طراحی وب سایت واگنشگرا
دستگاه های جدید موبایل به سرعت در حال افزایش و گسترش می باشند این دستگاه ها با نام Smart Phone هم شناخته می شوند و به احتمال خیلی زیاد خود شما هم یکی از استفاده کنندگان این دستگاه هستید و می دانید که امروزه اکثرا از موبایل برای وب گردی به جای کامپیوتر استفاده م یشود و از این طریق وب سایت های خود را چک می کنید .پس یکی از دلایل اصلی و مهم که موبایل باید با وب سایت ها منطبق باشد همین است .
به وب سایت هایی که این امکان را دارند که در موبایل و تبلت مشاهده شوند به نام وب سایت های ریسپانسیو (Responsive) و یا وب سایت های واکنش گرا نیز شناخته میشوند.
امروزه طراحان وب سایت علاوه براینکه باید طراحی وب سایت داشته باشند باید یک روند طراحی وب سایت برای موبایل و تبلت نیز انجام بدهند که کاملا با نسخه کامپیوتر متفاوت می باشد و تفاوت آن در اندازه صفحه یا Screen-size – لمس نمودن صفحه به جای کلیک کردن – استفاده از تکنولوژیهایی مانند فلش – و بسیاری از حالتهای طراحی مختلف می باشد
می دانید که یکی از موارد در افزایش بازدیدکننگان سایت یا همان ترافیک ، بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو می باشد , بنابراین داشتن یک وب سایت منطبق با موبایل و تبلت امری اجتناب ناپذیر می باشد. گوگل بسیار بر روی این موضوع تاکید دارد تا جایی که یکی از عوامل در افزایش رتبه را ریسپانسیو بودن وب سایت قرار داده است واین نوع وب سایت ها را در نتیجه جستجو به نام Mobile Friendly به کاربرانش معرفی مینماید زمانی که کار طراحی و برنامه نویسی تمام شد نوبت به ریسپانسیو نمودن وب سایت می رسد
طبق اخری آمارها در سال ۲۰۱۴در دستگاه های موبایل بیشتر از کامپیوترها از اینترنت استفاده می کنند بنابراین طبق این آمار فروش موبایل بیشتر از کامپیوتر ها می باشد
طراحی وب سایت Responsive یا واکنش گرا به چه معنا می باشد؟
ریسپانسیو یا واکنشگرا به معنی طراحی وب سایت برای موبایل و تبلت است به گونه ای که به راحتی در صفحه وب سایت که در صفحه موبایل نمایش داده می شود حرکت کرد چنانچه سایز دستگاه کوچک یا بزرگ گردد اسکرول افقی نداشته باشیم و اندازه و سایز عناصر داخل صفحه مانند تصاویر و متون با بهترین کیفیت قابل رویت باشد.
طراحی سایت واکنش گرا ترکیبی از سه مفهوم است :پهنای انعطاف پذیر ،تصاویر انعطاف پذیر،تحقیق رسانه.
مزایای داشتن یک وب سایت واکنش گرا:
انعطاف پذیری بسیار بالا در وب سایت واکنشگرا
یعنی عناصر صفحه و به صورت اتوماتیک در تمام صفحه در حال حرکت میباشد یعنی اگر عکسی دروب سایت نسخه کامپیوتر داشته باشید که بزرگ است . اگر در موبایل نمایش داده شود به صورت اتوماتیک کوچک شود .
بهترین تجربه برای کاربر -UX
اکثر کاربران که بیشتر از گوشی برای دیدن وب سایت استفاده می کنند مشکل اسکرول افقی را دارند یعنی اینکه کاربر هم باید حواسش به اسکرول عمودی و هم باید حواسش به اسکرول افقی باشد. اما در وب سایت های که واکنشگرا هستند این مشکل کاملا حل شده است کاربر تنها با لمس نمودن صفحه میتواند اسکرول عمودی خود را انجام دهد.
مقرون به صرفه میباشد
مدیریت اینگونه دستگاه ها که این قابلیت را دارند بسیار آسان تراز وب سایتهایی میباشد که سه نسخه جدا از هم طراحی شده است هم از لحاظ هزینه ارزان تر می باشد و هم از نظر بهینه سازی آسان تر است
پیشی گرفتن از رقیبان
به دلیل اینکه فعلا گوگل این قابلیت را اجبار نکرده است که در آینده نزدیک این اتفاق می افتد با این حال این احتمال بسیار کم است که رقبا از این ویژگی استفاده کرده باشند . بنابراین استفاده از این قابلیت موجب می شودبه کاربر حرفه ای بودن شما را ثابت کند و همچنین میتوانید از رقبا پیشی بگیرید اما باید توجه کنید که سایتی که دارید باید در همه ی ابزارها بدون مشکل و به زیبایی نمایش داده شود
از ایجاد محتوای تکراری بپرهیزید
زمانی که از یک سایت دونسخه یکی برای موبایل و دیگری برای کامپیوتر وجود داشته باشد این امکاناست که محتوا تکراری باشد و هنگامی که موتورهای جستجو نسخه ابتدایی را ایندکس می کند به سراغ نسخه موبایلی می رود و مطالب نسخه دوم را به عنوان تکراری می شناسد که این مسئله باعث کاهش رنکینگ سایت شما می شود. اما زمانی که برای تمام ابزارهی موجود در بازار سایت واکنشگرا داشته باشید تمام مطالبتان در همین یک سایت قرار خواهد گرفت و از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری خواهد شد.
توصیه موتور جستجوی گوگل به وب سایت واکنش گرا
اکثر توصیه هایی که توسط گوگل پیشنهاد می شود توسط ۶۷ درصد کسب وکارهای دنیا جدی گرفته میشود زیرا . چرا که در این حالت صفحه مورد نظر تنها یک آدرس یا URL دارد و از یک کد HTML بهره میبرد. همان طور که می دانید تمامی وب سایت های در دنیا توسط زبان HTML طراحی و توسعه پیدا نموده اند. بنابراین برای گوگل بسیار راحت تر و آسانتر خواهد بود که چنین صفحاتی را پیدا یا اصطلاحا Index نمایند.