طراحی سایت یک فرایند کاملاً شخصی است؛ اما رعایت اصول طراحی سایت میتواند نقش مؤثری در موفقیت سایت داشته باشد. برای ایجاد ترکیباتی کاملاً منحصر به فرد و تأثیرگذار، طراحی سایتها باید ایدههای پیش فرض خود را کنار بگذارند. آنها باید اجازه دهند که ارزشهای تجاری، خواسته مخاطب و ایجاد تمایز نقطه ثقل آنها در طراحی باشد.
هر چند طراحی سایت حرفهای منحصر به فرد به معنای شکستن قوانین و ایجاد قوانین مختص به سایت جدید است؛ اما هنگام طراحی صفحات وب، یک سری قوانین طراحی سایت وجود دارد که همیشه باید رعایت شوند.نکات مهم در طراحی سایت در واقع یک سری دستورالعمل آزمایش شده هستند که به شما در طراحی حرفهای کمک میکنند.
این راهنما به آموزش اصول طراحی سایت با استفاده از 30 اصل اختصاص دارد که به شما در ساختن وب سایتهای حرفهای، خلاقانه و کاربردپذیر کمک میکند.
نقش فونتها را در طراحی سایت حرفهای نمیتوان نادیده گرفت. استفاده از فونتهای مناسب باعث جذب سریع مخاطب به سایت شما میشود.
به عنوان یکی از اصول طراحی سایت باید همواره به یاد داشته باشید که فونتها را فقط با هدف ایجاد زیبایی در صفحه انتخاب نکنید. بلکه فونت مناسب باید کاربردی بوده و کاملاً قابل خواندن باشد.
اگر کاربر برای خواندن متن شما مجبور به دقت بیشتر باشد، این بدین معناست که شما برای انتقال پیام خود دچار مشکل شدهاید.
فونتهای دوست دار وب، فونتهایی هستند که در هر اندازه و هر دستگاهی (دسکتاپ، تبلت و موبایل) خوانایی خود را به خوبی حفظ میکنند.
انسانها موجوداتی هستند که بر مبنای عادتهایشان کارها را انجام میدهند. مشاهده صفحات وب نیز از این قاعده مستثنی نیست.
مطالعات نشان داده که اکثر ما هنگام مرور یک صفحه وب از الگوی F استفاده میکنیم. این بدان معناست که اکثر ما عادت داریم که ابتدا عناوین مهم بالای صفحه را میخوانیم.
سپس از سمت چپ صفحه (در زبان فارسی از سمت راست صفحه)، شروع به دنبال کردن ستونهای فرعی میکنیم. سپس از طریق متنهای پر رنگ و تصاویر متوجه وسط صفحه میشویم.
در طراحی وب، استفاده از الگوی F به معنای چینش صفحه بر مبنای تقلید مسیر طبیعی چشم است. طراحی صفحات وب باید به گونهای باشد که جریان بینایی را مختل نکند.
این امر به ویژه در صفحات فرود و فروش که هدف نهایی کشاندن مخاطبان به این صفحات است، بسیار مهم است.
یکی از اصول طراحی سایت استفاده از الگوی Z است. باید توجه داشت که الگوی F تنها الگوی طراحی وب نیست.
در الگوی Z خط چشم از بالا سمت چپ به سمت راست (در فارسی بر عکس) است. سپس چشم یک خط مورب خیالی تشکیل میدهد.
سرانجام دوباره به سمت چپ رفته و مجدداً به سمت راست بر میگردد.
در حالی که استفاده از الگوی F برای صفحات مهمی مثل صفحات فرود و فروش توصیه میشود، الگوی Z برای صفحاتی که اطلاعات حداقلی در آنها وجود دارد مناسبتر است.
یکی از نمونههای مشهور استفاده از طراحی Z در صفحه ورود سایت فیسبوک است. در این طراحی چشم ابتدا مستقیم به سراغ لوگوی فیسبوک میرود، بعد به سمت گزینههای ورود به سیستم و پیوستن کاربران میرود.
سپس از طریق یک خط مورب به پایین صفحه آمده و از آن جا به سمت راست حرکت میکند.
جهت مشاهده پلنهای سایت ها کلیک کنید:
یکی از اصول طراحی سایت، بهکارگیری فضای خالی در بین اجزای مختلف سایت است. استفاده از فضای خالی یا فضای سفید را میتوان به عنوان یکی از قوانین طراحی سایت به حساب آورد.
این فضا منطقهای خالی بین عناصر بصری طرح صفحه است. بهعنوانمثال عکسها، متنها و نمادها با فاصله از هم جدا میشوند.
استفاده از فضای خالی نقش مهمی در طراحی سایتها دارد. وب سایتهای بیش از حد شلوغ و پیچیده به کاربران فشار و استرس وارد میکنند.
در حالی که استفاده مناسب از فضای خالی در بین عناصر صفحه باعث کاهش این فشار و احساس بهتر کاربران خواهد شد.
این فضای خالی باعث جلب توجه بیشتر مخاطب به مطالبی خواهد شد که شما قصد دارید مخاطب آن را ببیند.
ضمن این که یکی از نکات مهم در طراحی سایت این است که متوجه باشیم، سایت را برای کاربران طراحی میکنیم. پس آنها باید هنگام استفاده از آن احساس راحتی داشته باشند.
فضای خالی نه تنها بار شناختی صفحات را کاهش میدهد و کیفیت بصری آن را بالا میبرد، بلکه برای درک اطلاعات ارائه شده در سایت نیز ضروری است.
توجه داشته باشید که اولین کاری که یک بازدیدکننده در سایت انجام میدهد، اسکن صفحه و تقسیم محتوا به قسمتهای اطلاعات قابل هضم است.
خواندن، اسکن، تجزیه و تحلیل و کار با ساختارهای پیچیده طراحی شده وب کار بسیار دشواری است.
سازگاری در طراحی وب یکی از قوانین طراحی سایت است. اما توجه به این نکته مهم است که شما باید سعی کنید که فونتها، رنگها و نمادها در همه جای سایت یکپارچه باشند.
همچنین این اصل به این معناست که فاصلهها در چیدمان شما باید ثابت باقی بماند. این کار کمک میکند تا طراحی سایت شما خوش فرم و حرفهای به نظر برسد. این نکته باعث افزایش اعتبار برند شما میشود.
یکی از اصول طراحی سایت این است که ناوبری و پیمایش سایت شما بدون پیچیدگی خاصی باشد. نباید استفاده از وب سایت برای بازدیدکنندگان از آن بی دلیل سخت و گیج کننده باشد.
پیمایش وب در سایتی که به خوبی طراحی شده باشید، تجربه کاربری ساده و آرامش بخشی برای کاربران به وجود میآورد.
این ناوبری ساده و منطقی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. شما در آموزش طراحی سایت حتماً با روشهای مختلف ارائه ناوبری سایت آشنا شدهاید.
نکته اصلی این است که ناوبری خوب است که کاربر به خوبی بتواند مکان یابی کند. یعنی به آسانی بتواند بفهمد کجاست و به آسانی بتواند به جایی که قصد دارد برود، منتقل شود.
علاوه بر این، این منوی ناوبری باید در همه دستگاهها و مرورگرها به خوبی کار کند تا کاربران در استفاده از سایت دچار مشکل نشوند.
عناوین استفاده شده در منو باید مختصر و برای کاربران آشنا بوده و معنا داشته باشد. این کار باعث ایجاد ثبات و اطمینان بیشتر کاربران به سایت و راحتی حرکت کردن آنها در سایت میشود.
در انتخاب رنگ هنگام طراحی سایت باید به این نکته توجه کنید که رنگها احساسات متفاوتی در کاربران به وجود میآورند.
استفاده از رنگهای قهوهای تیره و سیاه ممکن است احساس بدی در کاربران به وجود آورند. استفاده از رنگهایی مثل صورتی یا گلبهی ممکن است کمی فانتزی و مدرن به نظر برسند.
فارغ از این که شما چه حال و هوایی میخواهید در سایتتان به وجود آورید، باید اطمینان حاصل کنید که رنگهای به کار رفته در سایت، کاملاً در کنار هم زیبا و مکمل هم هستند.
گاهی اوقات این میتواند به این معنا باشد که خوب است در طراحی از سایههای یک رنگ استفاده کنید. و گاهی هم استفاده از رنگهای متضاد میتواند ایجاد جذابیت کند.
چه رنگها در کنار هم قرار بگیرند، چه در مقابل هم، رنگها در طراحی سایت باید مکمل هم باشند.
مقاله پیشنهادی: رمز و رازهای روانشناسی در طراحی سایت
یکی از مهمترین اصول طراحی سایت این اصل ساده است. مخاطب را در نظر داشته باشید. طراحان خوب به این نکته واقف هستند که اگر میخواهند یک وب سایت مورد توجه قرار بگیرد باید حتماً مطابق نظر مخاطبان طراحی کنند.
آنها برای طراحی مستقیماً با مخاطبان خود صحبت میکنند. خود را جای مخاطب قرار میدهند. از خود میپرسند که بزرگترین نیازها، خواستهها و موارد نگران کننده آنها چیست؟
این بایدها در همه اجزای طراحی شما میتواند تأثیرگذار باشد. از انتخاب فونت و رنگها تا متن دکمه و ناوبری سایت شما.
معمولاً دکمهها آخرین چیزهایی هستند که به یک طراحی اضافه میشوند. از نقش اساسی دکمهها در طراحی نمیشود غافل شد.
این دکمهها میتوانند عاملی تعیین کننده درباره تمایل کاربران به ادامه کار و مرور سایت شما داشته باشند.
در طراحی سایت حرفهای دکمهها باید فریاد بزنند. نجوا کردن کافی نیست. یعنی آنها باید در مقابل سایر عناصر بصری موجود در صفحه کاملاً برجسته باشند و به راحتی پیدا و کلیک بشوند.
پیش از این هنگام اشاره به الگوهای پیمایش چشم در صفحات وب با مفهوم سلسله مراتب بصری آشنا شدیم.
با این حال، یکی از مهمترین اصول طراحی سایت که باید نگاه ویژهای به آن داشت این است که طراحی وب سایت باید منطقی باشد.
در واقع اگرچه لازم است که طراحی وب سایت زیبا و نوآورانه باشد، اما هیچ گاه نباید نظم منطقی خود را از دست بدهد.
معنای منطقی بودن در طراحی این است که شما باید عمداً محتوای خود را به گونهای تنظیم کنید که برای کاربران منطقی به نظر برسد؛ هر چند که این نظم منطقی فقط در سطح ناخودآگاه کاربران وجود داشته باشد.
معمولاً بهتر است از راه حل فضای خالی برای کاهش پیچیدگیهای سلسله مراتبی استفاده کنید. هر چه بهتر بتوانید حس سلسله مراتبی بصری را در اختیار کاربران قرار دهید، درک محتوای شما راحتتر خواهد بود.
نگاه کلی گرایانه بدون شک هنگام طراحی صفحات وب مهم است. اما چگونگی جمع شدن تمام عناصر بصری کنار هم که ظاهر زیبا و احساس مورد نظر طراحی سایت را منتقل کند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
برای رسیدن به این القای مورد نظر، نباید از جزئیات غافل شد. توجه به جزئیات دقیق مثل آیکونها، فاصله متون و جزئیات گرافیکی میتواند به متمایز شدن وب سایت شما کمک کند.
تقارن خطوط، زیبایی و ظرافت دکمهها، استفاده از آیکونهای زیبا و … میتواند در نظر مخاطبان بسیار جذاب تفسیر شود.
یکی از اصول طراحی سایت که در سالهای اخیر خیلی متداول شده است، قانون فیت (Paul Fitts) است.
قانون فیت میگوید که مدت زمانی که برای انتقال به یک هدف طول میکشد نه تنها با فاصله بلکه باید هدف آن نیز مطابقت داشته باشد.
این تئوری گرچه به عنوان یک نظریه در سیستم حرکت انسانی مطرح شد، اما در طراحی تجربه کاربری جایگاه ویژهای پیدا نموده است.
ایده غالب با استفاده از این قانون این است که عناصری که میخواهید در صفحه به راحتی انتخاب شوند، باید بزرگ و نزدیک به کاربران باشند.
بهعنوانمثال اگر قرار است هدف از طراحی صفحهای وادار کردن کاربران به کلیک بر روی دکمهای باشد، آن دکمه باید بزرگ و در دسترس کاربران باشد.
گفته میشود که یک تصویر میتواند هزار کلمه را انتقال دهد. این گفته حتماً در طراحی سایت حرفهای صدق میکند.
تصاویر میتوانند اهداف زیادی را در طراحی وب داشته و وظایف مهمی را به انجام برسانند. تصاویر میتوانند برای قصه گفتن، نشان دادن عملکرد محصول، برانگیختن احساسات و انتقال مستقیم پیام مورد استفاده قرار گیرند.
با این حال، لازم است که بدانید که همه عکسها از این جهت با هم برابر نیستند؛ بنابراین عکسهایی که در طراحی وب خود استفاده میکنید، باید متفکرانه انتخاب شوند.
عکسها باید از کیفیت حرفهای و وضوح بالا برخوردار باشند. این تصاویر باید از نظر زیبایی شناسی با کلیت سایت شما و هدفی که دارید، تناسب داشته باشند.
یکی از اصول طراحی سایت این است که تجربه کاربری فقط مربوط به طراحان تجربه کاربری نیست. هر کسی که میخواهد مخاطبانش در سایت اقدامی را انجام دهند، باید به تجربه مشتری خود توجه داشته باشد.
خبر خوب این است که بهکاربردن تجربه کاربری لزوم یک فرایند پیچیده و کاملاً فنی نیست. طراحی تجربه کاربری میتواند به سادگی پیاده سازی گامهای دلخواه کاربران برای آسان شدن استفاده و ترغیب آنها به اقدام است.
وقتی که قرار است که کاربران از سایت شما استفاده خاصی بکنند. اصلاً نیاز به طراحی پیچیده نیست. خیلی ساده و مؤثر امکان انجام اقدام مورد نظر را در دسترس ایشان قرار دهید.
استفاده از طرح بندی خط کشی در طراحی به شما کمک شایانی میکند. شما میتوانید یک روش بی عیب و نقص برای رسیدن به ظاهری زیبا، سازمان یافته و حرفهای وب سایت خود داشته باشید.
منظور از طرح بندی خط کشی، خطوط افقی و عمودی متقاطع هستند که به عنوان راهنمای شما برای قرار دادن و تراز کردن عناصر و ترکیب آنها در کنار یکدیگر کاربرد دارند.
این خطوط یک ابزار بصری قدرتمند برای ایجاد سازگاری و نظم در طراحی شماست.
یکی از اصول طراحی سایت که در طراحی صفحات وب به صورت خاص نیز کاربرد دارد، پرهیز از قراردادن بلوکهای بزرگ متنی در صفحات است.
به یاد داشته باشید که شما فقط یک فرصت عالی برای تأثیرگذاری بر مخاطبی دارید که به عنوان بازدیدکننده وارد سایت شما شده است.
به همین دلیل، بسیار مهم است که پیشنهاد خود را خیلی سریع و بلافاصله برای مخاطب خود روشن کنید.
این سرعت در انتقال پیام به شیوه نوشتن شما باز میگردد. نوشتههای متنی در طراحی وب سایت شما نقش بسیار مهمی دارند.
استفاده از بلوکهای بزرگ متنی بدون در نظر گرفتن فضای خالی در وسط آنها، به خصوص در صفحه اول و صفحات فرود، کار بسیار نادرستی است.
متون بزرگ نه تنها میتواند روی انتقال پیام اصلی شما تأثیر منفی بگذارد، بلکه میتواند باعث نامرتب و به هم ریخته نشان داده شدن سایت شما شود.
قرار دادن یک گزینه متفاوت در بین گزینههای همسان باعث جلب توجه بیشتر به آن گزینه میشود. این اصل میتواند برای جلب توجه به آن گزینه خاص مخصوصاً در طراحی جداول قیمت گذاری مورد استفاده قرار بگیرد.
تصور کنید در یک جدول 4 گزینهای، همه گزینهها با رنگ زمینه سفید طراحی شدهاند. به غیر از یک گزینه که با رنگ زمینه نارنجی متمایز شده است.
به طور طبیعی، چشم انسان مستقیماً به سراغ آن گزینه خاص و پیشنهاد ویژه میرود.
هنگامی که شما میخواهید کاربر را به عملی خاص ترغیب کنید، استفاده از این گزینه کارگشاست.
استفاده از این روش طراحی در منوهای ناوبری نیز متداول است.
یکی از اصول طراحی سایت که نامش از ویلیام هیک گرفته شده است، قانون هیک است. ایده اصلی این قانون این است که هر انتخاب اضافی باعث افزایش زمان لازم برای تصمیم گیری میشود.
بنابراین هرچه تعداد گزینههای بیشتری در اختیار کاربران قرار بدهید، مدت زمان بیشتری طول میکشد تا وی در خصوص انتخاب یکی از این موارد به نتیجه برسد.
از سوی دیگر، به طور کلی در یک صفحه وب شما مدت زمان بسیار کمی برای ایجاد احساس و ترغیب مخاطب به انجام یک واکنش دارید.
به همین دلیل داشتن گزینههای متعدد اصلاً ایده خوبی نیست. هنگام طراحی باید دقت داشته باشید که میزان دعوت به اقدام یا گزینههای خود را محدود کنید تا بتوانید مؤثرتر موجب واکنش کاربران شوید.
اگر چه طراحی نا متقارن، انتزاعیتر به نظر میرسد، اما نمیتوان تقارن را در طراحی نادیده گرفت.
ایجاد تقارن یک روش آسان است برای اینکه طراحی وب سایت خود را متعادل، منظم و حرفهای نشان بدهید.
تقارن لزوماً به معنای یک طراحی که همه چیز در آن به صورت آینهای منعکس میشوند نیست. بلکه میتواند یک تکنیک بصری مؤثر و پر جنب و جوش باشد که به کاربر احساس وجود ساختار را منتقل میکند.
از جمله اصول طراحی سایت این است که هنگام طراحی یک سایت هم برای وب و هم برای موبایل طراحی کنید.
توجه داشته باشید که در سالهای اخیر تلفنهای همراه به محبوبترین روش مصرف محتوا در بین کاربران تبدیل شدهاند. به همین دلیل طراحی با توجه هم زمان به دسکتاپ و موبایل بسیار مهم است.
این بدین معناست که اطمینان حاصل کنید که سر صفحهها و پاراگرافهای شما به خوبی در هر دو دستگاه کار میکند. هیچ تصویری یا عناصر بصری دیگر در نمایش موبایلی روی یکدیگر نمیافتد. دکمهها و سایر عناصر نیازمند کلیک در نمایش موبایلی بیش از اندازه کوچک نیستند.
همچنین باید توجه داشته که هنگام طراحی باید از سرعت بارگیری سایت در هر دو دستگاه اطمینان خاطر حاصل کرد.
گاهی بهینه سازی سایت برای نمایش موبایلی به معنای طراحی جداگانه برای موبایل است. این مسئله به خصوص هنگامی که حجم وسیعی از مخاطبان شما را کاربران موبایلی تشکیل میدهند، مسئلهای جدی است.
وب سایت شما بناست که نیازهای کاربران را برآورده کند. داشتن یک هدف ساده و روشن در همه صفحات به کاربر کمک میکند تا با چیزی که شما ارائه میدهید، ارتباط برقرار کنند.
اهداف مختلفی در وب سایتها ممکن است وجود داشته باشد. اما اهداف اصلی همه سایتها با هم مشترک است.
شما بناست که در طراحی سایت برای خود اعتبار کسب کنید. محصول خود را عرضه کرده و بفروشید. با کاربران ارتباطات بعدی داشته باشید.
توجه به این اهداف عمومی و اهداف اختصاصی در هر صفحهای تکلیف روش طراحی آن را بسیار روشنتر میکند.
سادگی بهترین انتخاب هنگام در نظر گرفتن مهمترین اصول طراحی سایت یعنی تجربه کاربری و کاربردپذیری است.
اصل ساده نگه داشتن همه چیز باید هدف اصلی طراحی یک سایت باشد. این واقعیت را بپذیرید که کاربران به ندرت برای لذت بردن از زیبایی طراحی به آن سایت مراجعه میکنند.
از سوی دیگر، در بیشتر مواقع کاربران بدون توجه به طراحی زیبا، فقط به دنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند. به همین دلیل به جای ایجاد پیچیدگی باید برای سادگی تلاش کرد.
از نظر بازدیدکنندگان، بهترین طراحی سایتی متنی خالص است. بدون هیچ گونه تبلیغات یا محتوای مزاحم دیگری. به همین دلیل داشتن نسخه چاپی از سایت و ارائه آن به کاربر، برای صفحات وب دارای محتوای متنی ضروری به نظر میرسد.
در یک طراحی حرفهای سایت، هم به طراحی توجه میشود و هم به محتوای با کیفیت. استفاده از زبان محتوای جذاب و مورد پسند کاربران میتواند در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان نقش ویژهای داشته باشد.
زبان محتوا باید مطابق با خواست و فهم کاربران تنظیم شود. به علاوه زبانی مناسب است که کاربران را در صفحات مختلف به انجام عمل مورد نظر در آن صفحه ترغیب نماید.
توجه داشته باشید که نوشتههای تبلیغاتی معمولاً خوانده نمیشوند. زبان مبالغهآمیز معمولاً توسط کاربران نادیده گرفته شده و کنار گذاشته میشود.
سعی کنید تجاری و حرفهای اما همه فهم صحبت کنید. از نامهای زیبا و هوشمندانه که به سادگی مفاهیم را به کاربران منتقل میکنند، بهره ببرید.
از عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید. از زبان عینی و ساده بهره جویید.
به این مثال توجه کنید. اگر قرار است که کاربران در سایت شما یک حساب کاربری ایجاد کنند، عبارت “ثبت نام”، خیلی بهتر از “اکنون شروع کنید” یا “جستجوی خدمات ما” است.
یکی از اصول طراحی سایت که برخی از طراحان به آن دقت نمیکنند، مدت زمان بارگیری صفحات است.
این را به عنوان یک حقیقت تلخ باید همیشه به یاد داشته باشید که انتظار برای بارگذاری سایت، باعث افت بازدیدکنندگان سایت میشود.
این هشدار همیشه در طراحی باید مد نظرتان باشد که بیش از نیمی از بازدیدکنندگان انتظار دارند که صفحات سایت شما در 2 ثانیه و حتی کمتر بارگیری شود.
توجه داشته باشید که تصاویر بیشترین تأثیر را روی افزایش حجم صفحات و بالا رفتن زمان بارگیری آن میگذارند.
صفحه وب باید واضح و کاملاً قابل فهم باشد. هنگامی که سایتی را طراحی میکنید، وظیفه شما به وجود نیامدن سؤال در نحوه کار با سایت است. کاربر باید بتواند تصمیماتی آگاهانه با در نظر گرفتن جواب مثبت و منفی بگیرد.
عموماً اگر ناوبری و معماری سایت بصری نباشد، تعداد علامت سؤالهای کاربران افزایش پیدا میکند. کاربران باید بتوانند نحوه کار سیستم و چگونگی رسیدن از نقطه A به نقطه B را به آسانی درک کنند.
ساختاری ساده و واضح، سر نخهای تصویری متوسط و به راحتی قابل تشخیص و پیوندهایی که به کاربر کمک کند به آسانی بتواند مسیر خود را بیابد، تأثیر بسیار زیادی در رسیدن به این هدف دارد.
با کاهش یافتن بار شناختی سایت، درک ایده اصلی سایت برای بازدیدکنندگان آسانتر میشود. پس از این که به این هدف رسیدید، خیلی ساده میتوانید دلیل مفید بودن سیستم و چگونگی بهرهمندی کاربران از آن را بیان کنید.
اگر به دلیل به وجود آمدن سؤالهایی که برایشان به وجود آمده نتوانند راه خود را درست پیدا کنند، از سایت شما استفاده نمیکنند.
در هر سایتی که بناست خدمات یا ابزاری را به بازدیدکنندگان ارائه کنید، سعی کنید که نیاز به اقدام کاربران را به حداقل ممکن برسانید.
هر چه نیاز به اقدام کاربران کمتر باشد، بازدیدکنندگان تصادفی تمایل بیشتری برای پیگیری کردن پایگاه و مشارکت در اقدام خواهند داشت.
بازدیدکنندگان سایت در اولین بازدید تمایل دارند که برای استفاده از این سرویس مجبور نباشد که فرمهای طولانی را پر کنند. آن هم برای سایتی که معلوم نیست در آینده باز هم به آن سر بزنند یا نه.
باید به کاربران خود اجازه بدهید بدون این که مجبور باشند دادههای خصوصی خود را به اشتراک بگذارند، بتوانند سایت شما را کاوش کرده و خدمات شما را کشف کنند.
به نظر میرسد این منطقی نیست که شما هنگام آزمایش و کشف یک ویژگی سایت، کاربران را مجبور کنید که ایمیل خود را وارد کنند.
توجه داشته باشید که الزامی بودن ثبت نام به تنهایی مانعی برای مؤثر بودن ناوبری سایت محسوب میشود. بهتر است از آن جلوگیری نمایید.
یکی از اصول طراحی سایت که خیلی هم مهم است، مدیریت تمرکز کاربران است. از آن جا که سایتها محتواهای ثابت و پویا را ارائه میکنند، ممکن است برخی جنبههای رابط کاربری نسبت به دیگر موارد بیشتر جلب توجه کند.
بدیهی است که تصاویر بیشتر از متون چشم نواز هستند، همان طور که متونی که رنگی یا پر رنگ شدهاند، از متون ساده جذابتر هستند.
چشم انسان وسیلهای غیر خطی است. کاربران وب بلافاصله میتوانند لبهها، الگوها و حرکات را تشخیص دهند. به همین دلیل است که تبلیغات مبتنی بر ویدئو بسیار آزار دهنده هستند. اما از نظر بازاریابی کاملاً جلب توجه کاربران را انجام میدهند.
تمرکز توجه کاربران به مناطق خاصی از سایت شما با استفاده متوسط از عناصر برجسته کننده میتواند به بازدیدکنندگان شما کمک کند. این کار باعث میشود بدون این که فکر کنند، از نقطه A به نقطه B برسند.
طبیعتاً استفاده از تمرکز کمک میکند تا کاربران با سؤال کمتری هنگام مراجعه به سایت مواجه شوند. هر چه سؤالات کمتر باشد، حس اعتماد به سایت و شرکت بیشتر خواهد شد.
به عبارت دیگر، هر چه کاربر کمتر مجبور به فکر کردن در مورد سایت شود، طراحی تجربه کاربری بهتر به هدف خود رسیده است.
در طراحیهای مدرن وب، معمولاً به دلیل رویکرد آمیخته با راهنمایی کاربران، تلاش میشود که اقدامات با گامهای جذاب 1-2-3 نمایش داده شوند.
به همین دلیل دکمههای بزرگ با جلوههای تصویری زیاد و مانند آن مورد انتقاد قرار میگیرند.
اما به عنوان یکی از اصول طراحی سایت، استفاده از این عناصر چیز بدی نیست. بر عکس، چنین روشهایی خیلی هم کارآمد هستند. زیرا بازدیدکنندگان از طریق محتوای سایت به روشی بسیار ساده و کاربر پسند هدایت میشوند.
اجازه دادن به کاربر برای مشاهده واضح عناصر موجود در صفحه، یک اصل اساسی در طراحی موفقیتآمیز رابط کاربری است.
واقعاً مهم نیست که این اصل چگونه محقق میشود. آن چه مهم است، این است که محتوا به خوبی توسط کاربران درک شود و بازدیدکنندگان از نحوه تعامل با سایت احساس راحتی کنند.
از جمله اصول طراحی سایت، بهره گیری درست و گویا از عناصر بصری است. سه اصل اساسی در خصوص استفاده از زبان قابل مشاهده در طراحی حرفهای سایت وجود دارد.
یک ساختار مفهومی روشن و سازگار به کاربر ارائه دهید. سازگاری عناصر با هم، چیدمان صفحه، روابط بین عناصر و قابلیت جا به جایی از مفاهیم اصلی سازماندهی هستند.
در سراسر سایت باید قوانین یکسان در مورد همه عناصر اصلی اعمال شود.
بیشترین کار را با کمترین میزان نشانه و عناصر بصری انجام دهید. چهار نکته اصلی در این خصوص وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
طراحی باید با امکانات و قابلیتهای در اختیار کاربر تطابق داشته باشد. برای برقراری ارتباط موفقیتآمیز باید رابط کاربری خوانایی، تایپوگرافی، نمادگرایی، رنگ و بافت متعادلی داشته باشد.
طراحی متعارف و مطابق با استانداردهای شناخته شده و کاربری سایت، باعث طراحی یک سایت خسته کننده نمیشود. به همین دلیل به عنوان یک اصل طراحی سایت لازم است که به کنوانسیونها در طراحی سایت توجه شود.
تصور کنید که اگر قرار باشد هر کسی در ارائه RSS سایت روش و دیدگاه خاص خود را داشته باشد، استفاده از آنها در کنار هم تبدیل به یک کابوس خواهد شد.
این مسئله خیلی شبیه به زندگی عادی ماست. ما در بسیاری از مسائل روزمره نیازمند سازماندهی اطلاعات یا قراردادن خواص و عناصر به گونهای خاص و پذیرفته شده عمومی در کنار هم هستیم.
اصولاً استفاده از قراردادهای عمومی میتواند باعث اطمینان و اعتماد بیشتر کاربران به سایت شما شود. به همین دلیل انتظارات کاربران را درک کرده و آن چه را هنگام پیمایش انتظار دارند در مورد ساختار متن، محل قرارگیری جستجو و … به آنها بدهید.
تصور کنید که بازدیدکنندهای زبان سایت شما را بلد نیست، ولی اگر از استانداردهای عمومی استفاده کرده باشید، حتی او هم خواهد توانست به آسانی از سایت شما استفاده کند.
به عنوان یکی از اصول طراحی سایت شما باید بدانید که اکثر تصمیمات در خصوص طراحی محلی هستند. به این معنا که نمیشود با یک نسخه جهانی به همه مسائل پاسخ داد.
از سوی دیگر شما نمیتوانید به این راحتی بین دو طراحی سایت قضاوت کنید و بگویید که یکی از دیگری بهتر است. زیرا شما هر طرح را باید با دیدگاه خاصی که مخصوص خود آن سایت است بررسی کنید.
آزمایش کاربران در طول طراحی سایت میتواند به شما کمک شایانی در رسیدن به طراحی خوب و موفق داشته باشد.
اما در این خصوص باید چند نکته را به یاد داشته باشید:
تست سایت توسط یک کاربر به طور قطع بهتر از تست نشدن آن توسط هیچ کاربری است. از سوی دیگر تست یک کاربر در اوایل پروژه بهتر از آزمایش توسط 50 کاربر در پایان پروژه است.
آزمایش یک فرایند تکراری است. این بدین معناست که یک بار تست کردن کفایت نمیکند. شما بعد از هر بار اصلاح باید مجدداً عملکرد سایت را مورد آزمایش قرار دهید. به علاوه، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که در بررسی اول متوجه آن نشده باشید.
فایده تستها میتواند دو چیز باشد. یا شما به نقصهای موجود در طراحی خود پی میبرید. یا این که متوجه میشوید، طراحی شما نقصی نداشته که این نیز برای پروژه شما مفید است.
توجه داشته باشید که همان طور که یک برنامه نویس برای تست کد خود مناسب نیست، یک طراح هم برای طراحی کد خود مناسب نیست. وقتی شما چند هفته روی یک سایت کار کردید، دیگر نمیتوانید از منظر تازهای به آن نگاه کنید؛ بنابراین سعی کنید که از بازدیدکنندگان مستقل و یا از بازدیدکنندگان واقعی سایت خود استفاده کنید.
بعد از دانستن این اصول خوب است با توجه به ارتباط خیلی از این اصول به نوع نگاه و استفاده کاربران از سایتها، بدانیم که کاربران در سایتها چگونه فکر و عمل میکنند.
کاربران چگونه فکر میکنند؟
اصولاً عادات کاربران هنگام مرور صفحات وب، با عادتهای ایشان در فروشگاه تفاوت چندانی ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه میکنند. برخی از متنها را اسکن میکنند. و بر روی اولین پیوندی که نظرشان را جلب کند، کلیک میکنند.
با به طرز مبهمی، وقتی چیزی را که شبیه به آن چه دنبال آن بودهاند را پیدا میکنند، روی آن کلیک میکنند.
در واقع قسمتهای بزرگی از صفحه وجود دارد که کاربران حتی به آن نگاه هم نمیکنند. و این به عنوان یکی از مطالب مهم در اصول طراحی سایت همواره باید مورد نظر باشد.
بیشتر کاربران به دنبال چیزی جالب یا مفید و قابل کلیک هستند. آنها به محض یافتن نامزدهای امیدوارکننده، روی آن کلیک میکنند. اگر صفحه جدید انتظارات وی را برآورده نکند، روی دکمه بازگشت کلیک کرده و روند جستجو را ادامه میدهند.
کاربران قدر کیفیت و اعتبار را میدانند و از آن قدردانی میکنند. اگر صفحهای محتوای با کیفیت بالا را در اختیار کاربران قرار دهد، آنها مایلاند که با تبلیغات و توسعه به دیگران، قدردانی خود را نسبت به آن صفحه نشان دهند.
اگر برای شما سؤال است که چرا برخی وب سایتهایی طراحی خیلی خوبی ندارند، اما بازدید زیادی دارند؟ حتماً باید جواب سؤال خود را در محتوای خوب بیابید.
محتوای با کیفیت بالا در طول سالها بازدید زیادی خواهند داشت. و این از طراحی مهمتر است؛ بنابراین طراحی باید در خدمت محتوا و پشتیبانی کننده آن باشد.
نکته جالب در مورد مراجعه کاربران به سایتها این است که آنها صفحات را نمیخوانند، بلکه آن را اسکن میکنند.
با تجزیه و تحلیل صفحات وب، کاربران برخی از نقاط ثابت یا لنگرها را جستجو میکنند که آنها را به صفحات مورد نظر راهنمایی کند.
کاربران وب بی تاب هستند و بر رضایت فوری اصرار دارند. در اصول طراحی سایت یک اصل بسیار ساده اما کاربردی وجود دارد.
اگر وب سایتی نتواند انتظارات کاربران را برآورده کند، پس طراح نتوانسته وظیفه خود را به درستی انجام دهد. این باعث خواهد شد که شرکت متضرر شود.
در طراحی سایت هر چه بار شناختی بیشتر باشد و ناوبری کمتر بصری باشد، کاربران تمایل بیشتری به ترک سایت و جستجوی گزینههای دیگر دارند.
کاربران سریعترین راه را برای یافتن اطلاعاتی که به دنبال آن هستند جستجو میکنند. آنها همچنین صفحات وب را به صورت خط به خط اسکن نمیکنند. بلکه از بخشی به بخش دیگر پرش میکنند.
آنها با یافتن اولین گزینهای که به نظرشان معقول بیاید، راضی میشوند و همان گزینه را انتخاب میکنند. در واقع کاربران به محض این که پیوندی را بیابند که به نظرشان معقول بیاید، روی همان کلیک میکنند.
به همین دلیل کاربران ممکن است بهترین گزینه را انتخاب نکنند. ممکن است شما نتوانسته باشید کاربران را به سمت انتخاب بهینه سوق بدهید؛ اما توجه داشته باشید که رضایت داشتن کاربران مؤثرتر است.
ث. پیروی کاربران از احساسات خود
در بیشتر موارد، کاربران به جای خواندن اطلاعاتی که یک طراح برایشان چیده است، خیلی درهم و برهم مسیر احساسات و برداشتهای خود را دنبال میکنند.
دلیل این مسئله، عدم توجه و تمرکز کاربران است. کاربران اگر چیزی را پیدا کنند که کار راهانداز باشد، به آن پایبند خواهند بود. برای آنها مهم نیست که بفهمند آن چیز چگونه کار میکند. یا این که آیا این روش بهترین روش کار کردن است. تا زمانی که میتوانند از آن استفاده کنند.
به عنوان اصول طراحی سایت باید به یاد داشته باشید که کاربران میخواهند کنترل داشته باشند. کاربران میخواهند بتوانند مرورگر خود را کنترل کنند و به ارائه مداوم دادهها در سراسر سایت اعتماد کنند.
بهعنوانمثال، کاربران از باز شدن پنجرههای جدید به صورت غیر منتظره اصلاً رضایت ندارند. یا این که آنها میخواهند با یک دکمه بازگشت به آسانی به سایتی که قبلاً بودند، بازگردند.
بنابراین هیچ گاه پیوندها را در پنجرههای جدید باز نکنید. همیشه سعی کنید که احساس کاربران برای کنترل داشتن روی عملکرد سایت و مرورگر را مورد نظر داشته باشید.
اگر میخواهید سایتی را خریداری کنید که تمام اصول طراحی سایت در آن رعایت شده باشد، میتوانید از سایت ساز زرین کمک بگیرید. نکات مربوط به طراحی اصولی سایت در سایتهای ارائه شده توسط این سایت ساز به خوبی رعایت شدهاند. تمامی سایتها کاملا مطابق با اصول و استانداردهای سئو طراحی شدهاند، بنابراین پتانسیل و زیر ساخت لازم برای کسب رتبههای برتر گوگل را دارند.
فرقی نمیکند که شما قصد راهاندازی سایت در چه زمینهای را داشته باشید، در هر صورت میتوانید روی سایت ساز زرین حساب کنید. سایت ساز زرین سایتهای خود را در زمینههای مختلفی از جمله فروشگاهی، شرکتی، خبری، آموزشی و … ارائه میدهد. نکتهی مثبت این است که این سایتها در دستهبندیهای مجزا و به صورت تفکیک شده ارائه میشوند و همین موضوع انتخاب بین آنها را سادهتر میکند.
یکی دیگر از نکات مثبت این است که در هر دستهبندی چندین سایت با امکانات، ویژگیها ، ظاهر و البته قیمت متفاوت قرار گرفتهاند. بنابراین مشتریان عزیز میتوانند سایت مورد نظر خودشان را متناسب با امکاناتی که مد نظر دارند و بودجهای که در نظر گرفتهاند، انتخاب و خریداری کنند.
تمامی مراحل خرید سایت از انتخاب و خرید تا راهاندازی و تحویل به صورت کاملا آنلاین انجام میشود. بنابراین نیاز به صرف هزینه و زمان برای مراجعهی حضوری وجود ندارد. راهاندازی سایتهای آماده به سرعت و در کمتر از یک روز امکان پذیر است.
از دیگر مزایای این سایت ساز میتوانیم به پشتیبانی رایگان و 24 ساعتهی آن اشاره کنیم. در طول کار با سایت، هر زمان که با مشکل مواجه شدید میتوانید از طریق تیکت و یا تماس تلفنی با بخش پشتیبانی در ارتباط باشید تا مشکل شما برطرف شود.
یکی دیگر از مزایای طراحی سایت در سایت ساز زرین این است که سایت پس از خریداری به صورت مادامالعمر در اختیار شما قرار میگیرد. یعنی شما در بازههای زمانی مختلف نیاز به تمدید سایت نخواهید داشت. همچنین هاست و دامنهی .ir یک بار در ابتدای خرید سایت به صورت رایگان و یکساله در اختیار شما قرار میگیرد و شما پس از یک سال فقط نیاز به تمدید هاست و دامنهی سایت خود را دارید.
در بسیاری از موارد، افراد نگران نحوه مدیریت و ویرایش سایت خود هستند. برای رفع نگرانی این دسته از افراد باید بگوییم سایتهای ارائه شده توسط سایت ساز زرین آموزش استفاده و ویرایش سایت را دارند. علاوه بر این در صورتی که شما نخواهید زمانی را صرف قرار دادن و درج اطلاعات و محصولات اولیهی خود کنید، میتوانید این کار را به متخصصان درج محتوا و منتئورینگ سایت ساز زرین بسپارید.
سایت ساز زرین علاوه بر رعایت طراحی اصولی سایت، برای برخی از سایتهای فروشگاهی و شرکتی خود، اپلیکیشن موبایل هم ارائه میدهد. یعنی شما میتوانید با خرید سایت از این سایت ساز به طور همزمان سایت و اپلیکیشن خود را راهاندازی کرده و از طریق اپلیکیشن هم فروش داشته باشید. سایتها و اپلکیشنهای ارائه شده به یکدیگر متصل هستند. بنابراین محصولاتی که در سایت قرار میگیرند به طور همزمان در اپلیکیشن هم نمایش داده میشوند و نیازی به انتشار دوبارهی محتوا در این دو ابزار به صورت جداگانه وجود ندارد.
ممکن است امکانات و ویژگیهای درخواستی شما در سایتهای آماده ارائه شده وجود نداشته باشند، در این صورت میتوانید از خدمات طراحی نیمه اختصاصی و طراحی اختصاصی سایت ساز زرین استفاده کنید. در طراحی نیمه اختصاصی، امکانات مورد نظر شما با استفاده از کدنویسی به یکی از سایتهای اماده اضافه میشود. در روش طراحی اختصاصی سایت از ابتدا مطابق با نیازها، امکانات و سلیقهی شما طراحی میشود.
در لینک زیر میتوانید انواع دستهبندی سایتها را مشاهده کنید:
سخن پایانی :
آنچه گفته شد تنها بخشی از اصول طراحی سایت و شناخت کاربران است. امیدواریم که با استفاده از این مطلب و تکمیل دانش خود در این زمینه بتوانید سایتهای زیبا، جذاب، پرمخاطب و کاربردپذیر طراحی کنید.
پیام بگذارید