یکی از راه های فروش آنلاین برای تمامی کسب و کارها راه اندازی یک سایت فروشگاهی است. این روش کمک می کند با صرف کمترین انرژی بیشترین بازدهی و سود را از فروش کالا یا خدمات خود به دست آورید. تمامی تلاش شرکت های طراحی فروشگاه های اینترنتی ساخت و طراحی سایتی است که این مهم را برآورده سازد. در این راستا یکی از مهمترین بخش های طراحی یک فروشگاه اینترنتی ایجاد صفحات سایت است. در درجه اول باید بدانیم صفحات لازم برای سایت های فروشگاهی کدام است تا بتوانیم یک بستر مناسب و کامل برای تجارت آنلاین موفق داشته باشیم.
در این مقاله از سری مقاله های سایت سایت ساز زرین قصد داریم صفحات ضروری یک فروشگاه اینترنتی را مورد بررسی قرار دهیم و اهمیت هر یک را به طور ساده و کامل توضیح دهیم.
صفحات مهم سایت فروشگاهی که نیاز هر کسب و کار آنلاینی می باشد را در زیر مشاهده می کنید:
تمامی سایت ها از جمله سایت های فروشگاهی یک صفحه اصلی دارند که در واقع اولین صفحه ای است که کاربر در هنگام ورود به سایت آن را مشاهده می کند. این صفحه شامل اطلاعات کلی از حوزه کسب و کار شما و همچنین فروشگاه آنلاینتان می باشد و اغلب دسترسی ها به صفحات و بخش های دیگر سایت از صفحه اصلی امکان پذیر است.
صفحه اصلی به دو قسمت زیر تقسیم می شود:
آنچه در Above-the-fold قرار می گیرد عبارت است از: عنوان اصلی، دکمه Call to Action، لوگو، منوی اصلی سایت و شعار وبسایت شما.
اولین برخورد مشتری با سایت شما در صفحه اصلی اتفاق می افتد. می توان گفت این صفحه نمایی از برند شما می باشد. اگر طراح سایت برای طراحی این صفحه زمان لازم و سلیقه کافی به خرج داده شود و Home page از طراحی خوب و گرافیک جذابی برخوردار باشد کاربر تمایل خواهد داشت در سایت شما بماند و از سایت شما بازدید کند و به سراغ محصولات شما برود اما اگر صفحه نخست چنین ویژگی هایی را نداشته باشد شانس فروش محصول یا خدمات خود را در بیشتر مواقع از دست می دهید. بنابراین شما باید برای کیفیت این برگه هزینه کنید و از طراح سایت حرفه ای کمک بگیرید.
یکی از ابزارهای مهم در فروش آنلاین و فرآیند خرید از سایت، صفحه ثبت نام می باشد. ثبت نام به کاربران سایت امکان می دهد به راحتی از خدمات مختلف مانند خرید کالا، مقایسه قیمت ها، وضعیت سفارش و غیره استفاده کنند. علاوه بر این مشتریانی که در سایت فروشگاهی ثبت نام می کنند می توانند از تخفیف های ویژه و امتیازات خاص که استراتژی کسب و کار شما آن ها را تعیین کرده است، آگاه شوند.
یکی از مهمترین مواردی که استفاده از این صفحه را الزامی می کند، بحث امنیتی است. در واقع وقتی کاربری در سایت ثبت نام می کند اطلاعات وی به صورت رمزنگاری شده ذخیره می شود و امکان سوء استفاده از آن برای دیگران وجود ندارد. بنابراین راحتی خرید و جلب اعتماد مشتری موجب شده است تا صفحه ثبت نام به یکی از صفحات مهم سایت فروشگاهی تبدیل شود.
صفحه تماس با ما در تمامی سایت ها از جمله سایت های فروشگاهی یکی از مهمترین صفحات است. این صفحه علاوه بر ایجاد ارتباط با مشتری باعث افزایش نرخ تبدیل و جلب اعتماد مشتری نیز می شود. این در حالی است که در سایت های ایرانی اهمیت آن نادیده گرفته می شود. چون صفحه تماس با ما یکی از راه های ارتباطی مخاطبان با فروشگاه آنلاین شما می باشد بنابراین شامل شماره تماس، آدرس فروشگاه، پست الکترونیک، نقشه موقعیت مکانی، لینک شبکه های اجتماعی و فرم ارسال پیام است. برای ساخت صفحه تماس با ما می توان از افزونه هایی مانند Contact Form 7 استفاده کرد. این افزونه رابط کاربری آسانی دارد و یکی از محبوب ترین و کامل ترین افزونه های فرم ساز ورد پرس است.
هنگام طراحی صفحه تماس با ما لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:
صفحه درباره ما از آن دسته صفحات لازم برای سایت های فروشگاهی است که برای طراحی آن باید دقت و توجه ویژه ای داشته باشیم. این صفحه پس از صفحه تماس با ما دومین صفحه مهم سایت تلقی می شود. این صفحه شامل اطلاعاتی مانند معرفی شرکت، تاریخچه آن، معرفی اعضای تیم فروشگاه، نمادهای اعتماد و تمام آن مواردی است که برای شناخت بهتر و بیشتر به کمک شما می آید. اطلاعاتی که در این صفحه درج می شود باید با ادبیات، تصاویر و ویدئوهای سئو شده و مناسب، مطابق با نیاز مشتری و منطبق بر واقعیت باشد.
همان طور که می دانید یکی از تفاوت های فروش حضوری و اینترنتی نحوه اعتماد سازی در مشتریان بالقوه است. زمانی که یک فردی وارد یک سایت فروشگاهی می شود ترس های زیادی برای خرید دارد و در بازدید اولیه از یک سایت، صفحه درباره ما کمک می کند تا برند خود را به خوبی معرفی کنید، خود را از رقبا متمایز سازید و بخصوص با بخش نمادهای اعتماد قانونی بودن و متعهد بودن شرکت و فروشگاه خود را به رخ بکشد و به طبع آن نرخ تبدیل سایتتان را افزایش دهد.
تولید محتوایی که منظم و بر اساس اصول سئو باشد و در آن به نیازهای مخاطبان و حوزه کاریتان توجه شود، می تواند یک استراتژی بازاریابی کارآمد باشد. این نوع محتوا می تواند به صورت متنی، ویدیویی و حتی تصویری باشد. وبلاگ می تواند تاثیر زیادی بر افزایش ترافیک سایت فروشگاهی شما و بهبود رتبه گوگل سایت شما داشته باشد.
به کارگیری صفحه وبلاگ کمک می کند با صرف کمترین هزینه و بدون تبلیغات مشتریان بیشتری را به سایت جذب کنید. علاوه بر این با استفاده از لینک سازی در داخل محتوا می توانید مخاطبان خود را به صفحات معرفی محصول و فروش هدایت کنید و فروش خود را افزایش دهید.
یکی از آسان ترین صفحاتی که می توانید در سایت فروشگاهی وردپرسی خود ایجاد کنید، صفحه وبلاگ است. کافیست با استفاده از پیشخوان وردپرس و با کمک بخشی به نام نوشته ها یک وبلاگ حرفه ای طراحی و مدیریت کنید. علاوه بر این می توانید از افزونه هایی مانند Blog Designer برای طراحی آن استفاده کنید.
متاسفانه این صفحه اکثرا نادیده گرفته می شود و یا در بروزرسانی آن سهل انگاری می شود به طوری که صفحه وبلاگ در اکثر سایت های فروشگاهی به یک بخش خاک خورده و فراموش شده تبدیل شده است. غافل از این که به کارگیری آن می تواند تاثیر قابل توجهی در افزایش فروش و سهم بازار داشته باشد.
دسته بندی همیشه راه حلی برای دسترسی سریع و آسان می باشد. اگر کالا یا خدمات شما در دسته بندی مناسب قرار بگیرند، مشتری در کمترین زمان به آن ها دست پیدا می کند و خرید خود را تکمیل می کند. این تجربه خوب و احساس رضایت می تواند او را ترغیب کند که خرید خود را تکرار کند و حتی برای فروشگاه اینترنتی شما مشتری هم جذب کند. برعکس قضیه هم صادق است عدم دسته بندی یا دسته بندی نامناسب بازدید و خرید مشتری را مشکل ساز می کند و کاربر را از ادامه خرید منصرف می کند. این امر نشان می دهد عدم آگاهی از صفحات لازم برای سایت های فروشگاهی تا چه اندازه می تواند به کاهش فروش و عدم رضایت مشتری منجر شود.
یکی از گام های راه اندازی فروشگاه اینترنتی ایجاد صفحه محصولات در سایت فروشگاهی است. وجود این صفحه برای فروش و بازاریابی الزامی است. اما برای فروش بهتر و بیشتر باید این صفحه از طراحی و چینش مناسبی برخوردار باشد. تمامی آنچه که مشتری در این صفحه می بیند باید به حدی جذاب باشد که تمایل لازم برای خرید را در مشتری ایجاد نماید. بنابراین باید این صفحه با صرف هزینه و توسط یک تیم طراحی سایت حرفه ای با رنگ ها و محتوای جذاب طراحی شود.
صفحه لیست محصولات شامل اطلاعات کاملی از تک تک محصولات شما می باشد. مواردی مانند تصاویر محصول، قیمت، ویژگی ها و توضیحات و هر آنچه که بتواند محصول شما را بهتر و بیشتر به مشتری معرفی کند. یکی از موارد مهمی که می تواند اعتماد مشتریان جدید شما را جلب کند و تصمیم گیری آن ها را برای خرید آسان تر کند، قسمت نظرات و پیشنهادات مربوط به کالا یا خدمات است که بخشی از این صفحه است.
در نهایت مهمترین کاربرد این صفحه برای سایت شما این است که مشتری می تواند محصول مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کند و اقدام به خرید نماید. همان طور که شرح داده شد، صفحه محصولات بی شک یکی از صفحات لازم برای سایت های فروشگاهی است چرا که بدون آن امکان معرفی و فروش هیچ محصولی را نخواهید داشت.
چرا قسمت جست و جوی پیشرفته محصولات از صفحات ضروری یک فروشگاه اینترنتی است؟ زیرا یکی از ابزارهایی است که به بهبود تجربه مشتری کمک می کند. در واقع با به کارگیری این بخش مشتریان با وارد کردن کلمات کلیدی مرتبط با یک محصول، سریع تر و با دقت بیشتری به محصول مورد نظر خود دست پیدا می کنند. به عبارت دیگر این ابزار نوعی فیلتر ایجاد می کند تا فرد در زمان کمتری به خواسته خود برسد. طراحی این قسمت می تواند به نحوی باشد که جستجوی محصول بر اساس کد کالا، اندازه، قیمت، دسته بندی و در کل خصوصیات ویژه آن ها انجام شود.
از افزونه هایی که برای طراحی این بخش می توانید در سایت فروشگاهی خود به کار گیرید می توان افزونه های Predictive search for WooCommerce و WooCommerce WOOF -Products Filter for را نام برد که هر کدام برای جست و جوی پیشرفته امکانات و فیلترهای خاصی را ارائه می دهد و شما با توجه به نیاز خود می توانید افزونه مناسب را نصب و استفاده کنید.
صفحه سوالات متداول کاربران یکی دیگر از صفحات لازم برای سایت های فروشگاهی است. این برگه کاربردی به سایت شما اعتبار و ارزش می دهد و نشان می دهد که شما برای جلب رضایت مشتری و بهبود تجربه خرید وی احترام قائل هستید. در واقع این صفحه از سایت فروشگاهی به مشتریان کمک می کند تا مشکلات و ابهامات خود را در ارتباط با محصولات، خدمات، نحوه ارسال، پرداخت، شرایط فروش و مواردی از این دست را از بین سوالات متداول و شناخته شده پیدا کنند.
علاوه بر این استفاده از این صفحه در کسب و کار آنلاین کمک می کند مشتری بدون نیاز به تماس با واحد پشتیبانی به پاسخ سوالات خود دست پیدا کند و در زمان کمتری و با شناخت بهتر تصمیم گیری برای خرید را نهایی کند و فروش آنلاین از طریق سایت فروشگاهی نیز برای شما افزایش یابد.
یکی از راه های طراحی صفحه سوالات متداول کاربران استفاده از امکانات افزونه هایی مانند Yoast SEO و Rank Math است. البته هر دو افزونه از ابزارهای محبوب برای سئو سایت های وردپرسی نیز می باشند.
صفحه شرایط و قوانین یکی از صفحاتی است که با هدف بهبود تعاملات، انجام درست و اصولی تجارت آنلاین و جلب اعتماد مشتریان ایجاد می شود. این صفحه با توجه به حوزه فعالیت و موضوع سایت می تواند موارد مختلفی را در نظر بگیرد. اگر چه این صفحه باید شامل قوانین تمامی فعالیت های آنلاین یک سایت فروشگاهی باشد اما موارد مهمی که حتما باید در این صفحه از سایت شما قید می شود عبارت است از : شرایط خرید، شرایط پرداخت، نحوه از بین بردن مشکلات تراکنش های مالی، شرایط انصراف از معامله و مرجوعی، شرایط استفاده از خدمات پس از فروش، شرایط استفاده از کدهای تخفیف و کوپن های تبلیغاتی و غیره.
برای طراحی این صفحه لازم است شرایط و قوانین به صورت واضح و شفاف نوشته شود و منافع طرفین به صورت منصفانه در نظر گرفته شود. به خاطر داشته باشید که سختگیری بیش از حد، فروش شما را کاهش می دهد و یا برعکس توجه بیش از حد به منافع مشتری، می تواند مشکلاتی برای آینده کسب و کار شما ایجاد کند. یکی دیگر از نکاتی که برای این صفحه مهم باید در نظر داشته باشید بروزرسانی منظم و دائم آن می باشد. این کار کمک می کند تا مشکلات و ابهامات گذشته را توسط قوانین سایت پوشش دهید و خدمات ارائه شده سایت را ارتقا دهید.
زمانی که مشتری قصد خرید محصول یا محصولاتی را فروشگاه آنلاین شما داشته باشد لازم است که آن ها در یک سبد خرید ذخیره شوند. صفحه سبد خرید این امکان را می دهد که محصولات انتخاب شده به صورت موقت ذخیره شوند و اطلاعاتی مانند تعداد، قیمت و هزینه ارسال نمایش داده شود. همچنین مشتری می تواند پس بررسی سبد خرید در صورت نیاز آن را اصلاح کند. به طور مثال محصولی را حذف یا اضافه کند و در نهایت فرآیند خرید خود را برای تکمیل آماده نماید.
برای آن که بتوانید در فرآیند تجارت الکترونیک یک محصول را به مشتری خود بفروشید حتما به صفحه سبد خرید به عنوان یکی از صفحات ضروری یک فروشگاه اینترنتی توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا این صفحه روند سفارش و پرداخت را آسان تر می کند، به جذب مشتریان بیشتر کمک می کند و با جلب رضایت مشتریان، رتبه سایت شما را در موتورهای جست و جو بهبود می بخشد. در نهایت تمامی این موارد موجب افزایش فروش شما می شود.
یکی از مراحل پایانی خرید محصول توسط مشتری با صفحه خرید انجام می شود. در واقع با استفاده از این برگه فرد می تواند اطلاعات خود را برای پرداخت و ارسال محصول وارد کند و پس از پرداخت خرید خود را نهایی کنند. شما نیز به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی می توانید برای جلب رضایت مشتری برای این صفحه روش های پرداخت مختلف و کوپن های تخفیف اعمال کنید.
طراحی این صفحه باید ساده و کاربرپسند باشد به گونه ای مشتری با کمترین پیچیدگی و به سرعت از این صفحه برای خرید خود استفاده کند.
فرض کنید که سایت شما تمامی صفحات بالا را داشته باشد اما صفحه خرید را نداشته باشد، تمامی تلاش های شما بی نتیجه است چون خرید مشتری تکمیل نمی شود. پس بی شک صفحه خرید یکی از صفحات لازم برای سایت های فروشگاهی است.
همه ما بارها و بارها از سایت های مختلفی خرید اینترنتی انجام داده ایم و می دانیم که یکی از دغدغه های مشتریان ما اطمینان از موفقیت خرید آن ها و ثبت قطعی سفارششان است. برگه تایید خرید همین کار را انجام می دهد. این صفحه آخرین مرحله خرید محسوب می شود و به مشتری اعلام می کند که خرید او موفقیت آمیز بوده است و اطلاعاتی مانند هزینه کل سفارش، تاریخ تحویل، شماره سفارش و آدرس ارسال را نمایش می دهد. علاوه بر این مشتریان شما می توانند در صورت نیاز با پشتیبانی فروش در ارتباط باشند. در کل این صفحه از سری صفحات لازم برای سایت های فروشگاهی برای فروش راحت و قطعیت فروش نیاز می باشد.
سخن پایانی: در این مقاله سعی کردیم تمامی صفحات لازم برای سایت های فروشگاهی را معرفی کنیم و اهمیت هر یک را شرح دهیم . وجود این صفحات در تجارت آنلاین به شما این امکان را می دهد تا به نیازهای مختلف مشتری به نحو مناسبی پاسخ دهید و گام موثری در بهبود تجربه خرید آنلاین آن ها داشته باشید. ضمن این که با جلب اعتماد و رضایت مشتری، رتبه خود را در موتورهای جست و جو ارتقا می دهید و با جذب مخاطب بیشتر و افزایش فروش از رقبای خود پیشی می گیرید.
در صورتی که وقت و دانش کافی برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی آنلاین خود طراحی سایت فروشگاهی خود را به تیم حرفه ای سایت ساز زرین بسپارید.
پیام بگذارید