرار دادن رپورتاژ آگهی در سایتهای معتبر و مورد علاقه کاربرانش، از طرفی باعث معروف و برند شدن محصولات و شرکت تبلیغ کننده میشود و از سوی دیگر، سایتی که از نظر کاربرانش معتبر است، هیچ وقت اقدام به تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات شرکتی که بیارزش است یا اطلاعی از مفید و معتبر بودن آن ندارد نمیکند. چرا که با چنین پیشنهاد و تبلیغی، موجب لطمه خوردن به اعتبار سایت خود، چه از نظر گوگل و چه از نظر کاربران خواهد شد که در نهایت نیز نتیجهای جز از دست دادن بازدیدکنندگان جدید و حتی مخاطبان ثابت و همیشگی خود، برایش دربر نخواهد داشت.
به عبارت دیگر میتوان گفت از نظر مخاطبان سایتهای معتبر، رپورتاژ آگهی قرار گرفته در این سایت برای آنها مفید بوده و قطعاً به آن نیاز دارند یا نیاز پیدا خواهند کرد و همچنین استفاده از محصولات آن برند موجب رضایتشان خواهد شد. پس همه این عوامل باعث میشود تا نام سایت یا شرکت رپورتاژ دهنده، برند شده و برای همیشه در ذهن بازدیدکنندگانش حک شود.
همانطور که میدانید یکی از فاکتورهای گوگل برای رتبه دادن به سایتها، اعتباری است که از نظر دیگران دارید که این اعتبار بر اساس بکلینکهایی مشخص میشود که سایت شما از طرف سایتهای دیگر دریافت میکند البته اگر این لینکها از سایتهایی با موضوع مرتبط و معتبر دریافت شده باشند. با این حساب میتوان چنین نتیجه گرفت که اگر شما در قرار دادن رپورتاژ در یک سایت، به معتبر بودن سایت منتشر کننده و نزدیک بودن موضوع آن به سایت خود دقت داشته باشید، در صورت رعایت سایر اصول مربوط به رپورتاژ، بکلینکهای رپورتاژ امتیاز محسوب شده و گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر شناسایی میکند.
همانطور که اشاره کردیم استفاده از رپورتاژ آگهی، اعتبار سایت ما را از نظر گوگل بالا میبرد. این بدان معنی است که گوگل بر مبنای لینکهای دریافتی از سایتهای معتبر و مرتبط، سایت ما را یک سایت معتبر به حساب آورده و در نتیجه در صفحه نتایج گوگل، رتبه و امتیاز خوبی در نظر خواهد گرفت. پس با این حساب میتوان گفت که یکی دیگر از مزایای رپورتاژ خبری، بهبود رتبه و سئو سایت میباشد.
شما میدانید که بهبود سئو و رتبه سایت، یکی از اهداف کلی مشترک همه وبمستران و طراحان سایتهای مختلف است و دلیلش نیز کاملاً مشخص است و آن هم افزایش ترافیک سایت و بازدیدکنندگان میباشد که نهایتأ منجر به بهبود کسب و کار آن سایت و شرکت که میتوان از آن به عنوان هدف نهایی یاد کرد، خواهد شد. دلایل تأثیر این نوع از بازاریابی بر سئو سایت را در ادامه این مقاله به طور گستردهتری توضیح میدهیم.
یکی از منابع مهم برای آشنایی افراد با یک کسب و کار، موتورهای جستجو به ویژه گوگل میباشد و رپورتاژ آگهی، به خوبی این امکان را برای صاحبان کسب و کارها فراهم نموده است. اما به چه صورت؟
در پاسخ باید گفت رپورتاژخبری یک محتوای تبلیغاتی است که معمولاً در صفحه اصلی سایتهای خبری معتبر انتشار داده میشود و با نمایش داده شدن این سایتها برای کاربران در صفحه نتایج گوگل، در واقع آنها موفق شدهاند که از طریق موتور جستجوی گوگل به انواع رپورتاژهای آگهی دسترسی داشته باشند.
انواع تبلیغاتی که در فضای اینترنت میبینید برای مدت کاملاً کوتاه و محدودی در سایتها باقی میمانند و به همین دلیل، میزان تأثیرگذاری و این که به چه میزان قادر به افزایش بازدیدکنندگان سایت هستند، نیز بر اساس همان مدت زمان محدود میباشد. اما رپورتاژ آگهی که در قالب خبر تهیه میشود و از نظر کاربران تبلیغ به نظر نمیرسد، محتوایی است که به عنوان یکی از بخشهای سایت محسوب میشود و به همین دلیل نیز مثل سایر بخشهای سایت برای همیشه در سایت منتشر کننده آگهی باقی میماند؛ هر چند گاهاً برخی سایتها زمان تقریباً محدودی را برای قرار گرفتن این آگهی تعیین میکنند. حال باید ببینیم به چه دلیل ماندگاری رپورتاژ آگهی در سایتهای منتشر کننده و و عدم حذف آن، یک مزیت محسوب میشود که دلایل متعددی وجود دارد از جمله:
رپورتاژ آگهی از 2 لحاظ میتواند در کاهش هزینههای تبلیغاتی مؤثر باشد. اول این که این نوع تبلیغ به دلیل این که معمولاً در سایتهای خبری با بازدیدکنندگان متنوع و زیاد منتشر میشود، ترافیک سایت شما را بیش از سایر روشها افزایش داده و در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه را نیز بالا میبرد. دوم این که در صورت بزرگ و معتبر بودن سایت منتشر کننده آگهی، احتمال استفاده از مطالب آن سایت توسط سایتهای دیگر و در نتیجه دریافت لینک از آنها بیشتر خواهد شد که این امر با توجه به این که رپورتاژ آگهی شما نیز در آن سایت قرار دارد، به نوعی باعث میشود بازدیدکنندگان سایتهای لینک دهنده نیز، آگهی شما را ببینند یا به عبارت دیگر چنین به نظر میرسد که شما از چندین سایت لینک دریافت کردهاید که این هم مثل دلیل اول نرخ بازگشت سرمایه را از طریق افزایش ترافیک سایت، بالا خواهد برد.
این نوع از تبلیغ، علاوه بر این که تعداد بازدیدکنندگان سایت تبلیغ کننده را افزایش میدهد بلکه به علت اعتبار بالای سایت انتشار دهنده آگهی و متناسب با آن، بر میزان اعتماد بازدیدکنندگان تأثیر مثبت داشته و عاملی است که توانایی تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل را دارد.
تبلیغات در فضای اینترنت مانند انواع تبلیغات دیگر، اصولاً به صورت مختصر و خلاصهای از ویژگیهای مهم محصولی است که تبلیغ میشود با این تفاوت که در رپورتاژ آگهی به علت فراهم بودن شرایط، علاوه بر این توضیح مختصر شما به عنوان نویسنده متن رپورتاژ خبری میتوانید به بیان جزئیات بیشتری درباره محصول بپردازید به عنوان مثال میتوانید درباره تاریخچه شرکت و برند محصولات، ترکیبات محصول و ویژگی هر کدام از آنها، توضیحاتی ارائه کنید یا حتی میتوانید مصاحبهای با مدیران شرکت تهیه کرده و به عنوان متن رپورتاژ، از آنها استفاده کنید و بدین ترتیب از این طریق اطلاعات دقیقتری در اختیار کاربران قرار گرفته و هیچ سؤال و ابهامی درباره محصول در ذهن آنها باقی نخواهد ماند و این به نوبه خود به افزایش فروش شما کمک بسزایی خواهد کرد.
به گفته برخی از افراد، قرار دادن رپورتاژ آگهی در سایت های مختلف، به صورت مستقیم تأثیری بر سئو سایت ندارد. اما سبب جذب ترافیک برای سایت و در نهایت بهبود سئو سایت میگردد. شما با درج رپورتاژ آگهی علاوه بر افزایش ترافیک سایت، به معرفی محصول و خدمات خود نیز میپردازید. از طرفی همانطور که میدانید، داشتن بکلینک یکی از موارد مهم در مبحث سئو خارجی سایت محسوب میشود و سایتهایی با بکلینکهای متنوع و باکیفیت، معمولاً دارای رتبههای بهتری نزد موتور جستجوی گوگل هستند. حال تصور کنید شما در سایتی با رتبهای نسبتاً مناسب، لینکهای سایت خود را درج کنید. در این صورت چه اتفاقی میافتد؟ خزندههای گوگل در هنگام ایندکس کردن صفحات سایت مربوطه، بکلینکهای سایت شما را نیز مورد بررسی قرار میدهند.
در حالت کلی میتوانیم بگوییم رپورتاژ آگهی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم میتوانید تأثیر خوبی بر سئو سایت شما داشته باشد.
هنگام تهیه رپورتاژ، توجه به برخی مسائل و نکات، چه در مورد متن رپورتاژ، چه در مورد سایت منتشر کننده و چه در مورد سایت تبلیغ کننده، میزان تأثیرگذاری و موفقیت رپورتاژ آگهی شما را بالا خواهد برد که برخی از آنها عبارتند از:
رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری نوعی از بازاریابی اینترنتی میباشد، پس باید محتوای آن به گونهای نوشته شود که دارای بیشترین تأثیر در کاربران و خوانندگان آگهی باشد. معمولاً محتوای نوشته شده برای اینگونه آگهیها از تعداد کلمات زیادی تشکیل شده است. در حالت کلی آنچه که بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که محتوای رپورتاژ آگهی باید به صورت هدفمند نوشته شود. همچنین نوع نگارش متن رپورتاژها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
پیام بگذارید