×
دریافت قیمت
+ مشاوره رایگان

دی 17, 1396
اصطلاحات رایج سئو که هر سئوکاری باید بداند

اصطلاحات رایج سئو که هر سئوکاری باید بداند

 

اصطلاحات رایج سئو

 

آشنایی با اصطلاحات رایج سئو برای هر سئوکاری ضروری است. به عبارتی می‌توان گفت زمانی نام شما سئوکار یا متخصص سئو است که آشنایی کامل با این اصطلاحات اساسی و مهم داشته باشید.

اصطلاحات رایج سئو:

1 . الگوریتم‌های مهم گوگل:

الگوریتم های گوگل

. الگوریتم گوگل پاندا:

وظیفه‌ی این الگوریتم حذف سایت‌هایی است که از محتوای کپی یا محتواهای کم ارزش استفاده کرده‌اند و همچنین سایت‌هایی که از سئوی کلاه سیاه برای بالا بردن رتبه‌ی سایت خود استفاده کرده‌اند.

. الگوریتم گوگل پنگوئن:

این الگوریتم وظیفه‌ی شناسایی لینک‌ها اسپم و همچنین سایت‌های اسپمر را دارد. اگر تعداد لینک‌های موجود در یک سایت بیش از حد باشد و همچنین محتوای این لینک‌ها با محتوای سایت مرتبط نباشد الگوریتم پنگوئن سایت‌های لینک دهنده و لینک  گذارنده را جریمه می‌کند.

. الگوریتم مرغ مگس‌خوار:

با استفاده از این الگوریتم در نتایج جستجو گوگل صفحاتی برای کاربران لیست می‌شوند که با عبارت جستجو شده کاملا مرتبط هستند و کاربران با بیشترین سرعت و دقت به نتایج مورد نظر خود دست پیدا می‌کنند.

. الگوریتم گوگل دنس:

این الگوریتم موجب تغییرات شدید رتبه‌ی سایت می‌شود. در واقع می‌توان گفت این الگوریتم سایت‌ها را می‌آزماید. به این صورت که صفحاتی ایندکس شده از سایت را از پایگاه داده‌ی گوگل حذف می‌کند تا تعداد کاربران همیشگی این سایت را مشخص نماید و پس از مدتی دوباره صفحات ایندکس را به سایت برمی‌گرداند. حتی ممکن است برای مدتی سایت را از نتایج جستجو حذف نماید. این اقدامات برای رتبه بندی جدید سایت‌ها است.

 

2. اصلاحات رایج سئو داخلی( On Page SEO)

سئوی داخلی به تمامی اعمالی گفته می‌شود که در داخل سایت انجام می‌شود تا رتبه‌ی آن در موتورهای جستجو بهبود یابد.

. تگ عنوان(Title tag):

این تگ همان لینکی است که در صفحه‌ی نتایج جستجو (SERP) به صورت پر رنگ به کاربران نمایش داده می‌شود و موجب هدایت کاربران به صفحه یا محتوای مربوطه می‌شود.

. متا تگ‌ها:

متا تگ‌ها اطلاعاتی دربار‌ه‌ی صفحات سایت هستند. متا تگ‌ها موجب می‌شوند که موتورهای جستجو درک صحیحی از صفحات سایت داشته باشند و به درستی آنها را ایندکس بکنند. یکی از مهم‌ترین متا تگ‌ها، متای توضیحات است.

. متای توضیحات(Meta description):

یک توضیح مختصر درباره‌ی محتوای صفحه، در یک پاراگراف که تعداد کاراکترهای آن نهایتا 160 است در این متا تگ نوشته می‌شود.

. لینک متنی یا همان انکر تکست(Anchor text):

با استفاده از لینک متنی می‌توان به صفحات مختلف سایت خود یا سایت‌های دیگر لینک ایجاد کرد. که با استفاده از تگ a این امکان فراهم می‌شود.

. خاصیت alt در تصاویر سایت:

متنی است که جایگزین تصاویر موجو در سایت می‌شود و ظاهر و عملکرد تصویر موجود در صفحه را توصیف می‌کند. 

. تگ‌های هدینگ H1تا H6:

عنوان‌های داخل صفحات سایت با استفاده از این عناوین مشخص می‌شود. که استفاده از کلمات کلیدی در این عناوین موجب کسب رتبه‌ی بهتر و بهبود سئوی سایت می‌شود. اهمیت تگ H1 نسبت به بقیه‌ی تگ‌های عنوان‌بندی بالاتر است.

. محتوای سایت:

محتوا، پادشاه سایت است. محتوای با کیفیت و غیر کپی، بخش مهمی از سئوی داخلی را تشکیل می‌دهد.

. URL سایت و صفحات آن:

آدرس اینترنتی سایت و صفحات آن که موقعیت یا مکان سایت و صفحات آن را در اینترنت مشخص می‌کند.

. کلمات کلیدی:

کلمات کلیدی

با استفاده کلمات کلیدی، موضوع اصلی یک محتوا یا سایت را به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهیم. این کلمات در متا تگ keyword نوشته می‌شوند. زمانی که بیش از یک کلمه کلیدی در این متا درج شود از علامت ویرگول برای جدا کردن آنها استفاده می‌شود.

. طراحی واکنشگرا:

یعنی ‌وب‌سایت با هر دستگاهی از جمله لپ‌تاپ، تبلت، گوشی موبایل و … و متناسب با ابعاد آن دستگاه‌ها نمایش داده شود.

. نقشه سایت(Site map):

 فایل متنی است که آدرس تمامی صفحات سایت در آن قرار می‌گیرد. و موجب می‌شود، موتورهای جستجو از محتوای سایت مطلع شوند. نقشه سایت به صورت یک فایل با پسوند XML است.

.  Robot text :

یک فایلی است که در Root سایت قرار می‌گیرد. این فایل مشخص می‌کند که موتورهای جستجو به کدام پوشه‌ها دسترسی داشته باشند.

. صفحات موبایلی(AMP):

AMP یکی از پروژه‌های گوگل است که با استفاده از کدهای ساده HTML موجب بهینه کردن سایت و همچنین افزایش سرعت بارگذاری آن در موبایل می‌شود.

. لینک‌های داخلی(Internal Link):

لینک‌هایی هستند که بین صفحات موجود در یک سایت ایجاد می‌شوند و موجب ایجاد ارتباط بین صفحات آن سایت می‌شوند.

. لینک‌های خارجی(External Link):

لینک‌هایی که از سایت شما به سایت‌های دیگر داده می‌شود.

. کلمات کلیدی LSI یا هم معنی:

مخفف Latent Semantic Indexing و به معنای پنهان سازی معنایی کلمه کلیدی است. در واقع کلمات مترادف یک کلمه کلیدی هستند.

. زمان درگیر کردن مخاطب با صفحه(ِDwell time):

به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربر پس از جستجوی یک کلمه کلیدی وارد وب‌سایت شده و از آن خارج شده و دوباره به صفحه‌ی نتایج جستجو باز می‌گردد تا از وب‌سایت دیگری بازدید نماید تا به نتیجه‌ی دلخواه خود دست یابد. در واقع هرچه این زمان کمتر باشد، یعنی سایت در برآورده کردن نیاز کاربر در آن کلمه کلیدی خاص موفق نبوده است.

. چگالی کلمات کلیدی(Keyword Density):

به معنای تعداد تکرار یک کلمه کلیدی در یک متن است یعنی تعداد کلمه کلیدی نسبت به کل کلمات صفحه در نظر گرفته می‌شود.

. لینک‌های نوفالو و فالو (Nofollow,Follow):

لینک‌های فالو لینک‌های معمولی هستند و انتقال دهنده‌ی اعتبار بین صفحات یا سایت‌هایی هستند که لینک‌های این چنینی دارند. لینک‌های نوفالو به لینک‌هایی گفته‌ می‌شود که مشخص می‌کنند بین صفحات یا سایت‌ها ارتباطی وجود ندارد در واقع برای جلوگیری از انتقال اعتبار از سایت یا صفحه مبدا به سایت یا صفحه‌ی مقصد می‌شوند. با استفاده از rel=nofollow به موتورهای جستجو می‌گویید که این لینک را دنبال نکند. پس از اعتبار شما کاسته نخواهد شد.

.اعتبار صفحه (Page Authority):

اعتباری است که به هر کدام از صفحات سایت نسبت داده می‌شود و عددی بین 1 تا 100 را شامل می‌شود. و مقدار آن برای صفحات سایت متفاوت است.

. اعتبار دامنه (Domain Authority):

به مجموع اعتبار صفحات یک سایت، اعتبار دامنه گفته‌ می‌شود.

. اسپم (Spam):

برخی اقدامات مانند ایجاد محتواهای کپی و بی کیفیت موجب فریب دادن، گوگل و کاربران می‌شود به چنین فعالیت‌هایی، اسپم گفته می‌شود.توجه کنید که این فعالیت‌ها به راحتی نمی‌توانند گوگل را فریب دهند چون الگوریتم‌هایی مانند پنگوئن به راحتی این فعالیت‌ها را تشخیص می‌دهند.

. ریدایرکت (Redirect):

زمانی که در داخل سایت لازم باشد محتوایی از یک صفحه به صفحه‌ی دیگر منتقل شود باید از ریدایرکت استفاده شود. برای آشنایی با انواع ریدایرکت‌ها پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی ریدایرکت چیست؟ انواع ریدایرکت را مطالعه نمایید.

. (User Experience)UX یا تجربه‌ی کاربری:

کاربر باید تجربه‌ی خوبی از کار کردن با سایت شما داشته باشد که دسته‌بندی مطالب سایت و ساختار مناسب و ظاهر زیبای سایت می‌توانند در ایجاد یک تجربه‌ی کاربری خوب، موثر واقع شوند.

 

3- اصطلاحات رایج سئو خارجی (Off Page SEO)

. بک‌لینک(Back Link) و لینک سازی (Link Bulding):

بک لینک

 لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما ارجاع داده می‌شود بک لینک هستند. و به فرآیندی که موجب قرارگیری لینک سایت شما در سایر سایت‌ها می‌شود لینک سازی گفته می‌شود. قرار گرفتن لینک سایت شما در سایت‌هایی که رتبه‌ی بالایی دارند موجب افزایش رتبه‌ی سایت شما می‌شود.

. بازاریابی محتوا (Content Marketing):

زمانی که برای جذب مشتری و بازدید کننده‌ی بیشتر محتوای با کیفیت و با ارزشی را برای معرفی محصولات و خدمات خود تولید می‌کنید در حال انجام بازاریابی محتوا هستید.

. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یاSMM(Social Media Marketing):

به کلیه‌ی فعالیت‌های بازاریابی که توسط شبکه‌های اجتماعی برای افزایش مشتری و بازدید کننده انجام می‌گیرد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود.

سخن پایانی:

اصطلاحات سئو، تنها به این موارد محدود نمی‌شوند. قطعا موارد دیگری نیز وجود دارند. در این مقاله سعی شد اصطلاحات رایج سئو که بیشتر مورد استفاده است ذکر شود. امیدواریم این مطلب برای کاربران گرامی مفید واقع شود.

مقالات پیشنهادی مرتبط، با توجه به علاقه شما:

Rate this post
مقالات مرتبط
پیام بگذارید