یکی از مهمترین مواردی که برای یک فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد، داشتن درگاه پرداخت آنلاین است. در این مقاله از وبلاگ سایت ساز زرین، نحوه راه اندازی و فعالسازی درگاه پرداخت را آموزش می‌دهیم.

آموزش راه اندازی درگاه پرداخت آنلاین:

درگاه پرداخت آنلاین به دو صورت قابل راه اندازی می‌باشد:

  • درگاه پرداخت مستقیم
  • درگاه پرداخت با واسطه

پیش از راه‌اندازی درگاه پرداخت، ابتدا باید روش مورد نظر خود را انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای کاربران، اینکه شما از کدام روش درگاه پرداخت استفاده می‌کنید، تفاوتی ندارد. بنابراین شما می‌توانید روش مورد نظر خود را با مقایسه و توجه به تفاوت‌های این دو روش و نیازهای خود انتخاب کنید.

در روش درگاه پرداخت مستقیم، صاحب کسب و کار به صورت مستقیم با بانک قرارداد می‌بندد و از امکانات آن استفاده می‌کند. در روش درگاه پرداخت با واسطه، شرکت‌هایی وجود دارند که با بانک‌های مختلف قرارداد بسته و خدمات آن‌ها را ارائه می‌دهند. در این روش صاحبان فروشگاه‌ها با شرکت‌های واسطه قرارداد بسته و از درگاه پرداخت آن‌ها استفاده می‌کنند.

خبر خوب اینکه برای فعالسازی درگاه پرداخت نیازی به مراجعه حضوری به بانک وجو ندارد و تمامی کارها به صورت اینترنتی قابل انجام هستند.

نحوه فعالسازی درگاه پرداخت مستقیم در سایت وردپرسی

پیش از انجام تنظیمات مربوط به درگاه پرداخت در سایت، ابتدا باید موارد زیر را انجام داده باشید:

۱- عضویت در سایت enamad.ir و دریافت مجوزهای لازم برای فعال کردن درگاه پرداخت اینترنتی

۲- ثبت نام در سیستم ارائه دهنده‌ی خدمات درگاه پرداخت هر بانک. یعنی هر بانکی را که برای دریافت خدمات درگاه پرداخت انتخاب کنید (ملت، سامان و …) باید ابتدا از طریق شرکتی که ارائه‌ی خدمات درگاه پرداخت بانک مورد نظر را بر عهده دارند، ثبت نام کنید. به عنوان مثال در صورت تمایل به دریافت درگاه رداخت بانک ملت، باید از طریق به پرداخت ملت ثبت نام کرده و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید.

۳- ایجاد حساب در بانک مورد نظر در صورت نیاز. شما برای دریافت درگاه پرداخت از بعضی از بانک‌ها مانند بانک ملت، حتما باید حسابی در بانک مورد نظر داشته باشید. اما در مورد بعضی از بانک‌ها از جمله بانک سامان، این مورد ضرورتی ندارد.

۴- دریافت شناسه مالیانی در صورت نیاز.

۵- نصب افزونه ووکامرس روی سایت وردپرسی.

در صورتی که از انجام ۵ مرحله‌ی فوق مطمئن شدید، حال مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- به بخش افزونه‌ها بروید و افزونه‌ی درگاه پرداخت مورد نظر خود را جستجو، نصب و فعال کنید.

افزودن و نصب افزونه در وردپرس

۲- به منوی ووکامرس، زیر منوی پیکربندی و بخش پرداخت‌ها مراجعه کنید، درگاه نصب شده را فعال کنید و تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید.

فعال کردن افزونه درگاه پرداخت در ووکامرس

در این مرحله شما باید اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. فیلدها معمولا به صورت زیر هستند:

    • عنوان درگاه: نام درگاه را وارد کنید.
    • توضیحات درگاه: توضیحات مربوط به درگاه را وارد کنید.
    • تنظیمات حساب: برخی از اطلاعاتی که به شما داده شده است(مانند شماره ترمینال، نام کاربری و رمز عبور) را در این فیلد وارد کنید.
    • تنظیمات عملیات پرداخت: این فیلد مربوط به پیامی است که پس از هر بار پرداخت موفق یا ناموفق، به کاربران نمایش داده می‌شود.

پس از انجام مراحل فوق، درگاه پرداخت مستقیم برای سایت شما وصل و فعال می‌شود.

نکته: به این نکته توجه کنید که چه افزونه‌ی درگاه پرداخت ووکامرسی را روی سایت وردپرس خود نصب و فعال می‌کنید. برخی از افزونه‌ها به صورت زیر هستند:

      • Woocommerce Mellat Bank Gateway
      • Bank Saman EDD gateway
      • a Gateway for Pasargad Bank on WooCommerce
      • Parsian Bank Woocommerce
      • Bank Melli EDD gateway

 

نحوه فعالسازی درگاه پرداخت با واسطه در سایت وردپرسی

نکته: در این روش شما نیازی به دریافت نماد اعتماد الکترونیک(اینماد) ندارید.

برای دریافت درگاه با واسطه، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- باید شناسه مالیاتی دریافت کنید.

۲- در شرکت‌های واسط ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت آنلاین ثبت نام کنید. چند روز پس از ثبت نام و ارائه‌ی مدارک لازم، اطلاعات درگاه (API) در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما این اطلاعات را برای افزودن درگاه پرداخت به ووکامرس سایت خود، نیاز خواهید داشت.

۳- در پنل مدیریت سایت وردپرس خود، به بخش افزونه‌ها بروید و افزونه‌ی درگاه پرداخت مورد نظر خود را جستجو، نصب و فعال کنید.

۴- به منوی ووکامرس و زیر منوی پیکربندی مراجعه کنید. سپس بخش پرداخت‌ها را باز کرده، درگاه نصب شده را فعال کنید و تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید (این همان کاری است که برای درگاه پرداخت مستقیم با جزئیات بیشتر توضیخ دادیم. در صورت نیاز به این بخش مراجعه کنید. ). در این قسمت شما به API دریافت شده، نیاز دارید.