تفاوت بین UI و UX

ui_ux

شاید دیده یا شنیده باشید که عنوان شغلی برخی از طراحان سایت UX Designer و برخی دیگر UI Designer می باشد ولی شاید معنی و تفاوت این دو را نمی دانید در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم

دو کلمه UX و  UIطراحان سایت بسیار استفاده می کنندUI که مخفف User Interface design می باشد یعنی بخشی از طرح می باشد که زمانی که کاربر در حال رویت وب سایت است آن را مشاهده می نماید و UX که مخفف User Experience design می باشد به تجربه کاربر از رویت وب سایت گفته می بشود.

UX چیست؟

ui-ux

  User Experience – UX یعنی  زمانی که از محصولی استفاده می کنید احساسی که نسبت آن داشته اید را تجربه کاربری می گویند شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود.منظور از تجربه کاربر همان جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشدباید گفت که طراح وب سایت فقط وظیفه طراحی وب سایت زیبا را ندارد بلکه باید هیجانات و احساسات کاربر را مدنظر داشته باشد تا کاربر بتواند با وب سایت شما ارتباط احساسی برقرار نمایید  . یکی از اعضای مهم درکسب و کار خود طراح وب سایت می باشد که تاثیر بسیار مثبتی دارد مارک زاکربرگ خالق فیس بوک میز طراحان وب سایت خود را نزدیک میز خود قرار داده بود تا بدین وسیله هم کار ایشان را دائما تحت نظر داشته باشد و هم بتواند خط مشی و دیدگاه های خود را دائما به ایشان منتقل نماید تا بدین وسیله طراح با درک بهتر فعالیت وب سایت طراحی های مفهومی تری را ارائه نماید. مهندسان در کار طراحی سایت بخش هایی را پیاده سازی می نمایند که کاربر مشاهده نمی نماید و منطق و اصول کار را پیاده سازی می نمایند حال آنکه طراحان وب سایت رابط کاربری وب سایت را پیاده سازی می نماید.

UI چیست؟

UI که مخفف user interface می باشد. زمانی که کاربری وارد سایت می شود در واقع رابط کاربری را مشاهده می نماید طراحان UI بر روی نحوه ارائه محصول کار می نمایند، طراحان UX که بر روی حس کلی کار تمرکز می نمایند. آنها صفحه ای را طراحی می نمایند که کاربر با آن در ارتباط می باشد و تلاش می نمایند UI را در جهت تحقق اهداف طراح UX پیش ببرد. به عنوان مثال ممکن است طراح UI تصمیم بگیرد اسلایدری در بالای صفحه تعبیه نماید و یا دکمه ای برای انجام فرآیند خرید در مکانی از صفحه ایجاد نماید..

تفاوت بین UI و UX

معنای UI و UX کاملا معنایی متفاوت از یکدیگر دارند  و برخی افراد مبتدی به اشتباه تفاوتی در این دو نمی بینند و به جای یکدیگر استفاده می کنند در صورتی که تقاوت این دو بسیار واضح می باشد.

UI مخفف User Interface می باشد یعنی هر چیزی که در صفحه مشاهده می شود  که شامل تصاویر، متن ها، دیاگرام ها، ماژولها، جداول ، ویدئوها و همچنین رنگ ، سایر و مکان آن ها می باشد.

UX مخفف User Experience می باشدکه گسترده تر از رابط کاربری می باشد و نشان دهنده احساس کاربر هنگام استفاده از محصول شما می باشد بهعنوان مثال : زمانی که شما از سایت سایت ساز ، سایتی خریداری کرده اید و سوالی برایتان پیش می آید و واحد پشتیبانی به سسرعت به شما برای پاسخ به سوالاتان کمک میکند  به این معناست که UX خوبی وجود داشته است.

میتوان اینگونه تفاوت این دو را مشخص کردکه یک محصول به عنوان UX می باشد و و هر بخش از آن UI نامیده می شود در حقیقت سیستمی که با انسان در ارتباط می باشد و به وسیله آن انسان با ماشین در ارتباط می باشد شامل کامپوننت های فیزیکی و نرم افزاری می باشد UI است

برای یک متخصص حرفه ای نیاز می باشد که هر دو تخصصUx و UI را در کنار هم داشته باشند البته برای اینکه طراحی حرفه ای داشته باشید باید هردو استفاده شود زیرا باهم ارتباط نزدیکی دارند. البته شما می توانید وب سایتی داشته باشید که که ظاهری بسیار خاص و خیره کننده داشته باشد اما عملکرد بسیار ضعیفی داشته باشد که این را UX بد و UI خوب می نامند و همچنین بلعکس می توانید وب سایتی داشته باشید که ظاهر و حس ضعیفی داشته باشد ولی بسیار مورد پسند کاربر باشد که این مورد را UX خوب و UI بد می نامند پس در نتیجه باید هردو باید باهم و در کنار هم وجود داشته باشند