زمانی که بعد از طراحی سایت خود تمایل به سئو سایت دارین باید بدونین دقیقا در چه کلمات و عباراتی قصد سئوسازی و کسب رتبه برتر در گوگل دارین. یکی از مهمترین مباحثی که در مبحث سئو داخلی مطرح میشه و به عنوان یکی از مهمترین مراحل محسوب میشه تحقیق کلمات کلیدی هست. با توجه به اهمیت بسیار بالای این مبحث و نیازی که در کاربران خودمون احساس کردیم در این آموزش با شما همراه هستیم، تا آموزش جامعی از روشهای مختلفی از کیورد ریسرچ و یا تحقیق کلمات کلیدی ارائه بدیم. از شما دعوت میکنیم تا انتها با سایت ساز زرین همراه باشین.
مطالبی که در این آموزش مطالعه خواهید نمود:
برای اینکه مبحث تحقیق کلمات کلیدی رو شروع کنیم ابتدا باید با مفهوم ” seed keyword ” و یا همان” کلمه کلیدی دانه ” آشنا بشیم. سید کیورد و یا همون کلمه کلیدی دانه به کلماتی گفته میشود که تحقیق کلمات کلیدی خودمون رو با اونها شروع میکنیم، همین قدر ساده!?
معمولا سئوکاران مبتدی در پیدا کردن سید کیوردها حساسیت بسیار بالایی به خرج میدن . ولی باید بگیم سید کیورد یک کلمه ابتدایی برای ورود به کیورد ریسرچ هست و به راحتی میتونید اون رو انتخاب کنین. برای روشن تر شدن این موضوع و تشخیص سریع سید کیوردها چند تا مثال میزنیم:
فرض کنین میخواییم مقالهای با عنوان ” آشنایی با انواع سئو ” بنویسیم و در اون انواع سئو رو شرح بدیم. به نظر شما سید کیوردی که برای شروع تحقیق کلمات کلیدی میتوانه مناسب باشه چیه؟؟ خیلی ساده ست “انواع سئو ” سید کیورد ماست به همین راحتی.
پس دوستان نیازی به صرف وسواس و زمان خیلی بالا برای پیدا کردن سید کیورد نیست و به راحتی میتونین این کارو انجام بدین. بیایین یه تمرین دیگه با هم انجام بدیم.
میخواییم یک صفحه لندینگ ایجاد کنیم (صفحات لندینگ به صفحاتی گفته میشه که با هدف معرفی محصول و افزایش فروش اون و در کنار آن ارائه اطلاعات بسیار کامل به کاربر ایجاد میشن.) و میخواییم در این صفحه در رابطه با انواع گلسهای گوشی و قیمت و ویژگیهای اونها صحبت کنیم. برای انجام تحقیق کلمه کلیدی به سید کیوردی مثل “انواع گلس گوشی ” و یا “گلس گوشی” نیاز داریم. ابزارهایی هم برای پیدا کردن سید کیوردها وجود دارن که در ادامه معرفی میکنیم. در واقع این ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب هستن ولی میتونین برای پیدا کردن کلمات کلیدی دانه هم ازشون کمک بگیرین.
نکته : هر سید کیورد خودش میتونه یه کیورد و یا کلمه کلیدی باشه که میتونین تو صفحه تون ازش استفاده کنین.
حالا بعد از این که سید کیوردها رو پیدا کردیم شروع به تحقیق کلمات کلیدی برای مقاله و یا محصول و یا صفحات لندینگ و یا دستهبندیهای محصول میکنیم. (به صفحات دسته بندی محصول PLP و یا product listing page میگیم.) برای اینکه تحقیق کلمات کلیدی تون رو یه جا جمع کنین بهتره یه فایل excel باز کنین و یا از drive گوگل استفاده کنین و به مرور زمان آپدیت کنین. برای این کار یه ستون رو به سید کیوردها اختصاص بدین و در مقابل اون هم ستونها و ردیفهایی رو به کلمات کلیدی مربوط به همون سید کیورد اختصاص بدین. به این نکته توجه کنین که بهتره از روشهای زیر به صورت مکمل و در کنار هم استفاده کنین و فقط به یک روش بسنده نکنین چون در این صورت میتونین تعداد کلمات بیشتری رو تحت پوشش قرار بدین. پس حتما سعی کنین از تمامی روشها استفاده کنین.
نکته : در واقع شما به دنبال عبارات کلیدی و یا همان long tail ها هستین. ولی برای سهولت در این مقاله ما اونها رو کلمات کلیدی خطاب میکنیم. این رو فراموش نکنین که وقتی 3 و یا تعداد بیشتری واژه کنار هم قرار میگیرن عبارات کلیدی و یا long tail ها و عبارات کلیدی دنباله دار رو تشکیل میدن.
یکی از سادهترین و بهترین راههایی که میتونین با استفاده از اون کلمات کلیدی مختلفی رو پیدا کنین استفاده از پیشنهادات خود گوگل هست. برای روشن شدن این موضوع تصویر زیر رو مشاهده کنین که برای سید کیورد ” انواع گلس گوشی” هست.
در صورتیکه تمایل دارین روی تمامی این کلمات کلیدی کار کنین میتونین همه شون رو استفاده کنین در غیر این صورت تنها کلمات کلیدی مد نظر خودتون رو در فایل اکسل وارد کنین.
این اکستنشن رو به راحتی میتونین روی مرورگر کروم و فایرفاکس نصب کنین و ازش استفاده کنین. برای این کار در گوگل سرچ کنین install keywords everywhere و نصبش کنین. و پس از اون میتونین سرچ رو انجام بدین و کلمات کلیدی رو در فایل اکسلتون وارد کنین. تصویر زیر رو مشاهده میکنین که برای سید کیورد “انواع گلس گوشی” ریسرچ انجام شده است.
در قسمت people also ask for میتونین کلماتی که این افزونه استخراج کرده رو ببینین. معمولا این کلمات با پیشنهادات و یا related های گوگل یکسان هستن و یا تفاوتهای کمی دارن. البته این افزونه فایل اکسل هم در اختیار تون قرار میده که میتونین دانلودش کنین. برای آشنایی با related ها مورد بعدی رو مطالعه کنین.
روش دیگری که میتونین ازش استفاده کنین جستجوهای مرتبط مربوط به گوگل هست. این کلمات کلیدی در پایین صفحه serp و یا همان صفحه نتایج جستجو قرار داره و از طریق این کلمات میتونین آگاهی پیدا کنین که کاربران چه کلمات کلیدی مرتبط به همون کلمه کلیدی رو در گوگل سرچ کردن.
این کلمات در تمامی صفحات نتایج گوگل یکسان هستن و اگر شما وارد صفحه دوم گوگل بشین این نتایج تغییر نمیکنن.
وقتی که یک سید کیورد رو جستجو میکنین در این صورت عنوانهایی از سایتهایی که در اون کلمه کلیدی بهتر هستن در نتایج جستجو ظاهر میشن. خود این عنوانها منبع بسیار خوبی برای پیدا کردن سید کیوردها و کیوردها هستن. برای مثال وقتی سید کیورد “انواع گلس گوشی” رو جستجو میکنیم در این صورت با عنوان هایی مثل عناوین زیر روبرو میشویم:
حالا در داخل این 10 تایتل کلمات جدیدی به چشم میخورن برای مثال: ” محافظ صفحه نمایش گوشی”
خب بریم کلمات کلیدی که میتونیم از داخل این تایتلها استخراج کنیم رو بنویسیم:
حالا برای اینکه کیورد ریسرچ رو یه مقدار بیشتر ادامه بدیم میتونیم یک یا چند تا از این کلمات رو انتخاب کنیم و به همین منوال تحقیق رو ادامه بدیم تا کلمات کلیدی بیشتری پیدا کنیم.
خب تا اینجا روشهای رو معرفی کردیم که هزینهای برای شما ندارن و به راحتی و بدون پرداخت هزینه مالی و تنها با صرف زمان میتونین به این کلمات کلیدی برسین. ولی برای اینکه بتونین به کلمات کلیدی بیشتری دسترسی داشته باشین و یه کیورد ریسرچ خوب و جامع انجام بدین میتونین از ابزارهای پولی هم استفاده کنین. که در ادامه به معرفی اونها پرداختیم.
این ابزار یکی از ابزارهای خوب در زمینه کیورد ریسرچ محسوب میشه. برای اینکه بتونین از این ابزار استفاده کنین بهتره نسخه پولیش رو تهیه کنین. برای خرید این ابزار میتونین از سایت نوین ترند استفاده کنین. البته این ابزار تا 7 روز به صورت رایگان هست ولی در نسخه رایگان هم کلی محدودیت داره و پیشنهاد میکنیم نسخه پولیش استفاده بشه. وقتی وارد این ابزار میشین صفحه ای مثل تصویر زیر رو مشاهده میکنین:
در این ابزار شما امکان جستجو به دو صورت دارین:
در روش اول کهجستجو براساس کلمه کلیدی هست، فراموش نکنین که زبان رو بر روی persian قرار بدین و لوکیشن رو بر روی Anywhere قرار بدین. این ابزار میتونه اطلاعات مختلفی رو به شما ارائه بده که در ادامه بیان میکنیم.
فرض کنین میخواهیم از روش اول استفاده کنیم و سید کورد ما “خرید گلس موبایل ” هست. پس از جستجو با صفحه ای مثل تصویر زیر روبرو میشین:
دقت کنین که در این ابزار، ما با بخشهایی مثل سختی کلمات کلیدی و … فعلا کاری نداریم و در آموزشهای بعدی این ابزار رو به صورت کامل تشریح میکنیم. فعلا میخواییم تحقیق کلمه کلیدی انجام بدیم. همونطور که دارین مشاهده میکنین از بالا به پایین کلماتی که پر سرچ تر هستن لیست شدن. کلماتی که بیشترین سرچ رو دارن و کلماتی که بیشتر به هدف شما نزدیک هستن رو انتخاب کنین (کنار هر عبارت یک مربع هست که میتونین اون رو تیک بزنین) و بعدش از بخش export میتونین خروجی دریافت کنین.
از طریق بخش SERP overview هم میتونین رقبای برتر در این کلمه کلیدی رو ببینین. و بعد مثلا میتونین چندین رقیب برتر رو انتخاب کنین و در گوگل مجدد جستجو کنین و ببینین آیا درست هست یا نه ؟ برای مثال در عبارت “خرید گلس موبایل ” دیجی کالا اول و سایت janebi.com دومه.
حالا این بخش به چه دردی میخوره؟؟
ما سایت janebi.com رو انتخاب کردیم و روش کلیک کردیم . به راحتی میتونین مشاهده کنین که کدوم یک از صفحات این سایت با این عبارت کلیکی در گوگل رتبه کسب کرده.
اگر میخوایین بدونین تمامی کلمات کلیدی یه سایت چه چیزهایی هستن میتونین از جستجو با دامنه کمک بگیرین. برای مثال میخواییم بدونیم رقیب دوم در زمینه گلس موبایل یعنی janebi.com از چه کلمات کلیدی در سایتش استفاده کرده و با چه کلمات کلیدی در گوگل ظاهر میشه.
به عقب برمیگردم و با استفاده از بخش جستجو با دامنه ابزار kwfinder جستجو رو انجام میدیم. تصویری مثل تصویر زیر رو مشاهده میکنین.(برای مثال این سایت با 860 کلمه کلیدی در گوگل ظاهر میشه.)
این ابزار هم یکی از ابزارهای بسیار خوب در زمینه کیورد ریسرچ هست و نسخه رایگان اون بسیار محدوده و پیشنهاد میکنیم اگر تمایل به استفاده از این ابزار دارین از نسخه پولیش استفاده کنین. کار با این ابزار بسیار ساده ست و لذت بخش. پس از ورود صفحه ای مثل تصویر زیر رو مشاهده میکنین:
زبان رو باید بر روی فارسی افغانستان قرار بدین چون فارسی ایران رو نداره و بعد جستجوی کلمه کلیدی تون رو آغاز کنین. برای مثال : “خرید گلس موبایل”
این ابزار یه امکان خیلی جالب داره که میتونین خیلی عالی ازش بهرهمند بشین. شما میتونین جستجوی کلمه کلیدی تون رو برای گوگل ،یوتیوب ، موتور جستجوی bing ، آمازون ، ای بی ، playstore ، اینستاگرام و توییتر انجام بدین.
نتیجه جستجو رو برای سید کیورد “خرید گلس موبایل” مشاهده میکنین:
بعد میتونین کلمات کلیدی مد نظر خودتون رو انتخاب کنین و بعد یه گزینه در پایین ظاهر میشه که میتونین خروجی بگیرین.
نکته: در صورتی که تمایل دارین چندین ابزار جالب سئو رو به صورت پکیج تهیه کنین پیشنهاد میکنیم از سایت نوین ترند این ابزارها رو تهیه کنین.
این ابزار یکی از بهترین ابزارها و یار و یاور همیشگی سئوکارها و وبمسترها بوده و هست. این ابزار یه تفاوتی با ابزارهای دیگه داره. شما از روشها و ابزارهای بالا میتونین هم قبل از شروع سئوسازی سایت استفاده کنین و هم بعد از اینکه رتبه کسب کردین. ولی سرچ کنسول گوگل تنها بعد از کسب رتبه و فقط و فقط برای سایت خودتون هست و شما به سرچ کنسول سایتهای دیگه دسترسی ندارین. (این ابزار یک ابزار بسیار محبوب و قدرتمند هست و اگر میخوایین یه سئوکار حرفهای بشین از کمکهای این ابزار و گزارشهاش غافل نشین.)
روش کار به این صورت هست که مثلا شما 4 ماهه دارین روی سئو سایتتون کار میکنین و حالا در کلماتی رتبه گرفتین. حالا در فاز آنالیز و تحقیق و پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر هستین. مراحل زیر رو باید طی کنین تا بتونین کلمات کلیدی بیشتری رو پیدا کنین و از طریق اونها بتونین بهینه سازی تون رو به نحو احسنتر انجام بدین. در اینجا مثال ما برای یه سایت فروشگاهی دیگه هست و میخواییم روی کلمه ” قهوه گانودرما ” ریسرچ داشته باشیم.
1- وارد حساب وبمستر تولز بشین.
2- وارد بخش performance بشین.
3- بازه زمانی دلخواهتون رو انتخاب کنین (ما 3 ماه رو انتخاب کردیم.)
4- از بخش query<new کلمه کلیدی مد نظر رو وارد کنید. (مانند تصویر زیر که ما کلمه کلیدی قهوه گانودرما رو وارد کردیم.)
5– سپس کمی به سمت پایین اسکرول کنین و جدول پایین رو مشاهده کنین . از طریق جدول پایین میتونین مشاهده کنین که کدوم کلمات کلیدی که در خودشون کلمه “قهوه گانودرما” دارن رتبه گرفتین. میزان نمایش و کلیک و رتبه شون رو مشاهده کنین و میتونین از این طریق مشاهده کنین که روی کدوم کلمه بیشتر باید کار کنین. در واقع این ابزار در حین سئوسازی و برای یافتن کلمات کلیدی فرصت بسیار بسیار مناسبه.
راستی در پروسه سئو سایتت به آموزش ” نحوه ایجاد حساب گوگل وبمستر تولز ” به شدت نیاز داری همین حالا روش کلیک کن و در بخش bookmark مرورگرت نگهش دار که بعدا کلی باهاش کار داری.
این ابزار هم یکی ار ابزارهای خود گوگل هست و معمولا اکثر ابزارها از api همین ابزار استفاده میکنن. توجه داشته باشین که این سایت فیلتر هست و برای استفاده کامل از خدمات این ابزار میتونین نسخه پولی اون رو تهیه کنین ولی نسخه رایگان هم کارتون رو راه میندازه. وقتی وارد پنل این ابزار شدین مسیر زیر رو طی کنین:
tools & settings> keyword planner
و سپس وارد صفحه ای میشن که در اون صفحه کادر اول رو انتخاب کنین تا بتونین کلمات کلیدی جدید پیدا کنین.
و بعد وارد صفحه ای میشین که میتونین با استفاده از کلمات کلیدی و یا با وارد کرن آدرس سایت کلمات کلیدی رو جستجو کنین.
در روش اول: تا ده تا کلمه کلیدی و یا سید کیورد میتونین وارد کنید و در بخش پایین هم میتونین آدرس سایت رقیب رو بزنین و بینین که آیا در این کلمات کلیدی رتبه داره یا نه (از این روش حتی برای پیدا کردن اینکه در چه کلمات کلیدی سایت خودتون بالا هست هم میتونین استفاده کنین.) و یا اینکه هیچ سایتی رو وارد نکنین و اجازه بدین به صورت میانگین از سایتهای مختلف جستجو رو انجام بده.
مثلا در تصویر زیر کلمات کلیدی بالا وارد شدن و نتیجه به صورت زیر هست که می بینین:
در روش دوم: جستجو با استفاده از وب سایت هست یعنی اینکه مثلا شما آدرس سایت و یا صفحه مد نظرتون رو وارد میکنین و جستجو برای اون انجام
میشه.
موردی جالبی که در جستجو با آدرس وجود داره اینه که شما میتونین آدرس دامنه رو وارد کنین و تمامی کلمات کلیدی که اون سایت رتبه داره رو پیدا کنین و یا اینکه آدرس یه صفحه خاص از سایت رو وارد کنین و ببین در چه کلمات کلیدی رتبه داره تا بتونین یه استراتژی خوب برای سئو محتواتون بچینین.
نکته مهم:
فراموش نکنین که در بخش location باید all location رو بزنین چون این سرویس برای ایران ارائه نمیشه. ولی در بخش language میتونین زبان persian رو انتخاب کنین.
یکی از روشهای دیگه که میتونه در تحقیق کلمات کلیدی کمک کننده باشه استفاده از هشتگهای اینستاگرام رقباتون هست. به این صورت که شما وارد پیج اینستاگرام رقبا میشین و هشتگهای مختلف رو در پستهای مختلف بررسی میکنین و بعد با استفاده از این هشتگها در گوگل کیورد ریسرچ انجام میدین. برای مثال شما میخوایین در حوزه لباس کیورد ریسرچ انجام بدین. با استفاده از هشتگ “خرید لباس ” میتونین پیجها رو پیدا کنین ولی بهترین روش و بهترین رقیب برای شما کسی هست که هم سایت داره و هم پیج. حالا میدونین چرا؟؟؟؟
چون معمولا افرادی که سایت دارن از کلمات کلیدی مهم سایتشون در هشتگها استفاده میکنن و این خیلی میتونه شما رو کمک کنه و علاوه بر کلمات کلیدی مهم سایت به راحتی میتونین کلمات هم کانسپت رو از طریق هشتگها پیدا کنین.
برای روشن شدن قضیه این مورد رو هم با مثال توضیح میدیم: برای مثال میخواهیم تعدادی کلمات در حوزه لباس پیدا کنیم ابتدا در گوگل با سید کیورد “خرید لباس” یه جستجو انجام میدیم و با تعدادی سایت روبرو میشیم ما در این مثال سایت دیجی استایل رو بررسی میکنیم.
(شما میتونین با استفاده از ابزارهایی مثل keywordtool.io که در بالا معرفی شد کلمات کلیدی سایت دیجی استایل رو پیدا کنین ولی در کنارش این روش هم خوبه برای اینکه کار از محکم کاری عیب نکنه:) )
خب وارد اینستاگرام سایت دیجی استایل میشیم و پست های مختلف رو بررسی میکنیم و از بین اونها هشتگهای پر تکرار و هشتگهایی که فکر میکنین به درد شما میخوره رو جدا میکنین و در گوگل سرچ میکنین و کلمات کلیدی جدید پیدا میکنین. (دقت کنین که از کلمات برند سایر سایتها استفاده نکنین.)
کیووردچی (Keyword Chee) ابزاری است که به شما کمک میکند تا به تحلیل کلمات کلیدی مرتبط با موضوع یا صنعت خود بپردازید و استراتژی محتوا و بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)خود را بهبود ببخشید. این ابزار به شما امکانات متعددی فراهم میکند تا کلمات کلیدی مناسب را برای محتوا و وبسایت خود انتخاب کنید. برخی از ویژگیهای اصلی ابزار کیووردچی عبارتند از:
تحلیل کلمات کلیدی: کیووردچی به شما امکان میدهد تا کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را تحلیل کنید و اطلاعاتی در مورد میزان جستجو و رقبای رقابتی برای هر کلمه کلیدی دریافت کنید.
ارائه پیشنهادات: این ابزار به شما پیشنهاداتی میدهد که کلمات کلیدی مناسب برای محتوای شما میباشند. این پیشنهادات بر اساس میزان جستجو و ترافیک ممکن برای هر کلمه کلیدی تولید میشوند.
بررسی رقبا: شما میتوانید با استفاده از کیووردچی رقبای خود را برای کلمات کلیدی خاصی که مدنظر دارید بررسی کنید تا بفهمید که چگونه بهبود در مقایسه با آنها داشته باشید.
انتخاب کلمات کلیدی موثر: با تحلیل دقیق کلمات کلیدی و ارزیابی نیازهای خود و رقبای خود، شما میتوانید کلمات کلیدی موثر را برای استفاده در محتوا و بهینهسازی سایت خود انتخاب کنید.
کاربردهای کیووردچی از بهینهسازی محتوا و سئو تا تحقیق در بازار و توسعه استراتژی محتوا متنوع است. این ابزار به وبسایتها و کسبوکارها کمک میکند تا مخاطبان خود را بهبود بخشند و به نتایج بهتر در موتورهای جستجو دست یابند.
نتیجهگیری:
در این مقاله در رابطه با بهترین روشهای تحقیق کلمات کلیدی صحبت کردیم. باید به این مورد دقت کنین که تمامی این روشها در کنار هم یک تحقیق عالی کلمات کلیدی رو برای سایتتون رقم میزنن و با تولید یک محتوای عالی میتونین به مرور شاهد دریافت رتبه در کلمه کلیدیهای مختلف باشین. ولی فراموش نکنین که کیورد ریسرچ باید کامل و جامع باشه و در برگیرنده تمامی کلمات کلیدی در اون حوزه باشه. سعی کنین زمان زیادی به کیورد ریسرچ اختصاص بدین و از چندین روش برای این کار بهرهمند بشین.
امیدواریم از این روشها استفاده کنین و لذت ببرین خیلی خوشحال میشیم که تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بذارین و همین طور اگر مشکلی در رابطه با تحقیق کلمه کلیدی داشتین حتما با ما در میون بگذارین،ما در بخش سئو با جون و دل پذیرای سوالات شما هستیم.
پیام بگذارید