رنگها از عناصر جدایی ناپذیر زندگی بشر هستند و هر کدام تاثیر بخصوصی بر جسم و روان انسانها دارند. با استفاده از رنگها میتوان به شخصیت و حالات و روحیهی یک فرد پی برد. علاوه بر این رنگها در شرایط مختلف تاثیرات متفاوتی بر ذهن و فکر و حس افراد میگذارند به طوریکه که امروزه صاحبان مشاغل از تکنیک صحیح به کارگیری رنگها و روانشناسی آنها در جهت افزایش فروش و جذب مشتری کمک میگیرند. بنابراین رنگها تاثیر مستقیمی بر احساسات و تصمیمات کاربران سایت دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا دربارهی روانشناسی رنگها در طراحی سایت و همچنین معانی آنها مقالهای بنویسیم.
از آنجاییکه که هدف اصلی طراحی سایت معرفی خدمات و محصولات است و کاربر به طور مستقیم به محصولات دسترسی ندارد، رنگها باید به گونهای انتخاب شوند که از معیارهای استاندارد جهانی پیروی نمایند. ولی به این نکته نیز باید توجه کرد که کشور و فرهنگ حاکم در جامعهی آن و منطقهی جغرافیایی، میتوانند تاثیر زیادی بر رنگ انتخابی سایت داشته باشد. رنگها باید طوری انتخاب شوند که موجب زدگی و خستگی کاربران نشوند. شاید رنگی از نظر یک طراح سایت زیبا به نظر برسد ولی احتمال دارد به دلیل عدم رعایت برخی اصول از دید بسیاری از کاربران مناسب و جذاب نباشد.
رنگها به دو دستهی اصلی و ترکیبی تقسیم میشوند و از سه خانوادهی، گرم(از خانوادهی قرمز)، سرد( از خانوادهی آبی) و رنگهای خنثی(سفید،سیاه و خاکستری و …)هستند. رنگهای سرد مانند: بنفش، آبی، سبز هستند و اکثرا برای ایجاد آرامش یا تسکین از این رنگها استفاده میشود. در هر فضایی که از این رنگها استفاده شود موجب بزرگتر دیده شدن آن محیط میشوند. شما میتوانید برای جهت دهی به احساسات کاربران و ایجاد حس آرامش از این رنگها در سایت استفاده کنید ولی نکتهای که باید توجه کنید این است که هنگام استفاده از این رنگها باید از رنگهای خنثی استفاده کنید تا موجب خستگی کاربران نشوند. رنگهای گرم رنگهایی همچون قرمز، زرد و نارنجی هستند که حس شادابی و هیجان و فعالیت را به مخاطب القا میکنند. میتوان برای تاکید بیشتر به برخی از مطالب یا صفحات از این رنگها استفاده کرد. در این رنگها برای نمایان شدن از رنگهای خنثی مانند سفید یا مشکی استفاده میشود.
این رنگ نماد شور و شوق و انتقال هیجان است و برای تاکید مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این رنگ در تمامی سایتها مناسب نیست. به عنوان مثال یک سایت رسمی نباید در پس زمینه از این رنگ استفاده نماید ولی برای تاکید در برخی از محتواها میتوان از این رنگ بهره جست. یکی از سایتهای معروف که از رنگ قرمز در سایت خود استفاده کرده است سایت کوکاکولا است. که ترکیب این رنگ با رنگهای خنثایی چون سفید و مشکی و خاکستری به زیبایی این سایت افزوده و مانع از زنندگی سایت شده است. این رنگ برای سایتهای مربوط به صنایع غذایی و رستوران مناسب است.
این رنگ همانند رنگ قرمز یکی از رنگهای گرم بوده و نماد تحرک و هیجان است و برای بیان صمیمیت و به تصویر کشیدن انرژی در سایت استفاده میشود.
این رنگ بیانگر شادی، اشتیاق، دوستی است و نماد روشنایی است. این رنگ نیز برای تاکید کردن و برجسته کردن قسمتی از یک موضوع کاربرد دارد. ترکیب این رنگ با رنگهای قرمز و سفید و مشکی میتواند برای برخی از سایتهای مربوط به مواد غذایی مناسب باشد.
این رنگ نماد آرامش، صداقت و اعتماد است. طبق تحقیقات، افراد در مکانهای آبی کارایی بیشتری دارند. این رنگ یکی از رنگهای پر طرفدار در سایتهای شرکتی و کسب و کار است و همچنین به دلیل القای حس آرامش و امنیت برای سایتهای فرهنگی و اجتماعی و آموزشی مناسب است.
این رنگ نماد قدرت، خلاقیت، ثروت و اشرافیت است. بنفش یک رنگ ترکیبی از رنگهای سرد و گرم یعنی آبی و قرمز بوده و برای ایجاد خلاقیت و قدرت بخشیدن به تخیل و جلوه گری و ایجاد حس رمانتیک مورد استفاده قرار میگیرد.
این رنگ نشانگر زندگی، تازگی، امید، رشد، سلامتی و سرزندگی است. برای ایجاد هماهنگی و تعادل در سایتها از این رنگ استفاده میشود. استفاده از رنگ سبز در سایتهای مربوط به لوازم ورزشی بسیار مناسب است.
به ترتیب نمایانگر پاکی و سادگی، قدرت و بی طرفی هستند. از این رنگها در پس زمینهی سایت و برای بیشتر نمایان شدن رنگهای گرم استفاده کنید.
بیانگر ثبات و استحکام و ظرافت هستند. و بسته به پر رنگ یا کم رنگ بودن معانی و مفاهیم مختلفی دارند. برای مثال قهوهای روشن(مایل به کرم) به معنای پاکی و آرامش و ظرافت است و هرچه تیره تر شود حس حفاظت و اطمینان را القا میکند.
1- با توجه به این که کابران اینترنتی در سنین متفاوتی قرار دارند و جوانان و نوجوان اکثرا تمایل به رنگهای گرم و افراد مسن و بزرگسال بیشتر به رنگهای سرد و خنثی متمایل هستند، بهتر است ابتدا جامعهی هدف خود را تعیین کرده و رنگی متناسب آنها انتخاب نمایید. علاوه بر این معانی رنگها در فرهنگهای مختلف را جدی بگیرید.
2- برای نمایش دادن تصاویر سایت بهتر است از پس زمینهای با رنگ خنثی یا سرد استفاده کنید بخصوص زمانی که تعداد تصاویر موجود در صفحه زیاد باشند.
3- تناسب بین رنگ انتخابی سایت شما و محصولات و خدمات و کسب و کارتان بسیار مهم است.
انتخاب رنگ مناسب برای سایت میتواند در ایجاد حس اعتماد کابران نسبت به سایت بسیار تاثیر گذار باشد. رنگی را انتخاب کنید که شما را در انتقال پیام و هدف اصلی سایت یاری نماید.
مقالات پیشنهادی مرتبط، با توجه به علاقه شما:
پیام بگذارید