نماد اعتماد الکترونیک چیست

nemad2

یکی از نکات مهم یا اصلی در کسب و کارها جذب اعتماد مشتریان می باشد برای این که اعتماد مشتری جذب شود باید از نام شرکتمان و اعتبار آن مطمئن باشد  که به دست آوردن این اعتماد از طرف مشتریان موجب  موفق شدن در خرید و فروش محصولات به مشتریان و جذب آنها می شود به همین دلیل امروزه در طراحی سایت نمادی به نام ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیک معرفی شده است که این نماد یک تاییدیه سایت از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک که وابسته به وزارت صنعت ، معدن، تجارت می باشد  به منظور سازماندهی ، احراز هویت ، و صلاحیت این نماد به کسب و کارهای اینترنتی صادر می گردد و این نماد به شکل e در بالای صفحه اصلی وب سایت هایی که مورد تایید قرار گرفته است درج می گردد و درصورت کلیک کردن برروی این نماد به enamad.ir رفته و می توانید تمام جزییات سایت را از قبیل محل فعالیت ، هویت قانونی صاحب سایت را مشاهده کنید که موجب میشود با اطمینان بیشتری خرید کرد

درواقع مهم ترین هدفی که هنگام ایجاد یک تجارت الکترونیک باید داشت این می باشد که سایتهای تجاری ساماندهی شوند که به مردم اطمینان بدهد این سایت ها به تعهدات خود و حقوق مصرف کنندگان عمل خواهد کرد و با خیال آسوده خرید کنند.

مزایای فروشگاه های دارای نماد الکترونیکی :

  • شناسایی مالک فروشگاه و درصورتی که مشکلی ایجاد شود امکان مراجعه وجود دارد
  • مطمئن شدن از کامل بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده
  • محصولاتی که در فروشگاه ارائه می شوند دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می باشد
  • امنیت بیشتری دارد زیرا اطلاعات مالی و شخصی خریداران محفوظ است در صورت سوء استفاده از اطلاعات شخصی برای شکایت از فروشگاه اینترنتی متخلف می‌توان به مراجع قانونی مراجعه کرد
  • برای صحت خریداران از  اینکه نماد اعتماد الکترونیکی موجود در فروشگاه‌های اینترنتی ،می‌توانند در فهرست وبسایت‌های مورد تأیید جستجو نمایند.
  • موجب معتبر شدن وب سایت و رسمی شدن آن می شود
  • باعث می شود که برای وب سایت ها درگاه بانکی دریافت کرد
  • قوانین توسط مشتریان در انجام خرید های اینترنتی رعایت می شود

 

شرایط دریافت ای نماد

شراطی موردنظر برای دریافت نماد الکترونیک عبارت است از:

به وب سایت ها یا شرکت هایی که هنگام طراحی سایت خود دارای خدمات خرید و فروش هستند می توانند دریافت کنند

باید مراحل پرداخت وجه و سفارش به صورت آنلاین و از طرق سایت باشد

سایت هایی که دارای خدمات فروش کالا نیستند و صرفا برای تبلیغ کسب و کار می باشند ، این سایت  نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیک نمی باشند

شرکت های که اعتبار قانونی و به ثبت رسیده دارند می توانند این نماد را دریافت نمایند

شرکت یا مالک وب سایت باید دارای دامنه مخصوص خودت داشته باشد زیرا برای دریافت نماد اعتمادالکترونیک نیاز به مدارک دامنه وب سایت می باشد

اگر نماینده حقوقی شرکت می خواهد برای دریافت نماد اقدام نماید باید باید مدارک حقوقی وکالت نماینده از شرکت موجود باشد.

برای دریافت ای نماد دو ستاره نیاز به مدارک گواهینامه ssl است

بنابراین می توانید برای اعمال موارد موردنیاز برای  دریافت نماد اعتماد الکترونیک و یا کارهای دیگر از قبیل طراحی سایت های مناسب به شرکت های معتبر طراحی سایت واگذار کنید همانند شرکت  سایت ساز

چگونگی ثبت درخواست نماد اعتماد الکترونیکی

nemad1

برای ثبت درخواست ای نماد به سایت enamad.ir وارد شوید و سپس آدرس دامنه سایت فروشگاهی خود را وارد نمایید و سپس فرم ثبت نام شامل اطلاعات و مدارک مرتبط با هویت مالک کسب و کار اینترنتی و  نیز اطلاعات مرتبط با وبسایت کسب و کار اینترنتی را تکمیل و تصویر مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. نکته‌ای که باید برای درخواست نماد اعتماد الکترونیک بدان توجه کرد این است که باید وبسایت فروشگاهی شما فعال و در حال بهره‌برداری باشد.

ضرورت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

داشتن این اعتماد موجب افزایش اعتماد مشتریان ، که این اعتماد باعث می شود مشتریان خرید کنند و همچنین به دلیل اینکه اطلاعات کالا و خدمات در مراجع رسمی ثبت است مشتریان بیشتری جذب و خرید می نمایند اما باید گفت که در قانون جمهوری اسلامی برای دریافت این نماد اجباری موجود نمی باشد اما در آینده‌ای نزدیک برای یکپارچه شدن نظارت بر وبسایت‌ها برای تمامی وبسایتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک دریافت ای‌نماد الزامی خواهد شد.

اما این نکته را فراموش نکنید که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک باید سایت فروشگاهی شما توسط کارشناسان بررسی و تایید شود بنابراین بعد از طراحی سایت اولیه می توانید در سامانه نماد اعتماد الکترونیک ثبت نام کنید و مراحل را انجام دهید ولی فراموش نکنید که اگر میخواهید با شرکت های پرداخت الکترونیک بانکی قرار ببندید  حتما باید نماد اعتماد الکترونیک داشته باشید

نماد اعتماد الکترونیک دارای سه نوع برای طراحی سایت فروشگاهی می‌باشد:

  • نماد اعتماد الکترونیک موقت: از این نماد برای سرعت بخشیدن درهنگام اخذ این نماد می باشد و طراحی سایت فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • نماد دائم تک ستاره: فرایند بررسی فروشگاه پس از اخذ نماد موقت، درآغاز شده و سایت‌های فروشگاهی ملزم به رعایت برخی نکات می‌کند و پس از اعمال این معیارها توسط سایت نماد اعتماد الکترونیک دریافت می‌گردد.
  • نماد دائم دو ستاره: مراحل دریافت این نماد مانند نماد تک ستاره می باشد اما تفاوتی که دارند در این می باشد که  فروشگاه ملزم به نصب گواهی امنیت ssl در وبسایت فروشگاه برای امنیت بیشتر میان انتقال اطلاعات میان سایت و بازدیدکنندگان می‌باشد.

 اعطای نماد الکترونیکی تک ستاره

پس از اینکه در مرحله ی اول متقاضی پرونده را تکمیل کرد فرآیند ارزیابی برای تایید صلاحیت کسب و کار برای دریافت این نماد آغاز می گردد که مرحله به این صورت می باشد که آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی راستی آزمایش شده و پس از درست بودن  آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال می‌گردد.

در مرحله دوم محتوای وب سایت ، فرایند فروش و ثبت سفارش ، استاندارد صفحه سایت ، وب سایت فروشگاهی  مورد ارزیابی قرار می گیرد

محتوای وب سایت: دراینجا کسب و کار و خدماتی که ارائه میشود مورد بررسی قرار می گیرد این بررسی از این نظر می باشد که که کالا و خدمات ارائه شده فاقد مجوز یا ممنوعه نباشد، درسایت  تصاویر و تبلیغات وجود داشته باشد که مغایر با شئونات اسلامی در سایت باشد  و نیز تبلیغات غیر قانونی در سایت درج نگردد. همچنین در سایت فروشگاهی از آرم دولتی مرتبط با بخش خصوصی استفاده نگردد.

در بخش فروش و ثبت کالا: دراین مدل  مشخصات فنی و کاربردی و همچنین  قیمت کالا و خدمات عرضه شده درج گردد، انتخاب کالا و ثبت سفارش به صورت آنلاین با اعلام کلیه هزینه‌ها برای دریافت کالا و یا خدمات موجود باشد. در سایت فروشگاهی باید قبل از ثبت نهایی سفارش پیش فاکتور نمایش داده شود و بعد از خرید کد رهگیری سفارش به خریدار ارائه گردد.

ارزیابی استاندارد صفحات وبسایت:  یعنی دارای تب یا لینک درباره ما  می باشد که برای آگاهی از اطلاعات هویتی مالک فروشگاه و فهرست مجوزهای اخذ شده، تب یا لینک تماس با ما برای اطلاعات تماس و آدرس فروشگاه می باشد  و نیز دارای تب یا لینک مقررات و شرایط ثبت سفارش و خرید باشد.

 باید کپی برابر اصل کلیه مدارک بارگذاری شده در پرونده خود، تکمیل فرم تعهدنامه و گواهی امضا شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی پس از این که مراحل ارزیابی تایید شدبه مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارسال گردد. در آخرین مرحله برای اخذ ای‌نماد صلاحیت فردی متقاضیان ای‌نماد از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا استعلام می‌گردد.

 اعطای نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره

به علاوه شرایطی که در مطالب بالا گفته شد باید در کلیه صفحات وب سایت فروشگاهیی گواهی امنیتی ssl  نصب کنید که در این صورت در اینصورت نماد اعتماد دو ستاره به وی اعطا می‌گردد.

 بر اساس پروتکل ایمن موجود در اینترنت می تواند  این گواهی امنیتی SSL  دریافت کند  و اطلاعات انتقالی در وب سایت، بر همین اساس به صورت ایمن و رمزنگاری شده رد و بدل می شوند.

اگر از  پروتکل https  استفاده شود موجب می شود که امنیت محتوای سایت های اینترنتی افزایش پیدا کند.