امروزه یکی از مسائلی که باعث افزایش فروش و رشد در زمینه کسب و کار میشود، استفاده از فروشگاه های اینترنتی است. فروشگاه های اینترنتی مزایای زیادی را با خود به همراه دارند. شما با استفاده از فروشگاه های اینترنتی میتوانید مرزهای جغرافیایی را از میان بردارید و محصولات و خدماتتان را در سطح کشور و جهان به فروش برسانید. از طرفی افراد مختلف میتوانند به راحتی خرید خود را از راه دور و با صرف وقت و هزینهی کمتر انجام دهند و حتی محصولاتی را که در محل زندگی خود نیافتهاند از طریق این فروشگاههای اینترنتی خریداری کنند. فروشگاه های اینترنتی زیادی وجود دارند اما بعضی از این فروشگاه ها توانستهاند عملکرد خوبی را از خود نشان داده و به موفقیت دست پیدا کنند. حال میخواهیم دربارهی برخی از مهمترین مواردی که باعث عدم موفقیت بسیاری از فروشگاه های اینترنتی شده است، صحبت کنیم.
در اکثر موارد اولین جایی که بازدیدکننده از سایت شما میبیند، صفحهی اصلی سایت شماست پس باید در طراحی آن نهایت تلاش و دقت کافی را داشته باشید ، چرا که در صورت سهل انگاری در این مورد ممکن است مشتری احتمالی خود را از دست بدهید. سعی کنید که در صفحهی اصلی بسیاری از محصولات خود را معرفی کنید با این کار گسترهی انتخاب مشتری را افزایش میدهید. از مواردی که میتواند یک مشتری را جذب سایت شما نماید این است که به راحتی محصولات و صفحات مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کند. یعنی باید سایت شما از نظر طراحی طوری باشد که باعث سردرگمی بازدیدکننده نشود و استفاده از سایت شما برای وی ساده و آسان باشد. در اینصورت بازدیدکننده مدت زمان طولانیتری را در سایت شما باقی میماند و احتمال اینکه باز هم درآینده به وبسایت شما رجوع کند افزایش میابد. سایتهایی که در آن ها یافتن صفحات مشکل است و به طی کردن مراحل بیشتری نیاز دارد، باعث دلزدگی بازدیدکنندگان میشود و به نوعی آنها را فراری میدهد.
دقت به فونت محصولات اهمیت زیادی دارد. شما باید توجه کنید که فونت صفحات مربوط به محصولاتتان علاوه بر زیبایی، خوانایی لازم را هم داشته باشد. به عنوان مثال نوشته ها بیش از اندازه ریز نباشند و رنگ نوشتهها مناسب بوده و از نوع فونت مناسبی برای درج محتوای سایت از جمله نام و قیمت محصولات استفاده شده باشد.
آخرین قدم در فرآیند فروش در سایت های فروشگاهی، کلیک بر روی دکمهی افزودن به سبد خرید است. شما به عنوان فروشنده میتوانید در ترغیب خریدار برای این کلیک نقش داشته باشید. به اینصورت که دکمهی خرید را به شکلی طراحی کنید که دارای رنگ مناسب و جذابی باشد که آن را از سایر اجزای موجود در صفحه متمایز کند و در واقع این دکمه باید جلوهی خاصی داشته باشد. از طرفی محل قرارگیری این دکمه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. باید محلی را برای قرار دادن دکمه در نظر بگیرید که نزدیک و در دسترس باشد.
از مواردی که در جذب و نگهداری مشتری تاثیر دارد، قرار دادن منوی (دسته بندی) مناسب در صفحات سایت است. این مساله باعث میشود که مشتری با ورود به سایت شما، آن را به صورت سازماندهی شده ببیند و در نتیجه مطالب مورد نظر خود را به سادگی در سایت شما جستجو کند. ایجاد دستهبندی یا در واقع مسیر مناسب در سایتتان باعث افزایش سرعت مسیریابی میشود و در نتیجه مشتری علاوه بر صرف زمان بیشتر در سایت شما، از آن لذت میبرد و به احتمال زیاد تمایل دارد که برای خرید های بعدی باز هم از خدمات سایت شما استفاده کند. این دستهبندی یا همان فهرست معمولا در بالا یا طرفین سایت قرار میگیرد.
جلب اعتماد مشتری تاثیر بسیار زیادی در فروش محصولات و در نتیجه موفقیت سایت فروشگاهی شما دارد. برای جلب اعتماد مشتری باید مواردی را مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال باید گواهی معتبر بودن کسب و کار اینترنتی را از سازمان مربوطه دریافت کنید. این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که نداشتن آن ممکن است عدم خرید مشتری از سایت شما را به دنبال داشته باشد. سایت شما باید امنیت لازم برای حفظ اطلاعات مشتری را داشته باشد. از دیگر مواردی که میتواند در جلب اعتماد مشتری تاثیرگذار باشد، قرار دادن اطلاعاتی از مشتریانی است که از عملکرد شما راضی بودهاند. البته شما باید این اطلاعات را به درستی در سایت خود قرار دهید و راه های ارتباط با مشتری موردنظر را نیز به مشتریان احتمالی ارائه کنید.
ممکن است اینگونه تصور کنید که قرار دادن تخفیف ها و پیشنهاد های شگفتانگیزدر صفحهی اول سایت ممکن است از ارزش سایت شما کم کندو نسبت به قرار دادن چنین پیشنهاداتی در صفحهی اول سایت خود بیمیل باشید. اما باید به این نکته توجه کنید که مشتریان به دنبال تخفیف های ویژه برای خرید هستند و از چنین طرح هایی استقبال میکنند. شما میتوانید با قرار دادن این موارد در صفحهی اول سایت و در جایی که در دیدرس بازدیدکننده باشد، از علاقهی مشتریان به خریدهای همراه با تخفیف استفادهی مفید کرده و علاوه بر رقم زدن یک خرید موفق برای مشتریان، فروش سایت خود را نیز افزایش دهید.
مشتری ممکن است در سایت شما مسیرهای متفاوت و تو در تویی را برای یافتن محصول و یا مطلب مورد نظر خود طی کند. طی کردن چنین مسیرهایی ممکن است باعث سردرگمی مشتری و در نهایت خروج او از سایت شما بدون انجام خرید شود و باعث شود که خاطرهی بدی از سایت شما در ذهن مشتری باقی بماند و در نتیجه احتمال مراجعههای بعدی کاربر را هم از بین ببرد. برای جلوگیری از چنین مواردی میتوانید از مسیریابی به صورت نوشتاری استفاده کنید. مزیت دیگری که این نوشتهها به دنبال دارند خاصیت لینک بودن آنهاست. عملکرد این لینکها مانند میانبر است.
به عنوان نمونه میتوانیم چنین مسیریابی را به صورت زیر نمایش دهیم:
صفحه اصلی>>لوازم خانگی>> لوازم آشپزخانه>> قابلمه
پیام بگذارید