تهیه بکاپ در وردپرس

backup6

 

پس از اینکه سایت طراحی شد یکی از کارهای مهم برای نگهداری وب سایت بکاپ گیری می باشد .تصور کنید که سایتی طراحی شده و وبمستر برای آن بسیار تلاش کرده است و از طرفی برروی آن سئو انجام داده اید  و مطالب بسیار زیادی در آن منتشر کرده اید.بنابراین شما حاضر نیستید به هیچ عنوان آن را از دست بدهید  . در این صورت نیاز دارید تا از وب سایت خود بکاپ یا نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تهیه بکاپ در وردپرس

زمانی که شما با وردپرس سایتی طراحی می کنید و سفارش سازی انجام می دهید باید به مهم ترین مسئله یعنی ، تهیه بکاپ در وردپرس توجه کنید. روش های بسیاری برای انجام بکاپ گیری از سایت وردپرس وجود دارد ولی یک روش معمول  استفاده از هاستینگ می باشد. معمولاً هاست ها دارای سی پنل هستند و در این پنل مدیران می توانند فقط با زدن یک دکمه، یک بکاپ کامل از وب سایت خود می گیرند.  از این بکاپ زمانی می توانید استفاده کنید و یا به عبارتی زمانی به کمک شما می آید که وب سایت شما به مشکل بخورد یا حتی هک شویدودر صورت هک شدن، هکر سرور شما را پاک کرده و قابل بازیابی نیست

تهیه بکاپ در وردپرس با افزونه WP-DB-Backup

تهیه بکاپ با استفاده از افزونه  از وردپرس بیسار آسان تر از استفاده از بکاپ های هاست است.که دراین صورت نیاز نمی باشد که  از وردپرس خود وارد هاست شده و از آنجا اقدام به تهیه پشتیبان کنید ومی توانید فقط در وردپرس خود یک افزونه استفاده کنید و همیشه به ان دسترسی داشته باشید که این افزونه بصورت خودکار می تواند از جداول دیتابیس شما بصورت ساعتی، روزانه و … تهیه بکاپ در وردپرس را انجام دهد.

نصب و راه اندازی افزونه

backup4

ابتدا در مخزن وردپرس افزونه ای با نام WP-DB-Backup  پیدا کرده و آن را نصب و فعال کنید. زمانی که نصب و فعالف سازی تموم شد در منوی ابزارها یک منو با نام پشتیبان گیری اضافه می شود  مطابق شکل زیر:

 backup1

باید روی پشتیبان گیری کلیک نمایید که به صفحه ی تنظیمات افزونه وارد می شود. افزونه ای که نصب نموده اید فارسی شده است

backup2

برخی از جداول پایگاه داده شما در این بخش نمایش داده شده است و توجه کنید که این جداول در واقع جداول اصلی شما نمی باشند و جداول فرعی که شامل افزونه ها و متاها می شود هستند.حال این سوال پیش می آید که جداول اصلی در کجا قرار دارند؟

نگران نباشید زیرا این افزونه جداول اصلی را به صورت خودکار انتخاب کرده است که در این صورت شما برای انتخاب جداول دچار اشتباه نمی شوید البته پیشنهاد این است که حتما تمام جداول خود را انتخاب کنید. کار از مهم کاری عیب نمی کند

backup3

بعد از اینکه جداول اصلی را انتخاب نمودید در مرحله ی بعدی تصویری برای شما نمایش داده می شود که بسیار آشنا می باشد این تصویر دقیقا ما را به تهیه بکاپ در وردپرس از طریق هاست می برد. و در هاست پرسیده می شود که آیا پس از تهیه بکاپ به شما ایمیل شود یا خیر.

به هر حال در هاست یک بکاپ ایجاد می شود که امکان دریافت ان وجود دارد و در بعضی مواقع دیده اید که کاربران بکاپ های خودشان را در هاست خود نگهداری می کنند که این موضوع مزایا و معایبی دارد

مزیت این کار این است که شما برای ریستور کردن یا بازگردانی نسخه پشتیبان، براحتی این کار را انجام می دهید.

اما معایب آن این است که اگر هاست شما از بین برود یا هک شود، دیگر به این فایل دسترسی نخواهید داشت و بکاپ خود را از دست خواهید داد.

توصیه ما به شما این می باشد که در صورتی که فضای ذخیره سازی بساری دارید  هم آن را در هاست خود نگاه دارید و هم یک نسخه از آن را دانلود کرده و در کامپیوتر شخصی خود نگهداری کنید.