سایتی که شما راه اندازی میکنید از طریق URL که مشخص کننده ی آدرس سایت شما در اینترنت است قابل معرفی می باشد. پس از راه اندازی سایت معرفی سایت به موتورهای جستجوگر از جمله گوگل اهمیت بالایی دارد و باید موتورهای جستجوگر از وجود سایت شما اطلاع داشته باشند تا کاربران بتوانند با جستجو درباره ی مطالب مورد نظرشان به سایت شما دسترسی داشته باشند. در واقع با این کار شما به گوگل اطلاع میدهید که مطالب و اطلاعاتی برای اشتراک گذاری دارید.گوگل این امکان را فراهم کرده تا شما بتوانید به صورت رایگان آدرس URL سایت خود را معرفی کنید.

برای معرفی سایت به گوگل میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:

۱-معرفی آدرس سایت به صورت مستقیم در گوگل

یکی از آسانترین و سریعترین روش معرفی سایت به گوگل، معرفی مستقیم آدرس سایت به گوگل است که این کار باعث ارسال درخواست روبات های خزنده ی گوگل میشود. برای این منظور به آدرس ثبت سایت در گوگل  مراجعه نمایید که صفحه ای مانند صفحه ی زیر را مشاهده میکند. در این صفحه آدرس سایت خود را وارد کنید و تیک روبات نبودن را انتخاب کرده و تایید کنید. این روش برای سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند مناسب است و برای سئو تاثیر چندانی ندارد.

معرفی سایت به گوگل سایت ساز

۲– ثبت سایت در گوگل وبمستر

یکی از پرکاربرد ترین روش های معرفی سایت، معرفی سایت به گوگل وبمستر تولز می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است و کسانی که سئوی سایت برای آن ها اهمیت دارد باید از این روش استفاده کنند.

گوگل وبمستر تولز مجموعه ای از امکانات رایگان سئوی سایت می باشد که توسط گوگل طراحی شده و در اختیار وبمستران قرار گرفته است.با معرفی سایت به گوگل وبمستر تولز اطلاعاتی از قبیل کلمات کلیدی سایت، معرفی نقشه سایت، ثبت سایت در گوگل، تعداد صفحات ایندکس سایت و میزان سلامت سایت در پنل مدیریتی گوگل وبمستر در اختیار شما قرار میگیرد. با این روش شما میتوانید همه ی اطلاعات سایت خود را از طریق پنل مدیریتی بررسی کنید و اگر سایت شما جریمه شد آن را بررسی کنید.

برای معرفی سایت به گوگل وبمستر تولز به صفحه ی اصلی وبمستر گوگل  مراجعه کنید که صفحه ای مانند زیر را مشاهده میکنید. در این صفحه اگر اکانت جیمیل دارید گزینه ی sign in را انتخاب نمایید.

گوگل وبمستر سایت ساز

در صفحه ی باز شده آدرس سایت خود را وارد کرده و گزینه ی ADD را انتخاب نمایید.

معرفی سایت به گوگل سایت ساز

در این مرحله هویت شما به عنوان صاحب اصلی سایت باید تایید شود که صفحه ای مانند عکس زیر را مشاهده میکنید که روش های پیشنهادی را نمایش میدهد. با استفاده از این روش شما باید فایل html را دانلود کرده و آن را در هاست و در بخش ریشه اصلی سایت آپلود نمایید سپس به لینیکی که سایت برای تایید هویت به شما داده مراجعه کنید و در صورت اعمال تغییرات آن را تایید کرده و در آخر verify را انتخاب کنید. توجه کنید که فایل html  را پس از تایید، حذف نکنید.

معرفی سایت به گوگل سایت ساز

اگر شما دسترسی به هاست ندارید میتوانید از ۲روش html tag و Google Analytics استفاده کنید.

Html tag: برای استفاده از html tag  گزینه ی Alternate methods را انتخاب کنید و در صفحه ی باز شده html tag  را انتخاب کنید.

googlewebmaster-sitesazz4

در این صفحه شما باید meta tag را در صفحه ی اصلی سایت خود و بین تگ head قرار دهید و ذخیره کنید سپس آن را تایید کنید و دکمه یverify  را انتخاب کنید تا وبمستر بودن شما تشخیص داده شود.

htmltag-sitesazz

 

Google Analytics: یکی از روش های ساده برای ثبت سایت در گوگل و تایید هویت شما استفاده از روش Google Analytics است که شما اگر در سایت خود از آمارگیر گوگل آنالیتیکز استفاده میکنید و کد های آن در بخش head سایت شما قرار دارد و همچنین به اکانت گوگل شما متصل است میتوانید سریع هویت خود را تایید کنید.برای استفاده از این روش گزینه ی Alternate methods را انتخاب کنید و در صفحه ی باز شده با انتخاب Google Analytics  و verify هویت شما تایید میشود.

googlewebmaster-sitesazz4

 

پس از انجام مراحل بالا هویت شما تایید میشود و شما باید نقشه ی سایت  یا site map را ایجاد کرده و آن را به گوگل معرفی کنید تا روبات جستجوگر گوگل بتواند لیستی از فایل های سایت را که در site map وجود دارد را دانلود کرده و آن ها را برای جستجو نمایش دهد.

برای این منظور به سایت https://www.xml-sitemaps.com مراجعه کنید  و در بخش starting url  آدرس سایت خود را قرار دهید و در بخش change frequency نوع به روز شدن را مشخص کنید که میتوانید به صورت روزانه یا هفتگی و … را انتخاب کنید. در بخش last modification  تاریخ آخرین به روزرسانی را قرار دهید و اگر اطلاعی از آن ندارید  Use Server Response را انتخاب کرده و بر روی start کلیک کنید که با این کار برنامه همه ی فایل های شما را لیست میکند که زمان اتمام آن بستگی به تعداد و حجم صفحات سایت شما دارد.

sitemap-sitesazz

پس از ایجاد site map برنامه ۲فایل Sitemap.xml و Sitemap.xml.gz را برای دانلود در اختیار شما قرار میدهد که شما باید فایل sitemap.xml را دانلود کنید و در شاخه ی اصلی سایت خود آپلود کنید.

اگر از سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی سایت استفاده کرده اید میتوانید از افزونه های آن برای ایجاد site map  استفاده کنید.

هم اکنون نقشه ی سایت شما ایجاد شده و شما باید آن را در اختیار گوگل قرار دهید.

شما میتوانید از بخش Optimization و قسمت Sitemaps در Google Webmaster Tools از عملکرد درست نقشه سایت خود مطمئن شوید ویا sitemap خود را به گوگل معرفی کنید. برای این منظور بر روی گزینه ی Add/Test Sitemap کلیک کنید و آدرس نقشه ی سایت خود را وارد کنید تا گوگل صفحات سایت شما را بررسی کرده و تعداد آن ها را به شما نمایش دهد. هربار که تغییری در site map خود ایجاد کردید با همین روش آن را به گوگل اطلاع دهید.

معرفی سایت به گوگل سایت ساز

برای اضافه کردن site map  به گوگل میتوانید قطعه کد زیر را نیز در فایل robots.txt قرار داده و خود site map را به گوگل معرفی کنید.

Sitemap: http://example.com/sitemap.xml