در بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتری و افزایش فروش، روشهای مختلفی وجود دارد. جهت معرفی محصولات و خدمات و بیان ویژگیهای آنها میتوان به روشهای متنی، کلامی، تصویری و یا تهیه یک فیلم اقدام نمود. محل ارائه هر یک از این محتواها در انتخاب نوع روش، تعیینکننده است. برای مثال رسانههای صوتی تصویری مانند رادیو و تلویزیون قطعاً محل مناسبی برای تولیدات کلامی و ویدیویی است. یا مثلاً تا چند وقت گذشته، فضای مجازی صرفاً برای محتوای متنی و تصویری کاربرد داشتند، اما اخیراً با افزایش سرعت اینترنت، پیدایش و گسترش شبکههای اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، گسترش برنامههای اینترنتی، همچنین وجود سایتهای اشتراک گذاری ویدئویی مانند یوتیوب و آپارات، محتواهای ویدئویی نیز در این فضا کارکرد بسیار خوبی پیدا کردهاند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نقش ویدئو مارکتینگ در کسب و کارها آشنا شوید.
امروزه ویدئو مارکتینگ (video marketing) یا بازاریابی ویدئویی نسبت به سایر روشها بیشتر مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است که به تبع آن تولیدکنندگان محصولات و ارائهدهندگان خدمات نیز برای جذب مشتری و فروش هر چه بیشتر، تمایل بیشتری برای تبلیغات از طریق تولید یک فیلم از خود نشان میدهند. ویدئو مارکتینگ در واقع به تولید و انتشار ویدئو در فضای مجازی مانند سایتها و شبکههای اجتماعی اطلاق شده که هدف آن دیده شدن برند، جذب مشتری و فروش بیشتر است.
امروزه بازاریابی ویدئویی از اهمیت ویژهای در تبلیغات برندها برخوردار است. آمارها نشان میدهند بیش از 50 درصد کسب و کارها در جهان، برای تبلیغات خود از ویدئو مارکتینگ به عنوان مهمترین ابزار تبلیغاتی خود استفاده میکنند. اما اهمیت استفاده از ویدئو مارکتینگ را ذیلاً بیان میکنیم:
ویدئو مارکتینگ به صورت معناداری در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری مؤثر است. طبق آمارهای موجود، بازاریابی ویدئویی حدود 80 درصد نرخ تبدیل به مشتری را افزایش میدهد؛ که این عدد، رقم قابل توجهی است.
بازاریابی ویدئویی همچنین در افزایش فروش نیز تأثیر بسیار زیادی دارد؛ به طوری که طبق بررسیهای انجام شده، بیش از 70 درصد از افرادی که فیلم مربوط به معرفی یک محصول را دیدهاند، آن محصول را خریداری نمودهاند.
جلب اعتماد مشتری در بازاریابی، مهمترین عامل در فروش بیشتر و مستمر محصولات و خدمات میباشد. اگر بتوان اعتماد مشتری را کسب کرد، پس از آن به راحتی میتوان به فروش بیشتر نیز دست یافت. ویدئو مارکتینگ یکی از تأثیرگذارترین نوع تبلیغات در جلب اعتماد مخاطبان است. طبق نظرسنجیهای انجام شده، بیش از 50 درصد مشتریان پس از تماشای فیلم یک محصول، با اعتماد بیشتری آن محصول را خریداری کردهاند.
علیرغم هزینههای بالای تولید یک فیلم تبلیغاتی، نرخ بازگشت سرمایه این تبلیغات بسیار بالا بوده به طوری که بالای 80 درصد از برندها اعتقاد به بازگشت سرمایه خود در زمان کوتاهی دارند؛ که این موضوع میتواند بسیار حائز اهمیت باشد؛ چرا که شاید از نظر بعضی افراد، استفاده از ویدئو مارکتینگ توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ اما با این آمار، استفاده از آن موجه خواهد بود.
البته قابل ذکر است که امروزه به لطف پیشرفتهای نرمافزاری و رواج گوشیهای هوشمند، حتی ساخت یک فیلم تبلیغاتی نیز به مراتب نسبت به گذشته سریعتر و اقتصادیتر شده است. ضمن اینکه، در تولید یک فیلم تبلیغاتی، محتوای فیلم اهمیت بسیار بیشتری نسبت به رعایت اصول فنی و تخصصی فیلمسازی دارد؛ چرا که این صرفاً یک فیلم تبلیغاتی بوده و بیننده آن بیشتر به محتوای آن توجه خواهد داشت تا به مسائل فنی و تخصصی فیلم.
جستجوی محصولات در موتورهای جستجو مانند گوگل، یکی از پرکاربردترین روشها برای یافتن محصول مورد نظر در سایتهای فروشگاهی است؛ پس بهتر است سعی کنیم در نتایج جستجوی گوگل، همواره حضور داشته باشیم. طبق تحقیقات انجام شده، سایتهای حاوی محتواهای ویدئویی، بسیار بیشتر از سایر سایتها در نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشوند. پس بهتر است حتماً از فیلمهای تبلیغاتی برای هر چه بیشتر دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل استفاده کنیم.
مهمترین گام در ابتدای هر کاری مشخص کردن هدف خود از انجام آن میباشد پس برای شروع ویدئو مارکتینگ نیز باید هدف یا اهداف خود را مشخص کنید. اهداف ما میتواند برند سازی، جمعآوری ایمیل و شماره تلفن کاربران، معرفی محصول خود و افزایش احتمال فروش باشد و یا افزایش زمان ماندن کاربر درسایت ما باشد.
یکی از گامهای اولیه در ویدئو مارکتینگ، مثل تمام استراتژیهای بازاریابی، پیدا کردن و شناخت مخاطبان هدف است. در مرحله بعد با توجه به شناختی که از مخاطبان خود به دست آوردهایم باید محتواهایی متناسب با علایق آنها تولید کنیم. برای مثال اگر مخاطبان هدفمان، بیشتر خانمها باشند، میتوان از محتوایی با عناوین طراحی و دکوراسیون منزل، انواع مدلهای لباس و … استفاده کرد تا برایشان جذابتر باشد و آنها را برای به اشتراکگذاری ویدئوی شما ترغیب کند.
انواع مختلفی از ویدئو وجود دارد که شما میبایست با توجه به مخاطبان هدف خود و شناختی که در مرحله قبلی نسبت به آنها پیدا کردهاید، نوع ویدئو خود را برای تولید محتوا انتخاب کنید.
انواع ویدئوها عبارتند از:
بعد از تولید ویدئوهای مختلف بهتر است تأثیر انواع ویدئوها را بر روی مخاطبان خود بررسی کنید تا بتوانید بهترین انواع ویدئو (از نظر تأثیرگذاری بر مخاطبان) را برای تولید محتواهای ویدئویی خود به کار ببرید.
در این مرحله میبایست برای اجرای ویدیو مارکتینگ تا رسیدن به اهداف مشخص شده، هزینه را مشخص کنیم. برای انتخاب نوع ویدئو باید هزینه مورد نیاز آن را نیز در نظر گرفت زیرا رابطه مستقیمی بین مقدار بودجه و نوع ویدئو انتخابی وجود دارد. به طور مثال ساخت فیلمهای انیمیشنی مطمئناً هزینه بیشتری از ویدیو واقعی دارند.
گزینههای مختلفی برای انتخاب فضای انتشار ویدئو وجود دارد که ما باید با توجه به هدف و نوع ویدئوی خود، مناسبترین فضا را برای انتشار آن انتخاب کنیم که بازدید خوبی داشته و بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطبان داشته باشد.
از آنجایی که کاربران فقط با تماشای 10 ثانیه اول ویدئو، و با توجه به جذاب بودن یا نبودن آن تصمیم به ماندن در صفحه یا ترک صفحه مربوط به ویدئو میگیرند، پس باید با جذاب کردن 10 ثانیه اول و قرار دادن خلاصهای از فیلم و هدف خود از ارائه آن، به طوری که مخاطب بداند چرا باید این ویدئو را ببیند، به او انگیزه کافی برای ماندن در صفحه بدهیم.
همانطور که میدانید در فضای اینترنتی حتی در سادهترین صفحه اینترنتی با انواع پیامهای تبلیغاتی مثل ایمیلهای اسپم، بنرهای تبلیغاتی و … مواجه میشویم که این برای همه ما بسیار خسته کننده است؛ با این اوصاف افراد، دیگر تمایلی به تماشای ویدئو تبلیغاتی ندارند. اگر برای معرفی و تبلیغ کسب و کارتان، تصمیم به ساخت ویدئو دارید، براساس یک داستان آن را بسازید و صرفاً برای فروش ویدئو نسازید و برند خود را به عنوان نقش اصلی ویدئو قرار ندهید بلکه یک ویدئو احساسی بسازید و سعی کنید در آن به خواستهها و نیازهای پنهان کاربران بپردازید و از برند خود فقط در گوشه و کنار فیلم استفاده کنید. داستانی بودن ویدئو، علاوه بر جذب مخاطب به تماشای آن تا انتها، باعث ایجاد نگرش مثبت نسبت به برند شما و در نهایت افزایش اعتماد میشود.
کاور به تصویری گفته میشود که قبل از پخش ویدئو، روی صفحه، نمایش داده میشود. میتوانید با استفاده از کاور مناسب، جذاب و مرتبط با محتوای ویدئو، تعداد بازدیدهای ویدئو خود را افزایش دهید. در انتخاب کاور ویدئو باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر زیبا و جذاب بودن آن باید کاملاً متناسب با محتوای ویدئو باشد تا کاربر پس از ورود به صفحه، با محتوای نامرتبطی مواجه نشود.
در شبکههای اجتماعی، گاهی تصاویر و ویدئوها به تنهایی قادر به بیان منظور ما نیستند و در این مواقع بهتر است از کپشنها استفاده کنیم. در واقع به متنی که در زیر یک پست قرار داده میشود تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم، گفته میشود. طول کپشن میتواند تا 2000 کاراکتر بوده و در نوشتن آن اجازه استفاده از شکلکها و هشتگها را دارید. هر چند در نوشتن کپشن مجاز هستید 30 هشتگ به کار ببرید اما باید این مسأله را نیز در نظر داشته باشید که به کار بردن بیش از حد هشتگها و شکلکها باعث میشود که پست، تأثیر خود را از دست داده و در نتیجه برای کاربران جذاب نباشد. بنابراین باید تا اندازهای از آنها استفاده کنید که موجب جذب مخاطب شده و رابطه خوبی با فالورها برقرار کند.
در سایتهای اشتراکگذاری فیلم مثل یوتیوب، آپارات و اینستاگرام، قرار دادن کپشن مناسب و جذاب در پستها باعث افزایش مخاطبان و بازدید کنندگان ویدئو میشود و همچنین نقش مهمی در افزایش محبوبیت ویدئوهای شما دارد.
آپلود کردن ویدئو در هاست سایت، فضای زیادی از هاست شما را مصرف میکند و این موضوع باعث کاهش سرعت سایت میشود. بنابراین برای جلوگیری از این مسأله باید ویدئوها را در یک بستر مناسب آپلود کنید و فقط لینک ویدئوها را در سایت خود قرار دهید. سایتهایی مثل آپارات، یوتیوب یا نماشا گزینههای مناسبی برای بارگذاری فیلم میباشند.
هر اندازه میزان تعامل شما با کاربرانتان بیشتر باشد، تعداد بازدیدکنندگان و مدت زمان توقف آنها در صفحه شما افزایش پیدا خواهد کرد. برای این منظور باید مطالبی در صفحه خود قرار دهید و کاربران را به انجام یک عمل دعوت کنید. برای مثال از کاربران بخواهید علاوه بر لایک پست شما، نظر خود را نیز درباره آن پست بیان کنند.
برای اینکه ویدئو شما جزء نتایج اولیه موتورهای جستجو قرار بگیرد، باید اصول سئو را در اجرای ویدئو مارکتینگ خود رعایت کنیم. اصول مربوط به سئو شامل موارد متعدد و گستردهای میباشد و ما در اینجا فقط به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.
ویدئو مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، مزایای مختلفی دارد که در این بخش به برخی از آنها اشاره میکنیم.
آموزش و انتقال مفاهیم از طریق فیلم بسیار سریعتر از سایر روشها اتفاق میافتد. برای مثال میتوان توضیحات چندین صفحهای را که زمان زیادی برای خواندن آن نیاز است، در یک فیلم چند دقیقهای بیان کرد.
اصولاً تماشای یک فیلم دارای جذابیت بیشتری نسبت به خواندن یک متن یا گوش دادن به آن است. همچنان که شاهدیم آمار بازدید از ویدئوهای موجود در سایتهایی از قبیل یوتیوب، به بازدیدهای چند صد میلیونی نیز میرسند.
تحقیقات نشان میدهد که آموزش و انتقال مفاهیم از طریق فیلم، بسیار عمیقتر از سایر روشها اتفاق میافتد؛ چرا که در تماشای یک فیلم حواس بیشتری از انسان درگیر موضوع فیلم شده و در ذهن مخاطب ماندگارتر خواهد بود.
محتواهای ویدئویی بر سئو سایت فروشگاهی تأثیرگذار بوده و به این ترتیب، کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو در وب، به دنبال محصول یا خدمتی هستند، با استفاده از نتایج آن به وب سایت فروشگاه، هدایت خواهند شد.
میتوان از مزیت به اشتراکگذاری ویدئوها به دلیل جذابیت بالای آنها استفاده کرد. به این ترتیب که ویدئوها را به راحتی میتوان در فضای مجازی به خصوص شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشت و از این امکان بازنشر و تماشای چندین باره یک فیلم در رسانههای دیجیتال، نهایت استفاده را برد.
بازاریابی ویدئویی علیرغم تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که البته این معایب مربوط به خود این نوع بازاریابی نبوده و بیشتر به تولید و تهیه آن برمیگردد.
اولین و شاید مهمترین عیب بازاریابی ویدئویی، هزینه بالای ساخت یک فیلم تبلیغاتی است. همانطور که میدانیم برای تولید سایر محتواها از قبیل متن و تصویر به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز نبوده و هزینه زیادی برای آنها صرف نخواهد شد. اما برای ساخت یک فیلم به 2 روش میتوان اقدام کرد که البته هر دو روش هزینهبر است.
اول اینکه خودمان اقدام به ساخت فیلم کنیم؛ که در این صورت به امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری از قبیل دوربینهای فیلمبرداری و نرمافزارهای خاصی نیاز است که بالطبع هزینهبرند. اما اگر بخواهیم کار را به یک شرکت متخصص در این زمینه بسپاریم، باز هم باید هزینهی زیادی بابت این کار بپردازیم.
دومین عیب، مربوط به زمانبر بودن این کار است؛ چرا که اولاً باید پیش از هر کاری، ایده و یا سناریویی برای این فیلم طراحی کرد. ثانیاً برای گنجاندن این محتوا در قالب یک فیلم، نیاز به مسائل فنی و تخصصی مربوط به فیلمسازی است که رعایت همه این موارد قطعاً زمان زیادی صرف خواهد کرد.
همانطور که اشاره شد برای ساخت یک فیلم به مهارت و تخصص فنی خاصی نیاز است که البته میتوان با واگذاری این کار به یک فرد یا شرکت متخصص در این زمینه، کار را به انجام رساند.
به دلیل حجم بسیار بالای یک فیلم نسبت به یک متن یا تصویر، آپلود و دانلود آن در فضای مجازی، به حجم ترافیک زیادی نیاز داشته و این موضوع، کار را به خصوص برای کاربران سختتر خواهد کرد؛ چرا که دانلود یا تماشای آنلاین آن، هزینهبر خواهد بود. پس بهتر است از فیلمهای کوتاه استفاده کرده و نیز با تکنیکهای نرمافزاری، حجویم فیلمهای تولیدی را کمتر نمود.
سخن پایانی
ویدئو مار کتینگ که به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است، باعث افزایش تعامل با کاربر شده و به همین دلیل استفاده از محتوای ویدئویی، میزان بازدیدکنندگان صفحه را تا حد زیادی بالا برده و در نتیجه موجب بهبود کسب و کار شما خواهد شد. در ویدئو مارکتینگ باید به مواردی از قبیل 10 ثانیه اول طلایی، ایجاد ویدئو تبلیغاتی بر اساس داستان، نوشتن کپشن جذاب، رعایت اصول سئو و… توجه داشته باشیم.
مقاله پیشنهادی: خصوصیات اصلی یک کسب و کار اینترنتی موفق چیست؟
پیام بگذارید