برای تعریف نرخ پرش سایت بهتر است در ابتدا مفهوم پرش را بدانیم. زمانی که یک کاربر وارد سایت شما شود و بدون هیچگونه تعاملی مثل بازدید از صفحههای مختلف، خرید، عضویت در سایت و نوشتن نظر یا پیشنهاد و غیره، سایت شما را ترک کند، میگوییم پرش صورت گرفته است. اما نرخ پرش چیست؟ به نسبت تعداد تمام پرشهای انجام شده به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت که در یک بازه زمانی خاص محاسبه میشود، نرخ پرش گفته میشود و برای بدست آوردن آن از ابزارهای مختلفی استفاده میشود که به جرأت میتوان گفت گوگل آنالیتیکس، بهترین ابزاری است که برای این منظور مورد استفاده قرار میگیرد.
در بالا رفتن نرخ پرش، عوامل مختلفی مثل محتوای نامناسب، عدم استفاده کافی و بهجا از لینک داخلی، ریسپانسیو نبودن سایت، مناسب نبودن کلمه کلیدی و موارد بسیار دیگری دخالت دارند و شما میتوانید با بهبود این عوامل، کاربر را برای مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه داشته و در نتیجه نرخ پرش را کاهش دهید. در واقع شما با آگاهی از نرخ پرش و بهبود عوامل افزایش دهنده آن، میتوانید وضعیت کلی سایت مثل محتوا، کلمه کلیدی، سرعت و غیره را بهبود بخشیده و یا حتی در صورت نیاز، سایت را مجدداً بسازید.
گوگل آنالیتیکس برای محاسبه نرخ پرش، 2 مورد را بررسی میکند:
به فعالیتهایی که در یک بازه زمانی کوتاه در یک سایت انجام میشود، یک session گفته میشود. گوگل آنالیتیکس این بازه زمانی را به صورت 30 دقیقه تنظیم کرده است که این زمان قابل تغییر و تنظیم مجدد میباشد. زمانی که کاربری وارد یک سایت میشود، گوگل آنالیتیکس، یک تایمر برای او فعال میکند و زمان انقضای آن را 30 دقیقه بعد از ورود آن کاربر تعیین میکند.
یک سشن در 2 حالت منقضی میشود:
1- انقضای زمان تعیین شده
2- تغییر کمپین؛ که هر گاه یکی از این دو حالت پیش بیاید، یک سشن به اتمام رسیده و سشن جدیدی برای کاربر آغاز خواهد شد.
فرض کنیم زمان تنظیم شده برای هر سشن 20 دقیقه میباشد. وقتی کاربری وارد سایت میشود، گوگل آنالیتیکس بلافاصله یک سشن برای او ایجاد میکند و زمان انقضای آن را 20 دقیقه بعد از شروع این سشن قرار میدهد. حال اگر تمام فعالیتهای انجام شده توسط کاربر مثل باز کردن صفحه دیگر از این سایت، بارگذاری مجدد همان صفحه، کلیک کردن و یا حتی خواندن مقالهای در همان صفحه که در این حالت کاربر هیچ تعاملی با سرور ندارد، 15 دقیقه، زمان نیاز داشته باشد، 5 دقیقه از زمان سشن آن کاربر باقی خواهد ماند ولی اگر فعالیتهای کاربر بیشتر از 20 دقیقه طول بکشد، بعد از اتمام 20 دقیقه، تایمر ریست شده و یک سشن دیگر برای او آغاز خواهد شد.
تغییر کمپین زمانی رخ میدهد که کاربر به روشهای دیگری، مجدداً وارد همین سایت شود. به طور مثال از طریق کلیک کردن بر روی لینکی خارجی از سایتی دیگر و یا از طریق جستجوی عبارتی به غیر از عبارتی که هم اکنون با جستجوی آن و از طریق نتایج جستجوی گوگل در آن سایت قرار دارد. برای مثال ممکن است کاربری با جستجوی کلمه کلیدی سئو داخلی وارد صفحهای از یک سایت میشود و بار دیگر از طریق جستجو با کلمه کلیدی بهبود سئو داخلی، وارد صفحه دیگری از همان سایت میشود.
به هر فعالیتی که کاربر در سایت انجام میدهد و با این فعالیت درخواستی از سمت کاربر به سمت سرور ارسال میشود، یک هیت میگوییم که این فعالیتها عبارتند از کلیک بر روی یک تبلیغ، عضویت در سایت، کلیک بر روی یک لینک داخلی، افزودن محصولی جدید به سبد خرید و غیره میباشند.
گوگل آنالیتیکس با استفاده از اطلاعات به دست آمده، از طریق فرمول زیر، نرخ پرش را محاسبه میکند:
100* (کل سشنها/سشنهای تک هیت)= نرخ پرش
از آنجاییکه گاهاً نرخ خروج با نرخ پرش اشتباه گرفته میشود، بنابراین در این بخش این مفهوم را نیز بررسی میکنیم. هر کاربر و بازدیدکنندهای که وارد سایتی میشود، ممکن است به صفحات دیگر سایت نیز رفته و از آنها بازدید کند و بالاخره از آن سایت خارج خواهد شد. شاخص نرخ خروج هر صفحه را میتوان بر اساس کل بازدیدهای انجام شده از آن صفحه و تعداد خروج از سایتی که بعد از بازدید کاربران از آن صفحه انجام گرفته است، به دست آورد. بنابراین نرخ خروج، نسبت بازدیدهای یک صفحه در آخرین سشن، به تعداد کل بازدیدها از آن صفحه است.
نرخ پرش تأثیر مستقیمی بر روی سئو سایت ندارد و اینطور نیست که گوگل، نرخ پرش یک سایت را بررسی کند و بر اساس آن رتبه آن سایت را در نتایج موتور جستجوی گوگل تغییر دهد بلکه نرخ پرش تنها دارای تأثیر غیر مستقیم بر سئو سایت است. از آنجاییکه رضایت کاربران برای گوگل بسیار مهم میباشد و همیشه آن را مورد بررسی قرار میدهد. بنابراین وقتی نرخ پرش، بالا باشد، گوگل این مسئله را نشانه عدم رضایت کاربران از آن سایت در نظر گرفته و این عدم رضایت کاربران در رتبهدهی گوگل تأثیر بسزایی دارد. بنابراین هر چه نرخ پرش یک سایت پایین باشد، جزء نتایج اولیه موتورهای جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد.
در این بخش برخی از موارد مهمی را که در بالا یا پایین رفتن نرخ پرش سایت مؤثر هستند و اقداماتی که برای بهبود آنها باید صورت گیرد را بیان میکنیم.
1- سرعت سایت در وردپرس و هر سایت دیگری
2- محتوای سایت
3- لینکهای داخلی سایت
4- کاربری سایت
5- تطبیق کلمات کلیدی با مطالب سایت
6- گرافیک و شکل ظاهری سایت
7- ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن سایت
8- تبلیغات
9- روشهای ورود افراد به سایت و انواع ترافیک
10- مشکلات فنی و صفحات خطای 404
11- دعوت به اقدام (call to action) با متن کاملاً مرتبط در همه صفحات
12- صفحات مختلف سایت که کاربران، اول وارد آنها میشوند
13- امکان جستجو در سایت
شاید بتوان گفت سرعت لود و بارگذاری سایت یکی از اولین معیارهایی است که در نرخ پرش کاربران از سایت مؤثر میباشد به طوری که وقتی کاربری در صفحه نتایج گوگل بر روی لینک سایت شما کلیک میکند باید در مدت زمان کمتر از 3 ثانیه، سایت شما لود شود که در غیر این صورت، کاربر حتی بدون مشاهده صفحه اول سایت، از تصمیم خود منصرف شده و صفحه مربوط به آن را خواهد بست. عوامل زیادی وجود دارد که باعث کاهش سرعت سایت و در نتیجه افزایش نرخ پرش میشوند که از جمله مهمترین آنها استفاده از افزونههای زیاد، طولانی شدن مدت زمان پاسخ سرور، استفاده از تصاویر و ویدئوهای بهینه نشده، استفاده از ریدایرکتها و عدم فشرده سازی http میباشند.
وجود یک محتوای مفید و مرتبط با نیاز کاربر که در عین حال، اصول مربوط به نگارش یک مقاله مثل تعداد خطوط هر پاراگراف، تعداد پاراگرافها، عنوانبندی مناسب و غیره نیز در آن رعایت شده باشد، موجب رضایت کاربر شده و او را ترغیب به خواندن مقاله و حتی بازدید از صفحات دیگر و یا هر نوع تعامل دیگری در سایت میکند و بدین ترتیب موجب بیشتر ماندن او در سایت و مانع از ترک سریع او از سایت خواهد شد. بنابراین محتوای مناسب نیز از عواملی است که نرخ پرش را کاهش داده و به هر چه بیشتر ماندن کاربر در سایت کمک میکند.
قرار دادن لینکهای داخلی اصولی، بهجا و مناسب در مقالات سایت، از عوامل مهم دیگری است که موجب تعامل بیشتر کاربر با سایت و در نتیجه، کاهش نرخ پرش میشود. در واقع کاربرد درست لینک داخلی، زمانی است که احتمال دارد واژه یا عبارتی در مقاله برای کاربر نا آشنا و گنگ بوده و برای درک ادامه مطلب، نیاز به فهمیدن آن عبارت ناآشنا دارد.
برای این منظور شما باید کاربر را از طریق لینکدهی به صفحه دیگری از سایت که حاوی مطالب مفید و توضیحات کافی درباره واژه یا عبارت مورد سؤال کاربر است، هدایت کنید. شما با قرار دادن لینک در سایت و انتقال کاربر به صفحه دیگر، علاوه بر این که موجب طولانی شدن مدت زمان توقف کاربر میشوید، بلکه با کلیک کردن کاربر بر روی لینک، باعث ایجاد تعامل او با سایت خود میشوید.
در صورتی که کاربران بتوانند پس از ورود به سایت، به شکل سریع و راحت ، بدون هیچ مشکلی به بخشهای مختلف سایت و حداقل با 3 کلیک دسترسی داشته باشند باعث میشود از بودن در سایت لذت برده و مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کنند و در غیر این صورت سریعاً سایت را ترک میکند؛ به عبارت دیگر میتوان گفت که کاربری سریع و ساده سایت عامل مهمی برای کاهش نرخ پرش میباشد.
در انتخاب کلمات کلیدی برای محتوای مورد نظر باید دقت زیادی به خرج دهید که کلمات کلیدی انتخابی، متناسب با محتوا باشد و این باعث میشود علاوه بر کسب رتبه بهتر از طرف گوگل، رضایت کاربر نیز جلب شود. بالعکس در صورت عدم تطبیق کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربر با محتوای سایت شما و مواجه شدن او با چیزی غیر از آن چیزی که انتظارش را داشته و در نهایت برآورده نشدن درخواستش، بلافاصله سایت شما را ترک کرده و در نتیجه نرخ پرش افزایش خواهد یافت.
گرافیک و شکل ظاهری سایت که در زمان طراحی سایت و یا خرید سایت باید به آن دقت شود. شامل مواردی مثل رنگ پس زمینه سایت، فونت و رنگ نوشتهها، رنگ و ابعاد دکمهها، استفاده از تصاویر با کیفیت در ابعاد مناسب و خیلی موارد دیگر، یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ پرش است تا حدی که حتی ممکن است در صورت ایدهآل بودن شرایط دیگر مثل سرعت یا حتی محتوای سایت، باز هم کاربر تمایلی به ماندن در سایت نداشته باشد و بدون هیچ اقدام و عملی، از سایت خارج شود و بدین ترتیب شکل ظاهری نامناسب سایت، نرخ پرش را افزایش خواهد داد.
از آنجاییکه در حال حاضر افراد از طریق ابزارهای مختلفی که در دست دارند مثل انواع لپتاپ، تبلتها در ابعاد مختلف، انواع گوشیهای هوشمند و غیره، اقدام به ورود به سایت شما میکنند، پس واضح است برای این که کاربران بتوانند با ورود به سایت، نیازها و خواستههای خودشان را برآورده کنند، باید پیش از هر چیز دیگری، سایت با ابزار کاربران سازگار بوده تا بتوانند از آن استفاده کنند.
این امر کاملاً بدیهی است که وقتی کاربر به هر دلیلی از جمله عدم ریسپانسیو بودن سایت یا همان عدم سازگاری سایت با ابزار مورد استفاده او نتواند از سایت و امکانات آن استفاده کند، سایت را ترک خواهد کرد.
قرار دادن تبلیغات بیش از حد و غیر اصولی در سایت، به طوری که محتوای اصلی سایت کمتر دیده شود و تبلیغات، بیشتر به چشم بخورد، علاوه بر این که کاربر را اذیت و کلافه میکند، حس اعتماد و اطمینان کاربر نسبت به سایت را نیز از بین برده و باعث میشود که او فوراً سایت را ترک کند و بدین ترتیب میتوانیم تبلیغات نابجا را نیز، یکی از دلایل بالا رفتن نرخ پرش به حساب آوریم.
یکی از روشها و امکانات تبلیغاتی در سایتها، pop-up ها هستند که در زیر به توضیح آن میپردازیم.
pop-up ها صفحات یا پنجرههایی هستند که کاربرد اصلی آنها، تبلیغ و افزایش بازدیدکنندگان سایت میباشد اما غیر از تبلیغ ممکن است برای موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرند و ویژگی مهم این صفحات این است که بدون دخالت و کنترل کاربر باز میشوند. به همین دلیل هم، استفاده نادرست و بیموقع از پاپآپها موجب ایجاد حس بد در کاربر شده و به همین دلیل نیز تصمیم به ترک سایت شما خواهد گرفت.
این در حالی است که استفاده از این صفحات در زمان صحیح، مثلاً هنگام ترک کاربر از صفحه و بستن صفحه سایت شما، نه تنها از ترک کاربر جلوگیری میکند، بلکه منجر به بیشتر ماندن کاربر در سایت شده و در نتیجه نرخ پرش سایت را کاهش میدهد. این صفحات در صورت فروشگاهی بودن سایت، میتوانند شامل تخفیف، ارسال رایگان و موارد دیگر باشد یا در صورت تجاری نبودن سایت، شامل دعوت از کاربران برای عضویت در شبکه اجتماعیشان و لینک برخی از مقالات خوب وبلاگ و غیره باشند.
استفاده از پاپآپها به 2 صورت است:
بر اساس روشهایی که افراد وارد سایت شما میشوند و ترافیک ایجاد میکنند، نرخ پرش، متفاوت است که در اینجا ما 3 روش مختلف ورود به سایت در نظر گرفتهایم:
در روش اول، کاربران، سایت شما را از قبل میشناسند و با وارد کردن آدرس آن در مرورگر وارد سایت میشوند، نه از طریق سرچ در گوگل و موتورهای جستجو. این کاربران که با شناخت قبلی و بر اساس اعتبار سایتتان، وارد آن میشوند، نرخ پرش پایینتری دارند.
در روش دوم، افراد با سایت شما ناآشنا هستند و از طریق موتورهای جستجو وارد سایت میشوند و صرفاً دنبال سایت شما نبودهاند. این کاربران که برای اولین بار سایت شما را میبینند و هیچ شناختی نسبت به آن ندارند، میزان نرخ پرش بالایی دارند.
علاوه بر 2 مورد ذکر شده در بالا، نوع دیگری از ترافیک نیز وجود دارد که منشاء آن شبکههای اجتماعی و لینکهای خارجی میباشند و در بیشتر موارد به دلیل پولی و غیر مرتبط بودن آنها، یک ترافیک غیر واقعی برای سایت ایجاد میکنند که همین ترافیک دروغی ایجاد شده، نرخ پرش سایت را به طرز عجیبی بالا خواهد برد.
مشکلات فنی سایت که باعث میشوند، صفحات به طور ناقص بارگذاری شوند و یا صفحات خطای 404 که نشان دهنده عدم وجود صفحه میباشند، از جمله موارد بسیار مهم تأثیرگذار بر نرخ پرش سایت هستند به طوری که روبرو شدن کاربر با هر یک از این صفحات، باعث نارضایتی کاربر شده و بنابراین سریعاً سایت را ترک میکند. شما میتوانید صفحات خطای 404 را بهگونهای طراحی کنید که کاربر به محض دیدن این صفحات، سایت را رها نکند. به عنوان مثال قرار دادن لینک مقالات مفید و جذاب یا لینک صفحه اصلی و یا فرم جستجو در این صفحات، باعث توقف بیشتر کاربر در سایت شده و از افزایش نرخ پرش جلوگیری میکند.
از آنجاییکه قرار دادن دعوت به اقدام، به طور مستقیم باعث برقراری تعامل کاربر با سایت میشود، بنابراین استفاده از این امکان، احتمال ماندن کاربر در سایت را به شدت افزایش میدهد. اقدام به عملها را میتوانید در قالب لینک، دکمه و یا بنر در سایت قرار دهید و بهترین محل قرار دادن آنها صفحه فرود سایت میباشد. همچنین متن اقدام به عمل باید کاملاً واضح و مرتبط با آن اقدام مورد نظر باشد تا بتوانید از این طریق نرخ پرش را کاهش دهید که در غیر این صورت، به نتیجه بالعکس خواهید رسید.
نرخ پرش، بستگی زیادی به اولین صفحهای که کاربر وارد آن میشود، دارد. به عنوان مثال اگر کاربر، به طور مستقیم و اول وارد صفحه اصلی سایت شود، احتمال نرخ پرش او نسبت به حالتی که اول وارد صفحات داخلی سایت شود، کمتر خواهد بود؛ چرا که صفحه اصلی سایت تنها صفحهای است که با همه صفحات سایت ارتباط دارد و از طریق آن میتواند وارد صفحات دیگر شود.
جستجو در سایت، یکی از مهمترین امکانات سایت میباشد که باعث رضایت کاربران شده و دسترسی و استفاده از بخشهای مختلف سایت را برای آنها راحتتر میکند، زیرا زمانی که یک کاربر وارد سایتی میشود، قبل از این که به دنبال مطلب، محصول و یا هر نیاز دیگر خود در آن صفحه باشد، ابتدا به دنبال قسمت جستجو در سایت است تا از آن طریق سریعتر و درستتر به هدف خود برسد؛ بنابراین نبود امکان جستجو در یک سایت باعث افزایش نرخ پرش آن سایت میشود. علاوه بر عوامل مطرح شده در بالا، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در نرخ پرش سایت تأثیر گذار هستند که از آن جمله، امکان بیان انتقاد، نظر و پیشنهاد برای کاربران، باز شدن لینکهای خروجی در صفحه جدید، سازگاری و تطبیق سایت با مرورگر بازدیدکنندگان و غیره میباشد.
در تحلیل نرخ پرش، برخی موارد را نیز باید مد نظر قرار داد، مواردی که به ما نشان میدهند، بالا بودن نرخ پرش، حتماً نشانه بیکیفیت بودن سایت نیست.
بازدیدکنندگان برخی از صفحات سایت مثل صفحات مربوط به مقالات و محتواها تنها برای به دست آوردن اطلاعات و مطالعه محتوا وارد آن صفحه شدهاند و پس از مطالعه آن مقاله و بدون هیچ فعالیتی در آن سایت، از آن خارج خواهند شد. درست است که در این حالت نیز پرش رخ داده است ولی باز هم نباید این مورد را به عنوان نمره منفی برای آن سایت در نظر گرفت؛ زیرا هدف کاربر، خواندن مقاله در آن سایت بود که در این حالت مدت زمان ماندن کاربر در سایت میتواند رضایت او را از این صفحه نشان دهد. هر چه کاربر، زمان بیشتری در صفحه بماند، نشان دهنده رضایت هر چه بیشتر او از سایت است و احتمال بازگشت مجدد کاربر به این سایت نیز بالا است.
گاهی به منظور کسب اطلاعات درباره موضوعی خاص در گوگل سرچ میکنیم ولی ممکن است در برخی موارد به طور مثال فقط برای به دست آوردن یک شماره تماس یا آدرس در گوگل سرچ انجام دهیم. در این حالت اگر سایتی این اطلاعات را به راحتی در دسترس کاربران قرار دهد، آنها میتوانند به سرعت و خیلی راحت، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و بدون هیچ فعالیتی از آن سایت خارج شوند. هرچند در این مورد، پرش رخ داده است ولی این پرش یک امتیاز منفی برای سایت به حساب نمیآید و حتی بالعکس، از نظر کاربران، یک مزیت نیز محسوب میشود.
شرط موفق شدن در هر پروژهای از جمله راهاندازی وبسایتها، در دست داشتن اطلاعات آماری دقیق و جزئی از وضعیت کل پروژه میباشد. یکی از این اطلاعات آماری مهم در سایتها نرخ پرش یا همان bounce rate است که با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس محاسبه میشود و چون یکی از معیارهای مهم نشاندهنده رضایت کاربر است، بنابراین میتواند به صورت غیرمستقیم در سئو سایت تأثیرگذار باشد.
گاهی اوقات کاربرانی که وارد سایت شما میشوند، ممکن است به هر دلیلی فوراً و بدون هیچگونه تعاملی از سایت شما خارج شوند که به این رویداد پرش گفته میشود و برای رفع این رویداد یا کاهش آن باید مواردی مثل سرعت سایت، محتوای سایت، ریسپانسیو بودن آن، نوع ترافیک ایجاد شده و خیلی موارد دیگر را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کرد.
پیام بگذارید