راهنمای ایجاد سبک در طراحی سایت

1

انجام طراحی سایت مختص یک نفر نیست یعنی به دلیل گسترده بودن طراحی باید چند نفر این کاررا انجام دهند و یکی از کار های ضروری این می باشد که از یکپارچگی و بهینه بودن طراحی اطمینان پیدا کنید تا اهداف کسب و کار و رضایت کاربران تحقق پیدا کند بنابراین سعی ما در این مقاله این می باشد که نحوه ساخت یک راهنمای سبک کاربردی در طراحی سایت برای پروژه های شما داشته باشیم.

راهنمای سبک چیست؟

به مجموعه ای از اجزا که از پیش تعرف شده است وگرافیک و قوانینی می باشد که باید توسط توسعه دهندگان پیروی شود تا اجزای جداگانه وب سایت یکپارچه باشند راهنمای سبک می گویند و دلیل اهمیت آن این می باشد که کار توسعه دهندگان را آسان کند و وظیفه طراحان وب برای این منظور نمایش دادن تمامی تعاملات ممکن نظیر شناور بودن، کلیک، بازدید و دیگر حالت ها برای دکمه ها، عناوین، پیوندها، و غیره می باشد

ایجاد یک راهنمای سبک طراحی سایت:

5

۱- مطالعه برند

در اولین قدم باید برندی که مدنظرتان است را مطالعه نمایید تا درک کنید که نام آن به چه معنا است . همچنین زمانی که راهنمای سبکی ایجاد می نمایید مطابق با سازمان هم از نظر ظاهری و هم احساسات باشد باید به صورت دقیق برند مطالعه شود که حائز اهمیت می باشد .

۲- تعریف فن نوشتاری (تایپوگرافی)

3

طبق گفته الیور ریچنشتاین، در طراحی سایت فن نوشتاری ۹۵ درصد وجود دارد همچنین از مهمترین ابزارهای ارتباطی بازدیدکنندگان و وب سایت شما می باشد  بنابراین توجه نمایید که فن نوشتاری را باید به خوبی و درستی انجام دهید به عنوان مثال باید  یک سلسله مراتب را مشخص نمایید. تعدادی از عناوین موجود می باشند: h1, h2, h3, h4, h5, h6 . نسخه ای سفارشی سازی شده را در نظر بگیرید که برای متون مقدمه، پیوندهای کوتاه و غیره مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نوع فونت، وزن و رنگ را تعریف کنید.

۳- پالت رنگ

یکی از نکاتی که باورکردنی نیست در مورد شناخته شدن برندها برای افراد به واسطه رنگ ها و شکل آنها می باشد به عنوان نمونه کوکاکولا که با رنگ قرمز در خاطر همه مانده است

برای شروع کار در راهنمای سبکی رنگ های اصلی را تعیین نمایید و باید توجه کرد که بیش از سه رنگ در رنگ های متداول وجود ندارد اما در مواقعی شما نیاز دارید که رابطه کاربری را با رنگ های ثانویه و یا ثالث به تصویر بکشید برای همین مطمئن شوید که آنها را تعریف می کنید و فراموش نکنید که رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری، و مشکی برای استفاده به عنوان رنگ های اصلی برند را در نظر بگیرید.

۴-بیان مناسب

4

باید گفت که برند ها شخصیت دارند بنابراین ابتدا شخصیت برندتان را شناساغیی کنید سپس به تعیین نحوه بیان کلمات و اصطلاحات بپردازید برای مثال اگر تشخیص دادید که برندتان دارای شخصیت جوان و امروزی است می توانید از اصطلاحات امروزی استفاده نمایید

۵- استفاده از آیکون های مناسب

 برای فعالیت سایت ها از آیکون مناسب استفاده نمایید زیرا اگر از آیکون های مناسب استفاده نمایید معنای قابل درکی را به محتوا در مقایسه با پالت رنگ و طرح گرافیک خواهد داد زمانی که می خواهید از آیکون استفاده نمایید نباید شنوندگان ، مذهب ، تاریخ را فراموش کنید و حتما آنها را مدنظر قرار دهید تا جلوی تصورات غلط و سوئ تفاهمات بگیرید

۶-تصاویر در طراحی وب سایت

تصاویر هزاران کلمه را به ما می گویند. برای انتخاب تصاویر مطمئن شوید که آنها در یک سبک و جهت انتخاب می گردند و بازهم شخصیت برند خود را لحاظ نمایید.

۷- فرم ها

در صورتی که از فرم ها در وب سایت خود استفاده نمایید موجب می شوید که تعاملات در وب سایت خودتان به خوبی صورت بگیرد  و کاربر می تواند داده ها را از طریق فرم وارد و ارسال نماید.

حتما اطمینان لازم را از ایجاد سلسه مراتب داشته باشید و در نظر داشته باشید که چه    بازخوردهای  از فرم های فعال، دکمه های شناور، اضافه کردن خطا، اخطار و پیام های موفقیت آمیز از قبیل ضعیف بودن رمز عبور، نامعتبر بودن ایمیل یا پیام های موفقیت ساده نظیر “email was sent.” وجود خواهد داشت

۸- دکمه ها

دکمه ها از ترکیب پالت رنگ ، فرم ها و بیان مناسب تشکیل می شوند که با استفاده از این ابزارها می توانید دکمه های کاربردی و منسجم در سایت ایجاد نمایید

۹- فاصله گذاری

6

در راهنمای سبک فاصله ها نیز از عناصری هستند که می بایست در راهنمای سبک رعایت شوند. برای مثال فواصل میان عناوین، دکمه ها، فرم ها و تصاویر را می توان تعیین نمود. زیرا زمانی که فاصله کافی و منظم ایجاد می شود باعث می گردد که   ساختار حرفه ای تری را به کاربر نشان داده شود

۱۰- بایدها و نبایدها

این نکته بسیار مهم است نباید فراموش کنید که بخش باید ها و نباید ها را در طراحی سایت انجام بدهید زیرا این بخش نشان دهند ارتباط موثر بین کاربران و وب سایت است

ودرآخر:

براساس شخصیت یک برند راهنمای سبک ایجاد می شود بنابراین حتما تا جایی که می توانید در مورد برندتان تحقیق نمایید .