امروزه اکثر کسب و کارها در حال رفتن به سمت آنلاین شدن هستند و این موضوع دقیقا پس از وقوع کرونا بیشتر و بیشتر دیده میشود. در واقع کسب و کارها به این باور رسیدند که باید بستری را داشته باشند که بتوانند در شرایطی که امکان خرید و فروش حضوری کالا وجود ندارد، با استفاده از آن محصولات خود را ارائه دهند و به کسب و کارشان لطمهای وارد نشود. کسب و کارها برای ارائه محصولات خود از پلتفرمهای مختلفی در بستر اینترنت استفاده میکنند که از بین آنها اینستاگرام و تلگرام شناخته شدهترین پلتفرمها هستند. اما روزی تمام فعالان در این پلتفرمها به سمت طراحی سایت فروشگاهی میآیند، چرا که پاسخگویی در این پلتفرمها با زیاد شدن حجم مشتریها امکان پذیر نیست. حال در این مطلب قصد داریم درباره اینکه یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد توضیحاتی ارائه دهیم.
پیش از آن که به سراغ پاسخ پرسش «یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد» برویم باید بگوییم، همانطور که اشاره کردیم کسب و کارها امروزه در پلتفرمهای مختلفی همچون اینستاگرام یا تلگرام فعالیت میکنند و برای پاسخگویی به مشتریان خود و ثبت سفارش آنها باید زمان زیادی را صرف کنند. اما این موضوع تا زمانی میتواند ادامه پیدا کند که کسب و کار نوپا باشد و مشتریان زیادی نداشته باشد. با زیاد شدن مشتریان امکان ثبت سفارش از طریق ابزارهای موجود در این پلتفرمها وجود ندارد و مدیریت سفارشها تقریبا غیرممکن است. در چنین موقعیتی ضرورت طراحی سایت فروشگاهی برای کسب و کارها مشخص میشود. در واقع زمانی که کسب و کارها سایت فروشگاهی مختص به خود داشته باشند، میتوانند محصولات خود را در آن بارگذاری کنند و مشتریان میتوانند با ورود به سایت محصول مورد نظر خود را انتخاب و سفارششان را ثبت کنند.
سفارشهای ثبت شده در پنل کاربری صاحب کسب و کار نمایش داده میشود و او با توجه به اطلاعات مشتریان میتواند سفارش مورد نظر آنها را برایشان ارسال کند. با خواندن این پروسه مطمئنا دریافتید که داشتن یک سایت فروشگاهی تا چه حد میتواند کار را برای صاحب کسب و کار راحت کند؛ دیگر مشتریان از پاسخگویی دیر به دیر شما شاکی نخواهند بود و نیاز به صرف هزینه زیاد برای استخدام ادمین نیز نخواهید داشت. سایت فروشگاهی برای اینکه بتواند خدمات رضایت بخشی را به مشتریان ارائه دهد، باید از ویژگیهایی برخوردار باشد که در ادامه این مطلب قصد داریم این ویژگیها را شرح دهیم.
مطمئنا اکثر شما برای دریافت پاسخ پرسش «یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد» به این مطلب راه پیدا کردهاید. در ادامه برخی از مهمترین ویژگیهای یک سایت فروشگاهی خوب و مناسب را برایتان بیان میکنیم:
اولین پاسخی که در جواب پرسش «یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد» میتوانیم به شما بدهیم، توجه به طراحی بصری سایت است. در واقع زمانی که فردی وارد سایت شما میشود، اولین چیزی که نظرش را جلب میکند طراحی بصری است که برای سایتتان در نظر گرفتهاید. در نتیجه باید دقت کافی در این موضوع داشته باشید. برخی از موارد حائز اهمیت در طراحی بصری به شرح زیر است:
یکی از مشکلاتی که در بسیاری از سایتهای فروشگاهی که در طول روز به آنها سر میزنیم به وضوح احساس میشود، سرعت پایین سایت است که برخی اوقات باعث کلافه شدن مشتری و در نتیجه خروج آن از سایت فروشگاه شما میشود. بنابراین برای اینکه مشتریان را در سایت خود نگه دارید و آنها بتوانند با خیال راحت سفارش خود را ثبت کنند، باید سایت شما از سرعت مطلوبی برخوردار باشد. از هر شخص متخصصی بپرسید که «یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد» قطعا به اهمیت سرعت سایت در جذب مخاطبان اشاره خواهد کرد.
سایت شما برای اینکه بتواند در موتورهای جستجو دیده شود و جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهد، باید از سئو قوی و خوبی برخوردار باشد. سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که در هر طراحی سایت شرکتی و فروشگاهی باید توجه بسیاری به آن کرد. به طور کلی اگر سایت شما از سئوی قدرتمندی برخوردار باشد، تحول عظیمی را در کسب و کار خود مشاهده خواهید کرد، چرا که گوگل شما را در مقامهای نخست جستجو قرار میدهد و مخاطبان هدف بیشتری میتوانند شما را ببینند. همین دیده شدن بیشتر موجب فروش بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد چشمگیر برای شما خواهد بود.
با توجه به موارد گفته شده، توصیه میکنیم به هیچ عنوان سئوی سایت را نادیده نگیرید و تحقیقات کاملی را در زمینه اینکه سئو یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد انجام دهید تا آن را به نحو احسنت اجرا کنید.
ممکن است کاربری که به سایت شما وارد میشود در حین بازدید از محصولات و یا ثبت سفارش با پرسش یا مشکلی مواجه شود که نتواند در سایت پاسخ آن را بیابد. در اینجاست که تیم پشتیبانی به کمک او میآید. در واقع با قرار دادن تیم پشتیبانی در سایت خیالتان از بابت رفع مشکلات مشتریان راحت است. حال شاید بپرسید پشتیبانی در یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد که در ادامه به برخی از ویژگیهای مهم آن اشاره میکنیم:
با توجه به کلاهبرداریهای متعددی که در بستر اینترنت و خصوصا در خریدهای آنلاین اتفاق افتاده است، نظر افراد از لحاظ امنیتی خیلی سخت نسبت به سایت شما جلب میشود. با توجه به این موضوع باید تلاش کنید تا بتوانید امنیت سایت خود را به مشتریان ثابت کنید تا بتوانند با خیال راحت و اطمینان کامل از شما خرید کنند. اما امنیت یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد و چگونه میتوان آن را به مشتری اثبات کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم، یکی از بهترین روشها دریافت نماد الکترونیک برای سایت است. این نماد را میتوانید از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران وابسته است، دریافت کنید.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فروشگاه و سایت شما را از نظر صلاحیت و اعتبار مورد بررسی قرار میدهد و در صورت تایید، یک نماد اعتماد الکترونیکی با اعتبار دو ساله به شما تعلق میگیرد که میتوانید آن را در قسمت پایین سایت خود قرار دهید تا مشتریان بتوانند از اعتبار سایت شما آسوده خاطر شوند.
یکی از پاسخهایی که همیشه در جواب پرسش «یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد» از افراد متخصص میشنویم، لزوم قرار دادن چند درگاه پرداخت در سایت است. دلیل اینکه گفته میشود چند درگاه پرداخت در سایت وجود داشته باشد این است که وجود یک درگاه پرداخت باعث میشود ترافیک آن درگاه زیاد شده و احتمال بروز خطا و باگ نیز افزایش پیدا کند. بسیاری از افراد در این مرحله به مشکل میخورند و نمیتوانند مبلغ خرید خود را پرداخت کنند و در نتیجه از خرید خود منصرف میشوند. بنابراین وجود چند درگاه در سایت از به وجود آمدن ترافیک در درگاهها و از دست دادن مشتریها جلوگیری میکند و مشتریان در سریعترین زمان میتوانند مبالغ مربوط به سفارش خود را واریز کنند.
«حمل و نقل محصولات در یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد؟» این سوال یکی از سوالهایی است که پاسخ آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و میتوانید تاثیر مثبت یا منفی بر کسب و کار شما بگذارد. در جواب این سوال باید بگوییم، حمل و نقل کالاها باید به گونهای باشد که هر مشتری بسته به نیاز خود بتواند روش دلخواه خود را انتخاب کند؛ به عنوان مثال روش ارسال با پیک برای افرادی که میخواهند بستهشان به سرعت به دستشان برسد (که معمولا باید ساکن شهر شما باشند) یا وجود روش ارسال با پست پیشتاز برای مرسولههای مربوط به شهرستان همه و همه میتوانند امتیاز مثبتی برای سایت شما باشند.
در این مطلب سعی کردیم تا مهمترین مواردی که میتوان در پاسخ به پرسش «یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد» بیان کرد را به زبان ساده برایتان شرح دهیم. امیدواریم خواندن این مطلب بتواند به شما کمک کند تا سایتی بینقص را برای کسب و کار خود راهاندازی کنید. برای طراحی سایت حرفهای به سادهترین شکل ممکن میتوانید از سایت ساز زرین کمک بگیرید. با استفاده از این سایت ساز نه تنها میتوانید یک طراحی سایت ارزان و حرفهای انجام دهید، بلکه میتوانید سایت خود را به رتبههای بالایی در گوگل برسانید. این سایت ساز قالبها و امکانات مختلفی را در اختیارتان قرار میدهد که میتوانید با استفاده از آنها به راحتی سایت فروشگاهی خود را طراحی کنید.
حال شما بگویید که به نظرتان یک سایت فروشگاهی چگونه باید باشد؟
پیام بگذارید