×
دریافت قیمت
+ مشاوره رایگان

بهمن 18, 1396
را‌ه‌کارهای وفادار نگه داشتن مشتریان

 را‌ه‌کارهای وفادار نگه داشتن مشتریان

وفادار نگه داشتن مشتریان

برخلاف تصور بسیاری از مردم و صاحبان کسب و کارها، برای پایدار ماندن یک تجارت حفظ مشتریان قبلی و قدیمی اهمیت بیشتری نسبت به جذب مشتری جدید دارد زیرا جذب مشتریان جدید چندین برابر حفظ مشتریان قبلی شما هزینه خواهد داشت. پس حفظ مشتریان قبلی می‌تواند از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر باشد. علاوه بر این وفادار نگه داشتن مشتریان و جلب رضایت آنها باید به عنوان یکی از اهداف اصلی کسب و کار شما باشد زیرا قسمتی از جذب مشتری جدید توسط مشتریان وفادار شما انجام می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید در کار خود همچنان پایدار بمانید باید مسئله وفادار نگاه داشتن را جدی بگیرید. 

موارد مهم برای وفادار نگه داشتن مشتریان شما:

1- ابتدا بدانید چرا مشتریان ارتباط خود را با شما قطع می‌کنند:

شاید بتوان گفت اساسی‌ترین اقدام در پروسه‌ی وفادار نگه داشتن مشتریان این است که بدانید چرا مشتریان، دیگر تمایلی به استفاده از محصولات شما ندارند و چرا می‌خواهند ارتباطشان را با شما قطع نمایند. با دانستن این مسئله می‌توانید از قطع ارتباط‌های مشتریان دیگر، جلوگیری کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توان در این مورد استفاده کرد، به این صورت است که اگر یک مشتری ارتباط خود را با شما قطع کرد، شما عمل مخالف او را انجام دهید یعنی با مشتریان در ارتباط باشید با آنها تماس بگیرید، یا ایمیلی ارسال نمایید از مشتریان نظر سنجی کرده و بخواهید انتقادات و پیشنهادات خود را بیان نمایند. یک بازخورد سازنده به شما می‌گوید که در کدام موارد کم کاری کرده‌اید و در آینده چه کارهایی را باید انجام دهید. در صورتی که انتقاد یا نظر مثبتی درباره‌ی کارمندان شما وجود دارد می‌توانید آنها را نیز با کارمندان خود در میان بگذارید تا کارمندان در صدد رفع نقاط ضعف یا رشد و توسعه‌ی هرچه بیشتر نقاط قوت خود بپردازند.

2- به کیفیت محصولات خود بیفزایید:

در هر کسب و کاری اعم از مشاغل اینترنتی، اداری، آزاد , …. مشتریان تمایل دارند کیفیت و خدمات متناسب با پول پرداختی خود را دریافت نمایند. این را به یاد داشته باشید که مشتریان از بین افرادی که در حوزه‌ی فعالیت شما هستند، خدمات و محصولات شما را انتخاب کرده‌اند پس وظیفه‌ی شما احترام به سلیقه‌ی مشتری و ارائه‌ی محصولات با کیفیت است. علاوه بر این می‌توانید با افزودن محصولات جدید و پیشنهاد‌های شگفت انگیز به حفظ مشتریان بپردازید.

3- در اطلاع رسانی به مشتریان قوی عمل کنید:

اطلاع رسانی به مشتری

در صورتی که سفارشی به صورت آنلاین یا تلفنی داشتید از طریق پیامک یا ایمیل یا … این سفارشات را تایید نمایید. برخی از مشتریان به سفارشات آنلاین اعتماد کمتری دارند ولی شما می‌توانید با تایید کردن سفارش مشتریان گامی در جهت اعتماد سازی بردارید علاوه بر این می‌توانید مشتریان را از تاخیر یا مشکلات به وجود آمده مطلع نمایید. قبل از اینکه مشتری پیگیر مشکلات و مسائل مربوط به خود باشد با او تماس بگیرید این کار حس مسئولیت پذیر بودن شما را به مشتریان القا می‌کند. در صورتی که مشکلی در ارائه و ارسال خدمات و محصولات شما پیش آمد به جای مضطرب شدن ،با انجام کارهای ساده‌ای چون تماس با مشتری و معذرت خواهی از آنها مانع از ناراحتی مشتری شوید. همچنین می‌توانید تخفیفاتی در نظر بگیرید تا ذهنیت مشتری نسبت به کسب و کار یا شرکت شما مثبت باقی بماند.

4-  اطلاعات جدید به مشتریان بدهید و راه‌های ارتباطی خود را حفظ نمایید:

اگر برای کسب و کار خود سایت، کانال یا هر امکاناتی دیگری دارید از آنها برای ایجاد ارتباط موثر و مفید با مشتری استفاده نمایید. برای مثال می‌توانید با استفاده از تبلیغات آنلاین محصولات جدید، پیشنهادات و … را به صورت مستمر به مشتریان یادآور شوید. با استفاده از این کار مشتریان متوجه می‌شوند که شما در کسب و کار خود همواره به روز هستید. شماره‌های تلفن، آدرس شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و هر مورد دیگری که موجب ارتباط شما با مشتریان می‌شود باید در سایت و کانال شما قرار گیرد. اگر برای کسب و کار خود مکانی دارید می‌توانید نقشه‌ی آدرس خود در سایت قرار دهید. ارتباط‌های روزانه ، هفتگی و ماهانه و فصلی به ترتیب : % 80، % 60، % 45 و % 30 وفاداری مشتریان را افزایش می‌دهند.

5-به مشتریان قدیمی خود هدیه یا تخفیف یا یک محصول رایگان در نظر بگیرید:

یکی از بهترین روش‌های وفادار نگه داشتن مشتریان مخصوصا مشتریان قدیمی شما، ارائه‌ی تخفیف یا محصول رایگان به آنها است. از این طریق مشتریان متوجه می‌شوند که برای شما مهم هستند و مطمئن باشید آنها نیز به حفظ روابطشان با شما تلاش خواهند کرد.

6-شخصی سازی را فراموش نکنید:

شخصی سازی

هنگامی که کسب و کار شما به صورت مجازی است، قرار دادن چهره و تصویری از کارمندان شرکت موجب ایجاد حس اعتماد بیشتری نسبت تجارت و کسب وکار شما خواهد شد.

نتیجه گیری:

شما برای برنامه‌ی عملی کردن وفادار کردن مشتریان به صبر و زمان نیاز دارید. برای این کار برنامه‌ی ترکیبی از بازاریابی و مواردی همانند آنچه که در این مطلب بیان شد داشته باشید و در نیمه‌ی راه از اقدامات خود نا امید نشوید.

Rate this post
مقالات مرتبط
پیام بگذارید