ممکن است سایت دچار مشکل شود، به همین دلیل باید به صورت دوره‌ای، در بازه‌های زمانی مختلف و با انجام تغییرات مهم بر روی سایت، از سایت بک آپ تهیه شود. در صورت بروز مشکل لازم است که شما بتوانید بکاپ را بازگردانی کنید و یا اصطلاحا restore backup (ریستور بکاپ) انجام دهید. در این آموزش از سایت ساز زرین نحوه ریستور بکاپ در هایت سی پنل و دایرکت ادمین آموزش داده می‌شود.

ریستور بکاپ در هاست سی پنل

۱- به پنل CPanel سایتتان وارد شوید و گزینه‌ی Backups را انتخاب کنید.

ریستور کردن بکاپ در هاست سی پنل

۲- صفحه‌ای مطابق تصویر زیر و با عنوان Parcial Backups نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید بک آپ مورد نظر خود را از بین بکاپ‌های نمایش داده شده انتخاب کرده و ریستور کنید. در ادامه در مورد هر یک از این ۴ مورد توضیح می‌دهیم.

ریستور کردن بکاپ در هاست سی پنل 2

انواع بکاپ نمایش داده شده در Parcial Backups:

۱- بخش Restore a Home Directory Backupدر این قسمت با انتخاب گزینه …Browse میتوانید بکاپ فایل های سایت خود را انتخاب و با کلیک روی گزینه Upload ریستور نمایید.

۲- بخش Restore a MySQL Databaseدر این قسمت با انتخاب گزینه …Browse می‌توانید بکاپ دیتابیس خود را انتخاب و با کلیک روی گزینه Upload آن را ریستور نمایید.

۳- بخش Restore Email Forwardersدر این قسمت با انتخاب گزینه …Browse می‌توانید بکاپ ایمیل فورواردرهای خود را انتخاب و با کلیک روی گزینه Upload ریستور نمایید.

۴- بخش Restore Email Filtersدر این قسمت با انتخاب گزینه …Browse می‌توانید بکاپ فیلترهای ایمیل خود را انتخاب و با کلیک روی گزینه Upload ریستور نمایید.

ریستور بکاپ در هاست دایرکت ادمین

ریستور بک‌آپ در هاست دایرکت ادمین با دو روش مختلف قابل انجام است. در ادامه هر دوی این روش‌ها را آموزش می‌دهیم.

روش اول ریستور بکاپ در دایرکت ادمین

۱- وارد پنل مدیریت هاست دایرکت ادمین سایت خود شوید.

۲- گزینه‌ی  Create/Restore backups را انتخاب کنید. همانطور که از نام این بخش مشخص است، شما می‌توانید هر دو عمل تهیه‌ی بکاپ و ریستور کردن آن را با همین گزینه انجام دهید.

۳- برای اینکه بتوانید بکاپ‌های سایت خود را مشاهده کنید و بکاپ مورد نظر خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید، وارد مسیر public_html و دایرکتوری backups شوید.

۴- حال نوبت به انتخاب بکاپ مورد نظر رسیده است. از بخش Select a File to Restore، فایل خود را انتخاب کنید. حال گزینه‌ی  Select Restore Options را انتخاب کنید تا بکاپ شما ریستور شود.

نکته: اگر می‌خواهید مطمئن شوید که ریستور بکاپ را به درستی انجام داده‌اید، می‌توانید از بخش Message System سایت خود استفاده کنید و از این طریق پیام سیستم را ببینید.

 

روش دوم ریستور بکاپ در دایرکت ادمین

این روش با استفاده از دسترسی مدیر انجام می‌شود.

۱- با دسترسی ادمین وارد بخش مدیریت دایرکت ادمین شوید.

۲- گزینه‌ی Admin Backup/Transfer را از بخش Admin Tools انتخاب کنید.

۳- برای اینکه فایل بکاپ در لیست نمایش داده شود، لازم است آن را در آدرس home/admin/admin_backups/ قرار دهید.

۴- حال به بخش Restore Backup نگاه کنید. صفحه‌ای مطابق تصویر زیر به شما نمایش داده می‌شود. در بخش اول شما باید مسیر فایل خود را مشخص کنید. در بخش دوم باید آی پی الحاق شده به بکاپ بازگردانی شده را مشخص کنید. چون روی سرور ما یک آی پی موجود هست و می‌خواهیم بر روی سرور خودمان وب‌سایت مذکور فعال شود گزینه دوم یعنی Use the IP from the list را حتماً انتخاب می‌کنیم. در بخش سوم یعنی در بخش select file هم باید فایل مربوط به بکاپ سایتی که قصد ریستور کردن بکاپ آن را دارید مشخص کنید.

در اینجا عمل ریستور کردن بکاپ به طور کامل به اتمام می‌رسد.