راهکارهایی برای خلق برند موفق
برندینگ در کسب و کار باید بیشتر از دیگر بخش ها مورد توجه قرار گیرد .یک استراتژی موفق برندسازی دو خصوصیت از محصولات و خدمات را نشان می دهد که باعث مشخص شدن اهداف می شود و موجب افزایش مشتریان می گردد.
مقاله مرتبط: برندینگ چیست؟
راهکارهایی که موجب میشود یک برند موفق داشته باشید:
متفاوت باشید
ابتدا باید این سوال را از خودتان بپرسید که چرا مشتریان سایر شرکت ها را به شما ترجیح می دهند ؟ بعد از این که جواب این سوال را پیدا کردید به کیفیت محصولات و خدمات شرکت خود بیندیشید و آنها را ارزیابی کنید
باید هدف شرکت شما این باشد که یک جایگاه در ذهن مشتریان پیدا کند مثلا برند شما با یک واژه تداعی شود مانند اینکه یک آرایشگاه ویژگی راحتی داشته باشد و تا دیر وقت باز باشد .
باید برند شما یک ویژگی داشته باشد که از سایر رقبا متمایز شود . حال از خود بپرسید که چه برنامه ای دارید که شرکت خود را از دیگر شرکت ها متمایز شود؟ اگر به این سوال پاسخ درستی بدهید در راستای نهادینهسازی برند امری حیاتی تلقی میشود.بنابراین باید راهکار اولیه برای اینکه برند موفق ای داشته باشید این باشد که از دیگر برندها متفاوت شوید
مشتریان نهایی خود را بشناسید
بعد از این که محصولات و خدماتی که می خواهید ارائه کنید تعریف کردید باید بیندیشید واطلاعاتی در مورد بازار هدف کسب نمایید بعد از این مرحله به مشتریان خود فکر کنید وعلاوه بر ویژگی های مشتری و باید درمورد اینکه چه انتظاراتی از محصولات و خدماتی که شما رائه می کنید دارند نیز اطلاعات بدست آورید
هویت تجاری خود را گسترش دهید
این سوال پیش می آید که چگونه ویژگی که شرکتتان دارد را به مشتریان یادآوار شوید؟
اکثر شرکت ها با ثبت چشم انداز ها و ارزش مشتری و ارائه بهترین خدمات این کار را انجام می دهند ولی این کارها کاملا عاری از عمل است بنابراین تمام سعیتان را کنید تا ارزش ها و خدمات شرکت را به بهترین نحو به مشتریان به کار گیرید.
نوع دیدگاه خود نسبت به حرفه یا شغلتان را تغییر دهید
به این فکر نکنیم که سمت شغلی ما در آن شرکت چی می باشد بیشتر روی این تمرکز کنیم که چه کارهای مفیدی می توانیم انجام دهیم و به خود به عنوان یک دارایی نگاه کنید نه یک کارمند
عوامل وفاداری خود را ارزیابی مجدد کنید
وفاداری ابتدا باید در خودتان وجود داشته باشد تا بتوانید به شغل و شرکت وفادار باشید زیرا وفاداری به خود باعث تعهد داشتن به شغل می شود و در برند جایگاه فرد را افزایش می دهد.
نکته :
اکثر شرکت های بزرگ و کوچک در هنگام برندسازی با مشکل مواجه میشوند و همین طور از دید مشتریان ،کارکنان بهمنزله سازمان مورد نظر تلقی میشوند.
پس کارکنان نقش موثری در ایجاد یا تخریب نام برند در خاطره مشتریان دارد بنابراین در ادمه راهکارهای مفیدی را ارائه می دهیم:
کارکنانی که استخدام می کنید براساس استراتژی که شرکت در پیش دارد باشد در همین رو با کارکنان خود درمورد برند سازمانی صحبت کنید اگر هدف آن سازمان براساس خدمت کردن به مشتریان باشد باید کارکنانی انتخاب شود که روحیه ای دوستانه،خونسرد و باانگیزه داشته باشند
مثال از یک برند موفق
استارباکس، (به انگلیسی: Starbucks) شرکت قهوهخانههای زنجیرهای آمریکایی است که هنوز هم دارای استانداردهایی می باشد که طلایی هستند .این شرکت باعث شده است که خریدن یک فنجان قهوه به یک خاطره ای که فراموش نم یشود تبدیل شود و این کار توسط یک برندسازی ممکن شده است .ایجاد یک اسم تک و ویژه و یک لوگوای که در اذهان باقی می ماند موجب شده است که هنگام نوشیدن قهوه یک حس عالی و خوشایند در مشتریان به وجود بیاید و یک مکانی را برای رفتن و دیده شدن ایجاد می کند.درواقع می توان با اطمینان گفت که یک فرهنگ توسط برند استارباکس ایجاد شده است اگر شما هم می خواهید این کار را انجام دهید و یک برند موفق داشته باشید با ما همراه شوید
گام نخست: باید کاری کنید که توجه دیگران به برند شما جلب شود و کاری کنید که کسانی که نمیخواهند نظرشان در مورد خرید کردن تغییر کند عوض شود به صورتی که برند شما انقدر قوی باشد تا آنها را مجبور به خارج شدن از مسير عادي خود كند. میتوانید با انتخاب یک اسم منحصر به فرد شروع کنید اسمی که در خاطر و ذهن افراد بماند اسمی که یک ارتباط احساسی و بادوام ایجاد کنند مثل Jiffy Lube يا Toys “R” Us به استارباكس بينديشيد.
اسامی مبهم در رقابت، منحصربفرد و به ياد ماندني تر هستند.و می توانید از نام خانوادگی برای اسم برندتان استفاده کنید که اعتبار و مهارت و استاندارد اخلاقی صاحب کار را نشان می دهد.
بعد از انتخاب یک اسم منحصر به فرد یک لوگو نیاز است که شما را معرفی ی کند و ارتباط درونی با مشتری ایجاد می کند لوگویی که ایجاد می کنید باید بتواند به این سوالات پاسخ بدهد
شما كه هستيد؟ چه ميكنيد؟ و به چه كار مشتري ميآييد؟
و ویژگی هایی که این لوگو باید داشته باشد ازقبیل:
در تمامی رسانه های مختلف قابل تولید باشد
هدفی که برند دارد را به خوبی بیان کند
به راحتی قابل تشخیص باشد
ودر آخر باید بتواند یک ارتباط مستحکم ایجاد کند و شخصیت كسب و كار شما را منتقل نمايد.
گام دوم: شناخته شويد
جلب توجه از طريق رسانههاي سنتي _تبليغات، ترويج، نمايشگاههاي تجاري، بازاريابي مستقيم، رخدادها، كتابهاي راهنما و حتي بازاريابي از طريق موتورهاي جستوجو (Search engine marketing) – نياز به پول دارند و بسياري از كسب و كارهاي نوپا پول زيادي ندارند. رسانههاي اجتماعي، یک فرصت عالی برای تبلیغات می باشد برای کسانی که سرمایه اندکی دارند
در اينجا رهنمودهاي مهمي براي ساختن اثربخش برند شما به صورت online با استفاده از Twitter، Face book، You Tube، وبلاگها و ديگر رسانههاي اجتماعي وجود دارد:
- گوش كنيد، حرف نزنيد. ابتدا به دقت گوش کنید سپس شرکت نمایید
- بپرسيد، نگوييد. هدف، گسترش تعاملات است. عقايدتان را تغيير دهيد و قبل از اينكه ديگران شروع كنند به مباحثات پايان دهيد.
- اصيل باشيد و يك داستان داشته باشيد. باید رفتاری در خور برندی که دارید داشته باشید
- جالب و بخشنده باشيد. در بحث و گفت گو ها شرکت کنید
- علاقهمند و پاسخگو باشيد.ابتدا به نیازهای مشتریان گوش دهید سپس با تمام توان به این نیازها پاسخ دهید
- يك نتيجه خوب داشته باشيد و تشكر كنيد. به مشتریان ثابت خود به خاطر پیروی از شما هدیه بدهید و از آنها تشکر کنید
گام سوم: نيازهاي مشتريانتان را بشناسيد پتانسيل موفقيت يك برند در زمان راه انداختن يك كسبوكار با بودجهاي محدود، بيشتر بر اساس ميزان اشتياق كارآفرين در خلق ايدههاي منحصربهفرد است تا مبتني بر تحقيقات بازار.
پنج درس کارآفرینی از استارباکس
کارهای نو و با ارزش انجام دهید
یک کار نو که استارباکس انجام داد این بود که یک برنامه ای برایر معرفی سیستم پرداخت درون برنامه ای در برنامه های تلفن همراه ایجاد کرد که امکان سفارش و پرداخت وجود داشت یعنی زمانی که مشتری در هر فروشگاه استارباکس پرداخت می کرد سفارش به او تحویل داده می شد.
۲۵ درصد معاملات استارباکس از این طریق انجام میشد و انتظار افزایش مبلغ این رقم وجود دارد
تجربه ایجاد کنید نه فقط یک محصول
بیشتر باید روی ایجاد تجربه تمرکز شود تا فروش . شرکت استارباکس با ایجاد یک تجربه مثبت در مردم این کاررا انجام داد.
تعاملات درست اجتماعی
استارباکس یک ارتباط اجتماعی دارد این دلیل بودن در فضای رسانه ای اجتماعی است. آنها مشتریان را با یکسری مسابقات مثل مسابقه “جام قرمز تعطیلات” سرگرم میکنند. همچنین این شرکت در بازاریابی نیز تاثیر گذار بوده است و از رسانه های اجتماعی برای جذب مشتریان استفاده می کند
معتبر و شخصی بودن رویکرد
ایجاد ارتباط عاطفی
مثال دیگر از یک برند موفق
یکی از برندهای موفق دنیا اپل می باشد که حوزه فعالیت این شرکت در فناوری و و سایل الکترونیک می باشد که رتبه این شرکت از نظر اعتماد مردم ، چهارم می باشد . شرکت اپل هنگام ارائه محصول جدید به آن محصول کاملا اعتماد دارد . دلیل شهرت و اعتماد به این برند از نوآوری هایی است که ارائه می دهد.بهترین نوآوری و خلاقیتی که این شرکت داشته است فروشگاه اینترنتی Apple Store است. در این فروشگاه کاربران هر آنچه که برای دستگاه های اپلی که دارند میخواهند وجود دارد و باعث ایجاد یک احساس خوب می شود. نحوه کار فروشگاه به این صورت است که با ارائه اسنکر های کوچک به مشتریان ، آنها از قیمت و مشخصات محصول آگاه می شوند و دیگر نیاز به ایستادندر صف نیست.
بنابراین دلیل اینکه اپل به یک برند موفق تبدیل شده است این است که استیو جابز همیشه به دنبال مسائلی بوده که برای اپل و مشتریان مناسب باشدو همیشه درحال ایجاد خلاقیت و نوآوری است .