یک استراتژی سئو که نباید از دست داد، بهینه سازی آدرس وب سایت و صفحات وب است. قبل از اینکه به تجزیه و تحلیل نحوه بهینه سازی URL خود برای سئو بپردازیم، به قوانین و عوامل رتبه بندی گوگل اشاره خواهیم کرد. ما لزوماً از این واقعیت حمایت نمی کنیم که گوگل انحصار مجازی جستجو را دارد، اما این مورد است، و هر کاری که گوگل انجام دهد به احتمال زیاد توسط رقبای خود تکرار می شود. وقتی صحبت از سئو به میان می آید، اولویت اول رتبه بندی خوب در گوگل است، اگرچه نباید بهینه سازی برای موتورهای جستجوی دیگر را نادیده بگیرید.
URL مخفف Uniform Resource Locator به معنای آدرس اینترنتی یا نشانی وب است که موقعیت مکانی یک منبع مانند یک صفحهی وب را، در اینترنت یا شبکههای مشابه به اینترنت مشخص میکند.
این اساساً یک روش فنی برای گفتن یک آدرس وب است یعنی متنی که وقتی می خواهید به یک وب سایت خاص بروید در نوار آدرس بالای مرورگر وب خود تایپ می کنید یا وقتی روی یک پیوند کلیک می کنید در آنجا ظاهر می شود. .
به طور بحرانی، URL یک صفحه وب همچنین در نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شود، بنابراین می تواند بخش مهمی از نام تجاری وب سایت شما باشد، حتی برای ترافیکی که از موتورهای جستجو می آید.
گوگل و سایر موتورهای جستجو، الگوریتم های رتبه بندی خود را طراحی می کنند تا سعی کنند مرتبط ترین نتایج را برای یک جستجوی خاص در بالای نتایج فیلتر کنند. اساساً دو راه وجود دارد که نام دامنه شما میتواند به شما کمک کند تا در بالاترین سطح شناور شوید: استفاده از کلمات کلیدی و نام تجاری.
استفاده از کلمات کلیدی برای رتبه بالاتر یک استراتژی اولیه سئو است و ثبت نام دامنه حاوی کلمات کلیدی گسترش این استراتژی به نام دامنه شما است. جستوجوهایی که این استراتژی هدف قرار میدهد، مربوط به محصولات و خدماتی است که ارائه میدهید یا موقعیت مکانی شما.
رویکرد دیگر، برندسازی، نوع بسیار متفاوتی از جستجو را تصور میکند که در آن افراد به طور خاص در گوگل جستجو میکنند، زیرا از تلاشهای بازاریابی شما درباره کسبوکار شما شنیدهاند. این مسیری است که بیشتر استارتآپها از آن استفاده میکنند . انتخاب یک نام تجاری جذاب که به اندازهای خاطرهانگیز باشد که مردم پس از خواندن آن در بیلبورد، شنیدن آن در پادکست ، آن را در گوگل جستجو کنند.
1- پروتکل(Protocol): برای تبادل اطلاعات در اینترنت از پروتکل استفاده میشود. از طریق پروتکل مرورگرها میتوانند به اطلاعات وبسایتها دسترسی پیدا کنند. از مهمترین پروتکلهایی که در آدرس اینترنتی استفاده میشوند، میتوان telnet، FTP، HTTP، HTTPS را نام برد.
2- نام دامنه(Domain-name): نام دامنه در اصل همان نام وبسایت شما است بعنوان مثال: sitesazz. بهتر است نام دامنه کوتاه باشد تا به خاطر سپاری آن راحتتر شود. استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه میتواند تاثیر مثبتی بر سئو داشته باشد.
3- نام زیر دامنه(top-level-domain): از معروفترین زیر دامنههای سطح بالا میتوان به ir، com ، org ، net اشاره کرد و برای متمایز کردن آن از نام دامنه باید از علامت نقطه استفاده شود. نتایج بدست آمده نشان داده است که حدود 87% سایتهای موجود، از پسوند com. استفاده میکنند. ولی نکتهی بسیار مهمی که قبل از انتخاب نام زیر دامنه باید به آن توجه کنید این است که کاربران و بازار هدف خود را مشخص کنید. اگر بازار هدف شما ایران است انتخاب زیر دامنهی کشوری ir. برای سایت شما بهتر است. (البته این مسئله نباید به معنای عدم موفقیت سایت با زیردامنههای دیگر تلقی شود) نکتهی مهم دیگر در انتخاب موقعیت سرور است. در صورتیکه که از پسوند ir. استفاده میکنید بهتر است ازسرورها و IP های ایران استفاده کنید.
4- مسیر(Path): مسیر پوشهها و زیر پوشهها و فایلها را مشخص میکند. برای مثال خرید سایت فروشگاهی سایت ساز زرین به صورت زیر است:
http://sitesazz.ir/buy-site-store.php
سه قسمت نام دامنه، نام زیر دامنهی سطح بالا و مسیر، قابل تغییر هستند.
بسیاری کلمات کلیدی را تنها جنبه سئو موفق می دانند. بهینه سازی URL یک بخش فوق العاده مهم است، اما اغلب نادیده گرفته می شود، بخشی از برتری نسبت به رقبای شما.
ساختار آدرس اینترنتی سایت و صفحات آن میتواند تاثیر مستقیمی بر سئو و رتبهی سایت داشته باشد. با رعایت نکات زیر میتوانید یک آدرس اینترنتی مطلوب داشته باشید:
امکان دارد شما یک یا دو کلمه کلیدی را برای کسب رتبهی بالا در نظر گرفته باشید. که استفاده از آنها در آدرس میتواند شما را به هدفتان نزدیک نماید. زیرا از این طریق کاربران و موتورهای جستجو متوجه میشوند که آیا این آدرس به محتوا و مطلبی که به دنبالش هستند مرتبط است یا خیر. ولی توجه داشته باشید که تکرار بیش از حد کلمه یا کلمات کلیدی در URL سایت یا صفحات آن به راحتی توسط موتورهای جستجو تشخیص داده میشود و تاثیر منفی بر سئوی سایت میگذارد.
آدرس صفحات باید با عنوان و محتوای صفحه مطابقت داشته باشد. میتوانید از کلمه کلیدی صفحه در آدرس آن استفاده نمایید ولی توجه کنید که استفاده از کلمه کلیدی غیر مرتبط با صفحه تاثیر منفی بر سئو خواهد داشت.
استفاده از حروف اضافه مانند: برای، در، … در آدرس اینترنتی ضرورتی ندارد و در بسیاری از موارد بهتر است این حروف را حذف نمایید تا خوانایی آدرس بهتر شود. ولی گاها مواردی هم وجود دارد که استفاده از این حروف میتواند در خوانایی تاثیر گذار باشد. برای مثال در آدرس این صفحه از حرف on استفاده شده است.
برخی از کاراکترها و علائمی مانند: > ، < ، [ ، ]، { ، } ، ^ ، ~ ، # ، \، ” ، % موجب کاهش خوانایی آدرس برای کابران میشوند و بهتر است این موارد از آدرس حذف گردند.
تعداد کاراکتری که در آدرس سایت یا صفحات آن استفاده میشود بهتر است 50 الی 60 کاراکتر باشد. اگر آدرس بیش از 100 کاراکتر بود دست به کار شوید و آن را کوتاه نمایید. موتورهای جستجو به خصوص گوگل به راحتی قادر به خواندن هر آدرسی هستند و فرقی ندارد آدرس کوتاه یا بلند باشد. ولی زمانی که آدرس کوتاه تر باشد کاربران و بازدید کنندگان تمایل بیشتری به کلیک کردن روی آدرس و کپی کردن و به اشتراک گذاری دارند که در این صورت تعداد کلیکها بیشتر شده و بازدید از سایت و صفحات بیشتر میشود که قطعا تاثیر مثبتی بر سئو دارد. ولی آدرسهای بلند چنین رغبتی را در کابر ایجاد نمیکنند.
برای جداسازی پوشهها در URL از علامت ” / ” استفاده میشود. استفاده کردن از پوشهها تاثیر منفی بر عملکرد سایت ندارد ولی هر چه تعداد پوشهها کمتر باشد خوانایی آدرس برای موتورهای جستجو و کاربران بهتر خواهد بود.
اگر محتوایی دارید که چند آدرس برای آن وجود دارد بهتر است برای جلوگیری از تکراری شناخته شدن محتوا توسط گوگل آن را canonicalize نمایید. برای این منظور شما میتوانید از ریدایرکت 301 یا rel=canonical استفاده نمایید. برای آگاهی از نحوهی انجام این موارد برای جلوگیری از وجود محتوای تکراری در سایت و نمایش آن به کاربران مطالعهی مقالات زیر به شما پیشنهاد میشود:
فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل-محتوای تکراری(بخش5)
اگر میزبانی سایت شما بر روی لینوکس قرار گرفته است باید بدانید که بین حروف بزرگ و کوچک انگلیسی تفاوت وجود دارد. بعنوان مثال sitesazz.ir/SEO و sitesazz.ir/Seo با یکدیگر متفاوت بوده و دو محتوای جدا هستند.
زمانی که در URL سایت و صفحات برای ایجاد خوانایی بهتر به جداسازی کلمات و فاصله نیاز دارید از خط فاصله “-” یا زیرخط “_” استفاده نمایید. این دو علامت رفتار مشابهی دارند ولی استفاده از خط فاصله بهتر است چون موجب میشود دو کلمهای که در بین آنها از خط فاصله استفاده شده است برای آن صفحه بعنوان دو کلمه ایندکس شوند ولی زیر خط، اینطور نیست.
دلیل اینکه یک نام تجاری قوی در یک نام دامنه به سئو کمک می کند این است که کاربران اینترنت بیشتر به یک نام تجاری اعتماد می کنند و بنابراین احتمال بیشتری دارد که روی پیوند یک نام دامنه مارک دار کلیک کنند، اطلاعات آن صفحه را بخوانند و به اشتراک بگذارند. آن را با دیگران همه اینها ویژگی هایی هستند که الگوریتم گوگل هنگام تعیین محل قرارگیری یک صفحه وب در صفحه نتایج موتور جستجوی خود به دنبال آنها است. به همین دلیل است که می توانید بهترین نام دامنه را برای سئو انتخاب کنید، که به طور کلی بهترین نام دامنه را انتخاب می کنید. یعنی نام دامنه شما باید اینگونه باشد:
کوتاه
منحصر بفرد
بیاد ماندنی
بدون اشتباهات املایی یا گرامری
همان ویژگی هایی که نام دامنه را برای انسان ها بهتر می کند، آن را برای سئو بهتر می کند، دقیقاً به این دلیل که بسیاری از الگوریتم های گوگل و سایر موتورهای جستجو، بستگی به نحوه پاسخ مردم به وب سایت شما دارد. زمانی که گوگل الگوریتم خود را تغییر می دهد، معمولا سعی می کند قوانین خوبی وضع کند که بهترین نتایج را که به احتمال زیاد همان چیزی است که مردم به دنبال آن هستند رتبه بندی می کند.
با توجه به حجم بالای ترافیک اینترنت که این روزها از طریق موتورهای جستجو انجام می شود، نمی توانید به تأثیر URL خود در رتبه بندی صفحه نتایج موتور جستجو فکر نکنید. شاید متوجه نشده باشید که یک URL از چندین بخش تشکیل شده است که همه آنها بر سئوی وب سایت شما به روش های متفاوتی تأثیر می گذارند.
پروتکل موجود در URL شما مهم است زیرا https در حال حاضر برای وب سایت ها برای رتبه بندی خوب در نتایج موتورهای جستجو اجباری است. با این حال، اینکه URL شما دارای https است، به نصب گواهی SSL در وب سایت شما بستگی دارد.
نام دامنه به خودی خود مهم است زیرا می تواند برای افرادی که به صورت آنلاین شما را جستجو می کنند جذاب باشد. گنجاندن کلمات کلیدی خاص، مانند موقعیت جغرافیایی یا خدمات ارائه شده، ممکن است به شما کمک کند تا از سایرین متمایز شوید، اما همه اینها بخشی از برندسازی است. یک نام دامنه با برند خوب برای سئو وبهینه سازی سایت بهترین است. همچنین مسیر یک صفحه باید کوتاه، توصیفی و دارای یک کلمه کلیدی باشد. مهم است که مسیرهای URL را متمرکز و مرتبط نگه دارید. این به برندسازی وب سایت شما در خود صفحه نتایج جستجو کمک می کند و به کاربران کمک می کند تا سریعاً صفحه وب شما را به عنوان صفحه ای که به آنها آنچه را که به دنبال آن هستند می دهد شناسایی کنند.
با توجه به پیشرفتهای اخیر گوگل و یاهو و بینگ امروزه توجه این موتورهای جستجو به مسائل فنی بیش از پیش افزایش یافته است. بنابراین سئو سازی سایت برای کاربران و موتورهای جستجو قطعا تاثیر مثبتی بر رتبهی سایت شما خواهد داشت.
مقالات پیشنهادی مرتبط، با توجه به علاقه شما:
پیام بگذارید