جستجوی معنایی چیست؟

semantic-engine1

نحوه جستجو قبل از اینکه جستجو تغییر کند به گونه ای بود که در صفحات سایت  کلمات کلیدی بسیاری استفاده می کردند که در زمان بهینه سازی موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند و این کار تا آنجایی ادامه پیدا می کرد که افراد کلمات کلیدی تکراری را در جعبه های متن روی پس زمینه قرار می دادند و به دلیل مشابه بودن رنگ پس زمینه با متن موجب میشد که بازدید کنندگان نیز آنها را نبینند که خزنده های گوگل در زمان ایندکس کردن متن های پنهان شده را پیدا می کردند بنابراین براین اساس سایت را رتبه بندی می کردند ولی دیگر نحوه جستجو به این صورت نمی باشد.  امروزه تاکید الگوریتم جستجوی گوگل بر روی اطلاعاتی که با کیفیت که برای کاربران که به دنبال واژگان یا اصطلاحات کلیدی خاص هستند دارد.

محتوای صفحه دارای کلمات کلیدی بسیار می باشد و کلمات کلیدی در مفهوم سنتی منسوخ شده است بنابراین بیشترین تمرکزرا  باید برروی ارائه اطلاعات مهم و کلیدی زمانی که جستجو کننده ها سوالی می پرسند داشته باشد. برای این کار باید نکاتی را در مورد بهینه‌سازی موتور جستجو، کلمات کلیدی و نتایج جستجو برای اعمال آنها بدانیم. 

اگر کاربران اینترنت  به اطلاعاتی نیاز داشته باشد این اطلاعات خود را از طریق موتورهای جستجو به دست می آورد بنابراین جستجوی معنایی در زمانی که مشکلاتی وجود دارد برای رفع مشکلات موتورهای جستجوی قبلی راه حل های مفیدی می باشد که این موتورهای جستجوی قدیمی جستجو را بر اساس واژه کلیدی انجام می‌دادند. در واقع جستجوی معنایی منظور کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند، معنای واقعی را در پرسش کاربر شناسایی کرده و بر اساس آن نتایج مرتبط تری نشان می‌دهد.  تکنولوژی معنایی برای اصلاح جستجو کردن، نشان دادن نتایج جستجو مرتبط تر، پیش‌بینی جستارهای جستجو تکنولوژی معنایی ارائه شده است؛ جستجوی معنایی مبتنی بر معانی است و برای آن مفاهیم اهمیت بسیاری دارند و به طور کلی باید گفت که هدف از جستجوی معنایی  شناسایی معنای واقعی عبارت جستجو شده است. با یک مثال بیشتر با این جستجو آشنا می شوید درصورتی که کاربری عبارتی را در موتورهای جستجو جستجو می کند موتور جستجوی معنایی ممکن است اطلاعاتی مرتبط با عبارت ارائه دهد که فقط شامل واژه کلیدی جستجو شده نباشد. به عبارت دیگر هم معنایی را درک می‌کند.  

چرا موتورهای جستجو به دنبال جستجوی معنایی هستند؟

diagram-of-semantic-search_wm

برای موتورهای جستجو داشتن یک بیشترین  دنیا ارتباطی بسیار مهم است در دنیایی که دارای داده بیشتر، اسپم کمتر، درک عمیق‌تر منظور کاربر و جستجوی طبیعی‌تر باشد درک تمام این داده‌ها امکان بهترین نتیجه گرفتن تجربه کاربر را به حداکثر می‌رساند در واقع می تواند از . روند سازمان‌دهی، نظم‌دهی و ارتباط دهی اطلاعات به طور معنایی به عنوان وظایف موتورهای جستجو نام برد .

محتوای کم کیفیت سبب می شود راهی برای کمک به شناسایی و رد صلاحیت توسط موتورهای جستجو معنایی گوگل می باشد. با استفاده از جستجوی معنایی و مبتنی بر ماهیت (Entity-based)  درک بهتری برای موتورها زمانی که کاربر کاری می خواهد انجام دهد دارد

به جرات می توان گفت که گوگل و دیگر موتورهای جستجو مهارت خوبی در در شناسایی ماهیت‌های مختلف و ایجاد پاسخ برای سؤالات مختلف پیدا کرده اند و برای انجام این کار با استفاده از ارتباط داده ها موجب جستجوی قوی شده اند   به عنوان مثال هنگام پرسیدن سوالی در گوگل یک موتور جستجو می‌تواند کلمات کیدی را برای یک ماهیت ارتباط دهد و پاسخ دقیقی ایجاد کند تا جستجوی گوگل سودمندتر برای کاربران آن شود. 

مزایای جستجوی معنایی برای بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

images1

  1. لذت بردن کاربران و بازدیدکنندگان سایت در زمانی که پاسخ سوالات خود را پیدا می کنند
  2. تجربه کاربر توسط غنی‌سازی معنایی بهبود پیدا می کند.
  3. افزایش ذکاوت کسب و کار
  4. افزایش روابط بهتر شرکت‌ها با مشتریان
  5. استراتژی معنایی شامل هر دو جستجوی پولی و غیر پولی می‌شود؛
  6. سایت توسط ربات های گوگل درک می شود و جستجو را با محتوای شما ارتباط دهند.

در واقع مزیت های بسیاری برای جستجوی معنایی وجود دارد و درکل باید گفت که جستجوی معنایی موجب می شود که محتوایی که دارای کیفیت پایین می باشد حذف شود محتواهای تکراری ، کپی شده رتبه آنها کم شود  و به کاربران مفیدترین نتایج ارائه می‌شود.

بیشتر جستجوی معنایی دنبال متن هایی می باشد که ولی  با این حال هنوز هم ارزش داشته باشد و برای پاسخ به سوالات روی محتوای باکیفیت تمرکز دارد  و زمانی که برروی پرسش ها و پاسخ ها تمرکز بیشتری داشته باشد موجب می شود به موقعیت نام تجاری و یا وب سایت شما به عنوان یک اعتبار کمک می‌کند و ارائه موارد مفید منجر به بهیود موقعیت شما بر روی گوگل می‌شود.

درواقع داشتن اعتبار در کسب کارتان موجب می شود که سرمایه گذاری بزرگی برای کسب و کارتان شود

اگر وب سایتتان توسط جستجوی معنایی بهینه شود موجیب می شود که از مزایای آن بهره ببرید باید طوری شود که موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان برای وب سایت شما احترام زیادی داشته باشند توصیه می کنیم که محتوای که تولید می کنید برای کاربران مفید باشد و حتما از تکرار بپرهیزید که صرفا با هدف ارتقا رتبه در موتورهای جستجو ایجاد شده است درکل الگوریتم های جستجوی معنایی هوشمنداتر شده اند . جستجوی معنایی ابزاری برای جستجو و بازیابی اطلاعات است و یک روش قدرتمند برای جمع آوری دانش است و به ما کمک می‌کند دنیای اطلاعات در نوک انگشتان ما قرار گیرد.