ساخت نقشه سایت برای گوگل

sitemap1

در مقاله نقشه سایت چیست؟ با آن و مزایای آن آشنا شده اید و اگر مقاله قبلی را مطالعه نکرده اید پیشنهاد می کنم که ابتدا مطالعه شود سپس با نحوه ساخت آن آشنا شوید
برای اینکه به گوگل در مورد خودتان و صفحاتتان بگویید باید یک نقشه سایتی داشته باشید که  همانند نقشه راه است به همین دلیل باعث می شود که موتورهای جستجو سریع تر شما را بررسی و ایندکس نمایند که این سرعت در بررسی موجب سریع تر شدن رسیدن محتوا به نتایج جستجو می شود اگر خودتان نیز راغب به داشتن نقشه سایت نیستید باید به فکر کاربران و از همه مهم تر سئو باشید همانطور که در مقاله قبلی اشاره شده دو نوع نقشه سایت به صورت HTML و XML وجود دارد.

ساخت نقشه سایتHTML

semantic-search-engines-networks

این نقشه شامل لیستی از سایت ها می باشد زمانی می توانید از این نقشه استفاده کنید که سایت شما دارای ساختار ساده می باشد و دسته بندی  سایت شما دارای تعداد کمی از رسانه هایی مانند ویدئو، عکس و غیره است و نیز کوچک می باشد. به دلیل اینکه کمک می کند به مسیر یابی ، کاربران این نقشه سایت را ترجیح می دهند
حاب سوال پیش می اید که اگر می باشد چرا گوگل پیشنهاد می کند که از نقشه سایت XML استفاده شود؟
جواب این سوال این می باشد که این نقشه سایت توسط موتورهای جستجو به رسمیت شناخته شده است
می توان گفت که روش های مختلفی برای ساختن نقشه سایت وجود دارد . یکی از این روش ها و آسان ترینه آنها استفاده از ابزار sitemap generator می باشد که این ابزار رایگان است با استفاده از این ابزار می توان به طور اتوماتیک و سریع نقشه‌های HTML ایجاد کرد.
برای این کار باید ابتدا به آدرس https://www.xml-sitemaps.com/ رفته و سپس آدرس وب خود (URL) را مطابق تصویر در بخش starting URL وارد کنید، گزینه ها را پر کنید و روی start بزنید تا اجازه بدهید انجام شود
بعد از اینکه مطمئن شدید مراحل قبل به درستی انجام شده است روی لینک با عنوان Create HTML sitemap که در پایین صفحه موجود می باشد کلیک کنید تا نقشه  ایجاد شود یعنی بر روی دکمه Build now کلیک کرده و چند ثانیه منتظر بمانید تا ایجاد شود.
بهترین راه آپلود کردن آن زمانیکه نقشه سایت HTML ایجاد شد به عنوان یک صفحه مانند www.YourSite.com/sitemap است. که این روش برای یافتن هر چه سریع‌تر محتوای سایت شما به کاربران کمک می‌کند.
حتما نقشه سایتی که ایجاد کرده اید باید کلمات کلیدی بسیاری در نقشه سایت استفاده شود دلیل استفاده از کلمات کلیدی نیز این می باشد که کمک می کندبه تمام افرادی که به گوگل لینک می‌شوند و به شما برای رتبه بهتر روی کلمه کلیدی کمک خواهد کرد.

ساخت نقشه سایتXML

در صورتی که دارای سایت گسترده و بزرگی هستید می توانید از این نقشه سایت استفاده نمایید ولی این نقشه سایت برای کاربران قابل مشاهده نمی باشد و این یکی از دلایلی می باشد که اجازه می دهد نقشه سایتی در بین نقشه سایت ها ایجاد کرد به طور واضح تر یعنی می توانید به نقشه سایت های دیگر در نقشه سایت اصلی لینک بدهید
اما شما باید تصمیم بگیرید که آیا نیاز به چندین نقشه سایت دارید؟
پیشنهاد می کنم که اگر دارای تعدادصفحات زیادی هستید از این نقشه سایت استفاده کنید همان طور که در مقاله های قبلی گفیم هدف نقشه  XML کمک کردن به گوگل برای یافتن آسان‌تر محتوای کلیدی سایت شما است و بنابراین محتوای سایت شما سریع‌تر در دسترس قرار می‌گیرد. ساخت نقشه  XML هم مانند آنچه که در بالا توضیح داده شد می‌باشد و باید برای روی create XML sitemap کلیک کنید و مراحل را دنبال کنید.

ایجاد یک نقشه سایت

در صورتی که نیاز به نقشه سایت داشته باشید ابتدا دومین خود را وارد کنید همانند آنچه که در قسمت بالا توضیح داده شد زمانی که به شما یک URLفراهم شد شما می توانید برروی لینک دانلود کلیک کنید تا نقشه  ایجاد شود نکته ای که می توانید از آن استفاده کنید این می باشد که نسخه رایگان این ابزار به شما نقشه سایتی با ۵۰۰ URL را می‌دهد اما برای سایتهای بزرگتر می‌توانید از نسخه پولی آن استفاده کنید.

ایجاد چند نقشه سایت

در صورت زیاد بودن تعداد صفحات سایت می توانید نقشه سایت را تقسیم نمایید که انجام این کار مراحل ساده ای دارد
. مثلا سایت شما دارای ۱۰ دسته‌بندی است؛ برای مثال www.yoursite.com/category1، www.yoursite.com/category2 و غیره.
۱- توسط قرار دادن هر URL در فیلدهای ابزار مورد نیاز نقشه‌های سایت برای هر دسته‌بندی (مثلا ۱۰ دسته بندی) ایجاد کنید و سپس آنها را در هنگام آماده بودن دانلود کنید. شما الان ۱۰ نقشه سایت کوچک دارید.

۲- ایجاد یک نقشه  از نقشه سایت‌ها : انجام این کار به صورت دستی با باز کردن یکی از نقشه های سایت که قبلا ایجاد شده است امکان پذیر می باشد سپس در یک فایل اکسل کپی کرده سپس هر URL را با مورد مربوط جایگزین کنید. مانند آنچه که در پایین نشان داده شده است:
بسته به نوع ورژن اکسلی که شما استفاده می‌کنید شما باید آن را به عنوان فایل XML ذخیره کنید. ، ممکن است در dropdown در جعبه Save dialog ظاهر نشود که در این مورد FileName.xslx با FileName.xml جایگزین می‌شود.
همه این نقشه‌ها پس از آن می‌توانند در داخل وبمستر تولز بارگذاری شوند به طوریکه گوگل جای آنها را می‌داند و می‌تواند از آنها استفاده کند.

ابزار وبمستر تولز

این مرحله جدا از مراحل قبل می باشد یعنی صرف نظر از این که چه تعداد نقشه سایت نیاز دارید یا از چه نوع نقشه سایت استفاده کنید باید این مرحله یعنی آپلود آنها در وبمستر تولز می‌باشد.

هنگامی‌که در حساب ابزار وبمستر تولز وارد شدید، شما می‌توانید قسمت نقشه‌های سایت در سمت راست را مشاهده کنید.
ابتدا
ADD/TEST SITEMAP کلیک کنید و شما یک popup مشاهده خواهید کرد که از طریق آن می توانید آدرس نقشه خود را وارد نمایید. شما می‌توانید در URL نقشه سایت(ها) خود قرار دهید (paste) و کار شما انجام می شود. این کار چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.