شاید بتوان گفت قرار گرفتن در صفحهی اول گوگل به خصوص رتبهی نخست، هدف یا آرزوی هر صاحب سایت است. همین هدف موجب میشود افراد هنگام بهینهسازی سایت عجولانه عمل نمایند و دست به اقداماتی بزنند که در نهایت به ضرر سایت باشد و آنها را بیشتر از قبل از هدف خود دور نماید. در این مقاله به بیان اشتباهات اساسی در بهینه سازی سایت میپردازیم.
با توجه به تغییر الگوریتمهای گوگل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، دیگر به هیچ وجه مورد توجه موتورهای جستجو قرار نمیگیرد. زیرا متنی که پر از کلمات کلیدی باشد نمیتواند خوانایی مناسبی داشته باشد و چنین متنی کاربر پسند نخواهد بود، و از آنجایی که گوگل رضایت کاربران را معیار و ملاک اصلی قرار داده است در نتیجه گوگل هم چنین محتوایی را نمیپسندد. بنابراین زیادهروی کردن در استفاده از کلمات کلیدی نه تنها موجب ایندکس سریعتر مطالب و افزایش رتبهی سایت شما نمیشود بلکه مشمول جریمهی گوگل نیز خواهید شد.
ساختار مناسب لینکدهی یعنی، زمانی که خزندههای موتورهای جستجو به خزش در سایت شما مشغول هستند و به لینکهای صفحات شما میرسند به درستی به صفحات مقصد هدایت شوند. به این نکته توجه نمایید که هیچ کدام از صفحات شما نباید بدون لینک رها شوند زیرا در این صورت مدت زمان حضور خزندهها و همین طور کاربران در سایت شما کاهش مییابد. پس سعی کنید به صورت منسجم و متوالی در محتواهای خود لینکهای داخلی و خارجی ایجاد کنید مخصوصا بین محتواهایی که به یکدیگر مرتبط هستند و در یک دسته بندی قرار دارند و در لینکهای داخلی که بین مطالب خود ایجاد میکنید باید انکرتکست شما با عنوان محتوای مقصد مرتبط باشد زیرا گوگل به راحتی متوجه لینکدهی های غیر مرتبط خواهد شد.
گوگل با سایتهایی که محتوای سایتهای دیگر را سرقت میکنند، برخورد میکند و آنها را از نتایج جستجو حذف میکند. بسیاری از مدیران سایتها برای بالا بردن تعداد صفحات سایت با هدف افزایش ورودی از گوگل محتوای سایتهای دیگر را عینا کپی کرده و در سایت خود قرار میدهند که این کار بر خلاف قوانین گوگل است و نتیجهای جزء جریمه و خارج شدن از نتایج جستجو گوگل را در پی نخواهد داشت.
یکی دیگر از مواردی که خوشایند گوگل نیست استفاده از محتواهای تکراری در سایت است. محتواهای تکراری یعنی اینکه شما مطالبی از سایت خودتان را در چند صفحه مختلف داشته باشید و یک مطب به دفعات در جاهای گوناگون سایت شما تکرار شده باشد. داشتن چند صفحه با محتوای یکسان مشکلاتی را برای موتورهای جستجو به وجود میآورد برای مثال: موتورهای جستجو در انتخاب نسخهای از محتوا برای ایندکس کردن یا نمایش در نتایج جستجو با مشکل روبرو خواهند شد. که این مورد هم یکی از اشتباهاتی است که موجب کاهش رتبه سایت خواهد شد.
گوگل به سایتهایی که تعداد لینکهای ورودیِ با کیفیت آنها از سایتهای رتبه بالای دیگر بیشتر باشد اهمیت زیادی قائل است و آن سایتها را در رتبههای بالاتری قرار میدهد ولی بسیاری از صاحبان سایتها به اشتباه شروع به بکلینک گیری سریع و فراوان از سایتهای دیگر میکنند ولی به کیفیت آنها توجه نمیکنند. هنگام بکلینک گیری باید توجه نمایید که زمینهی کاری سایتی که از آن بک لینک دریافت میکنید با سایت شما مرتبط باشد و از نظر رتبه از سایت شما بهتر باشد. علاوه بر این نباید تعداد بکلینکهایی که برای سایت خود در روز ایجاد میکنید زیاد نباشد. میتوان گفت بکلینکهای روزانهی شما بهتر است بین 10 الی 15 بک لینک باشد.
لینکهای شکسته، به مقصد خاصی اشاره نمیکنند که این مورد هم میتواند موجب کاهش رتبه و اعتبار سایت شود زیرا گوگل به هیچ وجه این فرآیند را دوست ندارد.
همواره سعی کنید در پروسه سئوسازی سرعت متوسطی داشته باشید زیرا گاها سرعت بیش از حد شما، در فرآیند لینکسازی، تولید محتوا و … برخورد جدی گوگل را در پی خواهد داشت.
پیام بگذارید