گوگل ترندز یکی از ابزارهای ارائه شده از طرف سایت گوگل است. با توجه به پیشرفتهایی که این ابزار تاکنون داشته است ،میتوان از آن در جهت سئو و بهینه سازی سایت استفاده نمود. این ابزار حدودا از سال 2006 راه اندازی شد و تغییرات مختلفی از سال 2006 تاکنون داشته است و امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پر طرفدار گوگل محسوب میشود. برای ورود به این ابزار میتوانید از آدرس www.google.com/trends استفاده نمایید.
یکی از مهمترین کارها در فرآیند سئو سازی جستجو و پیدا کردن کلمات کلیدی است که برای این مورد میتوانید از گوگل ترندز استفاده نمایید. میتوانید یک کلمه را در این ابزار بنویسید سپس تغییرات جستجوی آن را در زمانهای مختلف مشاهده نمایید. برای این منظور از ابزار فیلتر زمان استفاده کنید. چها متغیر یا پارامتر برای جستجو در این ابزار وجود دارد:
1- WorldWide یا سراسر وب و یا کشوری که مد نظر دارید.
2- از سال 2004 تاکنون، … و تا یک ساعت گذشته و همچنین میتوانید محدودهی زمانی دلخواه خود را انتخاب نمایید.
3- همهی دستهها و یا موارد دیگری مانند هنر و سرگرمی، زیبایی و تناسب اندام، صنعت و تجارت و… .
4- جستجوی وب، جستجوی عکس، جستجوی اخبار، جستجوی محصولات و جستجوی یوتیوب.
یکی دیگر از قابلیتها یا ویژگیهای این ابزار امکان مقایسهی 5 عبارت با یکدیگر است. شما میتوانید 5 کلمهی مترادف را با یکدیگر مقایسه نمایید و به تناسب موقعیت و معیار مد نظر خود یکی را به عنوان کلمه کلیدی در سایت خود استفاده نمایید. برای مثال طبق تصویر زیر پنج عبارت مربوط به سئو با یکدیگر مقایسه شدهاند:
پس از جستجوی کلمات، در قسمت پایین نتایج جستجو در منطقهای که بیشترین جستجو را داشته و همچنین عبارات و موضوعات مرتبط به کلمهی جستجو شده نمایش داده میشود که در واقع میتوان از این قسمت هم برای انتخاب بهترین کلمه کلیدی استفاده نمود.
بسیاری از کلمات در زمانها و فصلها و یا سالهای خاصی افت و خیزهای زیادی پیدا میکنند که با استفاده از گوگل ترندز میتوان این صعود و نزول ها را در بازههای زمانی مختلف مشاهده نمود و براساس نتیجهی به دست آمده بهترین موضوع را برای ایجاد یک محتوای با کیفیت انتخاب نمود. شما در هر زمینهی کاری که باشید میتوانید از این امکانات استفاده نمایید. برای مثال میزان جستجو و تغییرات 3 سالهی کلمهی طراحی سایت از سال 2015 تا 2017 را بررسی میکنیم:
در نمودار علاقه مندی براساس زمان روی نمودار اعدادی مابین 0 تا 100 را مشاهده میکنید که در صورت قرار دادن نشانگر ماوس روی نقاط مختلف نمودار میزان جستجو براساس تاریخ و عددی بین 0 تا 100 به شما نشان داده میشود که 100 نشان دهندهی بیشترین میزان جستجو است و طبق نمودار مشاهده میکنید که در طول 3 سال بیشترین میزان جستجوی کلمهی طراحی سایت با دایرهی قرمز نشان داده شده است و همچنین بیشترین جستجو مربوط به کشور ایران است.
در گوگل ترندز میتوانید اخبار پر بازدید جستجو شده از طرف کابران را مشاهده نمایید و با کلیک روی هر کدام اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی جستجوهای انجام شده(علاقه براساس ناحیه)، گرایش در طول زمان، درخواستهای پر طرفدار، مرتبط ترین مقالهها و موضوع های مرتبط را مشاهده نمایید.
Google Trends یکی از ابزارهای مناسبی است که میتواند در فرآیند تولید محتوای اختصاصی و سئو سازی سایت استفاده شود. اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکردهاید شاید زمان آن فرا رسیده که استفاده از آن را در برنامههای خود قرار دهید.
پیام بگذارید