امروزه شاهد افزایش کسب و کارهای اینترنتی هستیم، فروشگاهها و شرکتهای مختلفی با استفاده از سایت و دیگر امکانات دنیای مجازی و اینترنت در حال ارائه و فروش خدمات و محصولات خود هستند و کسب و کارها و تجارتهای بسیار زیادی وجود دارند که از این طریق درآمدهای مناسبی کسب میکنند. ولی سوالی که پیش میآید این است که آیا همهی کسب و کارهای اینترنتی موفق هستند؟؟؟ در این مقاله دربارهی ویژگیهای یک کسب و کار اینترنتی موفق صحبت خواهیم نمود. اگر برای شما رونق و پیشرفت در کسب و کار تجارتتان مهم است پیشنهاد میکنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
شاید بتوان گفت مهمترین مسئله قبل از راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی تعیین هدف است. در ابتدا برای خود تعیین کنید که چه محصولات و یا چه خدماتی را به کاربران ارائه خواهید داد. برخی از افراد یک شغل اینترنتی را با هدف ایجاد شغل و دوم و کسب درآمد بیشتر راهاندازی میکنند، برخی دیگر به عنوان منبع درآمد اصلی و عدهی دیگری در ابتدا به دنبال شناساندن برند و محصولاتشان و مطرح شدن در حوزهی کاری خود هستند که به تبع آن در نهایت کسب درآمد نیز حاصل خواهد شد. ولی در نظر داشته باشید هدفتان باید به اندازهی کافی قوی باشد تا سوق دهنده و برانگیزانندهی شما باشد.
راه اندازی یک شغل اینترنتی زمانی که براساس مهارت و تخصص باشد شما نیاز به آموزش خاصی نخواهید داشت. ولی لزوما نباید در یک زمینهای تخصص داشته باشید، نظر شخصی بنده این است که علاقه مهمتر است، زیرا اگر شما به یک زمینهای علاقه مند باشید هر چند در آن تخصص نداشته باشیدولی به دلیل وجود علاقه خود را ملزم به یادگیری و کسب مهارت و تخصص در آن خواهید کرد و شور و شوق خاصی خواهید داشت. حالا اگر علاقه و تخصص در کنار یکدیگر باشند قطعا بسیار سریعتر پیشرفت کرده و از انجام کارتان لذت میبرید.
از این جا به بعد کم کم وارد میدان عمل میشوید. کسب و کار اینترنتی مانند یک مغازه یا فروشگاه نیست که بیشتر مشتریان خودشان به شما مراجعه نمایند(البته برای شغل فیزیکی هم نیاز به تبلیغ دارید ولی نه به اندازه ی شغل مجازی) بلکه اینجا شما هستید که در ابتدا باید به دنبال مشتری بروید و آنها را به سمت کسب و کار خود بکشانید. پس بسیار مهم است که زیرساخت و بستر مناسبی برای تجارت و شغل اینترنتی خود داشته باشید. امروزه کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی بسیاری وجود دارند و افراد این شبکهها را مبنای کسب وکار خود قرار دادهاند ولی آیا این کار صحیحی است؟؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر.
شاید با خود بگویید که افراد زیادی تنها با داشتن صفحه و کانال در این شبکهها درآمدهای زیادی کسب میکنند، پس من هم میتوانم، ولی اینجا بحث توانستن یا نتوانستن نیست. شما باید برای کسب و کار خود یک سایت داشته باشید تا احیانا اگر روزی این شبکهها یا هر شبکهی دیگری فیلتر شد و یا مجبوبیت آنها از دست رفت و یا جای خود را به یک شبکهی اجتماعی دیگر داد کسب و کار اینترنتی شما همچنان مانا باشد و بتوانید به کسب درآمد خود ادامه دهید. در واقع شما با داشتن سایت و سئو سازی آن یک سرمایه گذاری بلند مدت انجام میدهید که در نهایت ثمره و نتیجهی آن را خواهید دید. از شبکههای اجتماعی برای رونق و گسترش کسب و کار خود استفاده نمایید ولی بستر اصلی کسب و کار شما باید یک وب سایت باشد.
در زمینهی خرید سایت و یا طراحی سایت اختصاصی متناسب با کسب و کارتان و سئو سازی سایت و همین طور خرید هاست مطمئن میتوانید روی سایت ساز زرین حساب کنید.
” محتوا پادشاه سایت است ” شاید این جمله را بارها و بارها در سایتهای مختلف و یا از سئوکاران شنیده باشید. ولی واقعا علت اهمیت محتوا در چیست؟
وقتی میگوییم محتوا شاید ذهن بسیاری از افراد به سمت مقاله کشیده شود و با خود فکر بکنند که محتوا همان مقالاتی هستند که به صورت متنی تهیه و منتشر میشوند و اگر خیلی هم خلاقیت به خرج داده باشند مقالات زبان اصلی را ترجمه کرده و در سایت خود میگنجانند. ولی باید بگوییم این تفکر درباره ی محتوا صحیح نیست. مقالات تنها بخشی از محتوای یک سایت را تشکیل میدهند. محتواهای شما باید تنوع داشته باشند در سایت خود علاوه بر مقاله از محتواهای ویدئویی، پادکست، اینفوگرافیک، تصویر، انیمیشن و … استفاده کنید. سعی کنید علاوه بر مطالب تخصصی که در سایت خود منتشر میکنید گاهی به مطالب انگیزشی و مطالب متفاوتتر گریزی بزنید زیرا در این صورت سایت شما از یکنواختی خارج میشود. در واقع با استفاده از محتواهای متفاوت و جذاب از رقیبان خود جلو میزنید چون در سایتتان محتواهایی دارید که به صورت اختصاصی توسط خود شما تولید شده اند و تنها به خود شما تعلق دارند و موجب شناساندن برند شما میشوند.
برای اینکه بازدیدکنندگان را به کاربران و مشتریان وفادار خود تبدیل نمایید باید تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان سایت خود بسازید. سرعت لود مناسب، دسترسی آسان و سریع به قسمتهای مختلف سایت و فرآیند خرید و پرداخت بی عیب و نقص و …. همگی در ایجاد تجربه کاربری مناسب تاثیر گذارند.
سایت شما همواره نیاز به جذب ترافیک دارد زیرا هر چقدر هم محتوا و گرافیک عالی داشته باشید ولی بازدیدکننده و کاربری به سمت سایت شما هدایت نشود در کسب و کار خود با مشکل روبرو خواهید شد. برای جذب ترافیک میتوانید از راههای مختلفی مانند سئو سازی سایت، بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی، تبلیغات در گوگل، تبلیغات در سایتهای آگهی و تبلیغات کلیکی و بازاریابی محتوا و … استفاده نمایید.
موارد گفته شده دراین مقاله مهترین ویژگی هایی هستند که یک کسب و کار اینترنتی برای موفقیت به آنها نیاز دارد. از بازاریابی محتوا غافل نشوید و مهمتر از آن همواره نکات و قواعد سئو را در سایت خود پیاده سازی نمایید و در بازههای زمانی مناسب به تحلیل و آنالیز رقبا در حوزهی کاری خود بپردازید تا بتوانید چندین قدم از آنها جلوتر باشید.
پیام بگذارید