نوع جدیدی از اینترنت را تصور کنید که آنچه را که تایپ میکنید به دقت ترجمه میکند و میفهمد چه میگویید، چه از طریق متن، صدا، یا رسانههای دیگر، و در آن همه محتوایی که مصرف میکنید شخصیتر از همیشه باشد. در تکامل اینترنت، شما در آستانه ورود به عصر جدیدی هستید که به آن وب 3 می گویند. وب 3 نامی است که برخی از فنآوران برای ایده نوع جدیدی از خدمات اینترنتی که با استفاده از زنجیرههای بلوکی غیرمتمرکز ساخته میشود سیستمهای دفتر کل مشترک که توسط ارزهای رمزنگاری شده مانند بیتکوین و اتر استفاده میشود، دادهاند.
وب 3 این پتانسیل را دارد که همانند وب 2 مخرب باشد و یک تغییر پارادایم مهم را ایجاد کند. ایده های اساسی تمرکززدایی، باز بودن و افزایش سودمندی مصرف کننده، پایه وب 3 را تشکیل می دهند. وب 3 که اغلب به عنوان وب 3 شناخته می شود، گام بعدی در توسعه اینترنت است.
اگرچه برای وب 3 هنوز تعریف رسمی ارائه نشده است، اما دارای چندین ویژگی متمایز است:
یک اصل اساسی وب 3 در وب 2، رایانه ها داده هایی را جستجو می کنند که در یک مکان ثابت، معمولاً روی یک سرور، با استفاده از HTTP در قالب آدرس های وب مجزا نگهداری می شوند. اطلاعات ممکن است به طور همزمان در چندین مکان ذخیره شود و با وب 3 غیرمتمرکز شود زیرا بر اساس محتوای آن به جای یک مکان واحد یافت می شود. این امر با از بین بردن پایگاه داده های عظیمی که غول های اینترنتی مانند متا و گوگل در حال حاضر نگهداری می کنند، به افراد قدرت بیشتری می دهد.
با وب 3، کاربران می توانند داده های خود را از طریق شبکه های داده غیرمتمرکز به فروش برسانند و از حفظ کنترل مالکیت اطمینان حاصل کنند. این داده ها توسط منابع محاسباتی قدرتمند مختلف مانند تلفن های همراه، رایانه های رومیزی، لوازم خانگی، خودروها و حسگرها تولید می شوند.
تمرکززدایی و وب 3 مبتنی بر نرمافزار منبع باز نیز غیرقابل اعتماد خواهد بود یعنی شرکتکنندگان میتوانند مستقیماً بدون مراجعه از طریق یک واسطه مورد اعتماد تعامل داشته باشند و بدون مجوز به این معنی که هر فرد میتواند بدون اجازه هیچ نهاد حاکمیتی به آن دسترسی داشته باشد.
با کمک وب معنایی و فناوریهای مبتنی بر پردازش زبان طبیعی، وب 3 ماشینها را قادر میسازد تا اطلاعات را مشابه انسانها درک کنند. وب 3 همچنین از یادگیری ماشینی، زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی (AI) که یادگیری انسان را با استفاده از داده ها و الگوریتم ها تقلید می کند، استفاده می کند و به تدریج دقت آن را بهبود می بخشد. به جای تبلیغات هدفمند، که اکثر تلاشهای فعلی را تشکیل میدهد، این قابلیتها به نتایج سریعتر و مرتبطتری در زمینههای مختلف مانند توسعه پزشکی و مواد جدید منجر میشوند.
با وب 3 ، محتوا و اطلاعات در بین برنامهها و با تعداد فزایندهای از دستگاههای معمولی متصل به اینترنت در دسترستر هستند. اینترنت اشیا یکی از این نمونه هاست.
اطلاعات شما در محفظه یادداشت ارزهای دیجیتال در web3 ذخیره می شود. در وب 3، از طریق کیف پول خود با برنامه ها و انجمن ها تعامل خواهید داشت، و هنگامی که از سیستم خارج می شوید، داده های خود را با خود می برید. از آنجایی که شما مالک داده ها هستید، ممکن است از نظر تئوری انتخاب کنید که آیا از آن درآمد کسب کنید یا خیر. چگونه برخی از ویژگیهای توسعه وب 3 برای دستیابی به این اهداف در نظر گرفته شدهاند؟
مالکیت داده: وقتی از پلتفرمی مانند فیسبوک یا یوتیوب استفاده میکنید، این کسبوکارها دادههای شما را جمعآوری، مالکیت و بازپرداخت میکنند. داده های شما در کیف پول رمزنگاری شما در web3 ذخیره می شود. در وب 3، از طریق کیف پول خود با برنامه ها و انجمن ها تعامل خواهید داشت، و هنگامی که از سیستم خارج می شوید، داده های خود را با خود می برید. از آنجایی که شما مالک داده ها هستید، ممکن است از نظر تئوری انتخاب کنید که آیا از آن درآمد کسب کنید یا خیر.
نام مستعار: حریم خصوصی یکی از ویژگی های کیف پول شما است، درست مانند مالکیت داده ها. کیف پول شما به عنوان شناسه شما در وب 3 عمل می کند که اتصال آن به هویت واقعی شما را دشوار می کند. بنابراین، حتی اگر کسی بتواند فعالیت یک کیف پول را مشاهده کند، نمی تواند کیف پول شما را شناسایی کند. یعنی اطلاعات شخصی پنهان است، اما رفتار قابل مشاهده است.
سرویسهایی وجود دارند که به مشتریان کمک میکنند به کیف پولهای ارزهای دیجیتال خود که برای رفتار غیرقانونی استفاده میشوند متصل شوند. با این حال، هویت شما برای استفاده روزانه پنهان است. اگرچه کیف پول ها سطح حریم خصوصی تراکنش های بیت کوین را افزایش می دهند، سکه های حریم خصوصی مانند Zcash و Monero به تراکنش ها ناشناس ماندن کامل می دهند. بلاک چین برای سکه های حریم خصوصی به ناظران اجازه می دهد تا تراکنش ها را ردیابی کنند، اما آنها قادر به مشاهده کیف پول های درگیر نیستند.
اگر دنیای بلاک چین را از نزدیک دنبال می کنید، حتماً با اصطلاحات وب 2 و وب 3 برخورد کرده اید. اینترنت، همانطور که ما می شناسیم، قبل از رسیدن به مرحله ای که اکنون در آن است، نقاط عطف بسیاری را پشت سر گذاشته است. وب 2 و وب 3 نسل هایی از خدمات اینترنتی با تغییرات متمایز در نحوه تعامل کاربران با اینترنت هستند. بنابراین، مردم مشتاق هستند تا تفاوت های وب 2 و وب 3 را دریابند تا بدانند چرا به وب 3 نیاز دارند. درک دقیق وب 2 و وب 3 پایه و اساس ایده آلی را برای انعکاس در مقایسه وب 2 در مقابل وب 3 ایجاد می کند.
اگر می خواهید در مورد مقایسه وب 2 در مقابل وب 3 با جزئیات بیشتر بدانید، باید با وب 2 شروع کنید. این به نسل دوم خدمات اینترنتی اشاره دارد که بر روی توانمندسازی کاربران برای تعامل با محتوای موجود در وب تمرکز دارد. وب 2 رشد محتوای تولید شده توسط کاربر را در کنار قابلیت همکاری و قابلیت استفاده برای کاربران نهایی تقویت کرد. وب نسل دوم بر اصلاح هیچ مشخصات فنی تمرکز نمی کند. برعکس، بر تغییر طراحی صفحات وب و روش های استفاده از آنها تاکید دارد. وب 2 همکاری و تعامل بین کاربران را در تراکنشهای P2P تشویق میکند و در نتیجه زمینه را برای تجارت الکترونیک و بسترهای رسانههای اجتماعی فراهم میکند.
جدا از پیامدهای مطلوب قابلیت همکاری، تعامل و قابلیت استفاده، وب 2 همچنین قابلیت همکاری را در سرویس های مختلف تقویت می کند. نکته مهم دیگر در مورد وب 2 در تفاوت های وب 2 و وب 3 مربوط به فناوری های مرورگر وب است. AJAX و جاوا اسکریپت به عنوان ابزار قدرتمندی برای ایجاد وب سایت های وب 2 ظاهر شده اند.
همچنین درک ویژگی های متمایز وب 2 برای تأثیرگذاری دقیق وب 2 در مقابل وب 3 بسیار مهم است. در اینجا برخی از ویژگی های قابل توجهی که می توانید با وب 2 شناسایی کنید آورده شده است.
وب 2 مرتبسازی رایگان اطلاعات را امکانپذیر میکند و در نتیجه کاربران را قادر میسازد تا به طور جمعی اطلاعات را بازیابی و طبقهبندی کنند. وب 2 همچنین بر ارزیابی و اظهار نظر آنلاین به عنوان کانالی برای جریان اطلاعات بین کاربران سایت و صاحبان سایت تأکید دارد. و امکان دسترسی به محتوای وب را از تلویزیون ها، دستگاه های تلفن همراه، کنسول های چند رسانه ای و تقریباً هر دستگاه متصل به اینترنت فراهم می کرد.
مهمتر از همه، وب 2 به عنوان یک وب اجتماعی مشارکتی نیز شناخته می شود. کاربران اکنون می توانند در ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای پاسخگو در کنار ارائه چشم اندازهای مطلوب برای همکاری شرکت کنند. بنابراین، می توان به وضوح متوجه شد که چگونه وب 2 در تشویق رشد جوامع مجازی جدید حیاتی است.
با مجموعه ای متمایز از ویژگی ها، می توانید با استفاده از وب 2 در مقابل وب 3 از طریق طرح کلی از کاربردهای وب 2 جلو بروید. شما می توانید طیف گسترده ای از ابزارها و پورتال های آنلاین را کشف کنید که به افراد اجازه می دهد تجربیات، دیدگاه ها، افکار و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. برنامه های وب 2 انقلابی قدرتمند را با فرصت های بیشتر برای تعامل با کاربران نهایی به نمایش گذاشته اند. کاربران می توانند طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی را در وب 2 برای برنامه های مختلف بیابند. برخی از آنها شامل رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی، رای گیری محتوای وب، نشانک گذاری اجتماعی، پادکست و برچسب گذاری است.
وب2 به نسخه ای از اینترنت اشاره دارد که امروزه اکثر ما می شناسیم. اینترنت تحت سلطه شرکت هایی است که در ازای اطلاعات شخصی شما خدمات ارائه می دهند. Web3، در زمینه اتریوم، به برنامههای غیرمتمرکز که بر روی بلاک چین اجرا میشوند، اشاره دارد. اینها برنامههایی هستند که به هر کسی اجازه میدهند بدون کسب درآمد از اینترنت و مخصوصا از دادههای شخصی خود شرکت کنند.
پیام بگذارید